Liikenne- ja viestintäministeriö tiedottaa käynnistäneensä säädöshankkeen kuljetusalan toimintaedellytysten parantamiseksi. Hankkeen tavoitteena on tarkentaa maanteiden kabotaasiliikennettä koskevaa EU-sääntelyä ja tehdä sääntöjen noudattamisesta sekävalvomisesta helpompaa.

Säädöshankkeessa aiotaan muuttaa liikenteen palveluista annetun lain maanteiden kabotaasiliikennettä koskevaa sääntelyä ja mahdollisesti myös siihen liittyvää seuraamusjärjestelmää. (Kabotaasilla tarkoitetaan toiseen EU:n jäsenvaltioon sijoittautuneen yrityksen ajoneuvolla toisessa jäsenvaltiossa suorittamia kuljetuksia.)Tavoitteena on tarkentaa kansallista sääntelyä niin, että sääntöjen noudattaminen on selkeää ja valvonta tehokasta.

Lisäksi muutettaisiin ajokorttilain ajokorttiluokkia koskevaa sääntelyä painavampien, vaihtoehtoisella polttoaineella toimivien ajoneuvojen, kuten kevytkuorma-autojen, kuljettamisen osalta. Muutoksen myötä henkilöauton ajokortti oikeuttaisi kuljettamaan enintään 4 250 kiloa painavaa ajoneuvoa, edellyttäen että ajoneuvo toimii vaihtoehtoisella polttoaineella ja B-luokan ajokortti on myönnetty vähintään kaksi vuotta aiemmin. B-luokan ajokortilla kuljetettavien polttomoottorilla toimivien henkilö- ja pakettiautojen enimmäismassa säilyy ennallaan 3 500 kilossa.

Vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia kokonaismassaltaan yli 3500 kg tavaraliikenteen ajoneuvoja koskevan ajo- ja lepoaikapoikkeuksen käyttöönottamiseksi muutettaisiin myös valtioneuvoston asetusta ajopiirturikorttien myöntämisestä ja poikkeuksista ajopiirturin käytössä.

Hankkeen toimikausi päättyy kesäkuussa 2026. Lakimuutosten mahdollisen voimaantulon kerrotaan riippuvan uuden ajokorttidirektiivin hyväksymisajankohdasta.