Volvo Trucks on 19. helmikuuta 2019 toimittanut ensimmäisen sähkökäyttöisen jäteauton jätehuolto- ja kierrätysyritys Renovalle, sekä jakeluauton DB Schenkerin kuljetusliikkeelle TGM:lle.

Uudet Volvo FL Electric ja Volvo FE Electric sähkökuorma-autot kehitettiin jakelu-, jätteiden käsittely- ja muita kaupunkiliikennekuljetuksia varten. FL Electric malli on kehitetty esituotantona yhteistyössä valittujen asiakkaiden kanssa. Volvo FL Electricin ja Volvo FE Electricin kuorma-autojen sarjatuotanto alkaa Euroopassa rajoitetulla erällä vuoden 2019 lopulla. Ajoneuvojen kehitys on tehty yhdessä kuljettajien ja asiakkaiden kanssa, ja kuljettajilla on ollut mahdollisuus kokeilla sähkökuorma-autoja ennen niiden toimitusta työkäyttöön.

Sähkökuorma-autojen valmistus liittyy osaltaan Volvo Trucksin pyrkimyksiin nopeuttaa ympäristöystävällisemmän kuljetuksen kehitystä. Sähkön lisäksi Volvo Trucksilla nähdään, että muita ympäristön kannalta edullisia ratkaisuja ovat maakaasu ja biokaasu. Nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttävä Volvo FH tuottaa valmistajansa mukaan noin 20 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä dieseliin verrattuna, ja biokaasun avulla ajoneuvon käyttöpäästöjä voidaan vähentää 100 prosenttia, Volvo Trucks tiedottaa.

EU:n asettamat päästörajat asettavat ajoneuvojen valmistajille selkeän aikataulun, mutta niiden varsinainen tavoite – polttoainetehokkuuden parantaminen ja ilmastovaikutusten vähentäminen – on ollut yksi alan tärkeimmistä prioriteeteista jo jonkin aikaa, osittain siksi, että polttoainekulut muodostavat noin kolmanneksen kuljetusyrityksen kustannuksista, Volvo Trucks kertoo tiedotteessaan.

”Tavoitteenamme on aina ollut tarjota asiakkaillemme optimaalinen ja energiatehokas kokonaisratkaisu kuljetustehtävää varten”, Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson toteaa.

Volvo Trucksin mukaan heidän asiakkaansa, kuten myös monet kuljetuspalveluita käyttävistä asiakkaista ovat erittäin kiinnostuneita kuljetusalan ympäristöystävällisyyden parantamisesta. Näin ollen investointitukien tai verohelpotusten laajentaminen niille, jotka haluavat investoida ilmaston kannalta tehokkaaseen teknologiaan, olisi merkittävä apu, Volvo Trucksilta linjataan.

Volvo FE Electric

  • Täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto jakeluajoon, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin kaupunkiolosuhteissa, kokonaispaino 27 tonnia.
  • Voimansiirtolinja: Kaksi sähkömoottoria, enimmäisteho 370 kW (jatkuva teho 260kW), Volvon 2-vaihteinen vaihteisto. Sähkömoottorien vääntömomentti enintään 850Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 28 kNm.
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: Litiumioniakut, 200-300 kWh.
  • Toimintamatka: Jopa 200 km.
  • Lataus: Saatavana on kaksi erilaista latausjärjestelmää. CCS2: suurin latausteho 150kW (DC). Pienteholataus: suurin latausteho 22 kW (AC).
  • Latausaika: Tyhjästä akusta täyteen varaukseen (300 kWh): CCS2 150 kW, n.1,5tuntia, pienteholatauksella n. 10 tuntia.

Volvo FL Electric

  • Täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto jakeluajoon, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin kaupunkiolosuhteissa, kokonaispaino 16 tonnia.
  • Voimansiirtolinja: Sähkömoottori, enimmäisteho 185 kW (jatkuva teho 130 kW), Volvon 2-vaihteinen vaihteisto. Sähkömoottorin vääntömomentti enintään 425 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 16 kNm.
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: Litiumioniakut, yht. 100-300 kWh.
  • Toimintamatka: Jopa 300 km.
  • Lataus: Saatavana on kaksi erilaista latausjärjestelmää. CCS2: suurin latausteho 150kW (DC). Pienteholataus: suurin latausteho 22 kW (AC).
  • Latausaika: Tyhjästä akusta täyteen varaukseen: pikalataus 1-2 tuntia (DC-lataus), yölataus enint. 10 tuntia (AC-lataus) akun enimmäiskapasiteettiin 300 kWh.