IAA jää tältä vuodelta väliin

Euroopan merkittävimpiin kuljetusalan messutapahtumiin lukeutuvaa IAA:ta ei tänä syksynä järjestetä. Tapahtuma on järjestetty perinteisesti kahden vuoden välein Hannoverissa Saksassa, ja tästä perinteestä pidetään kiinni, sillä seuraavan IAA:n ajankohdaksi ilmoitetaan syyskuu 2022. 

Suomen ensimmäinen Volvo FH XXL

MJS Truckingin Mika Simo haki uuden, Suomen ensimmäisen Volvo FH:n XXL-ohjaamolla Volvon Göteborgin tehtailta juuri ennen koronaepidemian kiihtymistä.
Mika Simo perusti MJS Truckingin 2012. Aluksi ajot muodostuivat irtoperäliikenteestä, ja noin viisi vuotta sitten ne vaihtuivat säiliömerikonttikuljetuksiin. Yhden miehen ja yhden auton kuljetusyrityksenä Mikan ajoalueena on koko Suomi, ja hytissä tulee vietettyä keskimäärin kolme yötä viikossa

”Muistan, että olin kuullut Volvon uudesta XXL-ohjaamosta. Vietän todella paljon aikaa ohjaamossa, joten tilaa ei ole koskaan liikaa. Kun kuulin, että tämä olisi sitten myös Suomen ensimmäinen Volvo XXL FH, päätös oli siinä”, Mika Simo kertoo.

Kyseessä on Mikan ensimmäinen Volvo. Autohankinnan tullessa ajankohtaiseksi toinen Keravalla toimiva kuljetusyrittäjä vinkkasi, että kannattaisi kysyä tarjousta Volvostakin, ja sillä tiellä nyt ollaan. Mika on aina halunnut autonsa poikkeavan massasta, ja uusi XXL FH:sta voisi hyvinkin olla tällainen ratkaisu.

”Päätös uudesta Volvosta muhi jonkin aikaa. Volvo Truck Center Vantaan myyjä Janne Pelttari soitti sopivalla hetkellä ja tarjosi Volvoa koeajoon Volvo Truck Rentalin vuokra-autorivistä. Sillä työkeikalla Volvo tuntui heti omalta”, Mika kertoo.

Yksi todella tärkeä autovalinnan kriteeri Mikalle oli Volvon polttoainetaloudellisuus. ”Uusi turbocompound-moottori, olin kuullut siitä. Kaikki kehuvat, että se menee paljon vähemmällä kuin aikaisemmat. Polttoaineessa pystyy tinkimään, se on tärkeä juttu yritykselleni”.  

Volvo Truck Center Vantaan kuorma-automyyjä Janne Pelttari kertoo Suomen ensimmäisestä XXL-kaupasta seuraavaa: ”Oli ilo tarjota MJS Truckingille Volvoa! Ja koska Mika halusi jotain uutta ja erikoista, ja kun tilavuus ja taloudellisuus olivat tärkeässä roolissa, oli selvää, että FH Globetrotter XXL voisi sopia Mikalle”.

Koronan alta kotiin

Uuden FH:n haku onnistui juuri ennen pandemian laajenemista. Menomatkalla lennot ehtivät vaihtua kolme kertaa, mutta Mika pääsi vaimonsa kanssa Göteborgiin lopulta viimeisellä lennolla. Seuraavana aamuna hotellilta suunnattiin tehdasvierailulle sekä historialliselle Volvo-museolle.  

”Kun pääsi ajamaan FH:n tehtaalta kotiin, uuteen autoon sai heti ajotuntumaa. Ajo Volvolla tuntui hyvältä – onhan se hienoa päästä ajamaan autolla itse heti alusta asti”, Mika sanoo.

Paluukin meinasi mennä koronan edetessä tiukille, mutta lopulta Suomeen päästiin Kapellskäristä Turkuun. Sieltä autolla matkattiin suoraan Keravalle MMR Metallirakenne Oy:lle, jonne auto jäi rakennettavaksi. Kauko Böökin johdolla autoon tehtiin ja maalattiin kävelytaso, muutamia hytin osia sekä suoritettiin vanteiden maalaus, sivuhelmojen asennus ja maalaus, sekä muuta kustomointia, kuten letkutelinelevyn XXL-logon leikkaus. 
Kattovalorauta tilattiin RST Steeliltä, kuten myös lisävalopaneeli sekä äärivalot.

Uutena Volvo omistajana vaikutuksen on Mika Simoon tehnyt myös Volvo Truck Center Vantaalla toimiva nuori mekaanikko Markus Virolainen:
”Meille löytyi heti yhteinen sävel – Markus ymmärsi saman tien mitä haluan ja yhteydenpito auton varusteluvaiheessa on ollut tiivistä. Se on todella tärkeää”.  

MJS Trucking Volvo FH Globetrotter XXL

·        FH 6×2 -vetoauto, takateli, ilmajousitus

·        Kokonaisyhdistelmämassa 68 t

·        Erikoiskorkea makuuohjaamo FH Globetrotter XXL

·        Akseliväli 3400 mm

·        Moottori, 13-litraa, Euro6 turbocompound 500hv / 2800Nm

·        Moottorijarru VEB+

·        I-Shift 12 vaihdetta, 2800 Nm

·        Taka-akseli, 13t, akselivälitys, GCW 70000kg

·        Välityssuhde 2.47

·        I-See-vakionopeudensäädin – karttapohjainen (5v sopimus)

·        Luxus-nahka-tekstiiliverhoilu

Viimeistely

·        Päälirakenne: MMR Metallirakenne Oy, Kerava

·        Lisävalot: RST Steel

·        Varustelu: Volvo Truck Center Vantaa

Volvo FH Globetrotter XXL: Paras mahdollinen etäkonttori ja reissukoti

·        Globetrotter XXL ohjaamon saa Volvo FH ja FH16 6×2 ja 6×4 -vetoautoihin.

·        Volvon Globetrotter XXL -ohjaamo tuli Suomen myyntivalikoimaan 2019.

·        Uuteen ohjaamoon on saatu 600 litraa lisää tilavuutta.

·        Takaseinää on siirretty 25cm taaksepäin ja C-pilareita muokattu.

·        Uusi ohjaamo painaa vain 145 kiloa enemmän kuin XL-ohjaamo. 

·        Globetrotter XXL:n alavuode on 25 cm leveämpi ja 13 cm pitempi kuin edeltäjänsä.

·        Globetrotter XXL -ohjaamon patjan jokaisen yksittäisen jousen päällä on erillinen tyyny, mikä takaa parhaan mahdollisen nukkumismukavuuden.

·        Sängyn alla olevat säilytyslokerot tuovat 50 litraa ylimääräistä säilytystilaa. Säilytystilat ovat helposti ulottuvilla sekä ohjaamon sisä- että ulkokautta.

Raskas Kalusto 4/2020

Kesää lähdetään tekemään nelosnumeron myötä, ja kuten kannesta näkyy, kävimme hieman ennen tilanteiden vaikenemista Italian suunnilla tutustumassa Iveco S-Way -yhdistelmään, joka ammentaa gladiaattoriteemasta. Kotimaan kamaralla tutustutaan Pietilän tuoreimman pään kalustolisäykseen, kokeillaan maansiirtoautoja niin DAFin kuin Sisun muodossa. Kuljetusliikevierailuja tehdään Käsnäselle ja Ruuskalle, ja autoja käydään ihmettelemässä myös Viitalähteellä, Koskella ja Savon Suuntaporauksella. Historiaa ihmetellään 60-luvun ilmiöiden merkeissä.

Mitä tulee seuraaviin, eli vitos- ja kutosnumeroon, niiden osalta on tehty pieniä muutoksia ilmestymisaikatauluun. Tällä pyritään vähentämään koronavirustartunnan riskiä niin haastateltavien kuin toimituksen piirissä.

Numeroiden määrä ei siis vähene, niiden alkuperäinen aikataulu vain hieman siirtyy. Näin ollen Raskas Kalusto 2020 -kalenterissa ilmoitetut ilmestymispäivät eivät pidä paikkaansa kahden seuraavan numeron osalta.

Uuden aikataulun mukaan Raskas Kaluston seuraava numero eli numero viisi ilmestyy heinäkuun alun sijaan 6. elokuuta. Kuudennen numeron uusi ilmestymispäivämäärä on 10. syyskuuta eli alkuperäiseen suunnitelmaan nähden vain viikkoa myöhemmin. Kesän pidempi ilmestymisväli toisin sanoen vaihtaa paikkaansa totuttua aiemmaksi.

Näiden numeroiden jälkeen palataan aiempaan ilmestymissuunnitelmaan, mikäli tilanne ei muuta vaadi.

Kalusto ja ihmiset

08 #Keltaruskeet – tuorein painos

Pietilän bulkkiautoissa yhdistyy perinteinen väritys ja moderni kalusto.

22 Gladiaattori ei luovuta!

Kävimme kriisin kynnyksellä tutustumassa Autotrasporti Perrottin toimintaan. 

34 Rahtia Renaulteilla

Kuljetus Käsnänen Ky työllistää T- ja C-sarjan Renaulteja rahdinajossa. 

48 Sorateiden virtuoosit

Kosken Jarin Actroseilla suoritetaan erilaisia tuotantoeläinten kuljetuksia.

54 Ruuskan väreissä

Nosto ja Kuljetus Ruuska Ky ja Jyväskylän Betonipumppaus Oy vierailun kohteena. 

66 Porarin Polarit

Savon Suuntaporaus Oy on hankkinut erikoisempaa Sisu-kalustoa toiminnan tueksi. 

72 74 tonnia & 28 metriä

Kuljetus Viitalähde Oy:n tuorein kalustohankinta on Mercedes-Benz
Actros LIPE-päällirakenteella.

Koeajot ja esittelyt

28 Rautaa ja digitalisaatiota

Koeajossa Arocsin vanavedessä päivittynyt Sisu Polar 578 Rock 8×4. 

42 Perinteisillä komponenteilla

DAFia ei mielletä useinkaan maan-siirtoautoksi Suomessa, mutta tähänkin käyttöön merkistä on.   

60 Sääntöjen säätöä

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan kesän alussa ja tuo tullessaan muutoksia tielläliikkujille.

76 60-luku – muutoksen vuosikymmen

Miten kultainen kuuskytluku vaikutti kuljetusalaan?

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

40 Keräilykuva

82 Seuraavassa numerossa

Normaalit ajo- ja lepoajat palaavat käyttöön 1.6.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedottaa, että koronatilanteen takia tehdyt raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikojen poikkeukset päättyvät. Normaaleihin ajo- ja lepoaikoihin palataan 1.6.2020.

Määräaikaiset poikkeukset tulivat voimaan 27.3.2020, ja niiden voimassaoloa jatkettiin pienin muutoksin 26.4.2020. Poikkeusasetus on voimassa 31.5.2020 saakka.

Poikkeuksiin vaaditaan EU:n komission suostumus. Komissio katsoo, ettei jäsenmaiden ajo- ja lepoaikapoikkeuksille ole kesäkuusta lähtien enää riittäviä perusteita. Esimerkiksi tavaraliikenne on saatu sujumaan EU:n sisärajoilla. Komission mukaan poikkeusten jatkuminen lisäisi kuljettajien väsymistä ja johtaisi huomattavasti suurempaan liikenneturvallisuusriskiin.

Iveco S-Way R -sarja esiteltiin

Iveco avasi vuoden 2020 kilpailukauden esittelemällä uudet Iveco S-Way R -kilpakuorma-autot, jotka on valmistettu erityisesti Team Hahn Racingille ja Team Schwabentruckille.

Tilaisuus järjestettiin lauantaina 16. toukokuuta 2020 Ivecon Ulmissa sijaitsevan raskaita kuorma-autoja valmistavan tehtaan ja tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen testiradalla. Tämänhetkisen tilanteen vuoksi esittelyyn osallistui vain pieni ryhmä ihmisiä, jotka noudattivat turvallisuusmääräyksiä ja hygieniasäädöksiä.

Kuljettajat Jochen Hahn Team Hahn Racingista ja Steffi Halm Team Schwabentruckista näyttivät testiradalla, mihin uudet ajoneuvot pystyvät, ja esittelivät niiden tehokasta suorituskykyä. Tapahtuma lähetettiin suorana Ivecon Facebook-sivulla, jotta joukkueiden sponsorit ja fanit sekä muut kiinnostuneet pystyivät seuraamaan esittelyn, lyhyen katsauksen erittäin menestyksekkäästä kaudesta 2019 ja esittelyn tulevasta kilpailukaudesta.

Iveco S-Way R -kuorma-autojen esittelyä edelsi viiden kuukauden kehittely ja testaus. Uudet kilpakuorma-autot hyötyvät vuonna 2019 julkaistun Iveco S-Way -malliston edistyneestä suunnittelusta ja teknisistä ominaisuuksista, joihin kuuluvat toiminnallisuutta ja mukavuutta yhdistelevä ohjaamo, ilmanvastusta jopa 12 prosenttia vähentävä optimoitu aerodynamiikka ja jopa 4 prosentin polttoainesäästöt.

”IVECO S-WAY R on täysin liioittelematta paras ja tyylikkäin luomamme kilpakuorma-auto. En malta odottaa, että tämä Ivecon ’härkä’ pääsee kilparadalle näyttämään, mihin se pystyy”, sanoi ratakuorma-autojen kuusinkertainen Euroopan mestari Jochen Hahn uudesta autostaan, jolle hän on antanut hellittelynimen ”Giulia”. 

”Varsinkin värien osalta minun kuorma-autoni on ehdottomasti paremman näköinen kuin Jochenin”, jatkoi Schwabentruck Teamin Steffi Halm. ”Tosin sillä ei taida olla juuri väliä tällä kaudella, sillä hän tulee näkemään autoni vain takaapäin!”

Suomen ensimmäinen Volvo FH XXL luovutetaan tänään

Suomen ensimmäinen Volvo FH XXL-ohjaamolla luovutetaan MJS Truckingille perjantaina 22.5. kello 10.00 alkaen.

Luovutus on seurattavissa livenä Volvo Trucks Suomen Facebook-sivuilla. Seuraaminen ei vaadi kirjautumista tai liittymistä Facebookiin.

Globetrotter XXL -ohjaamo Volvo FH ja FH16 -malleihin on Volvo-kuorma-autojen tilavin ja mukavin ohjaamo, ja kyseessä on siis XL-ohjaamosta laajennettu versio. Globetrotter XXL -ohjaamon saa Volvo FH ja FH16 6×2 ja 6×4 -vetoautoihin. Ohjaamo tuli Suomen myyntivalikoimaan maaliskuussa 2019. Tehtaalta ensimmäiset Globetrotter XXL -ohjaamolla varustetut autot lähtivät eri asiakkaille Euroopassa kesäkuun 2019 aikana. Uuteen ohjaamoon on saatu 600 litraa lisää tilavuutta, sillä takaseinää on siirretty 25 cm taaksepäin ja C-pilareita muokattu. Globetrotter XXL:n alavuode on 25 cm leveämpi ja 13 cm pitempi kuin edeltäjänsä. Ohjaamon patjan jokaisen yksittäisen jousen päällä on erillinen tyyny, mikä takaa parhaan mahdollisen nukkumismukavuuden. Sängyn alla olevat säilytyslokerot tuovat 50 litraa ylimääräistä säilytystilaa. Säilytystilat ovat helposti ulottuvilla sekä ohjaamon sisä- että ulkokautta. Uusi ohjaamo painaa vain 145 kiloa enemmän kuin XL-ohjaamo.

Raskas Kalusto -lehti palaa aiheeseen myöhemmin myös autoesittelyn merkeissä.

Seuraa auton luovutusta 22.5. kello 10 alkaen Volvo Trucks Suomen Facebook-sivuilla.

Tallinn Truck Show siirtyy vuoteen 2021

Alun perin 1.8.2020 järjestettäväksi suunniteltu Tallinn Truck Show Tallinnan laululavalla siirtyy ensi vuodelle.

Uudeksi päivämääräksi on asetettu 6.-7.8.2021 ja paikka on edelleen sama.

Järjestävä taho ilmoittaa, että tähän mennessä ostetut liput käyvät myös ensi vuoden tapahtumassa tai vaihtoehtoisesti ne hyvitetään 14.8.2020 asti. Hyvitys etenee lähettämällä sähköpostia asiasta osoitteeseen tagasiost@piletilevi.ee

Tieverkko on kannattava investointikohde

Juuri julkaistu raportti kertoo tiestön vaikutuksesta yhteiskunnan menestykseen ja siitä, miten tiestön kuntoon laittamisella voidaan tukea Suomea kriisin keskellä. 

Tieverkko on alusta tieliikenteelle, mutta myös merkittävä kustannustekijä vientiteollisuuden ja kaupan logistiikalle ja siten haaste Suomen kilpailukyvylle.

Alustan kuntoon laittamisella on merkittävä positiivinen kerrannaisvaikutus talouteen, koska laadukas tieverkko pienentää kuljetuskustannuksia ja tehostaa koko yhteiskunnan toimintaa. Tämä ilmenee raportista, joka avaa tiestön merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle.

”Kunnossa olevan tieverkon merkitys liikenteen päästöjen vähentämisessä tulee tunnistaa. Kiertoteille joutuminen lisää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Teiden kunnon parantaminen vähentää tieliikenteen päästöjä jopa 5 prosenttia. Metsäteollisuuden kuljetuskustannuksia huonokuntoinen alempi tieverkko ja painorajoitetut sillat nostavat arviolta 7 prosenttia”, painottaa Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Outi Nietola.

”Energia- ja metsäteollisuuden toimiva raaka-ainehuolto edellyttää, että alemman tieverkon ja etenkin sen siltojen painorajoituksista muodostuvia pullonkauloja raaka-aine- ja työkonekuljetuksille saadaan karsittua”, Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola muistuttaa.

Vaikuttaessaan kilpailukykyyn tieverkko on hyvä investointikohde kaikissa taloustilanteissa. Heikossa taloustilanteessa saadaan nopeita vaikutuksia niin suoraan kuin välillisesti, kun tieverkon parantaminen työllistää pk-yrityksiä ympäri maan. Verkon laadun parannuttua saadaan jatkuvasti säästöjä kuljetusten tehostuessa.

”Suomessa on paljon tiehankkeita, jotka voi daan käynnistää nopeasti ja tehdä nyt edullisemmin kuin vuosi sitten. Keskeistä olisi paneutua perusväylänpitoon kai kissa tieluokissa ja käynnistää samalla suurempien investointien suunnittelua”, INFRA ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö pohtii.

Nyt ei ole oikea hetki jarruttaa tieinfran koneistoa, vaan on viisasta kääntää infravipua ylöspäin kohti laadukasta tieverkkoa. Näin varmistetaan lähivuosien kilpailukyky.

”On hyvä muistaa, että suomalainen tie tehdään aina Suomessa ja Suomen yhteiskunnan tarpeisiin. Nyt on aika laittaa yhteiskunnan kuljetusten tärkein alusta eli tiet kuntoon”, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen tiivistää.

Kohti laadukasta tieverkkoa -raportin toteutti INFRA ry:n, Koneyrittäjät ry:n, Metsäteollisuus ry:n ja Suomen Tieyhdistys ry:n toimeksiannosta WSP Finland Oy. Työryhmään kuuluivat johtaja, professori Jorma Mäntynen ja tekniikan tohtori Jarkko Rantala sekä diplomi-insinöörit Riku Huhta ja Riina Isola.

Power Truck Show 2020 on peruttu

Power Truck Show -organisaatio tiedottaa, että tämän vuoden tapahtuma joudutaan valitettavasti peruuttamaan.

Power Truck Show olisi järjestetty Alahärmässä Powerparkissa 14.-15.8.2020. Päätökseen vaikuttaa organisaation mukaan halu toimia vastuullisesti vallitsevissa olosuhteissa, jolloin ihmisten terveys ja hyvinvointi asetetaan tärkeimmäksi asiaksi.

Power Truck Show järjestetään jälleen vuonna 2021, jolloin luvassa on järjestäjien mukaan entistä suurempi ja parempi tapahtuma. PTS-organisaatio linjaakin, että nyt on reilu vuosi aikaa kehittää tapahtumaa ja miettiä, mitä uutta Power Truck Show’ssa tullaan näkemään vuonna 2021.

Ensi vuoden Power Truck Show -tapahtuman päivämäräksi on asetettu 13.-14.8.2021.

Frej Svartsjö Scania Suomi Oy:n myyntijohtajaksi

KTM Frej Svartsjö on nimitetty Scania Suomi Oy:n myyntijohtajaksi 1.8.2020 alkaen. Hänen vastuualueeseensa kuuluvat Scania Suomen tuotteet: kuorma- ja linja-autot sekä meri- ja teollisuusmoottorit. Myyntijohtaja vastaa myös erityismyynnistä, myynnin tuesta, ajoneuvojen markkinoinnista, päällirakennetoiminnasta sekä myyntitoimintojen kehityksestä.

Frej Svartsjöllä on vahva kokemus Scania Suomen myyntitoiminnoista, tuotteista ja asiakastarpeista. Hän on toiminut Länsi-Suomen aluejohtajan tehtävässä menestyksekkäästi vuodesta 2004. Tätä aikaisemmin Frej Svartsjö toimi päällirakennevalmistaja Alucar Oy:n toimitusjohtajana.

Frej Svartsjö raportoi toimitusjohtaja Henna Wickströmille.

Scania Suomen nykyinen myyntijohtaja Seppo Hallikainen jää eläkkeelle kesällä.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...