Volvo Trucks kertoo testanneensa sähkökuorma-autojaan pohjolan kylmissä olosuhteissa, ja kehittäneensä järjestelmän, jonka avulla kylmyys ei himmennä akuston suorituskykyä.

”Meillä on asiakkaita ympäri maailman, ja kuorma-autojemme on toimittava kaikkialla, joten ankarat ilmastotestit ovat välttämättömiä myös sähkökuorma-automallistollemme”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President, Product Management.

Mitä tapahtuu akkukäyttöiselle kuorma-autolle, kun mittari ulkona näyttää -25°C ja kova tuuli puhaltaa? Selvittääkseen tämän Volvo Trucks on suorittanut talvitestejä Pohjois-Ruotsissa.

”Kun testaamme kuorma-autojamme lähellä napapiiriä Pohjois-Ruotsissa, arvioimme kaikkia ennalta arvaamattomia luonnonelementtejä”, Jessica Sandström jatkaa. ”Tuuli synnyttää jäätä kuorma-auton päälle, mikä antaa meille loistavat mahdollisuudet varmistaa, että kaikki toimii oikein äärimmäisissäkin olosuhteissa. Testimme ovat osoittaneet, että sähkökuorma-automme toimivat erittäin hyvin näissä todella kylmissä ympäristöissä.”

Yksi talvitestien konkreettinen tulos on uusi toiminto nimeltä Ready to Run. Se valmistelee kuorma-auton työpäivään, tarvittaessa esilämmittämällä, tai erittäin lämpimällä säällä jäähdyttämällä auton akkuja ja ohjaamoa. Akkujen optimaalinen lämpötila on noin +25° ja kuljettaja voi helposti käynnistää esilämmityksen tai esijäähdytyksen etänä sovelluksen kautta.

Sähkökuorma-autot ovat Volvon mukaan tärkeä osa ratkaisua CO2-päästöjen vähentämisessä, mutta toistaiseksi ne edustavat vain vaatimatonta prosenttiosuutta kuorma-autojen kokonaismarkkinasta. Vain muutama sata raskasta täyssähkökuorma-autoa on toimitettu kuljetusyrityksille tänä vuonna Euroopassa.

”Toimimme muutoksen veturina ja meillä on johtava asema sähkökuorma-autoissa Euroopassa. Meillä on jo nyt sähkökuorma-autot sarjatuotannossa ja niitä toimitetaan asiakkaille Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Tavoitteemme on, että 50 % kokonaiskuorma-automyynnistämme tulee olemaan sähköisiä vuoteen 2030 mennessä”, Jessica Sandström päättää.

Ready to Run -toiminto on saatavilla Volvo FH-, FM- ja FMX Electric -malleihin, joita käytetään alueellisissa kuljetuksissa ja kevyessä maanrakennuksessa.