Uusia Purelux-lisävaloja vaativaan käyttöön

Purelux on julkaissut uudet lisävalomallit, joiden luvataan asettavan uuden standardin markkinoiden suorituskykyisimpinä ja parhaan hinta-laatusuhteen omaavina tuotteina. Uutuudet ovat suunniteltu vaativille autoilijoille, jotka arvostavat erinomaista näkyvyyttä, kestävyyttä ja luotettavuutta kaikissa ajo-olosuhteissa.

Uusia Purelux-lisävalomalleja ovat:

Purelux Panther 9 ja Panther 9 White
Purelux Panther 9 -lisävaloja myydään mustalla ja valkoisella rungolla. Panther 9 tarjoilee valmistajan mukaan erittäin kirkkaan ja laajan valokeilallaan. Vaikka kyseessä on pyöreä lisävalo, valokuvion kerrotaan muistuttavan erittäin paljon paneelimallisten lisävalojen valokuviota. Panther 9 -lisävalot on varustettu myös R65 Class 1 -hyväksytyllä varoitusvalo-ominaisuudella, joka on tervetullut lisä etenkin raskaaseen kalustoon ja työajoneuvoihin.

Purelux 9110 DRL White ja 9110 Unlimited DL
Purelux 9110 DRL -malleissa on moderni päiväajovaloteknologia, joka parantaa näkyvyyttä päivänvalossa ja antaa ajoneuvolle näyttävän ulkonäön. 9110 Unlimited DRL -valoja on saatavilla mustalla ja valkoisella rungolla. 9110 Unlimited DRL on valmistajan mukaan suunniteltu niille, jotka vaativat valoltaan äärimmäistä suorituskykyä ja valotehoa, ja sen kehutaan tarjoavan rajoittamattoman valaistuskapasiteetin kaikissa ajotilanteissa.

Työvalojen uutuudet:

Purelux Panther Alpha 30, 60 ja 90
Uudet Panther Alpha -työvalot tarjoavat runsaan valotehon kompaktissa paketissa. Saatavilla eri kokoluokissa (30, 60 ja 90), nämä työvalot soveltuvat hyvin ammattikäyttöön. Purelux Panther Alpha 60 on saatavilla myös Spot-versiona, joka keskittyy valokeilan suuntaamiseen tarkasti tiettyyn kohteeseen. Panther Alpha -työvalot on varustettu punaisella ja oranssilla parkki- / äärivalolla, mikä tuo mahdollisuuksia tyylikkääseen asennuksen. Alpha-sarjassa on poikkeuksellisesti 36 kk takuu, mikä kertoo myös valon kestävyydestä.

Purelux Black Raven Heat 65 ja 30
Black Raven Heat -työvalot on suunnattu äärimmäisiin olosuhteisiin. Näissä malleissa yhdistyvät suuri valoteho ja lämmitetty linssi, joka estää linssien jäätymisen ja varmistaa näkyvyyden kylmissä ja vaativissa ympäristöissä. Lämmityselementti on mahdollista asentaa oman kytkimen taakse, jolloin lämmitys on aina käyttäjän säädettävissä. Tälle työvalolle on käyttöä mm. aura-autoissa.

Garmin esittelee uudistetut dēzl LGV -rekkanavit

Garmin on esitellyt uuden sukupolven dēzl LGV -rekkanavigaattorit. Uudessa mallistossa on ensimmäistä kertaa mukana dēzl-yhteisö, joka tarjoaa tuhansien kuljettajien jakamia vinkkejä ja arvioita parhaista pysäköintipaikoista sekä navigointiohjeita ammattikuljettajien suosimiin kohteisiin, kuten lastauslaitureille ja turvaporteille.

“Tuorein dēzl LGV -rekkanavigaattorimallisto osoittaa jälleen kerran, missä määrin Garmin on sitoutunut helpottamaan ammattikuljettajien elämää. dēzl-yhteisössä raskaan liikenteen kuljettajat voivat etsiä ja jakaa vinkkejä, joiden avulla on helpompi navigoida lastauslaitureille, raskaan liikenteen sisäänkäynneille ja pysäköintialueille. Kun tietää etukäteen, että pysähdyspaikka on tyhjä, ruuhkainen, hyvin valaistu tai hiljainen, on helpompi toimia tehokkaasti ja tuntea olonsa turvalliseksi”, luonnehtii Garmin-yhtiön Dan Bartel.

dezl_OTR-LGV_1020_OF_front_0010_HERO_1020.png

Uudet dēzl LGV -rekkanavigaattorit on suunniteltu helpottamaan elämää tien päällä ja tehostamaan kuljettajien työskentelyä.

  • Mukautettu raskaan liikenteen reititys: Sopivan reitin etsintä raskaan ajoneuvon mittojen ja painon perusteella. Siltojen korkeutta, painorajoituksia, tiukkoja mutkia, jyrkkiä nousuja, jne. koskevat varoitukset. Garminilta muistutetaan kuitenkin, että ominaisuus ei ole käytettävissä kaikilla alueilla. Rekan tietojen syöttäminen ei takaa, että rekan ominaisuudet huomioidaan kaikissa reittiehdotuksissa. Noudata siis aina kaikkia liikennemerkkejä ja huomioi vallitsevat liikenneolosuhteet. 
  • Asiantunteva saapumisen suunnittelu: Laadukkaat, terävät satelliittikuvat määränpäästä lintuperspektiivissä sujuvoittavat saapumisen suunnittelua.
  • Garmin dēzl-yhteisön vinkit: Liity kuljettajien yhteisöön, jonka avulla löydät ja jaat helposti parhaat rekkaparkit ja suositeltavat kohteet, kuten ajoportit, lastauslaiturit, jne. 
  • Tuulen nopeutta koskevat varoitukset: Tietoa mahdollisesti vaarallisista olosuhteista ja varoitukset kovasta tuulen voimakkuudesta uudella kartan peittosivulla, kun dēzl-sovellus on otettu matkapuhelimessa käyttöön tiedon päivittämiseksi. 
  • Reititys ympäristövyöhykkeiden mukaan: Opastaa ja varoittaa reitillä olevista kaupunkien ympäristövyöhykkeistä.
  • Rekkaparkit: Raskaalle kalustolle sopivat pysäköintipaikat reitin varrella. Sisältää Truck Parking Europe -tiedot.
  • Suositut reitit: Ennestään tuntemattomilla alueilla muiden rekkakuskien suosimat reitit auttavat parantamaan tilannetietoisuutta.
  • Puheohjaus: dēzl-rekkanavigaattoria voi hallita puheohjauksella irrottamatta käsiä ratista. Toistaiseksi saatavana olevissa kielissä ei kuitenkaan ole suomea, vaan puheohjaus on käytettävissä englanniksi, saksaksi, italiaksi, espanjaksi, tanskaksi, ruotsiksi ja hollanniksi.
dezl_OTR-LGV_1020_OF_front_0000_#25-EU-EV.png

Uuden sukupolven dēzl LGV720/820/1020 -rekkanavigaattorit ovat jo myynnissä. Laitteissa on kirkas ja tarkka kosketusnäyttö, kokoluokissa 7, 9 tai 10 tuumaa. 

Suositushinnat:

LGV720: 459,00€

LGV820: 719,00€

LGV1020: 919,00€

dezl_OTR-LGV_1020_OF_front_0005_#25-Plan_Arrival.png

Rekkaspottauspäivä Konalan Scanialla lauantaina 17.8.

Koko perheen Stadin Rekkaspottaus -tapahtuma #stadinscaniaspottaajat järjestetään taas lauantaina 17.8.2024 Helsingin Scania-keskuksen piha-alueella Konalassa. Rekkaspottaajien päivän teemana on tänäkin vuonna turvallinen rekkaspottaus, sillä varsinkin lapset ja nuoret on huomioitu tapahtuman järjestelyissä ja ohjelmassa.

Tapahtumassa on spottailtavana kymmeniä toinen toistaan upeammiksi luonnehdittuja Scanioita, sekä ansaituilla eläkepäivillään olevia näyttelyautoja. Spottauspäivästä tekee erikoisen se, että rekkojen lisäksi nähtävillä on mm. paloauto-, hinausauto- ja puuautokalustoa. Kaikki rekat ovat tapahtumassa turvallisesti nähtävissä, ja monen auton ohjaamoon pääsee istumaan.

Mukana on myös Scania-tuotemyyntipiste, ja päivän tuotemyynnistä saadut tuotot lahjoitetaan lyhentämättömänä Lastenklinikoiden Kummit ry:lle. Spottaajia tapahtumassa viihdyttää Kummien maskotti Teemu-nalle ja lapsille on järjestetty myös muuta mukavaa ohjelmaa. Raskaan kaluston korjaamoon tutustuminen on harvinaista herkkua, sillä normaalisti korjaamoon on turvallisuussyistä yleisöltä pääsy kielletty. Korjaamon näyttelyssä on myös suuria moottoreita, joita käytetään esimerkiksi valtamerilaivoissa. 

Tapahtuma järjestettiin kaksi vuotta sitten ensimmäistä kertaa, ja se sai suuren suosion kävijöiden ja rekkafanien keskuudessa. Tapahtuman turvallisuus on ollut erityisesti lapsiperheiden mieleen. Innokkaimmat spottaajat viihtyvät tapahtumassa aamusta iltapäivään rekkaconvoyhin asti. Convoyin reittinä on Muonamiehentie-Vihdintietä pohjoiseen, Kehä 1 itään, Lahdentietä pohjoiseen Kehä 3:een asti.

”Spottaa turvallisesti” on tapahtuman teema

Lasten ja nuorten rekkaspottaus rantautui kunnolla sosiaaliseen mediaan pari vuotta sitten. Koska spottaus aiheutti toisinaan vaarallisia tilanteita niin tiellä liikkujille, kuin spottaajillekin, syntyi ajatus turvallisesta Rekkaspottaajien päivästä. Turvallisemman harrastuksen puolesta ovat näkyvästi kampanjoineet myös Poliisi ja Rahtarit ry, joista Rahtarit ovatkin tapahtumassa yhteistyökumppanina mukana.

Tapahtumatiedot

Stadin Rekkaspottaus-tapahtuma järjestetään lauantaina 17.8.2024 klo: 10.00 – 16.00 Helsingin Scania-keskuksessa. Rekkatorvien soitto kajautetaan noin klo 12 ja päivän päättävä rekkaconvoy lähtee Scanialta noin klo 16. Tapahtuman osoite on Muonamiehentie 1, 00390 Helsinki.

Tilaisuus on ilmainen ja kaikille avoin, sekä päihteetön. Paikan päällä on myynnissä Burgerirekan ja Donitsikärryn pikkupurtavaa. Myymälässä on Scanian fanituotteita, joiden myynnistä saadut tuotot ohjataan Kummit Ry:n toimintaan. 

Power Truck Shown rekkaconvoy avaa juhlavuositapahtuman

Kuljetusalan suurtapahtuma Power Truck Show on juhlavuoden humussa, 9.-10. elokuuta, kun tapahtuma järjestetään jo kahdettakymmenettä kertaa. Perinteinen tapahtuman aloitus, rekkaconvoy, tuo tien päälle jälleen kotimaista ja ulkomaista näyttelykalustoa torstaina 8. elokuuta.

Power Truck Show’n rekkaconvoyn saattueessa ajaa noin 40 näyttelyyn matkalla olevaa ajoneuvoa. Rekkaconvoyn eteneminen kerää edellisvuosien tapaan suuren määrän innostunutta yleisöä täyttäen pysäköintialueet ja tienpientareet. Tämä maanteiden liikkuva taidenäyttely on nähtävissä vain kerran vuodessa Power Truck Show’n aikaan. 

Kotimaisten näyttelyautojen lisäksi Härmään saapuu näyttelyautoja 14 eri maasta. Ulkomaisia vieraita saapuu muun muassa Ranskasta, Italiasta, Hollannista, Belgiasta, Norjasta, Puolasta, Ruotsista, Saksasta, Sveitsistä ja Liettuasta. Rekkaconvoyhin mukana saapuvat kuljettajat jaksavatkin ihmetellä suomalaisyleisön innokkuutta ottaa Power Truck Show’hun saapuvia autoja niin innokkaasti vastaan. Rekkaconvoyssa ajavat muun muassa Ranskasta saapuva Transports Claretonin ”Peaky Blinders” -auto sekä Sveitsistä saapuva Markus Widmer. Widmerin auton maalaukset on tehty normaaleista menetelmistä poiketen spraymaalilla ja tussilla.  

Torstaipäivän aikana saattaa olla myös ruuhkia, kun yli 600 näyttelyautoa sekä muu kuljetusmessuille saapuva kalusto vyöryy Härmään ympäri Suomen ja Euroopan.

Lisätietoja convoysta ja aikatauluista:

Vuosaaren satamaan saapuu torstaiaamuna 8.8.2024 kello 10.00 autonäyttelyyn osallistuvaa kalustoa. Vuosaaren satamaan saapuneet autot lähtevät omatoimisesti ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia.

Ruotsista saapuvat näyttelyautot saapuvat Naantalin satamaan torstaiaamuna 8.8.2024 noin kello 7.15 ja autot lähtevät ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia. Ruotsin laivalla tulee autoja Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. 

Kahdesta suunnasta tulevat rekkasaattueet kohtaavat toisensa Lempäälän Pirkanhovissa noin kello 12.00. Pirkanhovissa pidetään pieni tauko, josta matka jatkuu noin kello 12.30 entistä isompana saattueena kohti Jalasjärveä. Rekkaconvoyn reaaliaikainen seuranta alkaa Lempäälän Pirkanhovista.

Rekkaconvoy kerätään vielä kerran kasaan Jalasjärvellä Jalastuulessa noin kello 15.00-15.30, jossa autoilijat pitävät noin puolen tunnin ruokatauon. Sen jälkeen convoy valtaa maantien kohti Härmää ja Power Truck Show’ta. 

Tiellä liikkujien kannattaa varautua siihen, että maanteillä on ajoittain ruuhkaa torstaista lauantaihin.

Hinausautot K. Sulinko pitää letkaa kasassa pilottiauton saattelemana Lempäälästä lähtien. 

Kiho ja Sulinko yhteistyössä pitävät reaaliaikaista seurantaa päällä. 

https://www.kiho.fi/rekkaconvoy/

Matkan varrella on varmasti mediaa ja yleisöä ihailemassa Power Truck Show’hun saapuvaa kalustoa. 

Aikataulut ovat liukuvia ja julkaisemme päivityksiä rekkaconvoyn etenemisestä Power Truck Show – Official Facebook-sivuilla. 

Lisätietoja antaa Juha Ristimaa 0400 567 068

Renault Trucksilta K 520 8X8 -hinausauto Erihinaus Oy:lle

Vantaalta luovutettiin heinäkuussa 2024 Erihinaus Oy:lle Suomen ensimmäinen Renault Trucks K 8×8 kuorma-auto. Kyseinen auto on Italiassa Omars S.p.a. päälirakentama raskas hinausauto varustettuna rotator-nostopuomilla. Muutenkin kattavasti tehtävään varusteltu auto viimeisteltiin varusteluiden osalta Volvo Truck Center Vantaan toimesta. Tämä järeä työkalu tullaan näkemään erilaisissa hinaus- ja pelastustehtävissä Etelä-Suomen alueella.

Renault Trucks K 8×8 on raskaan kaluston hinausajoneuvo, joka on suunniteltu erityisesti vaativiin hinaus- ja pelastustehtäviin. Tämä 8×8-vetotavalla varustettu hinausauto tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn ja vakauden haastavimmissakin maasto-olosuhteissa vankan rakenteensa ja tehokkaan voimansiirtonsa ansiosta.

Autossa on 13-litrainen 390 kW:n dieselmoottori, joka takaa valmistajan mukaan riittävän vääntömomentin ja vetovoiman raskaitakin kuormia hinattaessa. Sen vankka alusta ja kestävät akselit mahdollistavat suurten ja painavien ajoneuvojen tehokkaan ja turvallisen siirtämisen. Lisäksi Renault Trucks K 8×8 -hinausauto on varustettu edistyneillä hydrauliikkajärjestelmillä ja nostureilla, jotka helpottavat ajoneuvojen nostamista ja siirtämistä, valmistaja luonnehtii.

Renault Trucks K 8×8 -hinausauton ohjaamo on suunniteltu kuljettajan mukavuutta ja turvallisuutta silmällä pitäen, tarjoten hyvän näkyvyyden ja ergonomisesti sijoitetut hallintalaitteet, Renault Trucksilta kerrotaan. Ajoneuvoon voidaan myös integroida erilaisia lisävarusteita ja -laitteita tarpeiden mukaan, mikä tekee siitä monipuolisen työkalun pelastus- ja hinausalan ammattilaisille. Omars S.p.A. on puolestaan päälirakenteiden valmistaja, joka on erikoistunut korkealaatuisten ja kestävien ajoneuvojen päälirakenteiden suunnitteluun ja valmistukseen. Innovatiiviset ratkaisut varmistavat, että jokainen tuote täyttää tiukimmatkin laatu- ja turvallisuusvaatimukset. Kokonaisuutena Renault Trucks K 8×8 -hinausauton vakuutetaan olevan luotettava ja suorituskykyinen ratkaisu kaikille, jotka tarvitsevat voimakasta ja monikäyttöistä hinausajoneuvoa erittäin vaativiin olosuhteisiin.

Renault Trucks K 520 8×8

  • 13L 390kW/2550Nm moottori
  • Optidriver Xtended ATO 2614 -vaihteisto ryömintävaihteilla 2+1
  • Optibrake+ moottorijarru
  • PMR 3361 napavälitteinen vetopyörästö
  • Vetotapa 8×8
  • Vahvistettu 3-lehtinen etujousitus
  • Vahvistettu 11-lehtinen takajousitus
  • Tekninen kokonaismassa 50t
  • Päällirakentaja Omars S.p.a.
  • Varustelu: Volvo Truck Center Vantaa, mekaanikko Arseni Leinonen
  • Valoraudat: RST-Steel

”Äärettömän hieno tuote kaikkineen. Saimme käyttökoulutusta hiljattain, kun Omars Italiasta yhteyshenkilö lensi Suomeen ohjeistamaan laitteiden käytössä. Auto tulee esille myös Power Truck Show:hun 9.-10.8. osastollemme U414, joten tervetuloa tutustumaan”, Erihinaus Oy:n Pasi Kellokumpu sanoo.

”Renault Trucks -mallisto on kattava pakettiautoista kaikkein raskaimpiin ratkaisuihin. Tämä Erihinaukselle toimitettu Renault Trucks K 8×8 hinausauto on loistava esimerkki siitä, mihin kaikkeen mallistomme taipuu. Kyseinen alusta jokapyörävetoisena edustaa Suomen markkinoilla harvinaisempaa vetotapaa. Myös Euroopan tasolla puhutaan erikoisesta laitteesta, kun 8×8 hinausautoja ei liikaa löydy sieltäkään”, Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Juha Mattila kertoo. 

”Ajoneuvo varustettiin RST Steelin valoraudalla, johon asennettiin parkit ja majakkatoiminnolliset Lazer lisävalot. Lisäksi siihen asennettiin nosturin kaukosäätimelle teline, joka varoittaa kuljettajaa, jos kaukosäädin on unohtunut laittaa paikoilleen. Ajoneuvon takaosaan lisättiin majakat, ja oikeaan kulmaan asennettiin peruutuskamera”, Volvo Truck Center Vantaalla Erihinaus Oy:n varusteluista vastannut mekaanikko Arseni Leinonen kertoo. 

Suomalainen Aavu uudistaa raskaan kaluston markkinaa

MAN Truck & Bus haluaa olla edelläkävijä palveluidensa digitalisoimisessa, ja luottaa sen vuoksi suomalaisen Aavun liiketoimintansa virtaviivaistamisessa ja asiakaspalvelunsa parantamisessa.

MAN hyödyntää Aavun järjestelmää myydäkseen asiakkailleen huolenpitosopimuksia, joissa asiakas maksaa kuukausimaksun ja saa vastineeksi ajoneuvolleen huollot ja muut lisäpalvelut. Aavun avulla sopimusten tekeminen ja yhteydenpito huoltoyritysten kanssa sujuvat vaivattomasti yhden järjestelmän kautta.

Käyttäjät, olipa kyseessä myyjä, maahantuoja tai huoltohenkilö, saavat tarpeisiinsa räätälöidyn näkymän. Aavu on vakiinnuttanut asemansa henkilöautomarkkinoilla ja laajentanut toimintaansa myös raskaan kaluston sektorille, jossa on jo tehty kymmeniä tuhansia sopimuksia. Aavu tarjoaa ohjelmistoalustan, jonka avulla eri toimialojen yritykset voivat pyörittää kuukausiveloitteista liiketoimintaa helposti. Se parantaa asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta, mikä johtaa ennustettavaan liikevaihtoon ja kasvuun.

Miksi autoalan yritykset valitsevat Aavun?

Aavun ansiosta automyyjän työn kerrotaan tehostuvan merkittävästi: 15 minuutin työ vie nyt vain muutaman minuutin. Myyntiprosessit ja tuotteistus yksinkertaistuvat, ja monimutkaisten kokonaisuuksien hallinta sujuu helposti, jolloin loppuasiakkaalle muodostuu vain yksi hinta. Lisäksi Aavu tarjoaa kattavasti kaikki ohjelmisto-ominaisuudet, joista yritykset ovat aiemmin maksaneet erikseen. Aavu toimii sekä ohjelmisto- että asiakasuskollisuusalustana.

“Meillä on selkeä näkemys palveluiden digitalisaatiosta ja sen kehityksen suunnasta. Olemme myös tilausliiketoiminnan asiantuntijoita”, kertoo Aavun operatiivinen johtaja Juuso Suominen. “Tavoitteenamme on nousta Euroopan johtavaksi tilaustalouden liiketoiminta-alustaksi vuoteen 2025 mennessä.”

Aavu perustettiin vuonna 2021 vastaamaan autoalan tarpeisiin, ja sen kasvu on ollut alusta asti voimakasta. Vuonna 2024 tavoitteena on kolminkertaistaa liikevaihto. Ensimmäiset kansainväliset asiakkaat ovat ottaneet Aavun käyttöön tänä vuonna, ja lisää on tulossa. “Aavu pystyy aidosti haastamaan kansainväliset kilpailijat, mukaan lukien amerikkalaiset pörssiyhtiöt. Suomesta ei löydy vastaavaa tuotetta tarjoavia kilpailijoita”, Suominen toteaa.

Allison-automaatit Dakar-rallin sankareina

Tämän vuoden Dakar-ralli on jo historiaa, mutta detaljina kerrottakoon, että 14 intensiivisen ajopäivän suorittajista kärkikymmenikön jokaisessa truck-luokan ajoneuvossa oli Allison Transmissionin täysautomaattinen vaihteisto – kuten myös 80%:ssa parhaan kahdenkymmenen auton joukosta. 

Sekä tämän vuoden että vuoden 2023 Dakarin rallilla on jotain yhteistä. Tuloslista nimittäin osoittaa, että kahdestakymmenestä parhaasta osallistujasta 80% ajoi ajoneuvoa, joka oli varustettu Allison Transmissionin täysautomaattisilla vaihteistoilla, aivan kuten koko kilpailun truck-luokan kärkikymmenikkökin. Esimerkkinä tästä on Hino Team Sugawara, joka kuljettaja ja joukkueenjohtaja Teruhito Sugawaran ohjaamana päätyi vastoinkäymisten jälkeen seitsemännelle sijalle. 

Hino Team Sugawara on käyttänyt täysautomaattisilla vaihteistoilla varustettuja Allison 3000 Series -kuorma-autoja vuodesta 2020 lähtien. Tänä vuonna tavoitteena on ollut saada ajoneuvoista mahdollisimman kevyitä, jotta niiden olisi helpompi navigoida Rub Al Khalin aavikon haastavilla hiekkadyyneillä. Vuonna 2023 kilpailuun osallistuneisiin autoihin verrattuna insinöörit ovat onnistuneet pudottamaan ajoneuvon painoa noin 400 kilolla. 

”Kilpailuolosuhteet muuttuvat vuosi vuodelta rankemmiksi samalla kuin ajoneuvojen tekniikka paranee. Aiemmissa kilpailuissa monet joukkueet ottivat osaa muokatuilla tuotantoajoneuvoilla, mutta tieolosuhteiden muututtua vaativimmiksi monet ovat lopettaneet kilpailemisen. Meillä on 30 vuoden kokemus tästä kisasta, ja olemme ottaneet opiksemme kokemuksistamme. Olemme esimerkiksi suurentaneet öljynjäähdytintä parantaaksemme vaihteiston lämmönsietokykyä äärimmäisissä sääolosuhteissa”, sanoo Teruhito Sugawara ja jatkaa: 

”Hiekkaisessa maastossa tavallisilla vaihteistoilla vaihdoissa voi tapahtua yllättäviä jarrutuksia. Ajoneuvon suorituskyvyn lisäksi myös kuljettajan kokeneisuudella on suuri merkitys, jotta ajoneuvo ei juuttuisi hiekkaan tai kaatuisi. Sellaisten virheiden välttäminen on ensisijaisen tärkeää aikojen parantamiseksi.” 

Hiekkadyynien kaltevuus on usein 30 astetta, eikä niiden kiipeäminen ole helppoa. 

”Ajoneuvot, joissa on täysautomaattiset vaihteistot, tekevät ajamisesta helpompaa, koska se mahdollistaa molemmilla käsillä ohjauspyörästä kiinni pitämisen. Aiempien kokemusteni perusteella minulla on Allisonin tasaiseen kiihtyvyyteen, suorituskykyyn ja kestävyyteen vankka luottamus”, summaa Teruhito Sugawara. 

Allison Transmission kertoo olevansa johtava hyöty- ja puolustusajoneuvojen voimansiirtoratkaisujen suunnittelija ja valmistaja sekä maailman suurin täysautomaattisten vaihteistojen valmistaja keskisuurille ja raskaille ajoneuvoille. Allisonin tuotteita käytetään monenlaisissa ajoneuvoissa, mukaan lukien maantiekuorma-autoissa, linja-autoissa, matkailuautoissa, matkailuajoneuvoissa, maastoajoneuvoissa ja off-highway-laitteissa (energiantuotanto, kaivosala ja rakennusteollisuus) sekä puolustusajoneuvoissa (pyörillä ja teloilla kulkevat). Vuonna 1915 perustetun yhtiön pääkonttori sijaitsee Indianapolisissa, Yhdysvalloissa. Allison toimii yli 80 maassa, ja sillä on alueelliset pääkonttorit Alankomaissa, Kiinassa ja Brasiliassa sekä tuotantolaitokset Yhdysvalloissa, Unkarissa ja Intiassa. Lisäksi sillä on maailmanlaajuiset suunnitteluresurssit, mukaan lukien sähköistystekniikan tutkimuskeskukset Indianassa, Michiganissa ja Lontoossa. Allison Transmissionilla on myös noin 1 600 itsenäistä jakelu- ja jälleenmyyntitahoa ympäri maailman.

Wetteri osti Lahden Rekkapajan ja kasvattaa päällirakenneliiketoimintaa

Autoalan kasvuyhtiö Wetteri Oyj on ostanut Lahden Rekkapaja Oy:n sekä Kiinteistö Oy Lahden Konekatu 3 osakekannan ja toteuttaa sarjassaan viidennen yrityskauppansa. 

Lahden Rekkapaja Oy on raskaan kaluston päällirakenteiden asennus-, huolto-, varaosa- ja korjauspalveluja tarjoava yritys, joka työllistää n. 10 henkilöä. 

Yrityskaupan kauppahinta on 1,4 miljoonaa euroa. Kauppahinta maksetaan 1,3 miljoonan euron osalta Wetteri Oyj:n uusina osakkeina, lisäksi maksetaan 100 000 euron käteisvastike. Wetteri toteuttaa suunnatun osakeannin hallituksen antivaltuutuksella. Yrityskaupan täytäntöönpano tapahtui 28.6.2024. 

“Lahden rekkapaja on pitkän linjan asiantuntija kuorma-autojen päällirakenteiden huollossa ja rakentamisessa. Tämä on meille erinomainen lisä raskaan kaluston verkostoomme ja tukee kasvutavoitteitamme. Samalla saamme hyvät eväät skaalata päällirakenteisiin liittyvää liiketoimintaa”, linjaa Aarne Simula, Wetteri Oyj:n toimitusjohtaja  

Ohitusvahinkoja eniten kesällä

Ohitusvahinkoja sattuu kesäisin muita vuodenaikoja enemmän. Kesäkuukausina liikenteen määrä kasvaa ja valtateillä liikkuu myös hitaampia ajoneuvoja. Vaikka ohitusvahinkojen osuus kaikista liikennevahingoista on vähäinen, vakavamman onnettomuuden riski on suuri. Moni ohitus tehdään liikennesääntöjen vastaisesti ylinopeudella.

Onnettomuustietoinstituutin tilastojen mukaan ohituksista aiheutuu vuosittain noin 400 omaisuus- ja henkilövahinkoa. Vahingoista hieman yli puolet sattuu taajama-alueella. Useimmat vahingot sattuvat päiväsaikaan kuivalla ja paljaalla tiellä.

Määrät ovat olleet viime vuosina hienoisessa kasvussa, joskin vakuutusyhtiö Fennian omien tilastojen mukaan vuonna 2023 ohitusvahingot laskivat hieman edellisvuoteen verrattuna.

Hieman yli puolet ohitusvahingoista sattuu haja-asutusalueella ja loput taajamassa. Haja-asutusalueella henkilövahinkoja sattuu enemmän. Pysäköintialueilla tapahtuvat ohitusvahingot ovat tasaisessa kasvussa.

Kesäisin sattuu hieman enemmän ohitusvahinkoja kuin muina vuodenaikoina, joskin yksittäiset talvikuukaudet voivat korostua eri vuosina. Liikenteessä on kesäkuukausina enemmän ajoneuvoja ja liikennemäärät ovat suurempia erityisesti Uudenmaan ulkopuolella. Valtateillä liikkuu myös tavallista enemmän hitaampia ajoneuvoja, kuten matkailuautoja ja traktoreita.

Liikennevahingoilla tarkoitetaan vahinkoa, jonka vahingon aiheuttaja on aiheuttanut muille tiellä liikkujille. Luvuista puuttuvat kaskovahingot, eli esimerkiksi tilanteet, joissa auto suistuu tieltä ohituksen aikana.

Kaikkiaan liikenne- ja henkilövahinkoja sattuu vuosittain keskimäärin 90 000, joten ohitusten aiheuttamien vahinkojen osuus on hyvin pieni.

Fennian ajoneuvovahinkojen palvelupäällikkö Mira Heikkinen muistuttaa, että vaikka ohitusvahinkojen määrä on suhteessa vähäinen, vakavamman onnettomuuden riski on suuri.

”Varsinkin valtateillä nopeudet ovat suuria, ja ohitustilanteissa voi tulla yllättäviä tilanteita erityisesti ruuhkaisina aikoina.”

Vahinkojen määrä perustuu Onnettomuustietoinstituutin vakuutusyhtiöiltä keräämiin tilastoihin ja siinä on huomioitu vahingot, joissa vahinkotyypiksi on määritelty ohitus tai kaksoisohitus. Määrässä ei siis ole mukana esimerkiksi kaistanvaihtoja tai kylkikosketuksia.

Ohituksista aiheutuneet vahingot kuukausittain vuosina 2017–2022

Kesäkuukaudet korostuvat jonkin verran ohitusvahinkotilastoissa. Syynä on ennen kaikkea lisääntynyt ajoneuvojen ja liikenteen määrä. Lähde: OTIn Liikennevahinkoportti

Ohituksista johtuvien liikennevahinkojen tapahtumapaikka ja olosuhteet vuosina 2017–2022

Hieman yli puolet vahingoista sattuu taajama-alueella, mutta henkilövahingot korostuvat haja-asutusalueilla, joissa nopeudet ovat usein suurempia. Liikennevahingoista suurin osa sattuu kuivalla tiellä päivänvalon aikaan. Lähde: OTIn Liikennevahinkoportti

Moni ohitus on tarpeeton

Heikkisen mukaan suurin osa ohituksista aiheutuvista vahingoista olisi vältettävissä huolellisuudella. Valitettavan moni ohitus on myös täysin tarpeeton.

”Ohitustilanteissa kannattaa ylipäätään aina arvioida, onko ohittaminen välttämätöntä ja onko se turvallista kaikille osapuolille. Kiirehtimisestä on harvoin hyötyä, sillä se ei juurikaan säästä aikaa”, Heikkinen muistuttaa.

”Ohittaessa tulisi aina arvioida huolellisesti, onko liikenteessä riittävästi tilaa ja aikaa ohittamiseen. Hitaammankin ajoneuvon ohittaminen voi vaatia yllättävän paljon tilaa, eikä ylinopeus ole sallittua edes ohitustilanteessa.”

Ohittajan varovaisuuden lisäksi Heikkinen korostaa ohitettavien vastuuta: annetaan ohitustilanteessa riittävästi tilaa ohittajalle ja muistetaan viestiä suuntavilkuin hyvissä ajoin, mikäli tarkoituksena on kääntyä esimerkiksi valtatieltä pienemmälle tielle, jotta takana ajava ei lähde tekemään turhaan ohitusta.

Suomalaisten ohituskäyttäytyminen on heikolla tolalla

Liikenneturvan vuonna 2022 tekemän kyselyn mukaan jopa yhdeksän kymmenestä vastaajasta kertoi tulleensa ohitetuksi usein tai joskus huomattavalla ylinopeudella. 60 prosenttia puolestaan kertoo tulleensa ohitetuksi ohituskieltoalueella. Moni vastaaja myös luuli virheellisesti, että esimerkiksi mopoauton tai traktorin saa ohittaa ohituskieltoalueella.

”Varsinkin kesäisin lomaruuhkissa moni lähtee ohittamaan, vaikka edessä olisi pitkä jono. Se lisää usein moninkertaisesti onnettomuusriskiä, sillä yhden ohittelu pakottaa muut autoilijat reagoimaan ja tekemään haitariliikettä. Eikä ohittelusta ole juurikaan hyötyä, sillä se harvoin säästää matka-aikaa muutamaa minuuttia enempää.”

Heikkinen toivookin kesälomamieltä ratin taakse. Rentoutuminen ja kesälomavaihde kannattaa laittaa päälle jo ratin takana.

”Kokeneempien ja ympäri vuoden ajavien on hyvä pitää mielessä siellä tien päällä, että joukossa saattaa olla myös kokemattomampia kuskeja tai kuskeja, joiden ajotuntuma on vähäisempi. Tämä korostuu tilanteissa, joissa vaaditaan nopeita päätöksiä kovissa vauhdeissa. Senkin vuoksi olisi ensiarvoisen tärkeää, ettei ainakaan itse lähtisi hätäilemään liikenteessä”, Heikkinen sanoo.

Vinkit turvalliseen ohittamiseen

  • Mieti tarkkaan, onko ohittaminen todella välttämätöntä.
  • Varmista, että tiellä on riittävästi tilaa ohittamiseen. Onhan tie edessä riittävän tyhjä, jotta pääset palaamaan omalle kaistallesi?
  • Muista näyttää suuntamerkit ohittamisen alussa ja lopussa.
  • Aloita ohittaminen riittävän kaukaa ohitettavasta ja palaa omalle kaistalle loivalla liikkeellä.
  • Pidä jatkuvasti turvaväliä muihin autoihin ja palaa omalle kaistalle vasta kun turvaväliä on riittävästi.
  • Jos olet kääntymässä pienemmälle tielle, muista vilkuttaa ajoissa ja ryhmittyä oikein, jotta takana ajava ymmärtää aikeesi.

Niittokausi käynnissä – tavoitteena liikenneturvallisuus

Kuva: ELY

Tienpientareiden niittotyöt ovat jälleen käynnistyneet monien ELY-keskusten alueilla osana tienpidon huoltotöitä. Niittojen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, edistää ojien toimivuutta ja ylläpitää siistiä liikenneympäristöä.

Tienpiennarten niitot ovat käynnistyneet monessa osassa maata. Uudenmaan ELY-keskuksen kunnossapitovastaava Henri Aaltonen korostaa, että niittojen merkitys liikenneturvallisuudelle on suuri. ”Erityisesti liittymissä kasvusto saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, kun se muodostaa näkemäesteen. Siksi niitot ovat tärkeitä turvallisuuden kannalta. Haasteita niittotöihin liittyy erityisesti vilkkaasti liikennöidyillä teillä, joissa suuret liikennemäärät vaativat työn ajoittamista yöaikaan.”

Niittotyöt aloitetaan koneellisesti traktoria ja niittomurskainta käyttäen. Viimeistelytyöt, kuten kaiteiden alta niittäminen, suoritetaan trimmeröimällä. Työt ajoitetaan alueittain ja hoitourakoittain. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla niitot aloitettiin noin viikko sitten, kun taas pohjoisemmassa osassa Uudenmaan Elyn aluetta työt käynnistyivät myöhemmin tämän kuun aikana.

Tienpientareiden niittotöissä otetaan huomioon eri teiden hoitoluokat, ja tavoitteena on vähentää väylänpidon ja liikenteen haittavaikutuksia luonnon monimuotoisuudelle. ”Niitot toteutetaan taloudellisesti, ja mahdollisuudet räätälöidä tieosuuksien niittoajankohtia tienvarsikasvillisuuden kukkimisajankohtien mukaan ovat hyvin pienet. Muutamilla tieosuuksilla uhanalaisten kasvilajien säilymistä pyritään edistämään niittorajoituksilla. Vuosittain toistettu niitto lisää joka tapauksessa kasvillisuuden monimuotoisuutta”, Aaltonen kertoo.

Autoilijoiden on tärkeää hiljentää nopeutta ja noudattaa erityistä varovaisuutta niittotöiden lähellä liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Ely-keskus valvoo ja seuraa tienpientareiden niittotöiden laatua projektipäälliköiden ja konsulttien toimesta.

Jos asukkaan vieressä valtion mailla kasvaa haitallisia vieraslajeja, kuten lupiineja, niiden poistaminen vaatii viranomaisen luvan ja voimassa olevan tieturvakortin. Haitallisten vieraslajien esiintymistä voi ilmoittaa Vieraslajit.fi-sivulle. Osa haitallisista vieraslajeista on todettu niin haitallisiksi, että niihin tulee kohdistaa välittömästi tehokkaita toimenpiteitä. Näistä haitallisimpia ovat jättiputket  Jättiputkihavainnoista maanteiden varsilla voi ilmoittaa Palauteväylä.fi-palvelussa. Sijainnin voi merkitä kartalle. Viestit välitetään urakoitsijoille, jotka hoitavat torjunnan käytännössä

Tienpientareiden siivoaminen kuuluu teiden kunnossapitourakoille, mutta urakoitsijat voivat antaa tehtävän esimerkiksi urheiluseuroille tai koululaisryhmille. Lisäksi vapaaehtoiset yksityishenkilöt järjestävät toisinaan siivoustalkoita.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...