Raskas Kalusto -lehden edustajat mittasivat 17.5.2025 järjestetyn Nälkämaa Truck Meeting 2025:n ajoneuvokalustoa tarkalla luupilla, sillä toinen toistaan näyttävämpien ajoneuvojen joukosta oli määrä löytää saaja Lehdistöpalkinnolle, lahjakortille Valostoren verkkokauppaan.

Katseet nauliintuivatkin varsin pian Hakka Oy:n uuteen, näyttelyä edeltäneenä päivänä valmistuneeseen ritiläautoon, joka erottautui näyttelyrivistä niin ominaisuuksiensa kuin ulkoisen ilmeensäkin puolesta. Kyseessä lienee myös melko varmasti maailman ensimmäinen metsäkoneiden kuljetuksiin varusteltu Volvo Aero. Kahdeksan hakkuuketjun voimalla puuta korjaavan yrityksen Hannu-Pekka Haverisen mukaan valinta kohdistui Aeroon sen teknisten ratkaisujen myötä. 

”Ritiläautoilla on aina pitkä elinkaari ja haluamme olla etunojassa ottamassa käyttöön teknisesti edistyksellisiä ratkaisuja. Ei tällä alalla voi jäädä juoksuhautaan vanhojen ajatusten ja ratkaisujen kanssa”, perustelee Haverinen valintaa.

Keväällä 2024 tilattu auto tuli jo tehtaalta viisiakselisena. Kakkosakselille asennettiin nostopalje HF-Autohuollossa Riihimäellä, jonka jälkeen kuhmolainen UM-Tuote valmisti asiakkaan toiveiden mukaan räätälöidyn ritilän. Leveydeltään 2,8-metrinen ritilä pitää sisällään kolme paria hydraulisia kiristäjiä, joiden avulla sidonta on nopeaa ja tehokasta. Rakenteessa on hyödynnetty myös erikoisteräksiä, joiden avulla on saavutettu parempi kestävyys samoilla materiaalivahvuuksilla. 

”Halusimme omalta osaltamme tukea paikallista toimintaa ja tämä on jo meidän viides UM-Tuotteen valmistama ritilä, joiden laatuun olemme erittäin tyytyväisiä”, jatkaa Haverinen silmäillen samalla massasta erottuvaa ajokkia.

”Meidän työt ovat lähtökohtaisesti metsässä, piilossa suurelta yleisöltä. Siirtoautolla haluamme taasen luoda positiivista imagoa meille ja koko alalle”, päättää Hannu-Pekka Haverinen.

Nälkämaa Truck Meeting 2025:n tunnelmiin sekä Hakka Oy:n uuteen autoon palaamme myöhemmin tarkemmin!