Åland Post on hankkinut kaksi uutta biokaasulla toimivaa Scania kuorma-autoa, ja ne ovat ensimmäiset laatuaan Ahvenanmaalla. Investoinnilla halutaan vastata asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin päästöjen vähentämisestä. Ahvenanmaalla ei toistaiseksi ole biokaasun tankkausasemaa, joten autot tankataan Turussa.
”Tämä on merkkipaalu toiminnassamme. Olemme seuranneet tarkasti raskaan kaluston fossiilivapaan teknologian kehitystä, ja tämä on tärkeä askel oikeaan suuntaan”, sanoo Kristian Kojola, Åland Postin logistiikan liiketoiminta-alueen johtaja.
Ympäristöystävällisiin toimitusratkaisuihin kohdistuva kiinnostus kasvaa Åland Postin yritysasiakkaiden keskuudessa.
”Ottamalla biokaasuajoneuvot käyttöön vahvistamme kestävien kuljetusten tarjontaamme”, Kojola jatkaa.
Åland Postin kuljetuspäällikkö ja kalustovastaava Kennet Uotilan mukaan yhtiöllä on pitkäjänteinen investointisuunnitelma raskaan kaluston päivittämiseksi.
”Tulevaa polttoainetekniikkaa ei ole vielä lopullisesti päätetty, mutta tavoitteemme on fossiilivapaa ajoneuvokanta vuoteen 2035 mennessä. Teknologian valintaan vaikuttavat kuitenkin mm. hintakehitys, reittisuunnittelu ja infrastruktuurin saatavuus”, Uotila kertoo.
Uudet ajoneuvot ovat FRC-luokiteltuja ja hyväksyttyjä elintarvikekuljetuksiin. Ne tankataan Turussa, koska Ahvenanmaalla ei toistaiseksi ole biokaasun tankkausasemaa. Jopa 700 kilometrin toimintasäteellä niiden kerrotaan selviytyvän pidemmistäkin matkoista ilman ongelmia. Ahvenanmaalla välimatkat ovat niin maanteitse niin lyhyitä, että kaasu riittää hyvin koko reitille.
Åland Postin autojen alustaan, kylmäkorin alle oli asennettu kahdeksan 152 litran kaasusäiliötä eli kapasiteetti on markkinoiden suurimmasta päästä. Niihin tankataan paineistettua biokaasua (CBG). Useimmiten raskaat 68 tonnin ajoneuvoyhdistelmät kulkevat nesteytellä kaasulla, jonka energiatiheys on suurempi.

”LNG (nesteytetty maakaasu) ei kuitenkaan ole meille vaihtoehto, sillä se haihtuisi pois tankeista, kun autot voivat olla pitkiä aikoja Ahvenanmaalla. Olemme riippuvaisia lautoista”, Uotila kertoo.
Kaasuautot ovat kalliimpia hankintahinnaltaan, mutta niiden arvioidaan maksavan itsensä muutamassa vuodessa takaisin. ”Ympäristöystävällinen kuorma-auto on kilpailuvaltti. Laskin, että investointi maksaa itsensä takaisin 3,5 vuoden jälkeen, kun ajamme noin 40 000 km vuodessa. Sen jälkeen saamme kuin rahaa takaisin”, Kennet Uotila linjaa.
Tietoja hankkeesta:
Ajoneuvojen määrä: 2 raskasta kuorma-autoa
Polttoaine: Paineistettu biokaasu (CBG)
Valmistaja: R 460 Scania (B6X2*4NB CR20N)
Toimintasäde: Jopa 700 km yhdellä tankkauksella
Käyttötarkoitus: Liikennöinti Ahvenanmaan ja Manner-Suomen välillä
Osuus kalustosta: Noin 10 %
Elintarvikekuljetusluokitus: FRC-luokiteltu (hyväksytty elintarvikekuljetuksiin)
Päästövähennys: Biokaasu vähentää CO₂-päästöjä jopa 90 % dieseliin verrattuna