Iso-Syöte Truck Weekend syyskuussa Pudasjärvellä

Tapahtumakalenterissa 10.-13.9. on merkattu Iso-Syöte Truck Weekendille. Kyseessä on järjestäjien mukaan kaikenkuntoisten ja -ikäisten rekka-autojen sekä henkilöiden kokoontuminen. Tapahtumapaikkana on Pudasjärven Iso-Syöte, ja tarkemmin ottaen Romekievarin pysäköintialue osoitteessa Romekievarintie 1, Syöte. Tapahtuma on maksuton.

Kankaanpää Custom Show lähestyy

Kankaanpää Custom Show 2020 järjestetään Jämillä 5.9.2020. Tarkempi osoite on Jämintie 659, 38800 Jämijärvi ja tapahtuma on avoinna yleisölle lauantaina kello 10.00-19.00.

Järjestäjän mukaan ajoneuvot sijoitetaan alueelle turvavälit huomioiden, ja järjestäjä myös muistuttaa, että tapahtuma-alueella liikkumisessa on otettava turvavälit huomioon.

Tapahtumapäivänä on ajoneuvojen palkintojenjako, mutta tilanteen huomioon ottaen ylimääräistä järjestettyä ohjelmaa päivän aikana ei tänä vuonna ole. Sen sijaan autojen valoshow sekä iltajuhla järjestetään Jämi Areenalla, ja lauteilla nähdään tänä vuonna Kapteeni Lamminen show.

Mariellan matka käymässä vähiin?

Kuva: Jukka Huotari

Viking Line ilmoitti tänään keskeyttävänsä kaiken liikenteen Helsinki-Tukholma-välillä ainakin 31.12.2020 saakka. Samalla sanomalehti Ålandstidningenin mukaan varustamo on myymässä Mariellaa, ja halukkaita ostajiakin on ilmaantunut jo linjoille.
Toisin sanoen vuonna 1985 valmistuneen Mariellan matkat HEL-STO-välillä saattavat olla nyt luetut, mikäli toimeenpantu myynti etenee maaliinsa.

M/S Mariella Katajanokalla

M/S Mariella on rakennetty Wärtsilän Pernon telakalla Turussa ja laivan pituus on 175,7 metriä, leveys 28,4 metriä ja suurin syväys 6,78 metriä. Alukseen mahtuu 2 500 matkustajaa, eli yhtä paljon kuin hyttipaikkoja. Autokannelle mahtuu 430 henkilöautoa tai 60 rekkaa. 

Kalustoa Mariellan autokannella toukokuussa 1995. Kuva: Jukka Huotari
Viking Mariellan autokannelta Helsingin kaijalle syöttää marraskuussa 1995 Peuran ykköslähdön FH-Volvo. Kuva: Jukka Huotari 

Uudet Volvot Suomen ensiesittelykiertueelle

Uusi Volvo Trucks -mallisto esitellään Suomen ensiesittelypäivillä 7.–25. syyskuuta 2020. Uudet FH16-, FH- sekä FM- ja FMX-mallit kiertävät Volvo Trucks -jälleenmyyjillä 27 paikkakunnalla ja kahdella eri reitillä, joilla molemmilla esitellään kahta mallia. Länsi-kiertueella pääsee tutustumaan uudistuneeseen Volvo FM 430 6×2 -autoon sekä Volvo FH 500TC 8x4R I-Save -koukkuvaihtolava-autoon. Itä-kierroksella esittelyssä on uusi Volvo FH16 750 8×4 ProWood -puuauto, sekä täysilmajousinen Volvo FMX 540 10×4 ProX -maansiirtoauto. Kiertue alkaa Volvo Truck Center Vantaalta 7.9., jossa uudistuneesta FH-mallistosta esillä on myös FH500 6×4 HCT I-Save -vetoauto.

Pvm/aika
Länsi-kierros

Esittelyssä:

– FH 500 Pro Hook 8x4R I-Save+Hiab Multilift
– FM430 6×2 Laxo Skiploader
Itä-kierros

Esittelyssä:

– FH16 750 Pro Wood 8x4R+Alucar
FMX540 Pro X 10×4 -maansiirtoauto
Ma 7.9.
klo 10.30-17
Volvo Truck Center Vantaa
Osumakuja 4, Vantaa
Vantaalla esittelyssä myös:FH500 HCT 6x4T I-Save
Volvo Truck Center Vantaa
Osumakuja 4, Vantaa
Vantaalla esittelyssä myös:FH500 HCT 6x4T I-Save
Ti 8.9.
klo 10.30-17
Volvo Truck Center Turku Avantintie 20, 21420 LietoAuto-Kilta Trucks Oy Lappeenranta Terminaalinkatu 27, 53420 Lpr     
Ke 9.9.
klo 10.30-17
Volvo Truck Center Pori Korjaamonkatu 1, 28610 PoriAuto-Kilta Trucks Oy Savonlinna Taitajantie 8, 57100 Savonlinna
To 10.9
klo 10.30-17
Käyttöauto Oy Närpiö
Algotsintie 6, 64200 Närpiö       
Volvo Truck Center Kuopio
Mestarinkatu 3, 70101 Kuopio 
Pe 11.9.
klo 10.30-17
Käyttöauto Oy Vaasa
Rantamaantie 37, 65350 Vaasa
Wetteri Power Oy Kajaani
Sokajärventie 2, 87100 Kajaani   
Ma 14.9.
klo 10.30-17
Käyttöauto Oy Seinäjoki Pohjankaari 2, 60120 Seinäjoki  Wetteri Power Oy Kuusamo Kitkantie 83, 93600 Kuusamo
Ti 15.9.
klo 10.30-17
Volvo Truck Center Jyväskylä
Kuormaajantie 8, 40321 Jyväskylä
Wetteri Power Oy Rovaniemi
Teollisuustie 29 B, 96320 Rovaniemi    
Ke 16.9.
klo 10.30-17
Volvo Truck Center Lahti
Jatkokatu 1, 15241 Lahti     
Wetteri Power Oy Kemi
Valiontie 8, 94450 Keminmaa
To 17.9.klo 10.30-17Volvo Truck Center Tampere
Nuutisarankatu 19, 33900 Tre
Wetteri Power Oy Oulu
Poikkimaantie 31, 90400 Oulu 
Pe 18.9.klo 10.30-17HF-Autohuolto Oy Riihimäki
Tehtaankatu 17, 11710 Riihimäki
Wetteri Power Oy Kokkola
Ahertajantie 19, 67800 Kokkola
Ma 21.9.klo 10.30-17Volvo Truck Center Forssa
Aukeentie 3, 30101 Forssa  
Raskaspari Oy Iisalmi
Tiirankatu 2, 74120 Iisalmi   
Ti 22.9
klo 10.30-17
Volvo Truck Center Raasepori
Ekeröntie 10, 10600 Tammisaari    
Raskaspari Oy Joensuu
Lukkotie 9, 80100 Joensuu 
Ke 23.9.klo 10.30-17Volvo Truck Center Porvoo
Veckjärventie 5, 06151 Porvoo
Raskaspari Oy Mikkeli
Kinnarinkatu 3 A, 50170 Mikkeli
To 24.9.klo 10.30-17(Länsi-kierros päättynyt)Raskaspari Oy Kouvola
Alakyläntie 25, 45100 Kouvola 
Pe 25.9.klo 10.30-17(Länsi-kierros päättynyt)Raskaspari Oy Kotka
Kisällinkatu 10, 48770 Kotka

Renault-kuorma-autoihin kolmen vuoden täystakuu tai kahden vuoden määräaikaishuollot veloituksetta

Renault Trucks myöntää 30.9.2020 asti kaikkiin T-, C- ja K-kuorma-automalleihinsa pidennetyn 3 vuoden täystakuun (360 000 km vetoautot / 450 000 km 6×2-alustat) tai 2 vuoden määräaikaishuollot kaupan päälle. Kampanja koskee kaikkia 13 litran moottorilla olevia Renault Trucks -kuorma-autoja, jotka rekisteröidään normaalisti tieliikennekäyttöön.

”Haluamme tällä uudella tarjouksella tarjota asiakkaillemme turvaa jatketun takuun muodossa. Yrittäjä voi näin helpommin ennakoida omat kulunsa”, Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo. 

Kampanja on tällä hetkellä voimassa 30.9.2020 mennessä tilattuihin autoihin, auton luovutus on 31.3.2021 mennessä.

”Iloksemme olemme jo saaneet huomata, että tämä kampanja on otettu erittäin hyvin vastaan. Tarjouksia uusista autoista tehdään koko ajan”, Gerpe jatkaa.

Ehdot vaihtelevat hieman kuorma-automallista riippuen. Tarkempia lisätietoja malliehdoista saa Renault Trucks -jälleenmyyjiltä, eli Volvo Truck Centereistä, Wetteri Power Oy:ltä, Raskasparilta, Käyttöauto Trucksilta, Autokilta Trucksilta tai HF-Autohuollolta.

Uusi kampanja edellyttää minimissään 36 kk ns. Reference-huoltosopimuksen. Reference-huoltosopimus on kuljetusyrittäjän Renault-kuorma-autoon räätälöity huolenpitosopimus. Auto huolletaan ja tarkastetaan ennalta sovitun aikataulun mukaisesti asiantuntevan Renault Trucks -mekaanikon toimesta. Huoltosuunnitelma tehdään yhdessä kuljetusyrityksen kanssa auton vuotuisen ajomäärän ja ajotehtävän mukaisesti. Näin toimimalla auto pysyy aina parhaassa mahdollisessa käyttökunnossa, Renault Trucksilta kerrotaan. 

Uusi Nokian E-Truck 17.5 -rengassarja kaupunkikäyttöön

Keskikokoisiin jakeluautoihin ja busseihin suunniteltu uusi Nokian E-Truck 17.5 -rengassarja laajentaa aiempaa keski- ja pitkän matkan maantiekuljetuksiin suunnattua E-Truck -rengasvalikoimaa.

Nokian E-Truck -rengasvalikoima on valmistajansa mukaan luotu tarjoamaan mahdollisimman monia taloudellisia ja huolettomia kilometrejä ympärivuotisessa pääteiden kuljetuskäytössä. Yrityksessä kuitenkin tiedostetaan, että kaupunkiliikenne tarjoaa aivan omat haasteensa, eikä uusi Nokian E-Truck 17.5 -sarja etu- ja vetorenkaille näin ollen syntynytkään yksinkertaisesti entisiä tuotteita pienentämällä.

”Otimme aiemmissa Nokian E-Truck -renkaissa hyviksi havaitut ominaisuudet, kuten jämäkän pintakuvioinnin”, kertoo Teppo Siltanen, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö. ”Mutta kehitimme konseptia eteenpäin ja yhdistimme uusimmat pintakuviot hiertävää kulutusta kestävään erikoiskumiseokseen.”

Kehitystyön tuloksena syntyneet renkaat, Nokian E-Truck Steer 17.5 sekä Nokian E-Truck Drive 17.5, tarjoavatkin Nokian Renkaiden mukaan parastaan kaupunkien ruuhkaisilla kaduilla. Vuoden 2020 toisella puoliskolla saataville tulevat renkaat vastaavat kaupunkiliikenteen erityishaasteisiin.

“Tiukat kurvit ja ahtailla sisäpihoilla pyörittely eivät tuota näille renkaille ongelmaa, kiitos vakaan ja ennustettavan ajettavuuden”, Siltanen lupaa. ”Lisäksi 3PMSF-merkintä pitää huolen siitä, että talvi ei menoa hidasta.”

Ohjausakselille

Nokian Renkaiden tiedotteen mukaan E-Truck Steer 17.5 on vakaa ja luotettava keskikokoisten jakeluautojen ja kaupunkibussien eturengas, joka tarjoaa hyvät ajo-ominaisuudet neliripaisen kulutuspintansa ansiosta. Renkaan pitkän käyttöiän takaavat tasainen kulumismuoto sekä kivien takertumista estävät leveät ja mutkittelevat urat.

Vetävälle akselille

Nokian Renkailta jatketaan, että E-Truck Drive 17.5 -rengas on suunniteltu ympärivuotiseen ajoon vaativassa kaupunkiympäristössä. Pitoa ja varmuutta kaikkiin olosuhteisiin tarjoaa erikoiskumiseoksesta valmistettu tiheä, avoin palakuvio ja puoliavoin olkapää. Pintakuvion optimoitu porrastus tuo vakautta ja turvallisen sekä mukavan ajettavuuden.

Tehty todelliseen tarpeeseen

Nokian Renkaat muistuttaa suunnittelevansa tuotteet aina vastamaan työn asettamiin tosielämän vaatimuksiin – esimerkiksi talvisilta metsäteiltä maansiirtotyömaille. Tiedoteen mukaan uusi Nokian E-Truck 17.5 -rengassarja on optimoitu erityisvaatimuksiin, jotka luo tarve hiljaisiin, ketteriin ja vähäpäästöisiin kuljetuksiin sekä kaupunkiajon renkaita kuluttava hiertävä käyttö.

“Kaupunkiliikenne siirtyy kohti kevyempiä ajoneuvoja, ja se on hyvä asia”, sanoo Teppo Siltanen. ”Se mahdollistaa joustavamman liikenteen ja puhtaamman ilman – joten Nokian Renkaat haluaa tarjota tuotteita, jotka vauhdittavat tätä muutosta!”

VAK lahjoittaa heijastinliivejä ruskolaisille ja vahtolaisille lapsille

VAK Oy on aloittanut Liikenneturvan kanssa yhteistyön, jonka tavoitteena on parantaa työmatkojen turvallisuutta ja tukea lasten ja nuorten liikennekasvatustyötä. Ensimmäisenä konkreettisena toimenpiteenä yritys lahjoittaa Ruskon ja Vahdon päiväkotilapsille sekä ala-asteen 1.-2. luokkalaisille neljäsataa heijastinliiviä.

”Syksy ja pimeys on kohta taas käsillä. Haluamme turvata paikallisten lasten kulkua lahjoittamalla heijastinliivejä Ruskon ja Vahdon varhaiskasvatuksen yksiköille. Liivit tulevat tarpeeseen, sillä kyselyyn vastanneiden päiväkodin johtajien ja koulujen rehtoreiden mukaan osa liiveistä on todella huonossa kunnossa ja niitä on liian vähän”, kertoo VAK Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

”Laukolan päiväkoti ja koulu ottavat lahjoituksen vastaan kiitollisina. On tärkeää, että näymme liikenteessä hyvin niin valoisalla kuin hämäränkin aikana. Uudet liivit tulevat aktiiviseen käyttöön, sillä liikumme lapsi- ja oppilasryhmien kanssa paljon päiväkodin ja koulun lähiympäristössä ja lisäksi oppilaat näkyvät aamun liikenteessä huomattavasti paremmin käyttäessään heijastinliiviä”, toteavat päiväkodinjohtaja Mari Renberg ja koulun rehtori Kai Laitinen.

Vahdon Laukolan päiväkodin johtaja Mari Renberg, Laukolan koulun rehtori Kai Laitinen ja VAK:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen

Vetkun kesäkeikka suuntaa kaakkoon

Veteraanikuorma-autoseura ry:n Kesäkeikka 2020 suoritetaan tulevana viikonloppuna. 21.-23.8. tehtävä reissu alkaa Lappeenrannan raviradalta, jossa kokoontuminen on 21.8. kello 8-11. Lappeenranta-päivän jälkeen suunta otetaan kello 14 porrastetusti paikallisteitä pitkin Joutsenoon ja edelleen Imatran keskustan ja Tainionkosken kautta Imatran Kylpylähotelliin. 

Seuran vuosikokous suoritetaan puolestaan sunnuntaina 23.8. kello 9.00.

Tarkemmat aikataulut ja ohjelma löytyvät tapahtuman omilta sivuilta.

Uusi Continental-vetoakselirengas haastaviin olosuhteisiin

Continental tuo markkinoille uuden kuorma-auton renkaan. Conti Scandinavia Extreme HD3 on vetoakselin rengas, joka on kehitetty tavara- ja henkilökuljetuksiin ankarien talviolosuhteiden alueille. Rengas sopii erinomaisesti alueelliseen liikenteeseen lumen peittämillä mäkisillä ja mutkaisilla teillä. 

Uutuusrenkaan kerrotaan kestävän suurta vääntömomenttia, ja rengasta suositellaan erityisesti yhden vetoakselin kuorma-autoille, joilla on haasteita riittävän pidon saamisessa. Uutuus soveltuu valmistajan mukaan erityisesti Suomen, Ruotsin ja Norjan olosuhteisiin, joissa lämpötila voi laskea jopa -50 asteeseen ja joissa kuorma-autojen on toimittava äärimmäisissä lumi- ja jääolosuhteissa. 

Continental on kertomansa mukaan kuunnellut tarkasti alueelta saatua asiakaspalautetta, jossa toivotaan yhä paremman suorituskyvyn talvirenkaita. Conti Scandinavia -rengassarja on kehitetty vaihtelevissa tieolosuhteissa ajettaville ajoneuvoille ja tarjoamaan parasta mahdollista talvipitoa ajokilometreistä ja kestävyydestä tinkimättä. Tuloksena syntyi vetoakselin rengas, jossa on Continentalin pitkässä talvirenkaiden valmistushistoriassa ennennäkemätön lamellimäärä (yli 100).

Aluksi uutuudesta on saatavana rengaskoko 295/80 R 22.5, koot 315/80 R 22.5 ja 315/70 R 22.5 tulevat markkinoille ensi vuoden puolivälissä.

Uudessa Conti Scandinavia Extreme HD3:ssa on valmistajan mukaan käytetty seuraavia tekniikoita:

  • leveät olka-alueen urat takaavat maksimaalisen pidon pehmeässä lumessa koko renkaan käyttöiän ajan.
  • materiaalin suuri luonnonkumin osuus takaa erinomaisen elastisuuden jopa erittäin alhaisissa lämpötiloissa (-50 °C). 
  • kolmiulotteisilla lamelleilla on kaksi tehtävää: ensiksi toimia limittävänä rakenteena palojen välissä, mikä vähentää luistoa ja muodonmuutosta, ja toiseksi tarjota laajempi lumeen tarttuva pinta ja mahdollistaa parempi pito.
  • vaihteleva lamellien syvyys ja tietty syvyyssuhde optimoivat palojen mekaanisen stabiiliuden.
  • suuri putken muotoinen säde palojen alaosassa vähentää jännityshuippuja ja parantaa kestävyyttä.

Tavoitteena kuljettajan turvallisuus

”Continentalin laajaa osaamista ja tietotaitoa talvirenkaiden suorituskyvystä on hyödynnetty suunniteltaessa kaikki tarpeet kattava kuorma-autojen rengassarja. Tämä tarkoittaa erikoisrenkaita, jotka kattavat kaikki vaativat olosuhteet sekä yleisrenkaita, jotka kattavat yleiset talviolosuhteet. Tarkoituksenamme on aina maksimoida kuljettajien turvallisuus ja helpottaa ajoneuvon hallintaa myös ääriolosuhteissa”, markkinointipäällikkö Marko Pursiainen kertoo.

Asiakkaiden kenttätestit uudella Conti Scandinavia Extreme HD3:lla todistivat sen kestävyyden raskaissa kuorma-autoissa, joissa suuret vääntömomentit ja kuormat kuormittavat renkaan rakennetta ja kulutuspintaa äärimmilleen varsinkin jyrkissä mäissä liukkailla teillä. Renkaan suorituskykyominaisuudet osoittautuivat hyviksi myös kaukolinja-autoissa teillä, jotka ovat lumisia koko talvikauden ja joilla auraustiheys on normaalia harvempi.

Keminmaalaisen Pohjaset Oy:n toimitusjohtaja Janne Pohjanen pääsi testaamaan uutta rengasta tutussa ympäristössä. Yritys kuljettaa metsäteollisuuden tuotteita Pohjois-Suomessa, jossa sääolot ovat olleet viime vuosina nopeastikin vaihtelevia ankarista pakkasista plusasteisiin. Kuorma-autojen vuotuinen ajokilometrimäärä on jopa 400 000 kilometriä ja ajoneuvoyhdistelmien kokonaispaino peräti 76 tonnia. 

Janne Pohjanen

”Kun sää vaihtelee kesästä talveen samalla ajomatkalla, renkaisiin on voitava luottaa. Totesimme Conti Scandinavia Extreme HD3:a testatessamme, että se onnistui kaikissa haasteissa ja oli kaikin tavoin parempi aiemmin samoissa olosuhteissa käyttämiimme renkaisiin verrattuna. Pito, suuntavakaus ja kitka liikkeelle lähdettäessä olivat erinomaiset, ja juuri nämä ominaisuudet ovat meille tärkeintä”, Pohjanen sanoo.

Raskas Kalusto 5/2020

Elokuun Raskas Kalusto heittäytyy nostalgisiin tunnelmiin uusimpia autoja kuitenkaan unohtamatta. Kannessa näkyvä entisöity Vaanon M-Sisu muistuttaa ajasta ja väreistä, joita ei nähdä enää kuin tässä muodossa. Uutta väriä pintaan on puolestaan laitettu Kortetmaalla, sillä yrityksen ilmettä pitkään hallinnut valkoinen väritys vaihtuikin tällä kertaa vihreään ja kultaan. Muutoksen aikaa on eletty myös MJS Truckingilla, sillä uusi XXL-Globetrotter on nyt otettu ajoon.

Koeajossa on Ivecon X-Way-rekkaveturi, ja tulevaisuus mielen päällä tutustumme myös Vähälän vaihtoehtoisiin kuljetus- ja voimanlähdemuotoihin – kaikkea tuntuu talosta löytyvän aina perinteisestä dieselmoottorista lihasvoimaan! Lehdessä myös Scanian takuulla erottuva Kesäkoukku sekä Haverisen ja samalla Suomen ensimmäinen NGT-Actros. Katsotaan myös, miten kaivosauton lava siirtyy erikoiskuljetuksena Thodénin kalustolla, vieraillaan Laurinaholla ja jututetaan Janne Lausvaaraa, joka on kehitellyt kuljettajien työtä helpottavan karttaohjelmiston.

Nostalgiaosastolla paikataan tämän kesän laihaksi jäänyttä näyttelysatoa vierailemalla niissä legendaarisissa näyttelyissä vuosikymmenten takana. Ja ulkomaanmatkailua otetaan samassa hengessä pienenä pistona Kreikan suuntaan, kotimaassa puolestaan tutustutaan Vaasan auto- ja moottorimuseon huikeaan kuorma-autopienoismallikokoelmaan.

Kalusto ja ihmiset

08 Värin vaihto

Antti Kortetmaa Ky:n uusi Scania onkin vihreä.

22 Kotimainen klassikko

Veljekset vetreyttivät Vaanon vanhan vetäjän. 

28 Yksi äXä enemmän

Mika Simo hankki XXL-Globetrotterin. 

42 Retro kesäkoukku

Scania Suomen näyttävä esittelyauto. 

48 Paikallisella polttoaineella

Suomen ensimmäinen NGT-Actros. 

54 Käyttövoimaa tilanteen mukaan

Vähälällä on voimanlähde-valinnanvaraa. 

62 Lava Lappiin

Erikoiskuljetusta Thodénien tapaan.

66 Kreikan antiikkia

Kuvakirjeenvaihtoa etelän lämmöstä.

80 Matka menneelle vuosikymmenelle

Vaasan auto- ja moottorimuseon pienoismallit.

84 Rekkanäyttelyssä NMT-aikaan

Otteita filmikuva-arkistojen helmistä. 

Koeajot ja esittelyt

34 Mökki kuntoon

Koeajossa uusi Iveco X-Way. 

60 Kylmän viileästi sähköllä

MAN eTGE sähköisellä kylmäkoneella.

68 Tietoa teille

Ammattilaiskarttoja Tietorahdilta.

74 Langat käsissä

Hemmon Kuljetus valitsi Opterin.

76 Yksilöllisiä kokonaisuuksia

Laurinaho-yhtiöt toteuttaa toiveita.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

67 Keräilykuva

90 Seuraavassa numerossa

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...