Volvo Autonomous Solutions ja yhteistyöyritys Aurora ovat saavuttaneet yhden virstanpylvään kehitysmatkallaan kohti maantiekelpoisia, itseohjaavia kuorma-autoja Yhdysvalloissa. Aurora Driver -teknologialla varusteltu Volvo VNL -rekkaveturi esiteltiin vastikään, ja sen kerrotaan olevan tärkeä harppaus kohti täysin autonomista kaupallista kuorma-autoliikennettä Pohjois-Amerikassa.

”Volvo Autonomous Solutions ottaa ylpeästi ensimmäisiä isoja askeleitaan kohti itseohjaavaa Volvo VNL:ää Pohjois-Amerikassa”, toteaa Nils Jaeger, Volvo Autonomous Solutionsin toimitusjohtaja. ”Pitkäaikainen käyttäjäpohjamme ja heidän prioriteettinsa ovat eturivissä, kun muotoilemme autonomista kuorma-autoilua. Uskomme, että tulevaisuudessa, jossa turvalliset, kestävät ja tehokkaat kuljetusratkaisut ovat ensiarvoisen tärkeitä jokaiselle menestyvälle yhteiskunnalle, autonomiset kuorma-autot ovat tärkeä osa tätä kehitystä.”

Vaikka tutkimus- ja kehitystyö ovatkin maailmanlaajuista tiimiponnistelua, maantiekelpoisen itseohjaavan kuorma-auton suunnittelu- ja insinöörityötä tehdään paljon Yhdysvalloissa. Tätä tehdään eräänlaisena esivalmisteluna tulevaisuuden tuotannon aloittamista varten Volvo Trucksin uudella River Valleyn kokoonpanotehtaalla Virginian Dublinissa.

Autonomisen VNL:n keihtystyössä käytetään perustana paljon Volvon jo aiemmin lanseeraamia ominaisuuksia, kuten dynaamista VDS-ohjausta ja I-Shift-automaattivaihteistoa. Näiden olemassa olevien teknologioiden lisäksi mukaan on tietenkin tuotu paljon edistyksellisiä järjestelmiä, joiden yhteisvaikutuksena syntyy autonomisen kuorma-auton turvallisuuden ydin. Volvo Trucksilta painotetaankin sitä, että turvallisuus on jokaisessa suunnittelukohdassa ollut ykkösasia.

Volvolla ollaan myös realistisia järjestelmän käyttöönoton suhteen. Tarkoitus ei ole poistaa kuljettajia tien päältä tai yrittää tuoda itseohjaavia autoja jokaiseen tehtävään. ”Uskomme, että autonomiset ratkaisut täydentävät tämän päivän kuljetusjärjestelmää, ja niitä hyödynnetään siellä, missä niille on tarvetta ja missä ne ovat järkeviä”, linjaa Sasko Cuklev, Volvo Autonomous Solutionsin maantieratkaisujen johtaja. Volvolta myös muistutetaan, että siirtymä autonomiseen kuorma-autojen käyttöön ei tapahdu yhdessä yössä, mutta tarvetta sille tulee olemaan. Niinpä kehitystyötä jatketaan eri asiakasryhmien ja markkina-alueiden parissa, ja lopulta markkinoille voidaan tuoda autonomisuuden hyötyjä turvallisesti, tehokkaasti ja kestävästi.