Suomen nykyaikaisin säiliöauto rakenteilla

Helokivi Groupin, BussiPron ja Alumaticin yhteistyönä on valmistumassa uuden polven säiliöauto, joka varustellaan nykyaikaisimmilla saatavissa olevilla turvallisuusvarusteilla.

Helokiven ajoon valmistuvaan säiliöautoyhdistelmään tulee mm. uudet Mekra:n jälkiasennettavat kamerapeilit ja 360-kamera, jossa on myös kuolleen kulman tunnistus. Yhdistelmän jarru­järjestelmässä on uusia yhteistyössä Knorr-Bremsen kanssa rakennettuja, ylläpitoa helpottavia ratkaisuja. TPMS-järjestelmä valvoo sekä renkaiden painetta että napojen lämpötilaa. Yhdistelmä varustetaan myös Dafo-palosammutuslaitteistolla.

Knorr on valikoitunut BussiPron mukaan jarrujärjestelmien osien pääkumppaniksi sen hyväksi todetun hinta-laatu -suhteen vuoksi. Kun tähän lisätään yhtiön kehittynyt verkosto muiden valmistajien kanssa, on nyt päästy integroimaan TPMS-järjestelmä entistä paremmin auton omaan CAN-väylään. Tämä yksinkertaistaa asennusta ja helpottaa huoltoa. Samalla se parantaa järjestelmän luotettavuutta pitkällä tähtäimellä, kun erillisiä johdinvetoja ja liitoksia tarvitaan vähemmän ja ne on entistä paremmin suojassa kosteudelta. Uusi TPMS-järjestelmä kytketään myös osaksi Jaltest-diagnostiikka laitteistoa, jolloin sen kunnon tarkastus ja vian etsintä hoituu samoin kuin auton muidenkin järjestelmien kohdalla, BussiProlta kerrotaan.

Toinen merkittävä uutuus nyt esiteltävässä autossa on Mekran kehittämä jälkiasennettava 360-kamerajärjestelmä. Tähän asti tällaista järjestelmää ei ole ollut tarjolla lainkaan kaikkiin autoihin. Nyt on, ja BussiPron mukaan tämä auto on ensimmäinen koko Euroopassa, johon se on asennettu. 360-järjestelmä korvaa perinteiset auton omat peilit ja lisäksi se poistaa kuolleet kulmat. Esimerkiksi esittelyauton pitkä perävaunu on kameroiden ansiosta koko ajan kuljettajan nähtävissä riippumatta siitä missä asennossa perävaunu on suhteessa vetoautoon.

Auto on ensiesittelyssä Power Truck Showssa 9.–10.8.2024.

Flowertrucksille vähäpäästöinen DAF-laivue

Ensimmäiset kuusi kappaletta vähäpäästöisiä Efficiency Champion -mallisarjan DAF XG 450 FT -autoja on toimitettu Flowertrucks Oy:lle.

Lämpösäädeltyjä kuljetuksia Suomen, Saksan, Tanskan, Alankomaiden, Ranskan, Espanjan, Italian, Iso-Britannian ja Marokon välillä tarjoava tamperelainen Flowertrucks Oy on saanut ensimmäiset kuusi kappaletta tilaamiaan vähäpäästöisiä Efficiency Champion -mallisarjan DAF XG 450 FT -vetoautoja. Syitä päätökseen hankkia DAF XG:t oli yrityksen mukaan useita. 

Flowertrucks Oy:stä kerrotaan perusteiksi muun muassa hankittujen kuorma-autojen erittäin alhaiset CO2 -päästöt ja VECTO-pisteet, joilla saavutetaan edulliset Saksan tietullimaksut. Autojen polttoaineenkulutus ja pienet kokonaiskäyttökustannukset todettiin myös DAF XG:n valttikorteiksi. Lisäksi mainittiin kuljettajien mukavuuden asettuvan aivan uudelle tasolle ajo-ominaisuuksien ollessa huippuluokkaa.

Autoissa kerrotaan olevan kaikki päivitetyt turvavarusteet, nopeusrajoituksen tunnistus, kuljettajan vireystilan valvonta, kaistavahtijärjestelmä ja etu- ja sivutörmäysvaroitin. Taustapeilit on korvattu kamerajärjestelmällä ja niiden lisäksi kulmakameralla, jonka näkymä on lähes 270 astetta.

Kuljettajan vapaa-aikaan XG-ohjaamon kerrotaan tarjoavan suorastaan ylelliset oltavat; varusteluun kuuluu 80 cm leveä sänky, kääntyvä kuljettajan istuin, sekä taukoilmastointi ja ohjaamon lisälämmitin, jotka takaavat tasaisen lämpötilan hytissä vuoden ympäri.

Uudet DAF:it tulevat Suomen ja Hollannin väliseen liikenteeseen kuljettamaan kaikenlaista rahtia kukista teollisuuden valmistuotteisiin.

Flowertrucks Oy:n hallituksen puheenjohtaja Sami Ruokostenpohja kertoo: ”Valintaamme vaikutti DAFin kokonaistaloudellisuus. Pystymme säästämään polttoainekuluissa ja tiemaksuissa. Myös kuljettajien asumisviihtyvyys on yksi tärkeä tekijä, johon DAF XG:n valtava hytti luo hyvät perusteet.”

Nordic Truckcenter Oy:n myyntipäällikkö Hannu Timonen on syystäkin tyytyväinen: ”Olen todella tyytyväinen nähdessäni Flowertrucksin upean DAF XG -rivistön. Nämä autot ovat ensimmäiset, joiden Vecto-arvolla päästään muun muassa Saksan tietullimaksuissa edullisempaan 3-luokkaan. Flowertrucksin kuljettajilta saamani palaute on ollut pelkästään positiivista. Odotan innolla, että saamme tuloksia autojen todellisista kulutuksista.”

SKAL: Teollisuuden kilpailukyky tarvitsee toimivan polttoaineiden jakeluinfran

Liikenteen käyttövoimasiirtymä on valtava kysymys logistiikka-alalla. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL korostaa, että teollisuus ja uudet investoinnit edellyttävät, että raskaalle liikenteelle sopivia latausasemia on riittävästi saatavilla. Ilman tätä yritysten on mahdotonta investoida vähäpäästöiseen kalustoon. Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelman lausuntokierrokselle. SKAL antaalausuntonsa aiheeseen elokuussa. 

Kuljetusalan yrittäjät pohtivat nyt vaihtoehtoisia käyttövoimia ja myös sähköä vaihtoehtona, mutta vanha kunnon muna-kana-ongelma riivaa: raskaalle kalustolle ei ole juuri lainkaan julkista latausinfraa. SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala toteaakin, että pitkän matkan tavaraliikenteessä tämä on edellytys kalustoinvestoinneille. 

”Vaihtoehtoisiin polttoaineisiin siirtyminen edellyttää, että kalustolle on riittävästi latausasemia ympäri Suomea. Se on huomioitava kaikessa suunnittelussa maakuntakaavoituksesta alkaen, kun vaihtoehtoisten käyttövoimien infraohjelmaa valmistellaan”, sanoo Kujala. 

Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelma on nyt lausuntokierroksella. Ohjelmassa esitellään toimia, joilla vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraa aiotaan kehittää. SKAL aikoo esittää elokuussa oman kantansa ohjelmasta, mutta jo tässä vaiheessa Kujala korostaa jakeluinfran olevan keskeinen tekijä yritysten investointien varmistamiseksi. 

”Nyt esimerkiksi Itä-Suomeen on suunnitteilla vähemmän teollisia investointeja kuin muualle maahan. Jakeluinfran puutteellisuus korostuu siellä nyt muuta maata enemmän”, Kujala esimerkittää. 

Raskaan liikenteen jakelu- tai latausinfran suunnittelussa olisi myös huolehdittava, että niiden sijainnit ovat tavaraliikenteen reittien varrella. SKALin käyttövoimakyselyssä neljännes vastaajista (25 %) kertoi, että ajoneuvo joutuu säännöllisesti poikkeamaan merkittävästi reitiltään tankkausta varten. Kaiken kaikkiaan jakelu- ja latausverkoston on toimiakseen oltava riittävän tiheä ja pisteet sijainneiltaan oikein suunniteltuja. Näin vältetään turhaa liikennettä, tarpeettomia päästöjä ja kustannuksia sekä ajanhukkaa. 

Suomessa nyt 70 sähkökuorma-autoa, tavoite lähes 5 000 

Sähkökuorma-autoja on Suomessa liikenteessä toistaiseksi vähän: vuoden 2023 lopussa 70 kappaletta. LVM:n esityksessä jakeluinfraohjelmasta tavoite ollaan asettamassa 4 800 sähköiseen kuorma-autoon, joka on erittäin suuri määrä nykyisessä raskaan kaluston investointitilanteessa.  

”Jotta tuollaiseen tavoitteeseen päästäisiin, tarvittaisiin useita keinoja. Myös vaihtoehtoisilla käyttövoimilla varustettujen kuorma-autojen hankintatukea on jatkettava”, SKALin Kujala sanoo. 

EU:n uudistettu jakeluinfra-asetus (AFIR) asettaa vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluninfralle sitovat tavoitteet. Asetus kuitenkin mahdollistaa jäsenvaltioille liikkumavaraa tietyillä edellytyksillä. Jakeluinfraohjelmaluonnoksen mukaan Suomi hyödyntää jakeluinfra-asetuksen mukaisen liikkumavaran.  

”Suomen erityispiirteitä on hyvä huomioida, mutta joustomahdollisuuksia ei saa ylittää. Jakeluinfraan on panostettava etupainotteisesti ja tarpeet huomioitava maankäyttösuunnitelmissa”, hän vaatii.   

Kaasu takaisin keinovalikoimaan, hankintatukea jatkettava 

Kaasu kiinnostaa sähköä enemmän kuljetusyrittäjiä. Viime vuonna julkaistussa SKAL Kuljetusbarometrissä lähes viidennes kalustoinvestointeja tekevistä kuljetusyrityksistä valitsi auton käyttövoimaksi kaasun.  

SKAL korostaa, että kaasu on pidettävä käyttövoimien keinovalikoimassa. 

”Kaasu parantaa huoltovarmuutta ja vahvistaa samalla aluetaloutta. Biokaasun potentiaali ja sen hyödyt pitää tunnistaa vahvemmin EU-säädöksissä”, SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala sanoo. 

Suomessa on noin 20 raskaan kaluston kaasun tankkausasemaa. Herrala korostaa, että tämä ei riitä pitkämatkaisen tavaraliikenteen tarpeisiin.  

”Asemien vikaherkkyys lisää riskejä. Puolikin vuorokautta kestävä toimintahäiriö aiheuttaa kertautuvia ongelmia kuljetusketjuissa”, Herrala toteaa. 

Eduskunta hyväksyi kesäkuussa kaasukäyttöisen paketti- ja kuorma-auton hankintatukia koskevat muutokset. SKAL korostaa, että tämä on hyvä linjaus, jota on syytä jatkaa. 

Raskas Kalusto 5/2024

Heinäkuun alussa ilmestyvä Raskas Kalusto 5/2024 tarjoilee suvitunnelmaa heti kärkeen, kun kesätöihin lähdetään F16-Volvolla. Kun lehteä edetään pidemmälle, käydään esimerkiksi kyselemässä Jukka Silmäriltä, miten viisi vuosikymmentä on kulunut ratin takana. SavoLine on lisännyt kalustoaan, mutta tällä kertaa ei ole otettu luettelon suurinta Mersua. Nämä ja muut tarinat virallisesti ulkona 4. heinäkuuta.

Kalusto ja ihmiset

08 Kuustoistanen kesätöissä

Lappeenrannassa vihelletään toisinaan myös retrompaa kalustoa Sinkko Logisticsin töihin.

26 Pikku Mersu

SavoLinen uusi Actros F+ 2853L nimettiin heti Pikku Mersuksi.

46 Mielekästä tekemistä

Jukka Silmäri on ajanut 50 vuotta kuorma-autoa, eikä eläke vielä vedä sivuun.

52 Nostoja ja nosturitöitä

Mikkeliläinen Kuljetus Tahvo Oy on keskittynyt nosturilla tehtäviin töihin.

64 Supersiirtäjä

Metsänkorjuu Pulkkinen Oy:n uusi Scania G560 -ritiläauto.

Koeajot ja esittelyt

32 Väkevämpää virtaa

R- ja S-Scanioita saa nyt myös sähköisenä.

40 Energiantarpeeseen

Iveco Eurocargo Grid on tarkasti tarpeen ympärille varusteltu.

60 Vankistuva Wetteri

Wetteri-konserni lisää toimipaikkoja ja myytäviä tuotteita.

Tapahtumat

70 Retro-kymppi täyteen

Retro Trucks Lahes saavutti vuosikymmenen iän.

76 Lupaava alku

Nälkämaa Truck Meeting veti väkeä Vuokatissa.

80 Perussettiä

Tuuri Truck Show oli kauden ensimmäinen rekkatapahtuma.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Valion uusi biokaasulla kulkeva maitoauto liikenteeseen Riihimäen ja Jyväskylän suunnalla

Valion Riihimäen ja Jyväskylän meijeriin on toukokuun alusta alkaen kuljetettu maitoa uudella biokaasukäyttöisellä maitoautolla. Nesteytetyllä biokaasulla kulkevan auton päästöt ovat 85 prosenttia pienemmät dieselillä kulkevaan keräilyautoon verrattuna. Valion tavoitteena on lisätä biokaasuautoja maidonkeräilyyn vuosittain jakeluverkoston kehittyessä.

Uutena maitoautona Valiolle maidon keräilykuljetuksia hoitavalle vieremäläiselle Kuhula Oy:lle tullut Volvo FH 500 käyttää polttoaineenaan nesteytettyä biokaasua. Ajoneuvo on Kuhulan ensimmäinen kaasuauto, ja se on myös Volvon malliston tehokkain versio 375 kilowatin nettoteholtaan.

Valion tavoitteena on nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä. Yksi keino kohti hiilineutraalia maitoa on kuljetusten päästöjen vähentäminen. Biokaasua käyttämällä voidaan kuljetuksen kasvihuonepäästöjä pienentää jopa 85 prosenttia fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.

”Uusiutuvan biokaasun hyödyntäminen kuljetuksissa on kiertotaloutta parhaimmillaan. Uusi biokaasulla kulkeva keräilyauto on aiempia biokaasuautoja tehokkaampi, ja siksi sillä voidaan kerätä ja kuljettaa maitoa suurempia määriä kuin aiemmilla pienempitehoisilla kaasuautoilla. Maitoa voidaan ottaa kyytiin maksimissaan noin 48 tonnia eli keskimäärin noin 18 Valion maitotilan maidot. Kun samassa kuormassa on enemmän maitoa, kustannuksia säästyy ja myös päästöt pienenevät”, kertoo Valion maidonkeräilystä ja kuljetuksista vastaava logistiikkapäällikkö Petteri Laine.

Uusi maitoauto käyttää polttoaineenaan teollisuuden sivuvirroista sekä yhdyskuntajätteestä valmistettua nesteytettyä biokaasua eli LBG:tä. Hartolassa, Sysmässä ja Joutsassa maitoa Valion tiloilta keräävä auto liikkuu päivässä noin 800 kilometriä ja se tankataan joko Jyväskylässä tai Lahdessa. Valiolla on nyt maidonkeräilyssä kuusi nesteytetyllä biokaasulla kulkevaa autoa.

Valion sekä kuljetusyrittäjien kokemukset biokaasuautojen käytettävyydestä, toimivuudesta ja luotettavuudesta ovat erittäin hyviä. Seuraavat maidonkeräilyyn tulevat biokaasuautot ovat lähdössä liikenteeseen tulevana syksynä ja alkuvuonna 2025. Tankkausverkoston rajallisuus on suurin este tällä hetkellä kaasukäyttöisten auton määrän nopeaan lisäämiseen. Autojen määrä lisääntyy nopeammin lähivuosina tankkausasemaverkoston laajentuessa. 

Valion maidonkeräilyautoilla ajettiin vuoden 2023 aikana yhteensä 18,8 miljoonaa kilometriä. Biokaasukäyttöisillä maitoautoilla näistä liikuttiin noin 1,2 miljoonaa kilometriä. Tämä pienensi maidonkeräilyn päästöjä vuoden aikana yhteensä noin 750 hiilidioksiditonnia eli noin 6 prosenttia maidonkeräilyn kokonaispäästöistä.

”Logistiikan optimointi, kilometrien säästäminen ja päästöjen pienentäminen ovat osa jokapäiväistä työtä Valion logistiikassa niin maidon keräilyssä kuin jakelussakin. Sen lisäksi, että pienennämme omia päästöjämme, autamme myös asiakkaitamme saavuttamaan päästövähennystavoitteensa. Vaikka kuljetusten osuus Valion tuottaman maidon hiilijalanjäljestä on vain noin 1,5 prosenttia, on logistiikan fossiilisten päästöjen vähentäminen tärkeää paitsi Valion, mutta myös koko Suomen ilmastotavoitteiden kannalta”, Petteri Laine summaa.

Opastusta uuteen Scaniaan

Scania Suomi Oy:stä kerrotaan, että tämän vuoden alusta alkaen jokaiseen uuteen Scania kuorma-autoon on kuulunut kiinteänä osana Scania ProDrive -kuljettajakoulutus. 

Kysymyksessä on Scanian ja CAP-kouluttajien toteuttama koulutuskokonaisuus, jonka tavoitteena on optimoida asiakkaan hankkiman uuden Scanian tekninen osaaminen ja polttoainetaloudellisuus.

”Scanian uuden voimalinjan toiminnallisuus kokonaisuutena tuo kuljettajalle mielenkiintoisia eroavaisuuksia siihen mihin olemme aikaisemmin tottuneet. Se on suunniteltu huomioimaan polttoaineenkulutus moottorin eri kuormituksilla ja toimimaan tehokkaasti yhdessä pakokaasujen jälkikäsittelyn kanssa. Kuljettajat ovatkin pitäneet hyvänä asiana, että näihin uusiin toiminnallisuuksiin pääsee tutustumaan tarkemmin, jolloin niistä saa kaiken hyödyn irti. Scanian uusin Smart Dash kojelauta ja auton uusi sähköjärjestelmä tuovat jo tänä vuonna paljon uusia ominaisuuksia kuljettajalle. On tärkeää, että kuljettaja hyödyntää uudet ominaisuudet täysimääräisesti. Uusi kojelauta on suunniteltu ergonomisesti ja toimintojen käyttö on helppoa, mutta ilman tutustumista osa hyödyllisistä toiminnoista voi jäädä käyttämättä”, selvittää Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara.

Ajoneuvon luovutuksen jälkeen järjestettävä ProDrive-koulutuspäivä kerrotaan järjestettävän luokkahuonekoulutuksena asiakasta lähimpänä olevalla Scania-keskuksella tai asiakkaan omissa tiloissa. Koulutus on myös direktiivikoulutus ammattipätevyyden jatkokoulutuspäivän muodossa.

Wherever I may roam – Metallica roudaa Ivecoilla

Metallican maailmankiertueen Euroopan osuudella kuljetukset mantereen halki hoituvat Ivecon ilmastoystävällisillä sähköllä ja biokaasulla kulkevilla rekoilla ja minibusseilla.

Metallimusiikin mammutti Metallica on lyönyt kiertuekamppeet Ivecojen kyytiin, kulkiessaan ympäri Eurooppaa. Yhteistyön ytimessä kerrotaan olevan jaetut arvot, sillä aikaansa seuraavana Metallicankin tavoitteena on vähentää hiilijalanjälkeä merkittävällä tavalla, ja Ivecon ajoneuvojen kerrotaan vastaavan tähän tarpeeseen.

”Ivecon täyden malliston lanseeraus vuonna 2024 on ainutlaatuinen virstanpylväs historiassamme, ja sen avulla voimme osallistua laajempaan keskusteluun uusista energiamuodoista ja vaihtoehtoisista polttoainetyypeistä. Olimme erittäin innoissamme kertoessamme tästä sähköisestä yhteistyöstämme eeppisen bändin kanssa. Toivotamme bändin ja heidän tiiminsä lämpimästi tervetulleeksi Pohjoismaihin. Odotamme innolla, että näemme heidän saapuvan kaupunkiin matalan päästön ajoneuvoillamme”, sanoo Håkan Jönsson, IVECO North Europen liiketoimintajohtaja.

Ivecon sähköllä ja luonnonkaasulla käyvien S-eWayn ja S-Way Metallica Special Editionin ulkoasu on brändätty bändin 72 Seasons -albumin väreihin. Myös eDaily and Daily Natural Gas -minibussien ulkoasu on Metallica Special Edition, ja ne kuljettavat bändin crewta konserttien aikana. Nämä “vihreät” ajoneuvot sopivat erinomaisesti Metallican tavoitteeseen vähentää konsertti kerrallaan bändin hiilijalanjälkeä.

Metallican ja Ivecon yhteistyön ytimessä ovat jaetut arvot; Metallican tavoitteena on vähentää hiilijalanjälkeä merkittävällä tavalla tulevaisuudessa, ja Ivecon ajoneuvot vastaavat tähän tarpeeseen.

Suomalaisilla on aivan erityinen paikka sydämessä Metallicalle

Metallica konsertoi Suomessa kaksinkertaisesti loppuunmyydyllä Olympiastadionilla 7.6. ja 9.6.2024. Mutta ensimmäisen konserttinsa Suomessa Metallica soitti jo 40 vuotta sitten, ja sen jälkeen bändillä on ollut ainutlaatuinen asema suomalaisessa musiikkimaailmassa.

”Näin ja koin Metallican ensimmäisen kerran livenä Ruisrockissa 1999, eli on siitäkin jo 25 vuotta. Enköhän siis uskalla itseänikin jonkinasteiseksi faniksi tituleerata”, kertoo IVECO:n Suomen myyntijohtaja Tuomas Virén, ja jatkaa:

”Koen Metallican ja Ivecon välisen yhteistyön äärimmäisen hienona asiana. Isoon kiertueeseen liittyy paljon logistiikkaa, ja tämä lienee ensimmäinen kerta, kun tämän kokoluokan kiertueen logistiikka hoidetaan puhtaasti biokaasulla ja sähköllä. Hiilineutraali kuljettaminen on täysin mahdollista jo nyt. Biokaasuauto ei ole vuosien päässä tulevaisuudessa siintävä asia, vaan nykypäivää. Autoja on jo hyvin saatavilla, ne soveltuvat lukuisiin eri kuljetustehtäviin, ja niiden hinta on hyvin lähellä dieselkäyttöisen auton hintaa.”

Isoon kiertueeseen liittyy paljon logistiikkaa, ja tämä lienee ensimmäinen kerta, kun tämän kokoluokan kiertueen logistiikka hoidetaan puhtaasti biokaasulla ja sähköllä.

Hiilineutraalius on myös merkittävä kilpailuetu

Hiilineutraalius on kuljetusyrityksille merkittävä kilpailuetu, joka näkyy vahvasti esimerkiksi verkkokauppojen asiakkaiden valinnoissa. Entistä useampi kuluttaja haluaa tietää, kuinka ympäristöystävällisesti tuotteet kuljetetaan perille.

”Hienoa, että Metallica on yhdessä Ivecon kanssa viemässä viestiä eteenpäin. Hiilineutraali kuljettaminen on täysin mahdollista jo nyt”, Tuomas Virén summaa. 

”Jokainen suomalainen on mukana aina paikallisesti tuotetun ja puhtaan biokaasun tuottamisessa. Valmistusprosessissa hyödynnetään muun muassa hävikkiruokaa, biojätteitä ja tehtaiden sivuvirtoja sekä enenevissä määrin maataloudessa syntyvää lantaa. Tuotantotapansa ansiosta biokaasu parantaa luonnonvarojen kiertoa ja vähentää samalla paitsi liikenteen, myös koko yhteiskunnan tuottamaa ympäristökuormaa”, Virén jatkaa.

IVECO, osana Iveco Groupia, on sitoutunut hiilineutraaliuteen vuoteen 2040 mennessä. Yhtiö myös tukee luonnonkatastrofien ja sotien vaikutuksille altistuneita yhteisöjä, järjestää harjoitteluohjelmia haavoittuvassa asemassa oleville nuorille sekä lahjoittaa ruoka-apuun. Nämä toimet sopivat hienosti yhteen Metallican All Within My Handssäätiön toiminnan kanssa. Säätiö tukee paikallisia ruokapankkeja bändin kiertueiden aikana, tukee Metallica Scholars workforce initiativen kautta kansanopistoja ja lahjoittaa katastrofiapuun. 

SKAL uudistaa strategiaansa ja ilmettään

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin liittokokous vahvisti järjestön uuden strategian 8. kesäkuuta Kuopion Tahkolla. Liittokokous muodostuu 13 jäsenyhdistyksen edustajista, jotka puhuvat koko jäsenkunnan puolesta. SKAL vastaa uudella strategialla toimintaympäristön voimakkaisiin muutoksiin ja muuntuviin jäsentarpeisiin. SKALille tärkeintä on jäsenyrityksen menestyminen. 

”Jäsen on strategiamme keskiössä”, kuvaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas. ”Globaalien kriisien vaikutukset energiamarkkinoihin, kasvavat päästövähennyspaineet, osaavan työvoiman saatavuushaasteet ja Suomen teollinen kilpailuasema vaikuttavat kuljetusyrityksiin voimakkaasti. Haluamme tarjota parasta mahdollista tukea ja työkaluja jäsenyrityksillemme, jotta ne voivat menestyä”, Välikangas kiteyttää.   

Liikkeelle jäsenyrityksien tarpeista 

SKALin hallitus käynnisti uuden strategian valmistelun keväällä 2023. Yli vuoden kestäneen työn tavoitteena on ollut luoda perusteltu näkymä toimialan alan tulevaisuuteen. Lähtökohdat työlle saatiin jäsentarpeita ja toimintaympäristön keskeisimpiä muutostekijöitä selvittävistä tutkimuksista.  

”Jäsenyrittäjämme näkivät keskeisimpinä muutostekijöinä käyttövoimamurroksen, osaavan työvoiman saatavuuden ja kuljetuskustannusten nousun – nämä muutostekijät vaativat SKALilta uusien tavoitteiden asettamista”, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.  

Uudessa strategiassa korostuvat jäsenyritysten kyky vastata näihin ja muihin toimintaympäristön muutostekijöihin sekä SKALin kyky palvella jäseniään niin, että ne voivat vahvistaa esimerkiksi liiketoimintaan, vastuullisuuteen ja digitalisaatioon liittyvää osaamistaan.  

Uusi strategia on SKAL:n mukaan valmisteltu huolella monen työryhmän, työpajan ja kyselyn myötä. Valmisteluun on osallistunut jopa satoja SKALin aktiivisia toimijoita ja henkilöstöä. 

Jäsentutkimuksen mukaan yli 80 prosenttia lähes 4 000 jäsenyrittäjästä on SKALin toimintaan melko tai erittäin tyytyväisiä. Lisäksi selvitettiin sidosryhmien näkemyksiä. Kyselyiden valossa SKALilla on merkittävä tehtävä kuljetusyritysten ja koko suomalaisen yhteiskunnan kilpailukyvyn vahvistamisessa. 

Uuden strategian tavoitteena luoda edellytyksiä kuljetus- ja logistiikkayritysten kannattavalle liiketoiminnalle 

Strategia kokonaisuudessaan on 50-sivuinen suunnitelma tulevaisuuteen. Tehty työ on kiteytetty yhteen kuvaan, joka pyrkii tuomaan esiin alan merkityksen.   

Strategian kokonaisuus (Kuva: SKAL) 

SKAL määritti missiokseen napakan tehtävän: SKAL luo edellytyksiä jäsenyritysten kannattavalle liiketoiminnalle ja kasvulle. Toimintamme vahvistaa Suomen logistista kilpailukykyä. 

”Halusimme tällä korostaa jäsenyrityksiemme merkitystä, mutta samalla muistutamme, että koko alan työ on tärkeää Suomen kilpailukyvylle. Ilman toimivaa logistiikka Suomi pysähtyisi. Visiossa tuomme esiin ratkaisuhakuisuuden. Kuljetusala on osa ratkaisuja, ei ongelma. Tämän vuoksi julkistamme säännöllisesti näkemyksiämme alan eri teemoista”, puheenjohtaja Välikangas sanoo.   

SKALin arvot luovat kantavuuden toiminnalle ja ohjaavat valintoja. Siksi ne ovat autokuvan akseleissa. SKAL kertoo olevansa arvojensa mukaisesti luotettava asiantuntija, jäsenen puolella, vastuullinen suomalainen ja rohkea uudistaja.  

Toimintaympäristön tärkeimpinä muutostekijöinä on nähty logistiikan merkityksen kasvu, työvoiman saatavuus, teknologiamurros ja järjestön toimintaan vaikuttavat uudet verkostoitumistavat.  

Järjestön voimavarat jäsenyrityksien hyödyksi   

SKALilla on kolmiportainen valtakunnallinen palveluorganisaatio, joka rakentuu keskusjärjestön asiantuntijoiden lisäksi yhdeksän alueyhdistyksen ja neljän erikoisjärjestön osaamisen varaan.  

Lisäksi on 141 paikallisyhdistystä. Uudella strategialla SKAL pyrkii tunnistamaan koko järjestön voimavaroja entistä paremmin ja valjastamaan yhteisen tekemisen entistäkin tehokkaammin jäsenyritysten hyödyksi. 

Jäsenyritysten ja logistiikan toimintaympäristö muuttuu kovaa vauhtia. Strategisilla valinnoilla määritetään, mihin kuljetusalan järjestön resurssit suunnataan tulevina vuosina. Strategia kiteyttää SKALin toiminnan vastaamaan logistiikan tulevaisuuden haasteisiin.  

”Odotan, että pitkään yhdessä tehty valmistelutyö kantaa ja lähdemme rakentamaan näistä määrityksistä entistä vahvempaa SKALia jäsenyritysten hyväksi”, kiteyttää toimitusjohtaja Anssi Kujala. 

SKAL julkisti liittokokousviikonloppunaan Tahkolla myös uuden logon ja visuaalisen ilmeen. 

Napapiirin Gasum

Gasum on avannut Rovaniemelle kaasutankkausaseman, jota se luonnehtii maailman pohjoisimmaksi nesteytettyä kaasua myyväksi tankkausasemaksi. Ennen Rovaniemeä Gasum on avannut aikaisemmin Lapin alueelle jo kaksi muuta kaasutankkausasemaa, yhden Keminmaalle ja toisen Ruotsin Luulajaan.

Rovaniemen asema sijaitsee osoitteessa Energiakatu 5, Rovaniemen Teollisuuskylän alueella E75-tien läheisyydessä Rovaniemen keskustan eteläpuolella. Niin ikään paineistettua kaasua myyvä asema palvelee sekä raskasta liikennettä että henkilöautoja.

”Rovaniemi on tärkeä laajennus Gasumin tankkausasemaverkostoon Lapin alueella. Myös Pohjois-Suomessa on nyt erinomaiset edellytykset vähentää maantiekuljetusten päästöjä tuntuvasti käyttämällä biokaasua fossiilisten polttoaineiden sijaan. Gasumin tavoitteena on mahdollistaa kaasun käyttö kaikilla maantielogistiikan runkolinjoilla Suomessa ja Ruotsissa”, sanoo Juho Kurra, Gasumin Suomen liikenteen liiketoimintajohtaja.

Muutosesitys hankintatuista

Hallitus antoi toukokuussa eduskunnalle lakiesityksen vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta. 

Tarkoituksena on mahdollistaa kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatukien myöntäminen EU-valtiontukilainsäädännön muutosten mukaisena. EU-sääntelyn ja sen perusteella ehdotettavat kansalliset lakimuutokset mahdollistaisivat muun muassa kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen myöntämisen jatkossa myös maanteiden tavarakuljetuksiin tarkoitettujen ajoneuvojen hankintaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuista osa myönnetään vähämerkityksisenä tukena eli Euroopan komission niin sanotun de minimis -asetuksen perusteella. Uusi de minimis -asetus tuli voimaan 1.1.2024 ja sen muutokset tulee huomioida kansallisissa tukiohjelmissa viimeistään 1.7.2024 alkaen. Ehdotetut muutokset olikin määrä saada voimaan viimeistään heinäkuun alussa. 

Voimassa olevan lain mukaan kaasu-, sähkö- ja vetykäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatukea voi hakea 31.12.2024 asti.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...