Suomalainen kuorma-autoasiakas on tunnetusti hyvin usein merkkiuskollinen ja kiintynyt tiettyyn automerkkiin – jopa useammankin sukupolven ajan. Kiintymys ja uskollisuus merkkiä kohtaan voidaan joskus viedä jopa niin sanotusti loppuun saakka.

MTV-Uutiset kertoi 14.1. oululaisen Eino Pekkalan erikoisesta Scania-toiveesta. Pitkään autoillut Eino Pekkala halusi teetättää itselleen Scania 143 -mallin mukaisen ruumisarkun. Mitä kaikkea tämän hieman tavallisesta poikkeavan valinnan taustalla sitten oikein on?

Eino Pekkala kertoo ettei toki ole vielä jättämässä maallista vaellustaan. Ajatus Scania-ruumisarkusta syntyi hieman huumorimielellä. ”Kuolema ei saa olla surullinen asia. Kaverikin päätti jo pitkästi ennen kuolemaansa, että hän haluaa mennä hautaan hevoskyydillä ja niin hänen toiveensa toteutettiin, kun hautajaiset pidettiin”, Pekkala kertoo. Kaverinsa pyynnön toteuduttua Eino päätti, että hän haluaa puolestaan mennä hautaansa Scanian kyydissä.

Einon kiinnostus Scaniaa kohtaan liittyy olennaisesti hänen työuraansa. Einon autoilijaura alkoi jo 1950-luvun lopulla, jolloin hän toimitti polttoaineita säiliökuorma-autolla silloisen Oulun läänin osuuskauppoihin. Polttoainetoimitukset tuntuivat työläiltä ja hänelle tarjoutui mahdollisuus aloittaa mursketoimitukset Oulun kaupungille. Ensimmäisen Scaniansa Eino hankki 60-luvun alkupuolella. Se oli Scania 66 -mallinen sora-auto. Autoilijauran edetessä hän sai urakoitavakseen myös Oulun lämpövoimalan turvetoimitukset ja turpeen kuormaukset. Tuohon aikaan autoilijalle tulikin lisää kalustoa, kuten Scania 141 ja 143 -mallin turveautot, joita hän pitää kaikkien aikojen parhaina. 

Pekkalan autoilijaura päättyi vuonna 1991 sairasteluun ja hän myi liikenneluvat autoineen toiselle oululaiselle kuljetusyritykselle. Scania-aikaa hän muistelee lämmöllä: ”Kyllä Oulun Scaniasta on jääneet hyvät muistot. Automyyjä Pekka Torvinen oli hauska kaveri ja Oulussa oli aina hyvä palvelu kun autoja laiteltiin”, kehuu Eino.

”Kyllä Scania on minulle ollut aina se paras automerkki. Scaniassa oli aina pienin polttoaineen kulutus kun turvetta ajettiin ja Scania 143:ssa ei kyllä vikoja ollut. Minulla oli nokkamallin 143:n, mutta sillä mallilla oli hankala tehdä ruumisarkkua, niin arkun suunnittelussa päädyttiin sitten Scania 143 bulldog-malliin”, Eino Pekkala tuumii.

Eino Pekkalan ruumisarkun on toteuttanut oululainen taiteilija, kuorma-autojen motiivimaalauksistakin tuttu Kimmo Takarautio. Hän piti hanketta erikoisena, mutta perustelut kuultuaan otti toiveen toteutukseen. Eino Pekkala perustelee hankintaansa: ”Onhan sitä elämän varrella tapahtunut vaikka mitä, mutta kun mietin, millä kyydillä hautaan menisin, niin kyllä se kyyti pitää olla Scanian kyyti!”