Wibax otti ensimmäisen ADR-hyväksytyn sähköauton käyttöönsä Ruotsissa vuonna 2021 ja loppuvuodesta 2024 määrä lisääntyi kolmella Scanian valmistamalla vetoautolla. Suomen ensimmäinen ADR-hyväksytty sähkökuorma-auto otettiin puolestaan Wibaxin käyttöön kesäkuun alussa.

Kemikaalitukkuri Wibaxin toiminnassa kuljetukset ovat avainroolissa, sillä yrityksen säiliöajoneuvokalustolla ajetaan vuositasolla noin kahdeksan miljoonaa kilometriä. Sähköisiin ajoneuvoihin siirtyminen tapahtuu Wibaxin mukaan paljoltia yhteiskunnallisista syistä johtuen, mutta toisaalta taloudellisia näkökulmiakaan ei ole tässä kohtaa unohdettu.

”Sähköauto on hankintahinnaltaan noin kaksinkertainen tavanomaiseen dieselautoon verrattuna, mutta toisaalta energiakustannukset ovat huomattavan edulliset. Tällä hetkellä dieselpolttoaine on edullista, mutta pitkällä aikajänteellä uskomme hinnan kohoavan huomattavasti nykyisestä. Sähköajoneuvoilla pyritään juuri edullisista käyttökustannuksista johtuen ajamaan mahdollisimman paljon terminaalien ja asiakkaiden välillä”, kertoo Wibax Groupin logistiikkajohtaja Magnus Sundström.

Toimitusjohtajan mukaan toiminnan tehokkuutta on viilattu muun muassa tuomalla latauspisteitä terminaaleihin, jolloin ADR AT -luokitellun auton akut voidaan ladata lastauksen aikana. Lastauksen aikana tapahtuvan latauksen näkökulmasta on tehty laajalti riskianalyysejä, joiden perusteella esimerkiksi tulipalon vaara on dieselautoa maltillisempi. 

”Ensimmäisellä sähköautolla on ajettu kohta neljän vuoden ajan ja siitä saadut kokemukset ovat hyviä ja rohkaisevia. Kehitys samalla ajanjaksolla on ollut todella nopeaa ja nyt käyttöönotettava auto on ominaisuuksiltaan monin tavoin edistyksellisempi”, jatkaa Sundström, jonka mukaan tilausputkessa ei juuri nyt uusia sähköautoja.

Toimitusjohtajan mukaan noin 80 prosenttia Wibaxin kuljetuksista voitaisiin ajaa sähköisillä ajoneuvoilla jo nyt. Tekniikan nopeasta kehityksestä johtuen hän uskoo vahvasti vuoden 2030 tavoitteeseen, jolloin kaikkien kuljetusten tulisi tapahtua sähköisillä ajoneuvoilla.

Nyt Suomessa Wibaxin käyttöön ottama Scania 45 R on samalla Suomen ensimmäinen ADR-hyväksytty sähköinen raskaan liikenteen ajoneuvo.

Toukokuussa työnsä aloittaneella Scania 45 R -sähköautolla ajetaan teollisuuskemikaaleja Haminasta Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan metsäteollisuuden tarpeisiin. Akut ladataan täyteen Haminassa sijaitsevassa latauspisteessä ja tarvittaessa välilataus tehdään yhteistyökumppanilla Lappeenrannassa. Syksystä alkaen välilataus voidaan hoitaa myös Scania Suomi Oy:n ensimmäisellä julkisella raskaan kaluston latauspisteellä Lappeenrannan Scania-keskuksessa.

Wibax Logisticsille luovutettu vetoauto on kolmiakselinen Scania 45 R A6x2*4NB. Akseliväliltään 4150 millimetrin ajokki on varustettu 624 kWh:n akkupaketeilla ja 75 prosentin SoC-ikkunalla, jolloin käytettävissä on 468 kWh:n akkukapasiteetti.