Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan vuonna 2024 tieliikenteen energiankulutus nousi 0,2 prosenttia vuodesta 2023. Sen osuus kotimaan liikenteen energiankulutuksesta oliviime vuonna 91 prosenttia, mikä oli kuitenkin alle prosentin vähemmän kuin vuonna 2023.

Dieselpolttoaineen kulutus väheni 2 prosenttia ja moottoribensiinin kulutus nousi 3 prosenttia vuoden takaisesta. 

Tilastot kertovat nestemäisten biopolttoaineiden osuudeksi tieliikenteen energialähteistä oli viime vuonna 12 prosenttia. Tämä oli 4 prosenttiyksikköä vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Biopolttonesteiden määrä tieliikenteessä on ollut suurimmillaan vuonna 2021, jolloin niiden osuus oli 18 prosenttia. Nestemäisten biokomponenttien kulutuksen laskua selittää jakeluvelvoitteen tason alentaminen. Jakeluvelvoite kohdistuu liikennepolttoaineiden jakelijoihin ja sillä säädellään liikenteen polttoaineiden uusiutuvan energian osuuden määrää. Jakeluvelvoitteen taso vuotta 2024 koskien oli 13,5 prosenttia (18 prosenttia vuonna 2021). Jakeluvelvoitteeseen huomioidaan uusiutuva sähkö, kestävät uusiutuvat biopolttoaineet, biokaasu ja uusiutuvat, ei-biologista alkuperää olevat polttoaineet.

Sähkön kulutus tieliikenteessä nousi viime vuonna 39 prosenttia, mutta sen osuus oli edelleen vain 2 prosenttia tieliikenteen kokonaiskulutuksesta.

Maakaasun ja biokaasun yhteenlaskettu kulutus tieliikenteessä lisääntyi viime vuonna 15 prosenttia vuodesta 2023 – niitä kulutettiin yhteensä 1,5 petajoulea (PJ). Tästä määrästä Suomessa tuotetun ja maakaasun kanssa sekoittamattoman biokaasun (sisältäen nesteytetyn biokaasun eli LBG:n) osuus oli 42 prosenttia (0,6 PJ), kun edeltävänä vuonna vastaava osuus oli 28 prosenttia (0,4 PJ). Maakaasun ja biokaasun yhteenlaskettu osuus tieliikenteen energiankulutuksesta oli 1 prosentin verran.