Ligniiniä bitumin tilalle?

Peab Asfalt on muutaman vuoden ajan testannut asfaltin sideaineen, bitumin osittaista korvaamista ligniinillä, jonka raaka-aineena käytetään metsäteollisuuden sivuvirtoja.

Peab Asfaltin tekemän ligniinin sideainekäyttötestin uusin kokeilualue on aiempia kokeiluja vilkasliikenteisemmällä tiellä. 

Yhdessä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa Vantaan Riipiläntielle tehtiin 500 metrin pituinen koeosuus ligniinillä sekä kaksi referenssiosuutta, joista toinen puhtaalla asfalttimassalla ja toinen sisältäen asfalttirouhetta. Toteutettavan pilotin avulla testataan asfaltin toimivuutta ja kestävyyttä myös talviolosuhteissa. Tieosuutta tullaan seuraamaan usean vuoden ajan. Erityisen tärkeää on ligniinin toimivuus sideaineena sekä asfaltin kierrätettävyys.

”Ligniiniä on testattu laboratorio-olosuhteissa ja koekohteissa jo vuodesta 2020 lähtien”, kertoo johtaja Leo Kaariniemi Peab Asfaltilta.

Uudenmaan ELY-keskukselle tärkeintä on päällysteiden elinkaari ja raaka-aineiden kierrätettävyys.

”Olemme kiinnostuneita uusista ympäristöystävällisistä ratkaisuista, joilla on mahdollista vähentää fossiilisten raaka-aineiden käyttöä sekä pienentää päällystyksen hiilidioksidipäästöjä. Uskomme, että tulevaisuudessa hiilidioksidipäästöillä on nykyistä suurempi merkitys päällystämisessä, ja jo nyt tulee etsiä ratkaisuja päästöjen alentamiseksi”, sanoo ELY-keskuksen projektipäällikkö Niklas Nevalainen.

Reunaehdoksi kerrotaan, ettei ligniinin käyttö lyhennä päällysteen kestoikää vaan mahdollisesti jopa pidentäisi sitä.

”Tällä hetkellä ligniiniä käytettäessä kustannukset ovat hieman suuremmat. Jos käyttöä haluttaisiin lisätä, tulisi kustannusten laskea. Tietenkin ensin on varmistettava sen soveltuminen päällysteen raaka-aineeksi, johon tämä kokeilu tähtää”, puntaroi Nevalainen.

Hedinin Iveco-kauppa päätökseen

Hedin Mobility Group on saanut päätökseen Iveco Groupin Pohjoismaiden jakelu- ja vähittäismyyntitoimintojen hankinnan, josta tiedotettiin joulukuussa 2023. Kauppa kattaa Ivecon jakelu- ja vähittäismyyntitoiminnot Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa.

Nyt päätökseen saadun kaupan kerrotaan vahvistavan Hedin Mobility Groupin asemaa eurooppalaisena ajoneuvojen jakelijana ja samalla tukevan Ivecon jakeluverkostoa Pohjoismaissa. Ivecon markkinointi- ja jakelutoiminnot siirtyvät Hedin Mobility Groupille kevyiden hyötyajoneuvojen, keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen sekä minibussien osalta neljässä Pohjoismaassa. Sopimus kattaa myös varaosat. Lisäksi sopimus siirtää Hedinille myös Ivecon omistamien jälleenmyyntipisteiden liiketoiminnan Ruotsissa (Göteborg, Helsingborg ja Malmö), Norjassa (Bærum), Suomessa (Espoo) ja Tanskassa (Odense).

Ivecon hyötyajoneuvovalikoimaa myy ja huoltaa tällä hetkellä Pohjoismaissa 35 jälleenmyyjää ja yli 100 korjaamoa.

Hedin Mobility Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Anders Hedin kommentoi: ”Tämä strateginen sopimus Ivecon kanssa vahvistaa merkittävästi arvolupaustamme ja asemaamme johtavana eurooppalaisena jakelijana. Ivecon uudistetun tarjonnan pohjalta odotamme innolla yhteistyön aloittamista, brändin aseman vahvistamista Pohjoismaiden markkinoilla sekä lisäarvon luomista asiakkaillemme ja työntekijöillemme tulevaisuudessa.”

Talvihoitokausi jälleen päälle

Väylävirasto muistuttaa, että talvi voi yllättää autoilijat, mutta maanteiden talvihoito pyrkii vähentämään mahdollisen yllätyksen vaikutuksia. Liukkautta torjutaan mahdollisimman ennakoivasti suolaamalla, hiekoittamalla tai formiaatteja käyttämällä. Kun lunta sitten tulee, aurataan vilkkaimmat tiet ensimmäisenä.

Talvihoidon palvelutasoon vaikuttavat tien merkitys ja liikennemäärä. Maantiet on jaettu talvihoitoluokkiin, ja vilkkailla teillä auraus sekä liukkaudentorjunta tehdään nopeammin kuin vähäliikenteisemmillä teillä. Liukkaudentorjunnassa pyritään ennakointiin. Maanteiden talvihoidon urakoinnin ohjauksesta ja laadunvalvonnasta huolehtivat paikalliset ELY-keskukset.

”Vilkasliikenteisillä teillä lunta sallitaan lumisateen aikana korkeintaan muutama sentti. Lumisateen loputtua lumi poistetaan pääteiden ajoradoilta 2–3 tunnissa. Muutaman kerran talvessa toistuvissa lumimyräköissä työtä tehdään myös lisäkalustolla ja lunta voi silloin olla ajoittain haitaksi saakka”, kertoo maanteiden hoidon johtava asiantuntija Otto Kärki Väylävirastosta.

Väylävirasto kannustaa tienkäyttäjiä seuraamaan ajokeliä ennen tien päälle lähtöä. Autossa on oltava renkaat kelin mukaan, ja myös riittävistä turvaväleistä on huolehdittava. Teiden talvihoidolla ei pyritä kesäkeleihin, ja esimerkiksi musta jää on syksyllä tai alkutalvesta petollinen erityisesti aamun tunteina.

Formiaatteja suolan sijaan liukkaudentorjunnassa

Useilla pohjavesialueilla käytetään liukkaudentorjunnassa suolan sijasta formiaatteja eli kemiallisia liukkaudentorjunta-aineita. Formiaattien haitat ympäristölle ovat perinteistä tiesuolaa vähäisemmät, mutta formiaatti on myös selvästi kalliimpaa kuin suola. Formiaattikohteiden määrä pohjavesialueiden liukkaudentorjunnassa on lisääntynyt vuosi vuodelta.

”Formiaatteja käytetään talvisin jo yli 1 000 liuostonnia vuodessa noin 350 tiekilometrillä. Formiaatteja käytetään ensisijaisesti ehkäisemään pohjavesien suolapitoisuuksien nousua, mutta ne ovat myös siltarakenteille parempi vaihtoehto kuin perinteinen maantiesuola. Formiaatteja käytetäänkin esimerkiksi Raippaluodon sillalla Vaasan lähellä”, Kärki sanoo.

Hyväkuntoinen päällyste luo edellytyksiä onnistuneelle talvihoidolle

Tänä vuonna päällystetään yhteensä yli 4 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Viimeksi vastaavaan lukemaan päästiin vuonna 2020. Päällystyksillä ja tierakenteiden korjauksilla luodaan myös edellytyksiä onnistuneelle talvihoidolle.

”Yhdessä vuodessa ei tehdä ihmeitä varsinkaan vähäliikenteisellä tieverkolla, mutta joka tapauksessa tilanne on useilla teillä parempi kuin viime talveen lähdettäessä. Mitä paremmassa kunnossa tieverkko on, sen paremmin teitä pystytään kunnossapitämään myös talvisin”, Kärki toteaa.

Volvo Trucksilta seuraavan sukupolven järjestelmiä kevyen liikenteen turvaksi

Vilkkaat liikennetilanteet aiheuttavat päivittäisiä turvallisuusriskejä kevyen liikenteen tienkäyttäjille. Volvo Trucks esittelee kaksi turvajärjestelmää, jotka keskittyvät jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suojelemiseen. 

Volvo Trucks kertoo kehittävänsä jatkuvasti aktiivisia turvajärjestelmiään suojatakseen haavoittuvia tienkäyttäjiä kuten pyöräilijöitä ja jalankulkijoita, sillä yhtiön tavoitteena on edetä kohti pitkän aikavälin visiota: nollaa onnettomuutta Volvo-kuorma-autoilla.  

Viimeisin esimerkki kehityksestä on Volvon aktiivinen sivutörmäysten välttämisavustin, jossa avainsanana on aktiivisuus. Tämä pohjautuu nykyiseen turvajärjestelmään, johon on lisätty nyt aktiivinen jarrutustoiminto. Järjestelmä käyttää tutka-antureita lähestyvien pyöräilijöiden havaitsemiseen, ja voi varoittaa kuljettajaa niistä. Tämän lisäksi se voi nyt myös tarvittaessa jarruttaa aktiivisesti kuorma-autoa välttääkseen törmäyksen pyöräilijöihin, kun kuorma-auto kääntyy matkustajan puolen suuntaan. 

”Kuorma-autot ovat osallisena 15 prosentissa kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista ja kaupunkiliikenne voi olla haastavaa jopa kokeneimmalle kuorma-auton kuljettajalle”, sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja. ”Me Volvo Trucksilla pyrimme jatkuvasti parantamaan kuorma-autojemme turvallisuussuorituskykyä suojellaksemme sekä kuljettajaa että muita tienkäyttäjiä. Tämä turvajärjestelmä, jonka tarkoituksena on suojella pyöräilijöitä kaupunkiympäristössä, on yksi uusimmista innovaatioistamme, joka vie meidät askeleen lähemmäksi pitkän aikavälin visiotamme nollaa onnettomuutta Volvo-kuorma-autoilla.” 

Aktiivinen sivutörmäysten välttämistuki on tilattavissa optiona Volvo FH -mallistoon sekä FM- ja FMX-malleihin marraskuusta 2024 lähtien kaikilla markkina-alueilla maailmanlaajuisesti. 

Seuraavan sukupolven hätäjarrutusjärjestelmä jo nyt lainsäädäntöä edellä.

Toinen tuoreista turvallisuusjärjestelmistä on Volvo Trucksin seuraavan sukupolven törmäysvaroitus- ja hätäjarrutusjärjestelmä. Tämä järjestelmä otettiin käyttöön ensimmäisen kerran vuonna 2012, ja sitä on Volvon mukaan parannettu jatkuvasti siitä lähtien. Se käyttää sekä kamera- että tutka-antureita kuorma-auton edessä olevan liikenteen tarkkailuun, ja jos törmäysvaara havaitaan, järjestelmä on suunniteltu varoittamaan kuljettajaa ja tarvittaessa jarruttamaan automaattisesti törmäyksen välttämiseksi tai lieventämiseksi.

Uusimpien parannusten ansiosta järjestelmä voi havaita, varoittaa ja jarruttaa muiden ajoneuvojen lisäksi myös havaitessaan jalankulkijat ja pyöräilijät. Se on sertifioitu täyttämään edistyneitä hätäjarrujärjestelmiä koskeva uusi tiukempi eurooppalainen lainsäädäntö*, joka tulee voimaan vasta vuonna 2028. Lisäksi Volvo Trucksin järjestelmän kerrotaan jopa ylittävän tulevan säännöksen niiden liikennetilanteiden osalta, joita se on suunniteltu kattamaan.    

”Olemme iloisia nähdessämme, että lakivaatimukset toteutuvat oman näkemyksemme nollasta onnettomuudesta mukaisesti”, Anna Wrige Berling sanoo. ”Volvo ei kuitenkaan odota lakivaatimuksien voimaantuloa – jatkamme innovointia ja ylitämme lain vaatimukset uusilla toiminnoilla tukeaksemme omia kunnianhimoisia tavoitteitamme.”

Tämä automaattijarrujärjestelmä on vakiovarusteena Euroopassa kaikkiin FH-malleihin, FM- ja FMX-kuorma-autoihin vuodesta 2025 alkaen ja lisävarusteena maailmanlaajuisesti.     

*02 muutossarja YK:n sääntöön nro 131 edistyneistä hätäjarrutusjärjestelmistä (Advanced Emergency Braking Systems AEBS)        

Kuljetus 2025 -messuja ei järjestetä

Ensi vuoden tapahtumakalenterista on poistunut Jyväskylän Paviljongissa järjestettäviksi aiottu Kuljetus 2025 -tapahtuma. Viimeksi vuonna 2023 järjestetyn tapahtuman jatkoa piti seurata ensi keväänä, mutta tämän hetken arvion mukaan seuraava mahdollinen vuosi voisi olla 2026.

Ensi keväälle aiotun Kuljetus 2025 -tapahtuman lisätietoja on odotettu tämän vuoden lähestyessä loppuaan, mutta hiljaisuus on ilmeisesti ollut merkki pahaenteisyydestä. Kentällä erityisesti suuren yleisön joukossa on liikkunut monenlaista huhua ja epätietoisuutta, eikä virallista tiedotetta asiasta ole annettu, mutta Metsätrans-lehti uutisoi hiljattain messujen peruuntumisesta.

Uutisen mukaan asiaa on tiedusteltu suoraan Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kalliolta. Hänen mukaansa autotuojien raskaan kaluston johtoryhmä on päättänyt viime talvena, että tapahtumaa siirretään. Kyseisessä johtoryhmässä edustettuna ovat kaikki kuorma-automaahantuojat. Tämän hetken tiedon mukaan messut voitaisiin järjestää seuraavan kerran vuonna 2026, mutta lopullinen päätös, kuten myös ratkaisu paikasta ja ajankohdasta tehdään vasta myöhemmin. Edellisen kerran Kuljetus-tapahtuma järjestettiin Jyväskylässä mm. pandemian ja sen aiheuttamien toimitusvaikeuksien vuoksi pitkäksi venyneen tauon jälkeen vuonna 2023.

Vuosaaren tunneli kiinni lähes vuodeksi ensi keväänä

Helsingin Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin turvallisuus- ja liikenteenhallintatekniikka ovat tulossa elinkaarensa päähän, ja nämä uudistetaan. Tähän liittyvät työt tunnelissa käynnistyvät vuoden 2025 kevään tienoilla ja kestävät noin vuoden. Tänä aikana tunneli on suljettu liikenteeltä. Ensisijaisena kiertotienä toimii tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama.

Tunnelitekniikan modernisointiin tähtäävien korjaustöiden tavoitteena on varmistaa satamaliikenteen sekä alueen muun liikenteen häiriöttömyys sekä tunnelin turvallisuus.

Projektin aikana tunnelissa toteutetaan tunnelitekniikkaan ja -rakenteiden elinkaarihallintaan liittyvä saneeraustyö, jossa uusitaan muun muassa tunnelin paloilmoitin-, savunpoisto-, ilmanvaihto-, sammutusvesi- sekä häiriönhavaintojärjestelmät, valaistus sekä kamera- ja liikenteenhallintajärjestelmä. 

Hankkeessa korjataan lisäksi tunnelirakenteita sekä saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät. Samalla käyttöön otetaan moderni häiriöiden havainnointijärjestelmä sekä energiatehokas säädettävä LED-valaistus ja tunnelipuhaltimet, joilla parannetaan ilmanlaatua sekä savunpoistoa.

Tunnelin ollessa suljettuna toimii kiertotienä tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Ennen korjaustöiden aloittamista kiertotien sujuvuutta ja turvallisuutta on suunniteltu parannettavaksi muun muassa liittymissä ja suojateiden kohdalla.

Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.

Tunnelin korjauksesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus.

DigitalServices-palvelupaketti vakiona sähkö-MANeihin 

Uuden MAN eTGX:n tai eTGS:n hankinnan yhteydessä asiakas saa digitaalisten palvelujen paketin viideksi vuodeksi veloituksetta. Integroidulla digitaalisella paketilla MAN Truck & Bus auttaa eTruck-asiakkaitaan pääsemään alkuun sähköisessä liikkuvuudessa.

Vakiopalveluiden, kuten Geo, Timed, Compliant M ja Perform ohella DigitalServices-pakettiin kuuluvat nyt myös uudet sähköajoneuvojen tarpeisiin räätälöidyt palvelut, kuten MAN eManager ja MAN SmartRoute. MAN ServiceCare S -palvelu on joka tapauksessa ilmainen ja MAN Driver App on ladattavissa ilmaiseksi. Lisäksi MAN Charge&Go -latauspalvelun, joka sisältää latauskortin, voi tilata veloituksetta. Latauskustannukset laskutetaan kulutuksen mukaan. 

MAN DigitalServices -palvelujen kerrotaan olevan täydellisesti yhteensopivia sekä diesel- että sähköautojen kanssa. Olemassa olevia palveluja on nyt laajennettu erityisesti sähkökuorma-autoja koskevilla toiminnoilla. Esimerkiksi Perform-palvelua on laajennettu yksityiskohtaisella energiankulutusanalyysillä, ja se sisältää hyödyllisiä toimintoja, jotka mahdollistavat muun muassa sähköisen voimanulosoton ja ilmastointijärjestelmän valvonnan. Lisäksi tarjolla on uusia ratkaisuja erityisesti sähkökäyttöisten ajoneuvokantojen vaatimuksiin. Näitä ovat edellä mainitut MAN eManager M, MAN Charge&Go ja MAN SmartRoute. 

MAN eManager ohjaa sähköajoneuvojen latauksen hallintaa ja esivalmistelua. Se tarjoaa myös lisätoimintoja päivittäisen toiminnan optimoimiseksi. Niihin kuuluu pääsy akkujen kannalta tärkeisiin tietoihin ajoneuvon ja sen akkujen yksityiskohtaista seurantaa varten. MAN eManagerilla on myös mahdollista katsoa, mitkä autot ovat ajossa tai parkissa ja mikä niiden sijainti on. Akkujen seurantaan sisältyvät myös tiedot esimerkiksi päivittäisistä lataus- ja purkausprosesseista, ilmastoinnista, ulkolämpötilasta ja energiankulutuksesta. 

MAN SmartRoute auttaa asiakkaita varmistamaan, että heidän sähkökuorma-autonsa kulkevat aina tehokkainta reittiä ja että ne suuntaavat oikealle latausasemalle oikeaan aikaan. Optimaalinen reitti lasketaan jatkuvasti yksittäisten parametrien, kuten akun varaustilan, jäljellä olevan toimintasäteen, julkisten latausasemien ja liikenteen perusteella. MAN SmartRoute ehdottaa välittömästi sopivia vaihtoehtoja, jos jokin parametri muuttuu. Asiaankuuluvat tiedot ovat reaaliaikaisesti nähtävissä sekä kuljettajalle ajoneuvon infotainment-järjestelmässä että ajojärjestelijälle RIO-alustalla. 

MAN Charge&Go -latauspalvelu on sähkökuorma-autokohtainen ratkaisu julkiseen lataukseen. Jatkuvasti kasvava euroopanlaajuinen MAN Charge&Go -latausverkosto on suunniteltu erityisesti hyötyajoneuvoja varten. Reitille sopivia latausasemia ehdotetaan ajojärjestelijälle MAN SmartRouten kautta. Kuljettajat voivat tarkastella latauspisteitä ajoneuvon tietoviihdejärjestelmässä ja MAN Driver App -sovelluksessa. 

MAN Charge&Go -asiakkaat voivat näin suunnitella ajoneuvojensa latauksen, maksaa latauspisteessä tai saada kuukauden lopussa koontilaskun. Kalustovastaava saa lisää läpinäkyvyyttä helposti ymmärrettävän hintarakenteen ja koontilaskujen ansiosta. Myös MAN Mobile24 -tuki tarjoaa ympärivuorokautista apua latausprosessiin liittyvissä ongelmatilanteissa. MAN Charge&Go toimii kaikissa automerkeissä. Edellä mainitut digitaaliset, sähkökohtaiset palvelut ovat saatavilla vuoden 2025 puolivälistä alkaen. 

Nimitys Arprén myynti- ja projektitiimissä

Korjaamolaitteita valmistavan, maahantuovan ja myyvän Arpré Oy:n myynti- ja projektitiimi vahvistui lokakuun alussa Marko Purasen aloittaessa avainasiakas- ja projektipäällikkönä.

Insinööri Marko Puranen on 1.10.2024 aloittanut Arpré Oy:n avainasiakas- ja projektipäällikkönä. Hänellä on pitkäaikainen ja vankka kokemus korjaamoiden suunnittelusta sekä laaja tietotaito kuhunkin tarpeeseen parhaiten soveltuvista korjaamolaitteista. Markon tehtäviin kuuluukin korjaamo-ratkaisujen sekä -laitteiden myynti, korjaamosuunnittelu sekä projektijohto.

Arpré Oy on vuonna 1961 perustettu riippumaton, kotimainen perheyritys, joka valmistaa ja tuo maahan korkealaatuisia korjaamolaitteita liikkuvan kaluston huoltoon. Yritys kertoo tarjoavansa kokonaisvaltaiset palvelut korjaamoiden suunnittelusta asennukseen ja huoltoon koko maan alueella.

SKAL Kuljetusbarometri: kuljetusalan näkymät kertovat talouden piristymisestä

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n barometrikyselyt jäsenyrityksille kuvaavat logistiikan nykytilaa ja tulevaisuuden odotuksia. Tämän syksyn SKAL Kuljetusbarometrissä ennusteet kuljetusten kysynnästä ja liikevaihdosta ovat edelleen miinusmerkkisiä, mutta verrattuna esimerkiksi vuoden takaiseen suunta on selkeästi ylöspäin. Kyselyyn vastasi 529 kuljetusyritystä. Arviot kertovat talouden piristymisestä. 

”Ajat ovat edelleen vaikeat, mutta näkymät eivät ole yhtä synkät kuin viime vuonna. Kuljetuskaluston ja henkilöstön määrä näyttäisi olevan lisääntymään päin, mikä kertoo aina valoisammista odotuksista”, kuvaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas

Vuoden takaiseen nähden myös odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden suhteen ovat positiivisempia: 

”Kuljetussektorin suhdanneodotus on hyvä mittari siitä, mitä Suomen taloudessa tapahtuu. Nyt pitäisi varmistaa vakaa toimintaympäristö huolehtimalla esimerkiksi tiestön kunnosta sekä kohtuullisesta energian hinnasta”, sanoo Välikangas.   

Kuljetusyrittäjien ennusteet loppuvuodelle, trendikuvaaja Kuljetusbarometreista vuodesta 2012 alkaen. Ennustekäyrä perustuu summalukuun. Mitä useampi ennustaa paranevia suhdanteita, sitä ylemmäs käyrä piirtyy. 

Investointiaikeet nousivat, dieselin lisäksi kiinnostusta kaasuun ja sähköön  

Myös yritysten investointiaikeet ovat hienoisessa kasvussa, ja uuteen kalustoon investoivien yritysten osuus nousi prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2024 kahteen aiempaan barometriin. 

Autoihin investoivista edelleen 90 prosenttia on valitsemassa käyttövoimaksi dieselin. Kaasuun investoivien yritysten osuus on kääntynyt lievään laskuun, sähköön investoivien puolestaan pieneen nousuun.  

”Kun yhteiskunnassa halutaan voimakkaasti vähentää liikenteen päästöjä, vaatii se myös panostuksia ja varsinkin alkuvaiheessa kannusteita. Kaasu- ja sähkökuorma-autojen hankintatuki on jo käytetty loppuun ja uutta rahoitusta ei ole. Hankintatuelle on saatava jatkoa”, huomauttaa toimitusjohtaja Anssi Kujala

Kujala muistuttaa myös, että kotimaisen biokaasun käyttäminen raskaan liikenteen käyttövoimana on hyvä keino tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen.  Biokaasun hyödyntäminen vahvistaa myös kotimaista energiantuotantoa.  

Osaavien kuljettajien saamisessa haasteita 

Kuljettajien rekrytointihaasteet ovat lisääntyneet. Nyt rekrytointihaasteita kohtasi 26 prosenttia yrityksistä. Alimmillaan osuus oli vuoden 2024 alussa 18 prosenttia. Tämä kertoo osaltaan kuljetusmarkkinan piristymisestä, mutta toisaalta myös siitä, että kuljettajien ja yleisemmin työvoiman saatavuus alkaa vaikeutua. 

SKALin mukaan pitkällä aikavälillä toisen asteen oppilaitosten kuljettajakoulutuksessa on varmistettava valmistuvien ja osaavien kuljettajien määrä. Järjestö korostaa, että rahoitustaso toisen asteen ammattikoulutukselle on varmistettava siksi, että opetuksen laatuun ja määrään voidaan panostaa. 

Lisäksi ammattipätevyyden jatkokoulutusta tulisi kehittää monipuolisemmaksi ja laadukkaammaksi.  

”SKALin jäsenyritysten keskuudessa puhutaan todella paljon työvoimatarpeesta. Me olemme ottaneet sen järjestössä uuden strategiamme yhdeksi tärkeimmistä teemoista ja tulemme myös omassa toiminnassa panostamaan eri keinoin haasteen taklaamiseksi”, sanovat Välikangas ja Kujala.  

SKAL julkaisee loppuvuonna näkemyksiä työvoiman saatavuuteen. SKAL kertoo pyrkivänsä myös itse panostamaan siihen, että oppilaitoksissa lisätään nuorten tietoisuutta kuljetus ja logistiikka-alasta. 

SKAL Kuljetusbarometri 3/2024 

Vuoden 2024 kolmas SKAL Kuljetusbarometri toteutettiin 18.9. ja 6.10.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 529 jäsenyrittäjää eri suoritealoilta ja eri puolilta Suomea.  

Kyselyn taustatiedot ja tulokset

Mählersin suolanlevittimelle suunnittelupalkinto

Mählersin innovatiivinen suolanlevitin on valittu People’s Choice -voittajaksi arvostetussa Svenska Designpriset -muotoilukilpailussa. Suolalevitin sai kiitosta ainutlaatuisesta yhdistelmästään toiminnallisuutta, turvallisuutta ja modernia muotoilua, joka parantaa tienpitoa haastavissa pohjoismaisissa talviolosuhteissa.

Mählersin suolanlevitin on valmistajansa mukaan kehitetty keskittyen suolanlevityksen korkeaan tarkkuuteen ja tehokkuuteen, ja sen luvataan tarjoavan ratkaisun sekä nopeampaan että turvallisempaan talvitienhoitoon. Muotoilu onkin sekä esteettinen että aerodynaaminen, mikä parantaa suorituskykyä ja sopii hyvin nykyaikaisiin kuorma-autoihin. Suunnittelun on tehnyt Kristoffer Svedulf Playful Designista, joka on yhdessä Mählersin kanssa luonut tuotteen, jonka kerrotaan täyttävän ja jopa ylittävän alan kestävyys- ja käyttäjäystävällisyysvaatimukset.

”Se, että suolalevittimemme voittaa People’s Choice -palkinnon Svenska Designpriset -kilpailussa, on loistava tunnustus työstämme, jossa yhdistämme innovatiivista teknologiaa ja modernia muotoilua. Olemme erittäin ylpeitä siitä, mitä olemme saavuttaneet yhteistyössä Playful Designin kanssa”, sanoo Pontus Jonasson, Mählersin toimitusjohtaja.

Suolalevitin on aiemmin saanut runsaasti huomiota uraauurtavasta teknologiastaan, johon kuuluu älykäs ohjaus ja edistynyt anturitekniikka, joka varmistaa tarkan annostelun ja mukautumisen erilaisiin tieolosuhteisiin.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...