Raskas Kalusto 6/2019

Raskas Kalusto 6/19 ilmestyy 29.8.2019. Kansijutussa esillä on TransHartikaisen oldskool-tyyliä sopivasti kumartava keltainen FH16. Lehdessä on myös vankka näyttelypaketti kesän tapahtumista, työkäyttöön rakennettu Sisu Cumminsilla ja Fullerilla, Kesä-Scania-fiilistelyä. Siikin uusi hinausauto, lähijakelua tuoreella Ategolla, liikennevalvonta-asiaa uusista kameroista ynnä muuta.

Kalusto ja ihmiset

10 Kaivosmalli

TransHartikaisen uusi Volvo FH16.

24 Kevyttä ja hevimpää

Hinaus 24H Siiki Oy hankki G500-Scanian. 

30 Lähireissari

Kuljetus J. Kiviranta Oy:n komea Atego. 

42 Ristiin rastiin

Kuljetusliike Keränen Oy Keiteleeltä. 

48 Cummins ja Fuller ratkaisivat

Luotojen Sisu E14 530. 

54 Pyloni pystyyn

Huippuvarusteltu nosturi-Scania. 

70 Kartanon mailla

Koljonvirta Truck Meeting.

72 Rekkaviikonloppu

Tawastia Truck Weekend.

74 Kesäpäivä Keski-Suomessa

Mid Finland Truckmeeting.

78 Rekat lavalla

Tallinn Truck Show. 

82 Kulttuuritapahtuma

Power Truck Show.

Koeajot ja esittelyt

36 Kesä-Scania

Suomen suvessa juhla-Scanialla. 

58 Näyttö päälle

Direktiivipäivä etäkoulutuksena.

60 Ässä pöytään

Esittelyssä uusi Iveco S-Way.

64 Tolppalaukauksia

Automaattivalvontaa tutkalla.

Vakiopalstat

16 Uutiskuljetus

68 Keräilykuva 

76 Kuva-albumi

90 Seuraavassa numerossa

Hinausautokeskus osti Järvenpään Vika-Auto Oy:n

Helsingissä kotipaikkaansa pitävä ja Uudenmaan alueella toimiva Hinausautokeskus vahvistaa asemaansa Keski-Uudenmaan alueella ostettuaan Järvenpään Vika-Auton koko osakekannan. Oston myötä pitkän ja merkittävän elämäntyön yrittäjänä ja toimitusjohtajana tehnyt Vika-Auton Matti Lehtinen siirtyy eläkkeelle. Hän aloitti työnsä yrittäjänä Järvenpään Vika-Autossa jo vuonna 1988.

Järvenpään Vika-Auto on toiminut vuodesta 1957 lähtien ensin autokorjaamona ja myöhemmin hinausliikkeenä. Kalustoon kuuluu viisi hinausautoa ja miehistöön kolme kuljettajaa. Toimitilat sijaitsevat nimensä mukaisesti Järvenpäässä. Hinausautokeskus on myöskin perustettu samana vuonna, ja tarjoaa hinaus- ja tiepalveluiden lisäksi auton kierrätystä sekä konekuljetuksia.

Scanialta 540 hevosvoimaa 13-litraiseen moottoriin

Scanian 13-litraisten moottorien yläpää täydentyy 540-hevosvoimaisella moottorilla. DC 13 166 on tarkoitettu ajotehtäviin, jossa tarvitaan voimaa ja vääntöä, mutta 520-hevosvoimaisista versiosta alkavat, aavistuksen painavammat V8-moottorit eivät ole optimaalisin ratkaisu.

Scania tarjoaa nyt viisi tehopykälää kuusisylinterisiin moottoreihin: 370, 410, 450, 500 ja 540 hevosvoimaa. Uusin 540-hevosvoimainen moottori jakaa suurimman osan tekniikastaan 500-hevosvoimaisen pikkusisarensa kanssa, kuten kiinteägeometrisen, kuulalaakeroidun ahtimen.

Scanialta kerrotaan, että uusi moottori on hyvä vaihtoehto asiakkaille, jotka haluavat mahdollisimman paljon voimaa, mutta samalla esimerkiksi paikalliset etuakselimassasäännökset rajaavat V8:n pois vaihtoehdoista. Valmistaja kehuukin moottorin sopivan hyvin kaikenlaisiin kuljetuksiin aina kukista tukkeihin, kun 2700 Nm vääntöä 1000 kierroksella tarjoava moottori yhdistetään käyttötarkoitusta vastaavaan vaihteistoon.

Dometicilta erittäin matala ja tehokas taukoilmastointi

Dometic on tänään esitellyt CoolAir SPX1200 -taukoilmastointilaitteen, joka on erittäin matala, hiljainen ja tehokas. Laitteen korkeus on vain 57 millimetriä ja ilmastointi perustuu uuden sukupolven säätyvänopeuksiseen kompressori-invertteritekniikkaan. Tämä tekniikka tekee valmistajansa mukaan jäähdytystehosta entistä paremman mutta pitää virrankulutuksen samalla alhaisena ja varmistaa joustavan toiminnan jopa 12 tunnin ajaksi, ulkona ja sisällä vallitsevista olosuhteista riippuen.

Dometicin EMEA-alueen pääjohtaja Peter Kruk sanoo: ”Uusi Dometic CoolAir SPX on markkinoiden matalin tuote. Se on suunniteltu erityisesti kuorma-autoihin, joihin ei ole mahdollista asentaa klassista katolle asennettavaa taukoilmastointilaitetta, koska niissä on liian korkea ohjaamo tai koska niiden katolle on jo asennettu muita rakenteita.”

Uuden sukupolven kaksiosaisessa SPX-järjestelmässä kompressoriyksikkö asennetaan erilleen höyrystimestä, mikä mahdollistaa joustavan asennuksen lähes kaikkiin markkinoilla oleviin kuorma-autoihin. Höyrystintä on saatavana kahdessa eri mallissa, jotka ovat katolle asennettava matalan mallinen SPX1200T ja ohjaamoon asennettava SPX1200I.

Keskeiset ominaisuudet:

  • Hiljainen käyntiääni 
  • Boost-tila nopeaan viilentämiseen 
  • Täytetty valmiiksi kylmäaineella nopean asennuksen varmistamiseksi
  • Erinomainen jäähdytysteho: 1 200 W ISO 5151 -standardin mukaan
  • Ainoastaan 5 A virrankulutus Eco-tilassa 
  • ADR-määräysten mukainen kaikissa paitsi EX/II- ja EX/III-luokissa
  • Ajoneuvokohtaiset asennussarjat, jotka takaavat täydellisen yhteensopivuuden
  • Maalattavat koteloiden ulkokuoret 
  • Alijännitesuoja 
  • Testattu Dakar-rallissa äärimmäisissä olosuhteissa

Volvo Trucks suuntaa kiertueelle

Volvo Trucks -kuorma-autot siirtyvät syyskuun loppupuolella Riihimäeltä alkavalle kiertueelle ja etenevät kahden viikon aikana Ouluun saakka. Painopiste kiertueella on Pro-malleissa ja samalla esitellään myös I-Save-uutuuksia.

Kiertueaikataulu:

AikaToimipistePaikkakunta
la 21.9. 9-14HF-AutohuoltoRiihimäki
ti 24.9. 9-17Volvo Truck CenterTurku
ke 25.9. 9-17Volvo Truck CenterTampere
to 26.9. 9-17AutokiltaLappeenranta
pe 27.9. 9-17RaskaspariMikkeli
ti 1.10. 9-17Volvo Truck CenterKuopio
ke 2.10. 9-17Volvo Truck CenterJyväskylä
to 3.10. 9-17KäyttöautoSeinäjoki
pe 4.10. 9-17Wetteri Power OyKokkola
la 5.10. 9-14Wetteri Power OyOulu

Kiertuekalusto: 

·        Volvo Pro X FMX 540 10×4 -sorakasettiyhdistelmä

·        Volvo Pro Wood FH16 750 8×4 -puutavarayhdistelmä

·        Volvo Pro Hook FH 540 8×4 -koukkuauto

·        Volvo Pro City FL 4×2 -jakeluauto

·        Volvo Pro Road FH 460 LNG 6×2 -puoliperävaunuyhdistelmä

·        Volvo Pro Recycle -FM 330 6×2 -jäteauto

·        Volvo FH I-Save 460 6×2 T FH 460 TC -puoliperävaunuyhdistelmä

·        Volvo FH I-Save 500 6×2 rigid FH 500 TC -täysperävaunuyhdistelmä

Power Truck Show 2019 hienosti pakettiin

Järjestyksessään 15. Power Truck Show keräsi noin 30 000 kävijää kahden päivän aikana Alahärmän Power Parkiin. Tapahtuman kerrotaankin olleen kaikkien aikojen suurin, ja paikalla oli noin 500 autoa sekä 160 messuosastoa. Myös ulkomailta saapui ennätysmäärä autoja ja vieraita. Ensi vuonna paikka on luonnollisesti sama ja päivämäärät 7.-8.8.2020.

Lue koko messuraportti seuraavasta Raskas Kalusto -lehdestä!

Power Truck Show 2019 -tulokset:

PIENOISMALLIT / JUNIORIT – LASTBILS MODELLER JR – MODEL TRUCKS JR

1. Lenni Marttinen, ” Puunkorjuu Juha Holm”, Tahkomäki  

2. Veikka Vuolukka, Scania T164, Lieto as   

3. Tuomas Hirvonen, ”Blue Stream”, Viinijärvi        

PIENOISMALLIT / SENIORIT – LASTBILSMODELLER SR – MODEL TRUCKS SR

1. Harri Rahikka, Auvisen”Highway hero”, Toivakka           

2. Jami Ristiaho, Volvo FH1220, Saarijärvi  

3. Henri Koivuviita, Volvo FH 16, Otamo     

TUNINGAUTOT – MODIFIERADE BILAR – TUNINGCARS                              

1. 361 – Tuomas Kalliokoski, Volkswagen Kleinbus, 1967, Tuningautot, Veteli     

2. 15 – Henriikka Veneskoski, Ford S-max, 2014, Tuningautot, Tampere    

3. 387 – Aleksi Kivimäki, Mercedes-Benz w124, 1994, Tuningautot, Seinäjoki      

VAN                                                                           

1. 19  – Aleksi Kortesmäki      Chevrolet, Chevy van, 1991, Van, Seinäjoki

2. 122 – Jukka Kortesmäki,     Chevrolet Chevy, Van, 1975, Van, Seinäjoki

3. 287 – Petri Hietikko, Chevrolet Chevy Van, 1989, Van, Seinäjoki           

PICK-UP                                                                                

1. 211 – Kuljetuspalvelu J&J Saari, Chevrolet Silverado Midnight Ed., 2018, Pick-up, Ylihärmä

2. 77 – HH-Kiinteistöpavelut Oy, Mini pick-up, 1980, Pick-up, Pirkkala     

3. 98 – Janne Nissinen, Chevrolet Fleetside, 1988, Pick-up, Raahe   

PAKETTIAUTOT – PAKETBILAR – DELIVERY VAN                             

1. 362 – Turbotehoa, VW Transporter, 2016, Pakettiautot, Parola    

2. 11 – JP Truck Tuning Oy, MB Sprinter 319, 2018, Pakettiautot, Lempäälä          

3. 22 – AM Partners Oy, MB Vito, 2015,       Pakettiautot,   Porvoo

USA CARS                                                                             

1. 26 – Ari Haapaniemi, A Ford, 1931, USA Cars, Sastamala           

2. 271 – Olli Siuko, Cadillac Coupe de Ville, 1959, USA Cars, Sastamala   

3. 195 – Kuljetusliike Markus Hänninen,       Ford Mustang GT500, 1967, USA Cars,        Lohja   

USA CLASSIC CARS

1. Ralf Rågård, Oldsmobile Ninety Eight, 1958, Pörtom      

2. Tapani Mäkelä, Cadillac Coupe de Ville, 1959, Vasikka-aho       

3. Kenneth Kock, Cadillac Coupe de Ville, 1961, Forsby     

VETERAANIAUTOT – VETERANTRUCKS – OLDTIMER TRUCKS

433 – Pentti Keski-Korsu, Volvo L 234 ZS, 1954, Veteraaniautot, Raahe    

404 – Paavo Vainikka, Volvo LV94D, 1939, Veteraaniautot, Savitaipale     

245 – Matti Schönberg, Volvo N88, 1968, Veteraaniautot, Jääli       

236 – Markku Korkia-aho, Ford Köln, 1952, Veteraaniautot, Sievi as     

128 – Kari Andersson, Scania LS 110 super, 1969, Veteraaniautot, Pietarsaari        

NOSTALGIA-AUTOT – NOSTALGITRUCKS – NOSTALGYTRUCKS

1. 124 – Jürg Gantenbein, Scania 143, 1994, Buchs, Sveitsi

2. 108 – Joni Kangasniemi, Scania R143 H, 1990, Iisalmi    

3. 96 – Jan Fasth Åkeri AB     , Scania 143 Streamline, 1992, Lammhult, Ruotsi

PUOLIPERÄVAUNUN VETOAUTOT 2016 JA VANHEMMAT – DRAGBILAR 2016 OCH ELDER – SEMITRAILER TRUCKS 2013 AND OLDER

1. 169 – Kuljetus Maliniemi Oy, Scania R500, 2004, Tornio

2. 269 – O. Laihonen Oy, Scania R500, 2012, Laitila            

3. 186 – Kuljetusliike Aho&Nuutinen Oy, Scania 164, 2003, Kouvola         

4. 137 – KM Rahti Oy, Scania R620 6×2 highline, 2012, Soini         

5. 99 – Janne Pulliainen, Scania 164, 2001, Mikkeli  

PUOLIPERÄVAUNUN VETOAUTOT 2017-2019 – DRAGBILAR 2017-2019 – SEMITRAILER TRUCKS 2017-2019

1. 277 – Oy Ylivoimala Ab, Scania S650, 2018, Oulu           

2. 355 – Transport Heimonen Ky, Scania S500, 2018, Kuopio          

3. 305 – Rosengårds Bilmåleri, Scania R580, 2019, Yttermark         

PUOLIPERÄVAUNUN VETOAUTOT + TRAILERI – DRAGBILAR MED TRAILER – SEMITRAILER TRUCKS WITH TRAILER

1. 4 – P. Björk Transport Ab, Scania R500, 2017, Pännäinen            

2. 424 – Öström Pro Trans Oy, Scania S650, 2018, Metsälä

3. 194 – Kuljetusliike Jarmo Hieto Oy, Daf XF, 2019,          Alvettula         

INTERNATIONAL SEMITRUCKS

1. 224 – Leif Nielsen Transport, Scania S650, 2018, Aars, Tanska

2. 103 – Jimmy Rosenqvist Transport Ab, Scania Next Gen, 2017, Jönköping, Ruotsi

3. 53 – Fuhrunternehmen Roland Graf, DAF 106 XXF Longline, 2016, Grabow, Saksa

4. 368 – Van Triest Veevoeders B.V., Scania T500, 2010, HC Hoogeveen, Alankomaat

5. 346 – Tomo Logistick AS, Scania R730, 2014, Tromsdalen, Norja

INTERNATIONAL SEMITRUCK + TRAILER

1. 240 – Martin Pakos, Scania S650 ”Over The Top”, 2018, Trstena, Slovakia

2. 389 – DINGES-LOGISTICS, Scania Next Generation Torpedo, 2019, Grünstadt, Saksa

3. 54 – Guntram Muther Transporte, Scania Longline, 2004, Ludesch, Itävalta

SÄILIÖ-/BULKAUTOT – TANK-/BULKBILAR / BULKTRUCKS

1. 9 – Kuljetus Auvinen Oy, Scania R580, 2018, Helsinki    

2. 201 – Kuljetusliike Pietilä Oy, Scania R500, 2018, Säkylä            

3. 158 – Kuljetus J. Lintunen Ky, Scania R650, 2018, Punkalaidun  

KAAPPI-/RAHTIAUTOT – SKÅP-/FJÄRRBILAR / FREIGHT TRUCKS

1. 331 – Team Höga Kusten Ab, Scania S650 8×2, 2018, Skog, Ruotsi

2. 439 – Ville Pöllä, Scania S650, 2019, Kannus

3. 306 – Rönnlöf Transport, Scania R580, 2019, Närpes       

4. 352 – Transport Jurva, Volvo FH16, 2019, Muhos

5. 5 – K. Salonen Oy, Scania R520, 2015, Kannus

PUUAUTOT – TIMMERBILAR – TIMBER TRUCKS

1. 297 – Puukuljetus Vesala Oy, Scania R650 ”Cobra”, 2019, Teerijärvi

2. 386 – Woodtrans Ab, Scania S650, 2018, Kristinehamn, Ruotsi

3. 3 – Puunkorjuu Juha Holm Oy, Scania R730, 2016,          Mellilä

4. 95 – J. Myllymäki – Scania R650, 2018, Kaustinen           

5. 34 – Br Holmberg Transport Ab, Sisu Polar, 2019, Tenhola         

HAKEAUTOT – FLISBILAR – WOOD CHIP TRUCKS

1. 141 – Konnekuljetus Oy, Volvo FH16, 2018, Jämsä          

2. 418 – Team Juntunen Oy, Mercedes-Benz, 2018, Rantsila            

3. 58 – Hajatek Oy, DAF XF 530 6×4, 2019, Kauhava          

SORA-/KIPPIAUTOT – GRUSBILAR – DUMPER TRUCKS

1. 210 – Kuljetuspalvelu J&J Saari, Scania R650, 2018, Ylihärmä   

2. 341 – TJJ-Kuljetus Oy, Volvo FH16, 2018, Riihikoski      

3. 354 – Transport R. Aalto, Scania R730, 2019, Karis         

VAIHTOLAVA-AUTOT – VÄXELFLAKSBILAR – INTERCHANGEABLE TRUCKS

1. 303 – Renax Stängsel Ab, Scania R650, 2018, Söderköping, Ruotsi

2. 360 – TSM i Järfalla Ab, Scania R650, 2018, Järfalla, Ruotsi

3. 92 – Häggviks Transport, DAF XF, 2019, Långminne      

4. 397 – Koneistus Kuismanen, Scania 620 R, 2007, Ylistaro           

5. 327 – T&A Iso-Pellinen Ay, Scania P420, 2009, Evijärvi

JAKOAUTOT – DISTRIBUTIONSBILAR – DELIVERY TRUCKS

1. 162 – Kuljetus Kallionpää Oy, Scania R450, 2017, Loimaa          

2. 153 – Kuljetus J&J Kylkilahti Ky, Mercedes-benz Actros 2543, 2019, Orivesi    

3. 170 – Kuljetus Minna Jokinen Ky, MB Atego, 2017, Palojoki      

HINAUSAUTOT – BÄRGNINGSBILAR – TOW TRUCKS           

1. 83 – Hinausautot K. Sulinko Oy, Scania R620, 2014, Lempäälä   

2. 82 – Hinausautot K. Sulinko Oy, Volvo FH16, 2017, Lempäälä   

3. 80 – Hinaus Kiviniitty, Volvo FH 13, 2017, Sastamala     

ERIKOISAUTOT – SPECIALBILAR – SPECIALTRUCKS

1. 312 – Sjöbloms Tankservice, Volvo FM 500, 2019, Karjaa          

2. 209 – Kuljetusliike Vuorenpää Oy, Scania P500, 2019, Hämeenlinna      

3. 41 – Eerola-Yhtiöt Oy, Mercedes Benz Antos 2543,         2019, Espoo    

JENKKIVETURIT – YANKEE TRUCKS

1. 323 – Sundance Kid Saloon, Kenworth W900 B + Great Dane trailer, 1987, Sorö, Tanska

2. 280 – Pasi ja Cecilia Perälä, Kenworth W900B, 1984, Tampere   

3. 273 – ON Kuljetus Olavi Nenonen Oy, Peterbilt 359, 1984, Pieksämäki  

SHOW TRUCKS

1.  296 – Pouls Bremseservice A/S, Scania T143, Saxkobing,Tanska

2. 2 – Pouls Bremseservice A/S, Scania 164, Saxkobing, Tanska

3. 295 – Poul-Erik Johansen, Scania 110 Super, 1974, Ringsted, Tanska

KUNNIAPALKINNOT – HEDERPRISER – HONORY AWARDS

Sergey Petukhov
Uskomaton 10 000 kilometrin matka!                                              

Pleyms Transport
50 vuotinen taival kuljetusten parissa ja tänäkin vuonna top 5 luokan autolla mukana.

HH-Jalasto
Maharotoon osasto!                                                    

Hinausautot K. Sulinko Oy
Vastoinkäymisistä huolimatta vahva osasto.

Janne Liljedahl
Pienoismallipioneeri Purmosta, joka hoitaa pienoismalliosastoa vuodesta toiseen.

J. Laakso Oy
Veljekset Uokki ja Timo Laakso. Viisitoista vuotta mukana Power Truck Show’ssa. Esikuva monelle autonrakentajalle! Ja me kiitämme Uokkia ja Timoa.                                                 

PARAS PÄÄLLIRAKENNE – BÄSTA PÅBYGGNAD – BEST TRUCK BODYBUILD

426 – Hinausautokeskus Oy, Sisu Polar, 2018, Helsinki        

PARAS MAALAUS – BÄSTA LACKERING – BEST PAINTWORK                                                                                

1. 224 – Leif Nielsen Transport, Scania S650, 2018, Aars, Tanska

2. 297 – Puukuljetus Vesala Oy, Scania R650 ”Cobra”, 2019. Teerijärvi      

3. 386 – Woodtrans Ab, Scania S650, 2018, Kristinehamn, Ruotsi

PARAS SISUSTUS – BÄSTA INREDNING – BEST INTERIOR

1. 224 – Leif Nielsen Transport, Scania S650, 2018, Aars, Tanska

2. 439 – Ville Pöllä, Scania S650, 2019, Kannus       

3. 103 – Jimmy Rosenqvist Transport Ab, Scania Next Gen, 2017, Jönköping, Ruotsi

VUODEN TULOKAS – ÅRETS NYKOMLING – NEWCOMER OF THE YEAR

Rönnlöf Transport, Närpiö                                         

PISIN MATKA – LÄNGSTA VÄG – THE LONGEST DISTANCE            

Sergey Petukhov                                                         

VALOSHOW – LJUSHOW – LIGHT SHOW

184 – Kuljetus Vedenoja Oy, Mercede-Benz Arocs 3546, 2018, Kalajoki    

ELÄMÄNTYÖ – LIFEWORK

Mikko Nukala                                                 

Suomalaisen autonrakentelun uranuurtaja. Kuljetusala elämäntyö ja touhu jatkunut Power Truck Show tapahtuman puuhamiehenä. Rakkaudesta lajiin!                                                  

YLEISÖÄÄNESTYS – PUBLIKENS VAL – PUBLIC CHOICE

HAASTAJALUOKKA – CHALLENGERS

1. 319 – Spedition Eisinger, DAF XF 106 510, 2018, Elz, Saksa      

2. 439 – Ville Pöllä, Scania S650, 2019, Kannus       

3. 210 – Kuljetuspalvelu J&J Saari, Scania R650, 2018, Ylihärmä   

4. 297 – Puukuljetus Vesala Oy, Scania R650 ”Cobra”, 2019, Teerijärvi      

5. 300 – Puunkorjuu Juha Holm Oy, Volvo FH13, 2017, Mellilä      

SUPER TRUCK                                 

1. 2 – Pouls Bremseservice A/S, Scania 164, Saxkobing, Tanska      

2. 5 – K. Salonen Oy, Scania S650, 2018, Kannus          

3. 4 – P. Björk Transport Ab, Scania R500, 2017, Pännäinen            

4. 8 – Sami Koivisto Ky, Scania 650 8×4, 2019, Kiikoinen   

5. 9 – Kuljetus Auvinen Oy, Scania R580, 2018, Helsinki

BEST IN SHOW

1. 297 – Puukuljetus Vesala Oy, Scania R650 ”Cobra”, 2019, Teerijärvi      

2. 9 – Kuljetus Auvinen Oy, Scania R580, 2018, Helsinki    

3. 439 – Ville Pöllä, Scania S650, 2019, Kannus

Scania ja Preco havaitsevat kuolleen kulman

Scania ja Preco Electronics ovat kehitelleet liikenteen havainnointiin ja kuolleessa kulmassa olevien kanssaliikkujen turvaksi järjestelmän, jota valmistaja kutsuu nimellä PreView Side Defender II ja Scania puolestaan omassa käytössään nimellä Blind Spot Assist II. Scania kertoo etsineensä markkinoiden parasta järjestelmää koko kuorma-auto- ja bussimarkkinansa käyttöön ja löytäneensä sen Precolta. 

”Scania etsi ratkaisua joka vastaisi paitsi viranomaisvaatimuksia, olisi myös luotettava eikä aiheuttaisi ylimääräisiä hälytyksiä”, kertoo Peter Hellberg, Scanian tuotepäällikkö. 

Järjestelmässä on kaksi älykästä toimintotilaa jotka sisältävät kaistanvaihtoassistentin ja kevyen liikenteen havainnointijärjestelmän, joka on suunniteltu erityisesti ruuhkaisille kaupunkialueille. Järjestelmään kuuluu näyttö, joka varoittaa sekä äänellä että visuaalisilla keinoilla kuljettajaa.

Scanian Blind Spot Assist II siis tarkkailee auton kyljen kuollutta kulmaa ja tunnistaa liikkuvat kevyen liikenteen käyttäjät, jättäen kiinteät esineet huomiotta. Yli 30 kilometrin tuntinopeuksissa järjestelmä tarjoaa kaistanvahtitoiminnon, estäen törmäykset muiden ajoneuvojen ja tielläliikkujien kanssa. 

Power Truck Show -convoy liikkuu torstaina

Torstaina 8.8.2019 on Power Truck Shown rakennus- ja saapumispäivä, jolloin totuttuun tapaan osa autonäyttelyn ajoneuvoista saapuu pelipaikoille Härmään kulkueena eli convoyna, kuten maailmalla tavataan sanoa.

Muun muassa Puolasta, Saksasta, Slovakiasta ja Tanskasta saapuvat rekat saapuvat varhain torstaiaamuna Helsinkiin Vuosaaren satamaan. Ruotsin ja Norjan rekat saapuvat Naantalin satamaan. Ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan convoy on nähtävillä Lempäälän Teboil Pirkanhovissa. Sieltä matka jatkuu pitkänä letkana kohti Härmää.
Hinausautot K. Sulinko toimittaa tapansa mukaan pilottiauton virkaa ja johdattaa letkaa koko loppumatkan Härmään. Sulingon mukana matkaavat myös Pohjoisen valtatien pelastajat -tv-sarjan tähdet Bjørn Lægreid ja Thord Paulsen.
Kaukaisin PTS-osallistuja on tänä vuonna Sergey Petukhov, joka tulee lähes 10 000 kilometrin päästä ja 7 aikavyöhykkeen läpi Jakutian tasavallasta.

Convoyn viimeinen pysähdys ennen Härmään siirtymistä on Jalasjärvellä Jalastuulessa, jossa letka kerätään vielä kerran kasaan. Power Truck Show on avoinna yleisölle 9.-10.8. ja tapahtumapaikka on Alahärmän Powerpark.

Rekkaconvoyn arvioitu aikataulu on seuraavanlainen:

Vuosaaren satamaan saapuu torstaiaamuna 8.8.2019 kello 9.00 autonäyttelyyn osallistuvia kuorma-autoja muun muassa Saksasta ja Tanskasta. Vuosaaren satamaan saapuneet autot lähtevät ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia noin kello 9.30.

Ruotsista saapuvat näyttelyautot lähtevät Naantalin satamasta torstaiaamuna 8.8.2019 noin kello 9.00 ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia. Ruotsin laivalla tulee noin 15 autoa Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Kahdesta suunnasta tulevat rekkasaattueet kohtaavat toisensa Lempäälän Pirkanhovissa eli Teboililla noin kello 11.30. Pirkanhovissa pidetään pieni tauko, josta matka jatkuu noin kello 12.00 entistä isompana saattueena kohti Jalasjärveä.

Rekkaconvoy kerätään vielä kerran kasaan Jalasjärvellä Jalastuulessa noin kello 14.30-15.00, jossa osallistujat pitävät noin puolen tunnin ruokatauon. Sen jälkeen täydellisessä kokoonpanossa oleva kulkue liikahtaa kohti Power Truck Show’ta.

Seinäjoella rekkaconvoy tulee ohitustietä pitkin Kuortaneentielle, josta noustaan Pohjan Valtatielle ja Härmän suuntaan.

Aikataulut ovat liukuvia ja niistä tiedotetaan koko matkan ajan Power Truck Show – Official Facebook-sivuilla.

Rekkaconvoyn lisäksi maantiet täyttyvät muutoinkin ympäri Suomea saapuvista kuorma-autoista, jotka ovat matkalla Power Truck Show:hun.

Tiet saattavat ruuhkautua ja varsinkin Jalasjärvi-Alahärmä välillä pyydetään autoilijoilta kärsivällisyyttä liikenteessä, sillä ruuhkaa on edellisvuosien tapaan epäilemättä luvassa.

Raskas Kalusto 5/2019

Raskas Kalusto 5/2019 ilmestyy 11.7.2019. Tällä kertaa käydään ihmettelemässä mm. Tatroja, siirretään koneita Jameko Oy:n ritilä-Volvolla, tutustutaan Karlog Oy:n perheyrittämiseen ja perehdytään Taipaleen mataliin tunneliautoihin.

Kalusto ja ihmiset

08 Koneet ajallaan tuottavaan työhön

Koneurakointi Jameko Oy:n ritilä-Volvolla kalusto siirtyy työmaalta toiselle juuri silloin kun tarvitaan.

22 Dumpperin haastaja

Tatra Phoenix on saanut Ruotsissa suosiota, ja se on opittu nopeasti tuntemaan dumpperia nopeampana maansiirtäjänä.  

34 Automiehiä viidennessä polvessa

Karlog Oy jatkaa pitkiä autoiluperinteitä, sillä valmistumassa on jo viides kuljettajasukupolvi.  

46 Asiakasspesiaalit

Taipaleen matalat Scaniat toimivat pääkaupunkiseudulla huoltotunnelijakoautoina. 

58 Helmeilevän raikas

TSM i Järfällan uusi Scania on tehty yhä yrityksen väreihin, mutta aloittaa samalla uuden tyylisuuntauksen kalustossa. 

74 Ketterä kokoisekseen

Alakaaren 5-akselinen kasettiperävaunussa on ohjaava viimeinen akseli ja mietityt akselivälit. Näin kärrystä saatiin ketterä ja kevyt vetää. 

Koeajot ja esittelyt

28 Turbocompoundin paluu

Esittelyssä polttoainesäästöä tavoitteleva FH-Volvon I-Save-versio. 

42 Kisahenkisille

Renault T High Sport Racing -rekkaveturi

52 Tuoreita renkaanjälkiä

Bridgestone Truck World.

64 Entistä isompi

Kankaanpää Custom Show 2019.

78 Painavaa asiaa

Katsaus HCT-tilanteeseen ja tulevaisuuteen.

86 Voitto Norjaan

Scania Driver Competitions 2019.

92 Jäit sateen taa

MidSweden Trophy 2019.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

96 Pienoismalli

98 Seuraavassa numerossa

Renault T High Sport Racing videolla

Raskas Kalusto -lehden numerossa 5/2019 tutustumme Renaultin F1-teemaiseen T High Sport Racing -erikoismalliin, ja kyseisen erikoismallisarjan edustaja on nähtävänä elokuussa myös Härmän Power Truck Showssa. Rakensimme aiheesta myös videon, joka on nähtävissä alla.

”Vain rajoitetun ajan myynnissä olevat T High Renault Sport Racing erikoismallit saadaan Suomeen kesän aikana. Ensimmäinen T High Renault Sport Racing vetäjä toimitettiin Hoplog Oy:n ajoon. Kaiken kaikkiaan näyttävää erikoiserää valmistuu tehtaalta 100 kpl, joista Suomeen saadaan 10 kpl. Useat Suomeen saatavat autot ovat jo asiakkaansa löytäneet, mutta vielä löytyy uusia T High Renault Sport Racing vetäjiä nopeille päättäjille”, Renault Trucksin myyntijohtaja Pasi Gerpe kertoo.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...