Poliisilla 24 tunnin nopeusvalvontamaraton

Vuorokauden mittainen nopeusvalvontamaraton järjestetään kaikissa poliisilaitoksissa keskiviikkona 3.4. kello 00.00-24.00.

Nopeuksia valvovien poliisipartioiden lisäksi valvonnassa käytetään automaattivalvontalaitteistoja. Kaikki kiinteiden valvontapisteiden noin 130 kameraa sekä valvonta-autot ovat tuolloin käytössä.

Nopeusvalvontaa kohdennetaan erityisesti taajamiin sellaisille alueille ja tieosuuksille, joissa on tapahtunut liikenneonnettomuuksia ja ajetaan ylinopeuksilla.

”Tavoitteenamme on, että valvonnalla ja siitä ennakkoon tiedottamisella ennalta estettäisiin liikenneonnettomuuksia. Toivottavaa on, että kuljettajat pohtisivat omaa ajokäyttäytymistään ja nopeusrajoitusten noudattamisen merkitystä niin oman kuin muidenkin tienkäyttäjien näkökulmasta”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Viime vuoden vastaavassa valvontatapahtumassa ylinopeuksista jäi kiinni 5 159 kuljettajaa, joista poliisipartiot pysäyttivät 1309 kuljettajaa ja automaattivalvonnalla todettiin 3 850 ylinopeutta.

Automaattivalvonnan kiinteisiin valvontapisteisiin ylinopeutta ajettiin tuolloin 2 104 kertaa ja valvonta-autojen havaitsemia rikkeitä todettiin puolestaan 1746 kappaletta.

Euroopan liikennepoliisiverkoston (TISPOL) koordinoimaan valvontaoperaatioon osallistuu yli 20 Euroopan maata.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston (ETSC) mukaan sopimaton nopeus on eniten liikennekuolemia aiheuttava tekijä Euroopan tieverkolla. EU-komission mukaan nopeus on vaikuttavana tekijänä noin 30 prosentissa kuolonkolareista.

Kampanja teiden puolesta

SKAL, INFRA ja Suomen Tieyhdistys vetoavat uudella yhteiskampanjallaan tiestön tuntuvan lisärahoituksen puolesta. Kampanjatahojen mukaan Suomi ansaitsee toimivan tieverkon ja sellaiset päättäjät, jotka ymmärtävät ihmisten tarpeen turvalliseen ja sujuvaan liikkumiseen.

Kampanjan myötä tehdyssä #Ihmistentakia-elokuvassa keskeisten tienkäyttäjäryhmien edustajat kertovat tiestön merkityksestä juuri heille. Kaikki tienkäyttäjät ovat tervetulleita jakamaan elokuvaa sekä omia ihmisten takia -viestejään ja tiekokemuksiaan sosiaalisessa mediassa kampanjatunnisteella #ihmistentakia.

M

Eduskuntavaalien alla käynnistyvän kampanjan tavoitteena on vaikuttaa järjestäjiensä mukaan Suomen seuraavaan hallitusohjelmaan siten, että tieverkon korjausvelan hoitoon sekä ylläpitoon ja kehittämiseen varataan tuntuvasti rahaa. Nykyinen rahoitustaso ei ole riittävä, kampanjatiedotteessa linjataan. Samalla muistutetaan, että tiestöä on hoidettava ja kehitettävä pitkäjänteisesti, laaja-alaisesti ja älykkäästi – ihmisten takia.

SKAL, INFRA ja Suomen Tieyhdistys ovat kampanjassaan linjanneet myös seikkoja, joihin tien kunto vaikuttaa jokapäiväisessä elämässä.

  • Tiestön kunnolla on merkittävin vaikutus liikenneturvallisuuteen. Esimerkiksi kohtaamisonnettomuuksia voidaan huomattavasti vähentää leventämällä teitä ja lisäämällä keskikaiteita. Routavauriot, tienreunojen mureneminen ja tienpinnan liukkaus aiheuttavat liikenneonnettomuuksia, jotka olisivat estettävissä kestävällä tienpidolla.
  • Tiestö on elinkeinoelämälle teollisuuden ja kaupan tuotantolinjojen jatke, jonka häiriötön toiminta on osa suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Perustienpito on maamme toimintavarmuudesta huolehtimista. Ihmiset tarvitsevat tavaroita sekä arkeensa että työhönsä. Tavaratonneistamme 86 prosenttia kuljetetaan maanteitse. Panostukset tiestöön maksavat itsensä takaisin hyvinvointina.
  • Hyvin hoidettu tie on ympäristöteko. Tieverkon ongelmat, kuten nopeuden vaihtelua sekä väistöliikkeitä aiheuttavat vauriot, sohjo ja jää, lisäävät polttoaineen kulutusta ja kasvattavat päästöjä. Häiriötön liikenne on vähäpäästöisempi vaihtoehto.

Uudet älykkäät ratkaisut infran monitoroinnissa ja hoidossa ovat keskeisessä roolissa tieverkon kehittämisessä, mutta ne eivät kampanjatahojen mukaan korvaa ihmisen tekemää tienhoitotyötä ja valvontaa. SKAL, INFRA ja Suomen Tieyhdistys järjestävät tähän teemaan pureutuvan keskustelutilaisuuden otsikolla Pikeä vai bittejä? SuomiAreenassa 18.7. klo 16, Eetun aukion lavalla Porissa. Keskustelu on osa yhteistä #ihmistentakia-kampanjaa ja pitkäjänteistä vaikuttamistyötä.

Raskaspari Oy:n omistajuus vaihtuu

Raskaspari Oy:n omistajat Kalle Salonen ja Jyrki Hakkarainen myyvät yrityksensä liiketoiminnan. Tänään allekirjoitetun kauppakirjan mukaan Raskaspari Oy:n omistajuus siirtyy Volvo Truck Center Kuopion huoltopäällikkö Mikko Rytköselle, kuorma-automyyjä Heikki Tuomaiselle, sekä sijoitusyhtiö Canelco Capital Oy:lle. Raskaspari Oy:n liiketoiminta jatkuu entisellään ilman keskeytystä. Kauppa saatetaan loppuun huhtikuun aikana. Uudet omistajat aloittavat yhtiössä viimeistään 6.5.2019. 

Raskaspari Oy:n uutena toimitusjohtajana tulee aloittamaan Mikko Rytkönen ja kuorma-automyynnistä tulee Raskasparin toimialueella vastaamaan Heikki Tuomainen. 

Volvo Truck Center Kuopion uudeksi huoltopäälliköksi on nimitetty Juha Nuutinen, joka aloittaa tehtävässään 2.5.2019. Aktiiviset rekrytointitoimet Volvo Truck Center Kuopion alueen kuorma-automyyjän löytämiseksi on jo aloitettu.

Raskaspari Oy toimii Kotkan, Kouvolan ja Mikkelin alueilla Volvo ja Renault Trucks kuorma-autojen valtuutettuna myynti, huolto- ja varaosapalveluyrityksenä ja vastaa Iisalmessa ja Joensuussa Volvo ja Renault Trucks huoltotoiminnoista. Raskaspari on yrittäjävetoisesti ja asiakaslähtöisesti toimiva yritys. Yrityskaupan taustalla on nykyisten omistajien Jyrki Hakkaraisen ja Kalle Salosen halu pitkän yrittäjäuran jälkeen luopua yritystoiminnasta.

”Iloitsen siitä, että tämän yrityskaupan vahvistuessa Raskaspari Oy tulee saamaan vahvat omistajat toiminnan jatkamiseen. Yrittäjiksi siirtyvillä Mikko Rytkösellä ja Heikki Tuomaisella on vahva kokemustausta, sekä jälkimarkkinoinnista että kuorma-automyynnistä. Tiiviissä yhteistyössä heidän kanssaan olemme jo aloittaneet heidän seuraajiensa rekrytoinnit alueelle”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Raskaspari Oy:n liikevaihto vuonna 2018 oli lähes 26 M€ ja se työllistää 110 raskaan kaluston ammattilaista. Raskaspari toimii Kotkan, Kouvolan sekä Mikkeli alueiden Volvo ja Renault Trucks kuorma-autojen valtuutettuna myynti, huolto- ja varaosapalveluyrityksenä, Iisalmessa ja Joensuussa Raskaspari Oy vastaa alueiden huoltotoiminnoista.

TAVO Oy avasi myymälän Ouluun

Raskaan kaluston varaosien ja tarvikkeiden maahantuontiin sekä tukku- ja vähittäismyyntiin erikoistunut TAVO Oy on avannut uusimman myymälänsä Ouluun. Uusi myymälä on järjestyksessään neljäs. Tampereella toimintansa vuonna 1976 aloittaneen perheyrityksen laajentuminen muualle Suomeen käynnistyi, kun yritys avasi myymälän Seinäjoelle vuonna 2013 ja Vaasaan 2015. Seinäjoen myymälä siirtyi uusiin omiin toimitiloihin kesällä 2018 ja samassa yhteydessä Seinäjoelle avattiin moderni raskaan kaluston pesula.
”Avaamalla myymälän Ouluun toteutamme toiminta-ajatustamme palvella raskaan liikenteen asiakkaita yhä kattavammin koko Suomen laajuisesti. Olemme onnistuneet rekrytoimaan uuteen myymäläämme ammattitaitoisen henkilöstön hoitamaan hyväksi todettua toimintakonseptiamme”, sanoo TAVOn varatoimitusjohtaja Perttu Laakso.

Oulun toimipaikka sijaitsee Ruskon teollisuusalueella osoitteessa Posantie 6a. Noin 500 m² tiloissa toimii myymälä ja varasto. ”Uudessa myymälässämme asiakkaita palvelee neljän hengen tiimi. Erittäin kattava päävarastomme sijaitsee Tampereella, mistä varastotäydennykset ja tuotteiden toimitukset Ouluun hoituvat nopeasti”, kertoo myyntipäällikkö Marko Äikäs

Kaksi LNG-Volvoa Kuljetus ja maansiirto Viita Oy:lle

Maakaasua polttoaineena käyttävät kuorma-autot yleistyvät eri suoritealoilla. Tuoreimpina tulokkaina vaihtoehtoista polttoainetta käyttävien autojen joukkoon liittyivät Kuljetus ja maansiirto Viita Oy:lle luovutetut kaksi Volvo FH460 LNG -koukkuautoa.

Kuljetus ja maansiirto Viita Oy vastaanotti kaksi uutta Volvo FH460 LNG -kuorma-autoa helmikuun lopulla. Autojen käyttöönotto tapahtui Gasumin kaasutankkausasemalla Vantaalla, missä kuljettajat saivat samalla opastuksen autojen tankkaamiseksi.  Viidalle luovutettu autokaksikko oli ensimmäinen useamman samanlaisen kaasumoottorilla varustetun kuorma-auton kertaluovutus asiakkaalle. 

Luovutetut autot ovat 13-litraisella moottorilla ja Globetrotter -ohjaamolla varustettuja tasakuorma-autoja, joissa on nouseva, vedon katkaisulla varustettu teli. 

Tuotepäällikkö Mikko Aules Volvo Finland Ab:ltä kertoo, että moottorin suoritusarvot ovat samat kuin dieselversiossa, ja moottorilla päästään 69 tonnin yhdistelmämassaan. Päällirakenteina Volvoissa on Multilift Ultima 21 -koukkulaitteet. 

Toimitusjohtaja Jari Viita kertoo, että luovutuksen jälkeen uusien maakaasu-Volvojen perään kytketään kahden vaihtokontin vaihtolavaperävaunut. Yhdistelmillä tullaan kuljettamaan kierrätysmateriaaleja Etelä- ja Keski-Suomen alueilla. 

”Kuljetusalalla pitää hyödyntää uusia innovaatioita ja uusiutua niiden avulla. Siten voimme erottua kilpailijoista. Kaasuauton hankintahinta on dieselautoa korkeampi, mutta pitkällä aikavälillä hieman edullisempi polttoaineen hinta maksaa sijoitusta takaisin. Saimme myös toimeksiantajaltamme bonuksen, hankkiessamme vähäpäästöisempää kalustoa”, Jari Viita perustelee hankintaa.

Uudet LNG-Volvot Kuljetus ja maansiirto Viita Oy:lle luovutti Raskaspari Kotkan myyntipäällikkö Ahti Pakkanen. Pakkanen on myynyt Volvo-kuorma-autoja parikymmentä vuotta, ja sitä ennen saman merkin henkilöautoja. Hän kertoo kiinnostuksen kaasumoottorillisia kuorma-autoja kohtaan kasvaneen viime talven aikana merkittävästi asiakkaiden keskuudessa.  

”Asiakkailta tulee yhteydenottoja kaasumoottorilla varustetuista kuorma-autoista useita viikoittain. Eniten autoilijoita mietityttää polttoaineen saatavuus, tekniikkaan itsessään jo luotetaan. Sama tilanne oli 90-luvulla henkilöautopuolella, kun lyijytön bensiini tuli markkinoille”, pitkän linjan Volvo-myyjä kertoo. 

Gasumin liikenteen myyntipäällikkö Ville Sipponen kertoo, että tällä hetkellä raskaan kaluston kaasutankkausasemat löytyvät Vantaan lisäksi Helsingin Vuosaaresta, Turun satamasta sekä Jyväskylän Kanavuoresta. Lisäksi tämän vuoden aikana on asemia tulossa vielä Lahteen, Seinäjoelle, Kuopioon ja Ouluun.

Kuorma-autonkuljettajia puolestaan mietityttää yleisesti kaasuauton tankkaus, joka onkin ainoa poikkeus arjessa dieselmoottorilla varustettuun autoon verrattuna. Kuljetus ja maansiirto Viita Oy:n autojen luovutuksen yhteydessä Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules piti Viitan kuljettajille myös tankkauskoulutuksen. Tankkaus itsessään ei kestä juuri sen pidempään kuin dieselöljyn tankkaaminenkaan. 

Raskasparin Ahti Pakkanen ja Kuljetus maansiirto Viita Oy:n Jari Viita sekä kuljettajat autojen luovutuksen yhteydessä

Nokian Renkaat julkistaa uudistuksia tuttuihin tuotteisiin

Nokain Renkaat tiedottaa tuovansa saataville uusia tuotteita vuoden 2019 aikana.

Eturengaspaikalle tarjotaan uusi Nokian Hakkapeliitta Truck F2 XL, joka on ns. “Extra Load” eli korkeamman kantavuuden versio Nokian Hakkapeliitta Truck F2 -renkaasta, ja se mahdollistaa akselikuorman aina 10 tonniin asti. Rengas on suunnattu erityisesti puutavarakuljetuksiin, sekä aura- ja nosturikäyttöön. Nokian Hakkapeliitta Truck F2 XL -eturengas on saatavilla keväästä 2019 alkaen

Vuonna 2017 julkaistu Nokian Hakka Truck Steer on muuttuviin päätieolosuhteisiin tarkoitettu kuorma-auton eturengas. Pitkien ja keskipitkien matkojen renkaalla on myös 3PMSF-merkintä.
Keväästä 2019 alkaen uusi 385/55R22.5 -koko laajentaa Nokian Hakka Truck Steer -rengasvalikoimaa, ja uuden julkistuksen jälkeen Nokian Hakka Truck -rengassarja laajenee vuoden 2019 loppuun mennessä myös 60-sarjan kokoihin sekä ohjaus- että vetoakselikäyttöön.

Uusin lisäys Nokian Noktop -pinnoitusmateriaalien valikoimaan on Nokian Noktop 75 Super, joka vastaa pintakuvioltaan on- ja offroad-käyttöön tarkoitettua Nokian R-Truck Trailer -perävaunurengasta. Noktop 75 Super on tarkoitettu leveiden perävaunurenkaiden pinnoittamiseen, ja käyttökohteita löytyy erityisesti raskaimmista maansiirto- ja puutavarankuljetustöistä.
Uudet pinnoitepinnat sopivat hyvin rengasrunkoihin, joiden koko on 385/65R22.5 ja 385/55R22.5, Nokian Renkaat tiedottaa. 3PMSF-merkityillä renkailla kerrotaan olevan myös erinomainen itsepuhdistuvuus pehmeillä pinnoilla. Uusi Nokian Noktop 75 Super -pinnoituspinta korvaa vanhan Nokian Noktop 63 Super -pinnan ja on saatavilla alkuvuodesta 2019. Myöhemmin tänä vuonna tarjolle tulee myös pintaleveydet 265/70R19.5 ja 275/70R22.5 -rengasrungoille paripyöräkäyttöön.

Renault Trucksille 10% myynninkasvu

Renault Trucks tiedottaa myyneensä vuonna 2018 yhteensä 54 868 ajoneuvoa, mikä merkitsi 10 %:n kasvua edellisestä vuodesta. Euroopan nousevilla markkinoilla ranskalaisyhtiö onnistui vahvistamaan asemiaan ja kasvattamaan yli 16 tonnin ajoneuvojen markkinaosuutta 0,2 prosenttiyksikköä. 

Vuosi 2018 olikin jo neljäs perättäinen vuosi, jona Renault Trucks pystyi kasvattamaan myyntiään. Raskaiden ja keskiraskaiden ajoneuvojen myynti nousi 7,6%, pakettiautojen myynti puolestaan 15%. Euroopassa myynti kasvoi 13,5%.

Myynti jakaantuu alueittain seuraavasti:

·         Eurooppa (pois lukien Ranska): 26 830 myytyä ajoneuvoa (+13,5 %)

·         Ranska: 23 581 myytyä ajoneuvoa (+10,1 %)

·         Muu maailma: 4 457 myytyä ajoneuvoa (−8,8 %)

Merkittävä volyymin lisäys Euroopassa

Euroopan yli 6 tonnin ajoneuvojen dynaamisilla markkinoilla (kasvu 4,2 %), Renault Trucks ‑ajoneuvojen toimitukset kasvoivat 7,6 %. Tämän ansiosta Renault Trucksin markkinaosuus nousi hieman: 0,1 prosenttiyksikköä 8,5 prosenttiin. Yli 16 tonnin ajoneuvojen segmentissä Renault Trucks kasvatti markkinaosuuttaan Euroopassa 0,2 prosenttiyksikköä 8,9 prosenttiin. 6–16 tonnin ajoneuvoryhmässä markkinaosuus laski 0,3 prosenttiyksikköä (6,2 %). Rekisteröinnit vähentyivät 3,8 % Renault Trucks D cab 2m ‑mallin valmistuksen lopettamisen vuoksi. Edelleen tuotannossa olevia malleja verrattaessa osuus on kuitenkin pysynyt samana. Renault Trucks vahvisti johtoasemaansa kotimarkkinoillaan Ranskassa, joilla sen osuus on 28,1 %.

Kansainvälistä myyntiä viitoittaa noususuunta Afrikassa

Renault Trucks ‑ajoneuvojen toimituksen ovat kansainvälisesti laskeneet 8,8 % myynnin ollessa 4 457 ajoneuvoa. Tämän laskun selittää tuontirajoitusten käyttöönotto Algeriassa vuonna 2018. Renault Trucks on erityisen aktiivinen Afrikassa, jossa myynti kasvoi 25 % vuonna 2018. Ranskankielisessä Afrikassa Renault Trucksin osuus premium-markkinasta on 20 % (+1 prosenttiyksikkö).  Vuonna 2018 valmistajan myynti kehittyi hyvin myös Turkissa (+2,1 prosenttiyksikköä, markkinaosuus 5,8 %) ja Lähi-idässä (+1,1 prosenttiyksikköä, markkinaosuus 6,4 %).

Ennätyksellinen 23 %:n nousu Renault Trucksin käytetyille kuorma-autoille

Vuonna 2018 Renault Trucksin käytettyjen kuorma-autojen myynti kasvoi ennätykselliset 23 prosenttia 8 500 ajoneuvoon. Myös käytettyjen autojen palvelujen vuosi on ollut hyvä johtuen erityisesti ns. Selection-takuusta, jonka markkinakattavuus oli 18 %, mikä merkitsee 6 prosenttiyksikön kasvua. 

Käytetyt ajoneuvot ovat Renault Trucksin mukaan sille hyvin strateginen sektori. Vuonna 2017 Renault Trucks avasi ”käytettyjen kuorma-autojen tehtaan” Bourg-en-Bressen tehtaan yhteyteen käytettyjen ajoneuvojen kunnostusta varten. Vuonna 2018 siellä kunnostettiin 400 käytettyä kuorma-autoa, ja vuoden 2017 vastaava luku oli 230 ajoneuvoa. Tavoite on, että käytettyjen kuorma-autojen tehtaan ajoneuvot muodostavat ennen pitkää 10 % käytettyjen ajoneuvojen kokonaismyynnistä. T X-Roadin jälkeen Renault Trucks julkaisi vuonna 2018 käytettyjen kuorma-autojen tehtaaltaan T P-Road ‑mallin, joka on tasakuorma-autoksi muunnettu vetoauto.

Jälkimarkkinat: varaosien liikevaihto kasvoi 5 %

Renault Trucks varaosien liikevaihto kasvoi viime vuonna 5%. Myös huoltosopimusten myynti on kasvussa ja huoltosopimusten markkina nousi vuoden 2018 aikana 5 prosenttiyksikköä 23,6 prosenttiin. Nyt 60 000 ajoneuvoa hyötyy Renault Trucks ‑huoltosopimuksesta tai laajennetusta takuusta. Renault Trucks on pidentänyt hyväksytyn Renault Trucks ‑palvelupisteiden asentamien varaosien takuunsa 2 vuoteen ilman ajomäärärajoituksia.

Takana kasvun vuosi myös Suomessa

Renault Trucksin vuosi 2018 sujui myönteisesti ja asetettujen kasvutavoitteiden mukaisesti myös Suomessa. Renault Trucks -kuorma-autojen myynti kasvoi kaikki kokonaispainoluokat yhteenlaskettuna peräti 24 prosentilla vuoden 2017 myyntiin verrattuna. Raskaissa, yli 16 tonnin kuorma-autoissa Renault Trucksin myynti kasvoi Suomessa liki neljänneksen edellisvuodesta. Pykälää kevyemmässä 6 – 16 tonnin kokonaispainoluokassa kysyntä pysyi tavoitteen mukaisesti edellisvuoden tasolla. 

”Nyt saavutettua lähes 25 prosentin kasvua kuorma-autojen ensirekisteröintien määrässä voidaan pitää erittäin positiivisena tuloksena Suomen haastavilla hyötyautomarkkinoilla”, maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.


Renault Trucks valmistautuu tulevaisuuteen

Polttoainesäästöt ja CO2-päästöjen vähentäminen ovat Renault Trucksin mukaan aina olleet sille keskeinen tavoite. Renault Trucks investoikin mittavasti EU:n CO2-päästöjä koskevien rajoitusten täyttämiseen. Vuoden 2018 lopussa Renault Trucks toi T-, D- ja D Wide ‑mallien vuoden 2019 versiot markkinoille.  Uudistuneet mallit on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 7 % aiempiin versioihin verrattuna. Renault Trucks jatkaa myös dieselajoneuvojen tehokkuustutkimusta ns. Optifuel Lab 3 ‑laboratorioajoneuvollaan. Tavoitteena on pienentää täysimittaisen raskaan ajoneuvoyksikön polttoaineenkulutusta 13 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Renault Trucks parantaa ilmanlaatua tuomalla Blainville-sur-Ornen tehtaallaan valmistettavat D- ja D Wide Z.E ‑sähkökuorma-autot markkinoille vuonna 2019. Renault Master Z.E. ‑mallia toimitetaan jo Renault Trucks ‑verkoston kautta valikoiduilla markkina-alueilla.

Matti Virtanen VAK Oy:n myyntijohtajaksi

Insinööri, B.E. Matti Virtanen (45) on nimitetty 11.3.2019 alkaen VAK Oy:n myyntijohtajaksi. Hän ottaa vastuulleen VAK:n markkinoinnin ja uustuotemyynnin johtamisen. Matti on VAK:n johtoryhmän jäsen ja raportoi toimitusjohtaja Ilpo Korhoselle

VAK Oy on yksi Pohjoismaiden merkittävimmistä kuorma-autoliikenteen kaluston valmistajista. Suomessa yritys on eristettyjen kuormatilojen ja perävaunujen valmistuksen markkinajohtaja. Konsernin palveluksessa on kaikkiaan yli 500 henkilöä ja vuoden 2018 liikevaihto oli 76,5 miljoonaa euroa. Vahdolla sijaitsevan tehtaan lisäksi yrityksellä on koko maan kattavat VAK-huoltopalvelupisteet kahdeksalla paikkakunnalla. Pohjoismaista kasvua hakevaan yritykseen kuuluu myös Ruotsissa toimiva myyntiyhtiö VAK Sverige Ab.

I-Save tuo jopa 7% polttoainesäästöjä

Volvo Trucks kertoo haluavansa tarjota asiakkailleen johtavaa polttoainetehokkuutta. Niinpä Volvo Trucks tuo markkinoille I-Save-toiminnolla varustetun Volvo FH:n. Uusi D13TC-moottori ja päivitetyt polttoainetta säästävät ominaisuudet muodostavat ratkaisun, jolla kaukokuljetusten polttoainekustannuksia voidaan Volvon mukaan pienentää jopa 7 % ajettavuudesta tinkimättä.

I-Save‑toiminnolla varustetun Volvo FH:n kerrotaan olevan Volvon vastaus polttoaineen osuuteen kuljetusyrityksen kannattavuudessa. ”Uusin teknologiamme on yhdistetty kokonaisratkaisuksi, joka pienentää merkittävästi kaukokuljetusten polttoaineenkulutusta – ajettavuudesta kuitenkaan tinkimättä”, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm.

I-Save ‑toiminnolla varustetun Volvo FH:n ytimessä on uusi D13TC-moottori, joka on Volvo Trucksin tähän saakka polttoainetehokkain kaukokuljetuksiin tarkoitettu moottori. Mäntien sisäpuolen patentoidun aaltomallisen muotoilun kerrotaan tehostavan palamista ja parantavan tehokkuutta, sillä lämpöä ja energiaa suunnataan sylinterien keskelle. Pakokaasujen ylimääräinen energia ohjataan uudelleen moottorin käyttövoimaksi. Tämä tapahtuu niin kutsutulla turbocompound-lisäturbiinilla. 

D13TC-moottori tuottaa lisävääntöä jopa 300 Nm. Tämä tarkoittaa, että vähempi kiihdyttäminen ja pienempi polttoainemäärä riittää tasaisen vauhdin ylläpitämiseen maantieajossa. Ratkaisua kuvataan ihanteelliseksi kaukoliikenneasiakkaille.

I-Save ‑toiminnon muita ominaisuuksia ovat uudet polttoainetehokkaat taka-akselit, päivitetty karttapohjainen I-See ‑järjestelmä, joka analysoi reitin korkeusvaihtelut ja sopeuttaa ajon niiden mukaan, sekä kaukokuljetuksia varten optimoitu vaihdeautomatiikka. Näiden tuotteiden ja palveluiden tehokkuusparannukset voivat Volvo Trucksin mukaan tuoda kaikkiaan jopa 7 %:n säästöt polttoainekustannuksiin D13 Euro 6 Step D ‑moottoriin verrattuna.

”I-Save ‑toiminnon jokainen osa-alue on räätälöity kaukokuljetusyrityksille – erityisesti niille, jotka ajavat tyypillisesti yli 120 000 km vuodessa”, kertoo Volvo Trucksin voimansiirtoratkaisujen strateginen johtaja Mats Franzén

”Myöskin Suomessa ajettujen kenttäkokeiden tulosten perusteella olemme erittäin vakuuttuneita I-Save –toiminnon mukanaan tuomasta hyödystä asiakkaillemme. Ympäristöarvot ovat meille Volvolla erittäin tärkeitä. Pienemmän kulutuksen ansiosta Volvo kuorma-autot rasittavat ympäristöä entistäkin vähemmän”, Volvo Trucksin Suomen myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

I-Save ‑toiminnolla varustettu Volvo FH on tilattavissa Euroopan markkina-alueilla 11.3.2019 alkaen.T

I-Save ‑toiminnolla varustetun Volvo FH:n ominaisuudet:

  • D13TC (turbocompound) ‑moottori, 460 hv (2 600 Nm) tai 500 hv (2 800 Nm)
  • Uudet, erittäin polttoainetehokkaat taka-akselit
  • Tyhjäkäyntisammutus
  • I-Roll ‑toiminnolla varustettu I-Cruise, joka säätelee nopeutta ja pitää polttoaineenkulutuksen alhaisena
  • Säätyvätilavuuksinen ohjaustehostinpumppu
  • Päivitetty I-See
  • Päivitetty, kaukokuljetusohjelmistolla varustettu I-Shift

Monikamerajärjestelmä trukkeihin

Ahtaat tilat ovat arkipäivää varastoissa. Trukinkuljettajat joutuvat usein ohjaamaan konetta hyllyjen ja pinottujen lavojen välissä. Ahtaat olosuhteet johtavat toistuvasti onnettomuuksiin, joissa vahingoittuu varastoitua tavaraa tai kulkuneuvoja. Vakavampi seuraus ovat tietenkin sitten henkilövahingot.

Selvitysten mukaan pelkästään Saksassa tapahtuu n. 12 000 trukkeihin liittyvää onnettomuutta vuosittain. “Kuljettajan katse ei voi yhtä aikaa olla kaikkialla – siinä Boschin monikamerajärjestelmä tulee apuun”, Boschin Commercial Vehicle & Off-Road -yksiköstä vastaava Andrew Allen sanoo.

Monikamerajärjestelmä koostuu ohjausyksiköstä ja neljästä erittäin kompaktista lähietäisyyskamerasta. Yhdessä ne muodostavat kuvan kahdeksan neliömetrin alueelta.

Järjestelmä tuottaa täyden 360° näkymän trukin ympäriltä, vaikka se kuljettaisi kookastakin taakkaa. Kuljettajat näkevät näytöltä realistisen 3D-mallin kulkuneuvostaan. Kun kulkuneuvo liikkuu, näyttö päivittää ympäristön muutokset reaaliaikaisesti.

Järjestelmä auttaa kuljettajaa ohjaamaan trukkia tarkasti ja etäisyyksien tarkempi arviointi on mahdollista myös liikkeessä. Työskentely on helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa.

Bosch suunnitteli kamerat alun perin henkilöautoja varten, mutta nyt ne on mukautettu logistiikka-alan tarpeisiin. Järjestelmä esiteltiin yleisölle ensimmäisen kerran LogiMAT-messuilla Stuttgartissa helmikuussa.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...