Optimointien päästövaikutukset syyniin

Ajoneuvojen moottorien ohjelmoijien ja muutosten tekijöiden on pitänyt kesäkuun alusta alkaen osoittaa ajoneuvon täyttävän muutoksen jälkeen päästöjä koskevat vaatimukset. Riittäviksi osoituksiksi katsotaan hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus.

Ajoneuvolakiin 1.6.2024 voimaantullut muutos käänsi osoittamisvelvollisuuden päästöjen vaatimustenmukaisuudesta toimijoille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

Traficomilta painotetaan, että liikenteessä käytettävään ajoneuvoon voi myydä sellaisia moottorinohjausohjelmia tai päästöjärjestelmämuutoksia, joista myyjä pystyy osoittamaan tarjoamansa palvelun täyttävän päästöjä koskevat säädökset ja määräykset. 

”Vastuu kaikessa päästömanipulaatiomääritelmän täyttävässä palvelun tarjonnassa on päästöjen osalta palvelun tarjoajalla eikä asian vastuuta voi vierittää kuluttajalle. Toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ’ei tieliikennekäyttöön’ -ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää jatkua”, toteaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tarkastaja Kaarle Röyttä.

Moottorin ohjelmoinnilla ja päästömanipulaatiolla tarkoitetaan moottorin ohjantalaitteen muutoksia, joilla on vaikutusta moottorin toimintaan ja ominaisuuksiin, esimerkiksi tehon lisäykset ja optimoinnit. Traficomilta otetaan esille, että päästömanipulaatio tarkoittaa myös pakokaasupäästöjärjestelmien muutoksia. Kyseeseen tulevat esimerkiksi DPF, SCR ja EGR, jotka ovat olennaisia pakokaasujärjestelmien osia.

Päästöjen osalta riittäviksi osoituksiksi katsotaan pätevän hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus. Traficomin mukaan tutkimuslaitoksia löytyy Euroopasta sekä Suomesta, mutta kesäkuun alussa Suomessa ei ollut yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa, jolla olisi ollut pätevyyttä ajoneuvojen päästöjen toteamiseen. Korjaamon tai katsastusaseman päästömittaustodistus ei ole osoitus ajoneuvon päästötasosta tai osoitus vaatimustenmukaisuudesta.

Jos päästömanipulaatiomääritelmän täyttäviä palveluita tarjoaa kuluttajille ilman hyväksyttäviä osoituksia, voi Traficom määrätä asiasta talouden toimijalle seuraamusmaksun, joka voi olla suurimmillaan 30 000 euroa. 

Suomessa on luonnollisesti paljon ajoneuvoja, joihin on asennettu päästömanipulaatiojärjestelmiä. 

”Jos tiedät, että autoosi on tehty ohjelmallisia muutoksia tai siitä on poistettu päästöjärjestelmäkomponentteja, varmista ajoneuvon liikennekelpoisuus esimerkiksi valmistajan edustajalta. Jos haluat poistaa muutokset ja palauttaa ajoneuvon alkuperäiseen kuntoon toimi valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti. Jos taas haluat pitää muutokset ja saattaa autosi liikennekelpoiseksi, katsastustoimipaikat auttavat muutoskatsastuksiin ja ajoneuvojen hyväksyntään liittyvissä asioissa”, neuvoo Röyttä.

Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300–30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun.

Turvaa tielle TMA:lla

SE Mäkinen Logistics yhtiöihin kuuluva ja SOS Hinauksen operaattorina Vantaan ja Helsingin alueella toimiva Autoambulance Group on hankkinut käyttöönsä ottaa käyttöönsä TMA-auton.

TMA-auton (Truck Mounted Attenuator) hankinnalle on yhtiön mukaan vahvat perusteet. Uudenmaan moottori- ja kehätiet ovat Suoman vilkkaimmin liikennöityjä teitä, joissa usein työskennellään hinaustehtävissä. Ilman törmäysauton suojaa hinausautokuljettajan työ on erittäin vaarallista, sillä valitettavan usein autoilijat eivät hiljennä nähdessään hinauksen olevan käynnissä edessään tiellä. Pahimmillaan autot kiitävät ohi 120 km/h nopeudella vain metrin etäisyydeltä.

”Käytimme aiemmin alihankkijoita suojaamaan työskentelyämme, mutta päätimme hankkia törmäyssuoja-auton, koska suojauksen saatavuus tilanteeseen ei ollut aina varmaa. Käytämme sitä aina omilla korkean riskin hinaustehtävillä sekä suojaamme kollegoiden työskentelyä Uudenmaan alueella. Autoambulance Group jatkaa Tapio Mäkisen viitoittamalla tiellä työ- ja liikenne turvallisuuden parantamisessa”, yhtiöstä kommentoidaan.

Lakiesitys vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta

Hallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen uudeksi laiksi liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista. Esityksen taustalla on kansallisesti täydentävää sääntelyä edellyttävä EU:n jakeluinfra-asetus. 

Jakeluinfra-asetuksen tarkoituksena on liikenne- ja viestintäministeriön mukaan varmistaa riittävän tiheä ja laaja liikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuri ja sen yhteentoimivuus EU:n alueella sekä varmistaa, että käyttäjille on tarjolla kattavat tiedot ja käyttäjäystävälliset maksuvaihtoehdot.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista. Uudessa laissa säädettäisiin jakeluinfra-asetuksen vaatimuksia valvovasta kansallisesta viranomaisesta ja mahdollisista hallinnollisista seuraamuksista.

Valvonta ja mahdolliset seuraamukset koskevat yleisesti saatavilla olevan lataus- ja vetytankkausinfrastruktuurin käyttäjäystävällisyyttä ja teknologiaa, kuten kertalatausmahdollisuutta, maksupäätteitä, automaattista tunnistamista, digitaalista liitäntää, älylatausta, hinnoittelua ja hintojen näyttämistä sekä käyttäjille annettavia tietoja. Jakeluinfra-asetuksen ja uuden lain mukaisten velvoitteiden noudattamista valvoisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Yhdistettyjä kuljetuksia Powder-Transilta

Powder-Trans tiedottaa suorittaneensa ensimmäiset testinsä bulkkikuljetuksesta intermodaalisti kumipyörillä ja rautateitse.

Bulkkiyhdistelmän ensimmäinen testinosto junavaunuun tehtiin huhtikuussa Trelleborgin satamassa Ruotsissa. Yhdistelmä nostettiin testissä TX Logistik AB:n Nikrasa-alustalla junavaunuun yhteistyössä Trelleborgin sataman kanssa. 

”Nosto onnistui kaikilta osin hyvin ja intermodaalikuljetuksista tulee yksi Powder-Transin uusista kuljetustavoista. Ratkaisu mahdollistaa entistäkin ympäristöystävällisemmän tavan kuljetuksille kumipyörillä ja täydentää samalla hyvin pitkäaikaisia pyrkimyksiämme kohti yhä ympäristöystävällisempää logistiikkaa”, kommentoi Powder-Transin konsernijohtaja Fredrik Blomqvist.

Volvolta vetypolttomoottorillisia kuorma-autoja

Volvo Trucks kertoo kehittävänsä kuorma-autoja, joissa on vedyllä toimiva polttomoottori. Maantietestit näillä kuorma-autoilla alkavat vuonna 2026, ja kaupallinen lanseeraus on suunniteltu tämän vuosikymmenen lopulle. Vihreällä vedyllä toimivat kuorma-autot ovat merkittävä askel Volvolle nettonollatavoitteen saavuttamisessa ja asiakkaiden tukemisessa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.

Volvo linjaa, että kuorma-autot, jotka käyttävät vihreää vetyä fossiilisten polttoaineiden sijaan, ovat yksi tapa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Vetykuorma-autot sopivat erityisen hyvin pitkille matkoille ja alueille, joilla on puutteellinen latausinfrastruktuuri tai akkujen lataamiseen on rajoitetusti aikaa. 

Volvo aloittaa asiakastestaukset polttomoottoreissa vetyä käyttävillä kuorma-autoilla vuonna 2026, ja ne ovat kaupallisesti saatavilla tämän vuosikymmenen lopulla. Testaus laboratorioissa ja ajoneuvoissa on jo käynnissä. Vetykäyttöiset polttomoottorikuorma-autot täydentävät Volvon muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien tarjontaa. Näitä ovat akkusähkökuorma-autot, polttokennosähkökuorma-autot sekä uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla ja HVO:lla toimivat kuorma-autot.

”Kuorma-autot, joissa perinteinen polttomoottori säilyy, mutta toimivat vedyllä, ovat yhtä tehokkaita ja luotettavia kuin diesel-kuorma-automme, mutta lisäetuna ovat mahdolliset elinkaarenaikaiset nollapäästöt. Ne ovat arvokas lisä akkusähkökuorma-autoihimme, jotka ovat olleet markkinoilla useita vuosia”, sanoo Volvo Trucksin tuotehallinta- ja laatujohtaja Jan Hjelmgren

Volvo Trucksin vihreää vetyä käyttävät polttomoottorit voivat päästä valmistajan mukaan elinkaarenaikaisiin nollapäästöihin käytettäessä uusiutuvaa HVO:ta sytytyspolttoaineena, ja ne luokitellaan uusien EU:n CO2-päästöstandardien mukaan ”nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi” (Zero Emission Vehicles, ZEV). Vetypolttomoottorit päästävät vain erittäin pieniä määriä typen oksideja ja hiukkasia.

”On selvää, että raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tarvitaan monenlaista teknologiaa. Globaalina kuorma-autovalmistajana meidän on tuettava asiakkaitamme tarjoamalla erilaisia ratkaisuja ​​hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, ja asiakkaat voivat valita vaihtoehdon kuljetustehtävän, käytettävissä olevan infrastruktuurin ja vihreän energian hintojen perusteella”, sanoo Jan Hjelmgren. 

Vedyllä toimivia polttomoottoreita käyttävät Volvo kuorma-autot sisältävät High Pressure Direct Injection (HPDI) -tekniikan, jossa pieni määrä sytytyspolttoainetta ruiskutetaan korkealla paineella puristussytytyksen mahdollistamiseksi ennen vedyn lisäämistä. Tämän tekniikan etuja ovat korkeampi energiatehokkuus pienemmällä polttoaineenkulutuksella ja lisääntynyt moottorin teho.

Volvo Trucks on allekirjoittanut sopimuksen Westport Fuel Systemsin kanssa yhteisyrityksen perustamisesta HPDI-teknologiaa varten. Yhteisyrityksen odotetaan aloittavan toimintansa vuoden 2024 toisella neljänneksellä virallisen hyväksynnän jälkeen.

Arto Matinlassi mukaan MAN-myyntiin

Arto Matinlassi on nimitetty 29.04.2024 alkaen Adampolis Finland Oy:n MAN Truck&Bus kuorma-automyyjäksi Pirkanmaan, Keski-Suomen, Kanta-Hämeen ja Etelä-Pohjaanmaan alueille.

Arto Matinlassi on työskennellyt viimeisen kahdeksan vuoden ajan raskaan kaluston myyntitehtävissä Pirkanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla. Tätä ennen hän on urallaan mm. johtanut ajoneuvorenkaiden kauppaa Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Arto Matinlassin tavoittaa numerosta 050 304 5000, sähköpostitse osoitteesta arto.matinlassi@mancenter.fi tai toimistolta Kannistontie 141 Lempäälä.

Arto raportoi tehtävässään Senior Manager Sales Raimo Haavikolle.

Vuokrausliiketoimintaan sekä käytettyjen autojen myyntiin koko Suomen laajuisesti keskittyvän Matti Lahden tavoittaa puolestaan numerosta 050 343 6510, sähköpostilla matti.lahti@mancenter.fi tai niin ikään toimistolta Kannistontie 141 Lempäälä.

Poliisi valvoi tehostetusti raskasta liikennettä 48 tuntia kestäneessä valvontaiskussa

Poliisi valvoi tehostetusti raskasta liikennettä tiistaista 14.5. kello 18 alkaen torstaihin 16.5.2024 kello 18 saakka. Valvontaiskuun osallistuivat kaikki poliisilaitokset. Kaksi vuorokautta kestäneen raskaan liikenteen valvontaiskun aikana todettiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia 93 sekä ajopiirturirikkomuksia 23 kappaletta.

Poliisin suorittamassa kahden vuorokauden mittaisessa raskaan liikenteen tehovalvonnassa ajo- ja lepoaikarikkomuksia havaittiin 93 kappaletta. ”Kaikki ajo- ja lepoaikarikkomukset, joista seuraamus määrättiin, ylittivät selvästi lainsäädännön asettamat rajat”, toteaa poliisitarkastaja Kari Onninen.

Poliisista taustoitetaan, että ajoneuvon kuljettajien ajo- ja lepoaikavalvonnan tavoitteena on ehkäistä kuljettajan vireystilan laskua, erityisesti väsymystä, ja siten vähentää heikentyneestä vireystilasta aiheutuvia riskejä ja onnettomuuksia.

”Epäkuntoisuuksista seuraamuksia kirjattiin 53 kappaletta, ja lisäksi 16 ajoneuvon matka keskeytettiin liikenneturvallisuudelle erityisen vaarallisten epäkuntoisuuksien johdosta. Tuolloin kyse oli liikennekelvottomista ajoneuvoista”, toteaa Onninen.

Lisäksi rangaistuksia jaettiin muun muassa puutteellisesta kuorman varmistamisesta (39 kpl) ja ylikuormista (24 kpl).

Valvontaa kohdennettiin tavaraliikenteen osalta erityisesti ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen, ajoneuvojen kuntoon sekä ylikuormiin, jotka on määritelty poliisin raskaan liikenteen valvonnan painopistealueiksi. Lisäksi ammattiliikenteen valvontaan liittyy harmaan talouden torjunta. 

Liikennevalvonnan yhteydessä valvottiin myös ulkomaalaisten maassa oleskelun lainmukaisuutta. Ulkomaalaisvalvonta on poliisin lakisääteinen tehtävä, ja sitä suoritetaan myös osana raskaan liikenteen valvontaa. 

Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1035 raskasta ajoneuvoa, joista 856 kotimaista sekä 166 ulkomaista, sekä 13 linja-autoa.

Kuljettajille määrättiin kaikkiaan 224 maksullista seuraamusta ja annettiin lisäksi 170 suullista tai kirjallista huomautusta.

Raskaan liikenteen valvonta on yksi poliisin liikenneturvallisuustyön painopistealueista vuonna 2024, ja se kuuluu poliisin liikenneturvallisuustyön keskeisiin vaikuttavuuskohteisiin.

Valvonta oli osa Euroopan laajuista ROADPOL:n Operation Truck & Bus -valvontateemaa.

Raskas Kalusto 4/2024

Toukokuun 2024 Raskas Kalusto saapuu jakeluun viikolla 21, tuoden mukanaan jälleen laajan otoksen tien päältä, koeajoista ja myös viitteitä menneistä ajoista. Koko sisällysluettelo löytyy linkin takaa ja kansikin kertoo jo omaa tarinaansa.

KALUSTO JA IHMISET

06 Mattilanperällä

Kuljetus Harri Maaninen on raahelainen perheyritys.

18 Aamuksi perille

Transpori Oy kuljettaa aikataulutetusti ja monipuolisesti.

30 Tehtaalla tehty

Savon Metsärahdin uusi Scania tuli 8X4-alustalla tehtaan linjalta.

36 Tuttua työtä tutulla tiellä

Kurkinen kuljettaa Keskolle Kajaanissa. 

50 Timosten siniset thermo-Volvot

Transport Timonen ajaa thermorahtia Pohjoismaissa.

56 #Hiiappiauto

Kuljetuspalvelu J. Pylväinen & Co:n Scania 560R Super.

70 Bulkkibulldog

C-J Blomqvist entisöi nuoruuden unelmansa.

KOEAJOT JA ESITTELYT

24 Virtaviivaistettu

Koeajossa Volvon uusi Aero-mallisto.

44 Taloudellisuutta ja turvallisuutta isolla T:llä

Päivitetty Renault Trucks T High.

66 Pintahommia

Kun pelkkä perusväri ei riitä.

78 Skaalattu skånelainen

Pienoismallina Autotransit-aiheinen Scania LB140.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskuljetus

42 Keräilykuva

82 Seuraavassa numerossa

Traficomilta stoppia jenkkituonnille?

Kuva: RK / J-E Laine

Uusia yhdysvaltalaisia hyötyajoneuvoja Suomessa myyvältä taholta tulleen tiedon mukaan Traficom on tehnyt linjauksen, joka vaikuttaa tuntuvasti dieselkäyttöisten amerikkalaisten ajoneuvojen rekisteröintiin Suomessa.

Traficomin uuden linjauksen kerrotaan koskevan niitä N1-luokan ajoneuvoja, joita on tyypillisesti muutettu Suomessa N2-luokkaan. Käytännössä amerikkalainen dieselkäyttöinen lavapakettiauto, kuten esimerkiksi Chevrolet Silverado 1500 tai 2500, on muokattu 3,5–12-tonniseksi kuorma-autoksi.
Asian ytimenä on alan yrittäjän mukaan muutos hyväksyntäkäytännössä. Tähän asti on voitu käyttää California Ari Resources Boardin myöntämää ns. CARB-päästöhyväksyntää todisteena ajoneuvojen päästövaatimusten täyttymisestä EU-yksittäishyväksynnässä, jolloin näiden ajoneuvojen tuominen ja rekisteröinti Suomeen on ollut sujuvaa. 
Uuden linjauksen myötä yhdysvaltalainen CARB-hyväksyntä ei enää kelpaa, vaan vaaditaan täysi EU-asetuksen mukainen päästöhyväksyntä. Erikoiseksi asian tekee, että alan toimijan mukaan muutos ei koske samankaltaisia EU:sta tuotuja N1-luokan ajoneuvoja, jotka on muutettu N2-luokkaan, vaan ainoastaan amerikkalaisia ajoneuvoja. 
Ristiriitaa alalla nähdään myös siinä, että M1-/N1-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen hyväksyntään kerrotaan riittävän CARB-päästöhyväksyntä, mutta Traficomilla katsotaan, että ajoneuvoluokan muuttaminen N2-luokkaan muuttaa ajoneuvon päästöjä siten, että CARB-hyväksyntä ei enää riitä. 
Asian esiin nostanut automyynnin suomalaistoimija kuitenkin huomauttaa, että todellisuudessa päästöt pienentyvät. Perusteeksi mainitaan kuorma-autoksi rekisteröidyn ajoneuvon nopeusrajoitus 80 km/h, jolloin korkein ajonopeus vaikuttaa todellisiin päästöihin vähentävästi tehtyihin mittauksiin verrattaessa.

Amerikkalaisia pickupeja edustavan yrityksen pakeilla koetaankin, että nyt viranomaistoimin perusteettomasti kiellettiin dieselkäyttöiset amerikkalaiset autot tuotavaksi Suomeen kansallisella soveltamisella, vaikka samaan aikaan voidaan tehdä vastaava muutos eurooppalaiseen autoon ja soveltaa auton alkuperäistä päästötietoa.

Poikkeuksellisen vilkas päällystyskausi on alkanut eteläisestä Suomesta

Päällystystyöt ovat alkaneet jo Etelä- ja Lounais-Suomen alueilla ja käynnistyvät muuallakin Suomessa kevään edetessä sekä säiden salliessa. Tavoitteena on päällystää 4000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Vilkas päällystyskausi tuo mukanaan normaalia enemmän liikennehäiriöitä. Tienkäyttäjien tuleekin noudattaa työnaikaisia nopeusrajoituksia työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi.

Viime vuosina kohonneet kustannukset ja niukka rahoitus ovat vaikuttaneet päällystyskilometreihin ja maantieverkon korjausvelan kasvuun. Tästä syystä aikaisempina vuosina päällystystyöt on jouduttu priorisoimaan pääasiassa vilkkaille teille.

Hallituksen myöntämällä lisärahoituksella Väyläviraston ja ELY-keskusten tavoitteena on päällystää 4000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Määrä on moninkertainen edellisvuosiin verrattuna ja vastaa tieverkon nykykunnon ylläpitämiseen tarvittavaa päällystyskilometrien vähimmäismäärää.

”Erittäin tervetulleen lisärahoituksen avulla voidaankin tänä vuonna päällystää myös keskivilkkaita- ja vähäliikenteisiä teillä selvästi tavanomaista enemmän”, toteaa väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila.

Suuri määrä päällystetyömaita ja pidempi työkausi näkyvät tienkäyttäjille

Tänä vuonna päällystystöitä tehdään ympäri Suomen aina Tammisaaresta Inariin saakka. Pisin yksittäinen päällystyskohde sijaitsee Inarissa ja on pituudeltaan noin 71 kilometriä. Koska päällystystöitä tehdään merkittävästi viime vuosia enemmän, kohtaavat tienkäyttäjät päällystystöistä aiheutuvia liikennehäiriöitäkin huomattavasti aiempia vuosia todennäköisemmin.

Päällystystöiden suuri määrä vaatii pidempää työkautta, tarkoittaen töiden alkamista aikaisin keväällä ja päättymistä myöhään syksyllä. Päällystystöistä aiheutuvia liikennehäiriöitä pyritään vähentämään ajoittamalla työt mahdollisuuksien mukaan ruuhka-aikojen ulkopuolelle ja tarvittaessa yöaikaan.

”Tänä vuonna päiväkohtaisia työaikoja on kuitenkin pidennettävä, jotta työt ehditään tekemään määräajassa. Tämä vaatii tielläliikkujilta kärsivällisyyttä, koska päiväkohtaisen työajan pidentyminen voi aiheuttaa aiempaa enemmän ruuhkautumista ja matka-aikojen pidentymistä. Toisaalta työaikojen pidentäminen voi vähentää päällystystöistä aiheutuvien liikennehäiriöiden kokonaiskestoa”, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylävirastosta.

Päällystyskohteiden kilpailutukset ovat loppusuoralla, ja suurin osa kohteista on kilpailutettu sekä varmistettu. Viimeiset päällystyskohteet valitaan keväällä kerättävien kuntotietojen perusteella. Varmistuneet kohteet voi tarkistaa Suomen Väylät-karttapalvelusta. Päällystystöitä tehdään kuuden urakoitsijan voimin.

Tienkäyttäjiltä pyydetään erityistä varovaisuutta työmaiden läheisyydessä

Päällystystöiden valmistelu- ja viimeistelytyöt vaativat myös poikkeavia liikennejärjestelyjä. Ennen varsinaisen päällystämisen aloittamista tehdään esimerkiksi kuivatuksen parannustöitä sekä tänä vuonna myös tavanomaista enemmän tierakenteen korjaustöitä. Päällystämisen jälkeisillä viikoilla tehdään vielä tiemerkintä-, reunatäyttö- sekä muita viimeistelytöitä ennen kuin kohde on kokonaisuudessaan valmis ja nopeusrajoitukset voidaan palauttaa kohteen normaaleihin nopeusrajoituksiin.

Päällystystyömaiden läheisyydessä on tärkeää olla erityisen tarkkaavainen, noudattaa alennettuja nopeusrajoituksia sekä säilyttää riittävä turvaväli edellä ajaviin. Tämä takaa turvallisen liikkumisen tienkäyttäjille, työmailla työskenteleville sekä muille liikkujille.

”Päällystetyömaiden turvallisuus on meidän kaikkien yhteinen asia. Maltilla ja yhteistyöllä voimme varmistaa, että kaikki pääsevät palaamaan kotiin terveinä – olipa kyse sitten tielläliikkujista tai tiellä töitä tekevistä ammattilaisista”, toteaa Anttila.

Tietyömaiden sijainnin ja mahdolliset liikennejärjestelyt voi tarkistaa etukäteen esimerkiksi Fintrafficin Liikennetilanne-palvelusta, mikä auttaa suunnittelemaan reitin ja varautumaan mahdollisiin viivästyksiin.

Uusimmat julkaisut

Volvon uutuudessa 600 kilometriä toimintamatkaa nopealla latauksella 

Volvon uudella pitkän matkan sähkökuorma-autolla on jopa 600 kilometrin toimintamatka ja sen akut voidaan ladata 40 minuutissa. Volvo uskookin, että Volvo FH Aero Electricillä...