Volvon uudella pitkän matkan sähkökuorma-autolla on jopa 600 kilometrin toimintamatka ja sen akut voidaan ladata 40 minuutissa. Volvo uskookin, että Volvo FH Aero Electricillä on potentiaalia mullistaa sähköiset kaukoliikennekuljetukset.
Volvo Trucks aikoo lanseerata virallisesti uuden pitkän matkan sähkökuorma-autonsa vuoden 2026 toisella neljänneksellä. Tilauskirjat avataan tuolloin uudelle e-akselilla varustetulle Volvo FH Aero Electricille. Nyt on jo kuitenkin saatu ennakkokuvia ja muita tietoja uudesta kuorma-autosta. Volvolta kerrotaankin, että asiakkaat voivat tehdä jo nyt aiesopimuksen uuden kuorma-auton hankkimisesta.
Uusi Volvo FH Aero tähtää selkeästi kaukoliikennetehtäviin. Tämä segmentti edustaa suurta osaa kuorma-autokuljetusten CO2-päästöistä, ja se on ollut myös haasteellinen sähköistää. Volvo käy kuitenkin tämän haasteen kimppuun, sillä uudessa kuorma-autossa on pikalatausmahdollisuus ja jopa 600 kilometrin toimintamatka.
”Tämä on todellinen läpimurto nollapäätöisissä kuljetuksissa. Nyt kuljetusyritykset voivat operoida hyvin pitkiä matkoja sähkökuorma-autolla ilman, että tuottavuudesta tarvitsee tinkiä. Erittäin nopea lataus ja suuri hyötykuorma tekevät tästä todella kilpailukykyisen ratkaisun”, kertoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.
”Kaukoliikennekäytössä olevat sähkökuorma-autot antavat tärkeän panoksen CO2-päästöjen vähentämiseen alallamme, sillä juuri tässä voidaan säästää eniten per kuorma-auto. Nämä ovat mahtavia uutisia kuljetusyrityksille ja yhteiskunnalle.”
Pikalataus 40 minuutissa
Uuden pitkän matkan Volvo FH Aero Electricin akkujen lataus tapahtuu nopeammin, koska uusi sähkökuorma-auto tukee uutta ns. megawattiluokan MCS-latausta (Megawatt Charging System). Sen myötä tämän auton akkujen lataus 20 %:sta 80 %:iin kestää noin 40 minuuttia. Se tarkoittaa, että lataus voidaan tehdä EU:n lainsäädännössä säädetyn kuorma-autonkuljettajien lepoajan puitteissa, mikä näin ollen edistää korkeaa tuottavuutta. Pikalatauksella tämä kuorma-auto mahdollistaisikin jo todellisten pitkän matkan sähköisten kuljetusten tapahtuvan yhden päivän aikana.
Suuri akkukapasiteetti on tietenkin yksi edellytys pitkälle toimintamatkalle, ja uudessa FH Aero Electricissä voi olla jopa kahdeksan akkua, jolloin akkukapasiteetti on 780 kWh. Pitkän toimintamatkan mahdollistaa uusi voimansiirtoteknologia, niin sanottu e-akseli, joka antaa tilaa merkittävästi suuremmalle akkukapasiteetille ajoneuvossa.

Auto on saatavilla Aero-ohjaamon lisäksi myös vakiomallin ohjaamolla. Sähköistä ajoa voi tukea erilaisian Volvon tuottamin palveluin, jotka sisältävät kaiken sopivien sähköistettävien reittien arvioinnista, tehokkaasta sähkökuorma-autojen lataamisesta tien päällä ja kotiterminaalilla aina sähkökuorma-autokaluston suorituskyvyn yksityiskohtaiseen seurantaan.