Volvo Trucks lisää sähkökuorma-autojen tuotantoa ja aloittaa raskaiden akkusähkökuorma-autojen sarjatuotannon Gentin tehtaalla Belgiassa. Tämä tarkoittaa, että sähköisiä Volvo-kuorma-autoja valmistetaan nyt neljässä tehtaassa – kolmessa Euroopassa ja yhdessä Yhdysvalloissa.

”Olen innoissani! Gentin tehdas on verkostomme suurin, joten tämä on erittäin tärkeä virstanpylväs. Nyt entistä useammat kuljetusyritykset voivat siirtyä sähköön Volvon kanssa”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.

Gentissä rakennetaan kolmea eri sähkökuorma-automallia – Volvo FH, Volvo FM ja Volvo FMX Electric. Nämä kuorma-autot voivat operoida 44 tonnin kokonaispainolla ja ne voidaan mukauttaa monenlaisiin kuljetustarpeisiin.

”Kuorma-autoistamme pidetään erinomaisen laadun, turvallisuuden, suunnittelun ja kuljettajan mukavuuden vuoksi. Olen erittäin tyytyväinen, että asiakkaamme voivat saada kaikki nämä edut ja samalla kuljettaa tavaroita ilman hiilidioksidipäästöjä”, Roger Alm sanoo.

Gentin tehdas on Volvo Trucksin suurin tuotantolaitos, jonka vuosikapasiteetti on noin 45 000 kuorma-autoa. Sähkökuorma-autot kootaan samalle alustalle ja linjalle diesel- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen kanssa tuotantokokoonpanossa, joka antaa tehtaalle suuren joustavuuden erilaisten muunnelmien ja vaatimusten käsittelyssä. Akut tulevat hiljattain avatulta Gentin akkukokoonpanotehtaalta, joka sijaitsee aivan tuotantolinjan vieressä.

Gent on neljäs Volvo Trucksin tehdas, joka valmistaa akkusähkökuorma-autoja. Ensimmäisenä esiteltiin Blainville Ranskassa, jossa Volvo alkoi rakentaa sähkökuorma-autoja jätteenkäsittelyä ja kaupunkijakelua varten vuonna 2019. Vuotta myöhemmin New River Valleyssa Yhdysvalloissa aloitettiin alueelliseen liikenteeseen suunnitellun VNR Electricin sarjatuotanto. Tärkeä virstanpylväs saavutettiin viime vuonna, kun Volvo Trucks aloitti raskaiden sähkökuorma-autojen sarjatuotantoon Tuven tehtaalla Ruotsissa ensimmäisenä maailmanlaajuisena valmistajana.

Tähän mennessä Volvo Trucks on saanut tilauksia, mukaan lukien aiesopimukset, noin 6 000 sähkökuorma-autolle 42 maassa kuudella mantereella.

”Vain muutama vuosi sitten monet ajattelivat, että raskaiden kuorma-autokuljetusten sähköistäminen on mahdotonta. Päätimme kuitenkin jo varhain, että sähköistys on tärkein tiemme nollapäästöihin. Nyt voimme tarjota alan johtavan valikoiman räätälöityjä sähkökuorma-autoja kaupalliseen käyttöön kaikkialla maailmassa”, Roger Alm sanoo, ja jatkaa: ”Jotta suuri sähkösiirtymä tapahtuisi, hallitusten on toimittava nyt ja tarjottava kannustinohjelmia niille, jotka investoivat uuteen teknologiaan, lisättävä sähköverkon kapasiteettia ja otettava käyttöön myös hiilidioksidiveroja kestävien kuljetusten kilpailukyvyn parantamiseksi.”