Energiayhtiö St1 ilmoitti jo aiemmin siirtyvänsä yhden brändin strategiaan, jossa kaikki sen vähittäismyyntitoiminnot Pohjoismaissa yhdistetään St1-brändin alle. Tänä keväänä muutostyöt asemilla ovat alkaneet toden teolla.

St1 ilmoitti syksyllä 2023 siirtyvänsä yhden tuotemerkin strategiaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tuttu Shell-liikemerkki katoaa Suomesta. Yli vuoden valmistelutyön jälkeen yhtiön kaikki noin 630 Shell-brändin alla toimivaa asemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa vaihtuu St1:ksi. Muutoksen myötä yhtenäinen pohjoismainen asemaverkosto tulee kattamaan yhteensä 1 250 St1-energia-asemaa.

St1:llä on valtakunnalliset huoltoasemaverkostot sekä St1- että Shell -brändeillä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. St1:n hankkiessa pääosan Shellin liiketoiminnoista vuonna 2010 Suomessa ja Ruotsissa ja vuonna 2015 Norjassa, yhtiö solmi samalla pitkäaikaisen lisenssisopimuksen Shell-brändin käytöstä hankituilla vähittäismyynnin alueilla.

Nyt sopimuskausi lähenee loppuaan, ja St1 siirtyy yhden brändin strategiaan, jossa se keskittää koko vähittäismyyntinsä St1-brändin alle. Yhtenä ensimmäisistä esimerkeistä tästä muutoksesta oli esimerkiksi Mäntsälän Shell, joka muutti ilmeensä St1:ksi jo hyvin varhaisessa vaiheessa hanketta.

Kaikkien verkostossa olevien Shell-asemien uudelleenbrändääminen alkoi toden teolla tämän vuoden huhtikuussa, ja St1 kertoo niiden palvelevan asiakkaitaan normaalisti myös muutostöiden aikana.