Sankarikuljettajana palkittiin Tommi Lepistö – Ennakointi pelasti neljä nuorta

Jussi Huhta, Tommi Lepistö, Lulu Ranne

Säiliöautokuljettaja Tommi Lepistön ennakoiva ajotapa ja esimerkillinen toiminta lokakuisena lauantai-iltana pelasti neljän nuoren hengen valtatiellä 13 Äänekoskella.

Tommi Lepistön toiminta huomioitiin Ammattina Sankari -kampanjassa ja hänet palkittiin 14.11.2024 järjestetyssä gaalassa vuoden 2024 Sankariksi.

”Olin purkanut kuorman Äänekoskella ja ajoin Hirvaskankaalle tauolle. Lakisääteisen tauon jälkeen lähdin alkuillasta ajamaan kohti Kaskista valtatietä 13 pitkin”, kertaa Tommi lokakuisen illan tapahtumia. Säiliöajoneuvoja 30 vuotta ajanut Tommi huomasipian vasemmalta verrattain kovalla nopeudella risteystä lähestyvän henkilöauton.

”Takaraivoon tuli tunne, että nyt on tapahtumassa jotain poikkeavaa. Kaikki ei näytä hyvältä”, muistelee Tommi, joka seurasi henkilöauton etenemistä todeten auton kääntyvän hänen eteensä. Tässä vaiheessa Tommi jarrutti voimakkaasti ohjatensamalla tyhjän säiliöyhdistelmän ajoradan oikeaan reunaan.

”Vasemmalta tullut henkilöauto osui ajoneuvoni vasempaan etukulmaan ja törmäyksen voimasta kertoo muun muassa autoni vääntynyt raidetanko. Uskon, että ennakoinnin ansiosta jalkani oli jo valmiiksi jarrupolkimella, mikä nopeutti jarrutuksen aloittamista”, kertoo Tommi, joka välittömästi törmäyksen jälkeen soitti hätäkeskukseen. Henkilöautossa oli neljä nuorta henkilöä, jotka Tommin ennakoinnin ja väistöliikkeen ansiosta selvisivät onnettomuudesta maltillisilla ruhjeilla.

”He kaikki kävelivät ambulanssiin omin jaloin”, kertoo Tommi. 

Pirkkalassa asuva 50-vuotias Tommi Lepistö on työskennellyt säiliökuljetusten parissa 30 vuoden ajan ja tällä hetkellä hän ajaa Wibax Logistics Oy:n säiliöajoneuvoa lähinnä läntisen ja pohjoisen Suomen alueella. Lepistö itse pitää ennakointia ja ajonopeutta merkityksellisinä tekijöinä liikenneturvallisuudelle. 

”Pyrin katsomaan aina hiukan pidemmälle ja ajonopeuden suhteen olen hyvinkin tarkka”, kertoo Lepistö. 

Arvostuksen antajiin liittyi myös Bridgestone Finlandista, Rahtarit ry:stä, Milcoasta, Scania Suomesta ja Raskas Kalusto -lehdestä koostuva Ammattina Sankari -kampanjan raati, joka valitsi Tommi Lepistön vuoden 2024 sankariksi. 

Tommi palkittiin Helsingissä 14. marraskuuta järjestetyssä Ammattina Sankari -gaalassa 5 000 euron palkintosummalla, josta perinteisesti puolet ohjataan Sankarin valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen. 

Tommi Lepistö haluaa lahjoittaa koko 5000 euron summan hyväntekeväisuuteen. Puolet palkintosummasta Tommi haluaa ohjata Tampereen Keskussairaalan Lasten veri- ja syöpätautien yksikköön joulumielen tuottamiseen. Toisen puolen hän haluaa ohjata kotikuntansa Pirkkalan alueen joulukeräyksiin valoa tuomaan. Ammattina Sankari -kampanja on neljäntoista vuoden aikana lahjoittanut eri hyväntekeväisyyskohteisiin yhteensä 57357 euroa.

Poliisi valvoo tehostetusti raskaita ajoneuvoja viikolla 46

Poliisi valvoo tehostetusti raskaiden ajoneuvojen liikenneturvallisuutta sekä siihen liittyvää kuljetusrikollisuutta viikolla 46 eli 11.-15.11.2024. Valtakunnalliseen raskaan liikenteen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset.

Valvonnan painopistealueina 11. – 15.11.2024 ovat ajo- ja lepoaikojen noudattaminen, kuorman varmistus, ajoneuvojen kunto sekä ylikuormat. Valvontajakso on samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (ROADPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa. Valtakunnalliseen raskaan liikenteen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset.

Poliisin liikennevalvonnan ja -turvallisuuden toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa (2022 – 2030) yhdeksi keskeiseksi liikenneturvallisuustyön vaikuttavuuskohteeksi on asetettu ammattiliikenne, kuljetusrikollisuus ja tieliikenteen harmaa talous. Tämä tarkoittaa sitä, että poliisin suorittamalla valvonnalla on raskaan- ja ammattiliikenteen liikenneturvallisuusnäkökohtien lisäksi myös laajempi yhteiskunnallinen ulottuvuus.

Liikenneturvallisuuden ohella poliisi valvoo myös kuljetusalan kilpailun tasapuolisuutta ja rehellisyyttä. Esimerkiksi ylikuormilla on negatiivinen seuraus yhteiskunnan infrastruktuurille muun muassa teiden ja siltojen vaurioitumisen ja niistä syntyvien korjauskustannusten myötä. Ylikuormilla ajamisen lisäksi myös ajo- ja lepoaikarikkomukset vääristävät kilpailua kuljetusalalla lakia rikkovien taloudelliseksi hyödyksi.  

Kuljettajien hyvä vireystila on tärkeää 

Poliisi on tarkastanut vastaavissa valvontaoperaatioissa yleensä noin 1400 – 1800 raskasta ajoneuvoa. Esimerkiksi ajo- ja lepoaikarikkomukset ja ajoneuvoissa todetut kuntopuutteet ovat tyypillisiä valvonnassa todettuja rikkomuksia. Esimerkiksi kuljettajien ajo- ja lepoaikavalvonnalla ehkäistään kuljettajan vireystilan laskua, erityisesti väsymystä, ja siten vähennetään raskaiden ajoneuvojen kuljettajien heikentyneestä vireystilasta aiheutuvia riskejä ja onnettomuuksia.  

”Poliisi tarkastaa tienpäällä kuljettajan ajo- ja lepoajat kuluvalta päivältä ja sitä edeltäneiltä 28 päivältä, jonka vuoksi tarkastuksella on vahvasti sekä menneisyyteen, nykyhetkeen että tulevaisuuteen suuntautuva liikenneturvallisuusnäkökulma. Tarkastuksessa todettuihin rikkomuksiin puuttumisella poliisin tehtävänä on saada kuljettaja itse havahtumaan esimerkiksi omien ajo- ja lepoaikarikkomuksien tai varmistamattoman kuorman vaikutuksesta sekä omaan että muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuuteen”, toteaa Poliisihallituksen liikenneturvallisuuden vastuualueen korkeakouluharjoittelija Ville-Veikko Niemi

Kaupallisten maantiekuljetusten valvonta on kokonaisuutena haastava. Kuljetuksia tehdään useimmiten raskailla ajoneuvoilla. Avainasemaan nousee onnistunut tietojenvaihto valvontaa tekevien viranomaisten välillä.  

”Poliisi tekee raskaan liikenteen valvontaa yhteistyönä esimerkiksi tullin, rajavartiolaitoksen, aluehallintoviraston työsuojelun sekä katsastuksen kanssa. Lisäksi valvonnassa todetuista rikkomuksista välitetään poikkeuksetta tieto liikennelupaviranomaiselle Traficomille. Tällä tavoin saavutetaan mahdollisimman suuri valvonnallinen kokonaisvaikuttavuus”, summaa Niemi.
 

Raskas Kalusto 8/2024

Vuoden 2024 viimeinen Raskas Kalusto ilmestyy viikolla 48. Esittelyssä on mm. Sjöbloms Tankservicen voitokas Full Send -Volvo, Erihinauksen Renault Trucks K -alustainen rotaattorihinausauto sekä Veljekset Koljosen Mersukalustoa. Tietenkään emme unohda myöskään tämän vuoden erityisen vilkasta näyttelytarjontaa, joka on jatkunut tähän numeroon saakka. Katso koko sisällysluettelo tästä.

Kalusto ja ihmiset

6     Full Send -teemalla eteenpäin

Sjöbloms Tankservicen FMX-Volvo esittelyssä.

20   Tekemällä oppimassa

Eetu Sallinen opiskelee puutavara-autonkuljettajaksi.

26   Erittäin erilainen

Erihinaus rakensi rotaattorihinausauton Renault Trucks K 8X8 -alustalle.

32   Puunajoa 70 vuoden kokemuksella

Kuljetusliike E. Nousiainen täyttää pyöreitä vuosia.

42   Välitilinpäätös

Markus ja Tomi Laakson kuljetustoiminta on laajentunut maltilla.

48   Vetoa joka nurkassa

Veljekset Koljonen luottaa Mercedes-Benzeihin kuljetuskalustossaan.

Koeajot

54   Jakeluautomaatti

Koeajossa Renault Trucks D 14 -jakari.

Tapahtumat

38   Ajatuksia ratin takaa

Ison Ratina Takana Kymiringillä.

60   Isommin Syötteellä

Iso-Syöte Truck Weekend kasvoi jälleen.

64   Loppukesän valojuhlaa

Uudenmaan Truck Meeting on uusi tulokas.

66   Kiitoksen aika

Manse Truck Show oli yhden aikakauden päätös.

70   Savolaisittain

Tahko Truck Fest oli savolaista autojuhlaa.

76   13-tien kupeessa

Truck Meet Perho teki ensiesiintymisensä.

80   Vanhaa tietä pitkin

Vetkun Loska-ajo vuosimallia 2024.

Vakiopalstat

12   Uutiskuljetus

Litra ja Gasum kumppaneiksi Suomessakin

Energiayhtiö Gasum ja norjalainen, Skandinavian alueella operoiva kuljetusliike Litra ovat allekirjoittaneet uudet pitkäaikaiset sopimukset nesteytetyn kaasun maantiekuljetuspalveluista. Litra huolehtii lisäksi Gasumin omistaman perävaunukaluston kuljetussuunnittelusta, huolloista ja kuorma-autokuljetuspalveluista. 

Gasum tiedottaa, että Litra vastaa jatkossa lähes kaikista Gasumin nesteytettyjen maakaasutuotteiden (LNG) ja nesteytettyjen biokaasutuotteiden (LBG) kuljetuksista Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa, johon Litra näin ollen laajentaa toimintaansa.

Tähän asti vain noin neljännes Gasumin nesteytetyistä kaasutuotteista on kuljettu Suomessa biokaasulla, mutta Litra on sitoutunut hoitamaan Suomessakin käytännössä katsoen kaikki kuljetukset kaasukäyttöisillä kuorma-autoilla. Samalla tämä tarkoittaa investointeja kaasukäyttöiseen kalustoon Gasumin kuljetuksia varten. 

“Gasum on alueen johtava kaasuntoimittaja, ja sillä on erittäin korkeat laatu- ja toimintavaatimukset. Siksi olemme ylpeitä siitä, että Gasum valitsi meidät kumppanikseen kaasun maantiekuljetuksiin. Meillä on yli sadan vuoden kokemus vaativien logististen haasteiden ratkaisemisesta, ja odotamme innolla työskentelyä Gasumin kanssa. Kehitämme optimointia ja suorituskykyä edelleen Norjassa ja Ruotsissa ja hyödynnämme kokemustamme varmistaaksemme, että laajentuminen Suomeen tarkoittaa samaa vähähiilistä, turvallista ja sujuvaa palvelua, jota Litra on jo ennestään tarjonnut Norjassa ja Ruotsissa”, kommentoi Litra-konsernin toimitusjohtaja Vegard Narmo.

Renault-uudistuksia vuodelle 2025

Renault Trucks esitteli vuosimallin 2025 uudistuksia raskaiden T-, T High-, C- ja K-malliensa osalta. Optimoinnilla tuodaan polttoainesäästöä ja ohjaukseenkin saadaan lisää hienostuneisuutta.

Renault Trucks kertoo ajoneuvojen energiatehokkuuden jatkokehittämisen tuovan vuoden 2025 malleihin mahdollisuuden kolmen prosentin polttoainesäästöön. Taustalla ovat voimansiirron komponenttien, kuten moottorin, vaihteiston ja akselien, optimointi. Uusissa TCK 2025 -malleissa on lisäksi A+-luokan ensiasennusrenkaat vakiona. T-, T High- ja T E-Tech -malleissa perinteiset taustapeilit on puolestaan korvattu kameroilla, mikä parantaa aerodynamiikkaa. Kamerapeilijärjestelmä on saatavilla lisävarusteena C-, K- ja C E-Tech -malleihin.

Kaukoliikenteeseen Renault Trucks tuo kulutukseltaan erityisesti optimoidun T Smart Racer -version. T- ja T High -malleihin saatava Smart Racer yhdistää DE13 Turbo Compound -moottorin sekä päivitetyn Optivision-toiminnolla varustetun Optidriver -vaihteiston, joka optimoi nopeuden, vaihteenvaihdot ja rullauksen reitin mukaan. Valmistajan mukaan tämä pienentää polttoaineenkulutusta suurimmillaan 14 prosenttia ja vähentää CO2-päästöjä 15 prosenttia verrattuna vakiomalliin.

Turvallisuutta ja mukavuutta kohentamaan saapuu säädettävä ohjaustehostinjärjestelmä, jossa yhdistyvät hydraulinen ohjaustehostin ja sähkömoottori, oletettavasti Volvon Dynamic Steeringin tapaan. Järjestelmän on määrä lisätä ajoneuvon vakautta suurilla nopeuksilla ja parantaa ohjattavuutta hitailla nopeuksilla.

Täydentäviä varustelisiä ovat myös kaistallapitoavustin korjaavalla ohjauksella sekä kaukovaloautomatiikka.

TAVin dolly-vetokytkin lupaa vakautta ja kestävyyttä 

M. Korte Oy viestii markkinoille tuotavasta uudesta dolly-vetokytkimestään TAV50D-V3:sta. TAV-valmistajan mukaan uuden sukupolven dolly-vetokytkin yhdistää innovatiivisen rakenteen ja huippuluokan materiaalit tarjoten siten luotettavan, pitkäikäisen ja turvallisen ratkaisun.

Yhden merkittävimmistä parannuksista kerrotaan olevan vetokytkimen pystykuormatuen kehitys: uudistettu kiinnitysrakenne mahdollistaa raskaampien pystykuormien tukemisen ilman riskiä rakenteen vääntymisestä tai pettämisestä. Samalla se lisää vetokytkimen kestävyyttä ja vähentää riskiä, että kuorma aiheuttaa liiallista kuormitusta yksittäisiin osiin, mikä pidentää laitteen käyttöikää. Uuden vetokytkimen tukipintoja on kasvatettu, mikä puolestaan jakaa kuormituksen laajemmalle alueelle. Tämä vähentää TAV-edustuksen mukaan kulumista ja kohdistuvia voimia, mikä on erityisen tärkeää silloin, kun raskaat kuormat liikkuvat epätasaisilla alustoilla. Suurempi tukipinta takaa myös tasaisemman ajon, mikä parantaa yleistä ajomukavuutta ja vakautta.

Vetokytkimen kiinnityskaran mainitaan niin ikään olevan vahvistettu kestämään suurempia veto- ja taivutusvoimia. Kyseinen parannus tarjoaa lisää turvallisuutta ja luotettavuutta erityisesti raskaissa olosuhteissa, joissa vetokytkin altistuu voimakkaille rasituksille. Vahvempi kara estää lisäksi kytkimen löystymistä ja pitää liitokset tiukasti paikallaan, mikä vähentää kulumista ja lisää turvallisuutta. 

Uuden dolly-vetokytkimen kerrotaan olevan testattu tieliikenteessä vaativissa käyttökohteissa. Vahva tuentarakenne mahdollistaa vetokytkimen käytön nyt myös keskiakseliperävaunujen vedossa.

Selkeää tietoa metsäsektorilta

PTT:n julkaisemat selkeät tietokoosteet havainnollistavat tärkeitä lukuja Suomen puunkorjuun ja puunkuljetuksen taloudellisesta merkityksestä.

”Tavoitteena on parantaa erilaisten sidosryhmien ja päättäjien ymmärrystä puunkorjuusta ja -kuljetuksesta sekä sen merkityksestä osana metsäsektorin arvoketjua. Lisäksi aineisto soveltuu puunkorjuun ja -kuljetuksen toimijoille ja metsäammattilaisille viestintätyöhön”, sanoo metsäekonomisti Matti Valonen. Ja onhan tieto toki aina mielenkiintoista jo pelkän tiedon takia.

Infografiikat perustuvat pääasiassa Luonnonvarakeskuksen, Tilastokeskuksen, Metsätehon ja Traficomin tilastotietoihin sekä PTT:n tutkijoiden sekä Koneyrittäjät ry:n ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n asiantuntemukseen. Mukaan on valikoitu erityisesti tietoja, joiden ymmärryksestä alan asiantuntijat ovat havainneet vajetta eri sidosryhmillä.

Lisäämällä puunkorjuun ja -kuljetuksen tunnettuutta voidaan myös luoda pohjaa rakentavalle keskustelukulttuurille sekä metsiä koskevalle tietopohjaiselle päätöksenteolle.

Maakuljetuspoolin vetovastuu SKALiin

Valtakunnallisen varautumisorganisaation, Maakuljetuspoolin, kotiorganisaationa toimii 1. tammikuuta 2025 alkaen Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Huoltovarmuuskeskus on nimittänyt poolin puheenjohtajaksi SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujalan. Vuosina 2019–2024 pooli on ollut Linja-autoliiton ohjauksessa.

”Vallitseva geopoliittinen tilanne haastaa Suomea paitsi logistisesti myös turvallisuuspoliittisesti. Tavaravirtojen ja ihmisten sujuva liikuttelu tulee turvata kaikissa olosuhteissa. Maakuljetuspoolilla on tässä merkittävä rooli ja otamme SKALissa vetovastuun mielellämme vastaan”, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kujala on valittu myös Huoltovarmuusorganisaation logistiikkasektorin varapuheenjohtajaksi ja sen ohjausryhmän puheenjohtajaksi vuodelle 2025. Logistiikkasektorin työhön osallistuvat kaikki kuljetustoimintaan liittyvät Satamapooli, Vesikuljetuspooli ja Ilmakuljetuspooli.

Maakuljetuspooli toimii ennakoivassa ja koordinoivassa roolissa osana Suomen logistista kokonaisuutta. Sen tehtävänä on suunnitella maakuljetuksiin ja niiden infrastruktuuriin liittyviä toimenpiteitä häiriö- ja poikkeustilanteiden varalta yhdessä alan järjestöjen ja viranomaisten sekä maantie- ja rautatiekuljetusyritysten kanssa.

Poolin käytännön tehtäviin kuuluu esimerkiksi yritysten ja viranomaisten varautumisen edistäminen viestinnän, koulutusten, varautumisharjoitusten ja riskienhallinnan työkalujen avulla. Se ylläpitää huoltovarmuuden kannalta kriittisten maakuljetusalan yritysten rekisteriä ja osallistuu myös huoltovarmuuden kansallisen tilannekuvan ylläpitämiseen.

Maakuljetuspoolin valmiuspäällikkönä ja poolisihteerinä toimii everstiluutnantti evp. Arto Purkunen, joka aloitti tehtävässään 1.1.2022. Purkusella on taustallaan 32 vuoden kokemus palveluksesta puolustusvoimissa, jossa hän toimi viimeiset 25 vuotta kuljetusalan eri tehtävissä.

”Maakuljetusten jatkuvuus poikkeusoloissa edellyttää yritysten omakohtaista varautumista, kuljetuskaluston tarjonnan, huollon ja kunnossapidon varmistamista sekä väylien toimivuutta. Toimiva yhteistyö viranomaisten, järjestöjen ja yritysten kesken on Suomen vahvuus tässä tehtävässä, kuvaa valmiuspäällikkö”, poolisihteeri Arto Purkunen.

Maakuljetuspooli on kansalliseen logistiseen varautumiseen keskittyvä organisaatio, joka toimii Huoltovarmuuskeskuksen hallituksen ja Logistiikkasektorin ohjauksessa. Poolin sopijaosapuolia ovat Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, Linja-autoliitto ry, Suomen Taksiliitto ry, Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry, VR-Yhtymä Oyj ja Huoltovarmuuskeskus. Poolin muodostavat sitä johtava poolitoimikunta, poolin toimisto ja alan yritykset.

Coca-Cola Joulurekka nähdään tänä vuonna 12 tapahtumassa

Perinteikäs tuhansilla valoilla koristeltu Coca-Cola Joulurekka kiertää kuudennen kerran Suomea 21.11.–7.12. Kiertueen poikkeuksellinen avajaistapahtuma järjestetään Joulupukin Pajakylässä Rovaniemellä. Tapahtumassa nähdään 1000 dronen valoshow, jollaista ei Suomessa ole aiemmin nähty. 

Joulurekan tämän vuoden reitti on pidempi kuin aiemmin, ja se sisältää yhteensä 12 pysähdystä 11 eri paikkakunnalla. Tänä vuonna Joulurekka vierailee ensimmäistä kertaa Siilinjärvellä, jossa tapahtumaan osallistuu myös kaupungista kotoisin oleva laulaja-lauluntekijä Sexmane. Lisäksi Joulurekka matkaa yhdeksälle muulle paikkakunnalle, jotka ovat Oulu, Jyväskylä, Tuuri, Tampere, Turku, Vantaa, Lahti, Kotka ja Helsinki. Joulurekka tuo jokaiselle paikkakunnalle koko perheen suositun tapahtuman, johon on aiempina vuosina osallistunut jo noin 150 000 suomalaista. Tämän vuoden ohjelma on yhdistelmä tuttuja suosikkeja ja uusia aktiviteetteja. 

Aiempina vuosina Coca-Cola Joulurekka on kiertueellaan vieraillut noin kahdeksassa kaupungissa.  Tänä vuonna joulurekan kiertue on Suomen historian pisin ja jouluvalaistu 19-metrinen rekka on mahdollista nähdä 12 tapahtumassa 11 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.   

Kiertue käynnistyy poikkeuksellisella avajaistapahtumalla Rovaniemellä

Rovaniemellä on luvassa maailmanluokan ohjelma. Joulupukin Pajakylässä nähdään Suomessa ennennäkemättömän suuri drone-esitys, kun 1000 dronea valaisee napapiirin taivaan. LED-valojen valaisemat dronet esittävät tarkasti suunnitellun esityksen, jossa joulupukki ja muut lumoavat joulukuvat heräävät henkiin taivaalla. 

Coca-Cola Company on valinnut Rovaniemen yhdeksi viidestä kansainvälisestä tapahtumapaikasta, joissa se käynnistää joulukautensa. Rovaniemen tapahtuma toimii avajaistapahtumana, ja sama drone-valoesitys nähdään myöhemmin neljässä Aasian ja Amerikan suuressa metropolissa järjestettävissä tapahtumissa. Kaupungit julkistetaan Lontoossa 5.11. klo 14 Suomen aikaa.

Rovaniemeltä Joulurekka matkaa toiseen Pohjois-Suomen kiertuekaupunkiin Ouluun.

Siilinjärvi on mukana ensimmäistä kertaa

Tänä vuonna Joulurekka pysähtyy ensimmäistä kertaa Siilinjärvellä, jossa artisti Sexmane vierailee joulutapahtumassa. Sexmane on Coca-Cola Suomen tämän vuoden brändilähettiläs ja kotoisin Siilinjärveltä. Hänen ansiostaan Siilinjärvi on Itä-Suomen edustajana nyt mukana kiertueohjelmassa.

”Siilinjärvi on mulle tosi tärkee paikka ja koti. On mahtavaa saada Coca-Cola Joulurekka tänne ensimmäistä kertaa. Tää tapahtuma kokoaa mulle tuttuja ja tuntemattomia siilinjärveläisiä yhteen jakamaan joulufiilistä”, Sexmane sanoo.

Keski-Suomesta mukana ovat Jyväskylä ja Tuuri ja Lännestä Turku ja Tampere.

Joulurekka nähdään tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös Itä-Helsingissä. Vantaalla Joulurekka pysähtyy jopa kaksi kertaa, Tammistossa ja kiertueen päätöskohteessa Vantaan Porttipuistossa. Jälkimmäinen tapahtuma on myös ensimmäinen kerta, kun Joulurekka vierailee McDonald’sin pihalla.

Eteläisestä Suomesta Joulurekka nähdään myös Kotkassa ja Lahdessa.

Ohjelma on yhdistelmä tuttuja suosikkeja ja uusia aktiviteetteja

Odotettu ja suosittu Coca-Cola Joulurekkakiertue kokoaa vuosittain tuhansia ihmisiä nauttimaan Joulurekan ja sen mukanaan tuoman joulutapahtuman tunnelmasta sekä ystävien ja perheen kanssa jaetuista yhteisistä hetkistä. Aiempina vuosina nelituntiseen joulutapahtumaan osallistuville kaikkein tärkeintä on ollut nähdä omin silmin televisiomainoksista tuttu Coca-Cola Joulurekka koko valoloistossaan ja kuvata itsensä sen vierellä. Tänä vuonna joulutunnelmaisessa tapahtumassa on useampia kuvauspaikkoja kuvamuistojen tallentamiseksi. 

Tilaisuudessa tarjoillaan myös sokeritonta Coca-Colaa. Tyhjillä tölkeillä voi osallistua hyväntekeväisyysrulettiin, josta osallistujat voivat voittaa jouluisia palkintoja. Kaikki tapahtumissa kerättyjen tölkkien pantit lahjoitetaan vähävaraisten lapsiperheiden joulupöydän ruokalahjakortteihin Suomen Punaisen Ristin Hyvä Joulumieli -keräyksen kautta.  Palautuspisteitä on tapahtuma-alueella paljon, sillä jokainen pantti halutaan kerätä takaisin Suomen Punaiselle Ristille. Suomi on myös pullonpalautuksen supervalta, mitä kulttuuria halutaan tukea myös tapahtumissa. 

Kiltteys kuuluu erottamattomasti jouluun. Tätä sanomaa voi jakaa Coca-Cola Joulurekkatapahtumassa ripustamalla Hyvän Mielen Joulukuuseen jouluterveiset omalle läheiselleen. Jokaisella paikkakunnalla kootaan erityinen oma joulukuusi, johon vierailijat voivat lisätä omat viestinsä ja toivotuksensa. Lataamalla Coke App-sovelluksen matkapuhelimeen voi tapahtumassa osallistua myös kilpailuihin, joissa voi voittaa yllätyslahjoja heti kotiin vietäväksi.

Paikalle koko perheen voimin    

Joulurekka on jokaisena kiertuevuonnaan houkutellut paikalle kymmeniä tuhansia suomalaisia. Myös tänä vuonna on todennäköistä, että kävijämäärät ovat suuria ja on hyvä varautua liikenneruuhkiin. Paikalle saapuvien kannattaa suosia julkista liikennettä ja jättää auto muille pysäköintipaikoille.    

Markkinoinnin vastuullisuuden kerrotaan olevan Coca-Colalle tärkeää, minkä vuoksi Joulurekkatapahtumien, kuten muidenkin yhtiön tapahtumien, ikäraja on 13 vuotta. Nuoremmat ovat tervetulleita huoltajiensa kanssa.   

Joulurekan joulupukin piirsi suomensukuinen taiteilija 1930-luvulla

Coca-Colan Joulurekan mukanaan tuomasta joulutapahtumasta on kahden viime vuosikymmenen kuluessa muodostunut joulunodotukseen kuuluva perinne ympäri maailmaa. Ennen tätä vuotta Coca-Cola Joulurekka on vieraillut 32 suomalaisella paikkakunnalla. Paikkakunnat ovat aakkosjärjestyksessä Espoo, Forssa, Heinola, Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kemi, Kerava, Kirkkonummi, Kokkola, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Maarianhamina, Mikkeli, Nokia, Oulu, Pirkkala, Pori, Porvoo, Rovaniemi, Savonlinna, Seinäjoki, Tampere, Turku, Tuuri, Vaasa, Vantaa ja Äänekoski. Coca-Cola Joulurekka tuo iloisen joulutapahtuman Suomen lisäksi lukuisiin eurooppalaisiin kaupunkeihin. Kansainvälisesti Joulurekka on vieraillut yli 300 kaupungissa.  

Joulurekka tunnetaan paitsi valoistaan ja punaisesta väristään myös Joulurekan kyljessä komeilevasta joulupukkihahmosta, josta suomalaiset voivat olla erityisen ylpeitä. Pukki on suomensukuisen Haddon Sundblomin 1930-luvulla piirtämä. Sundblomin isä oli kotoisin Ahvenanmaalta. Hänen luomansa hahmo on kansainvälisesti muokannut käsitystä joulupukista. Joulupukki nähdään nykyään punanuttuisena ja ystävällisenä ilontuojana.   

Kiertueaikataulu 

21.11. Rovaniemi, Joulupukin pajakylä, hiekkakenttä Joulumaantien päässä, klo 17–21
           Suomen suurin drone-valoesitys alkaa klo 17.30–18.30 välillä. Säävaraus.
22.11. Oulu, K-Citymarket Raksila, Tehtaankatu 5, klo 15.30–19.30
23.11. Siilinjärvi, K-Supermarket Siilinjärvi, Tarinantie 2, klo 14–18
25.11. Jyväskylä, K-Citymarket Keljo, Kylmälahdentie 6, klo 15.30–19.30
26.11. Tuuri, Keskisen Kyläkauppa, Onnentie 7, klo 15.30–19.30
27.11. Tampere, K-Citymarket Turtola, Martinpojankatu 4, klo 15.30–19.30
29.11. Turku, Prisma Tampereentie,  Vanha Tampereentie 108, klo 15.30–19.30
30.11. Vantaa, K-Citymarket Tammisto, Tammiston kauppatie 9, klo 14–18
3.12. Lahti, K-Citymarket Laune,  Ajokatu 53,  klo 15.30–19.30 
4.12. Kotka, K-Citymarket Kotka, Jumalniementie 8, klo 15.30–19.30
5.12. Helsinki, K-Citymarket Easton, Itäkeskus, Gotlanninkatu 13, klo 15.30–19.30
7.12. Vantaa, McDonald’s Porttipuisto, Porttisuontie 4, klo 14-18   

Tällainen on Coca-Cola Joulurekka 

  • Coca-Cola Joulurekka nähtiin ensimmäisen kerran Coca-Colan joulumainoksessa 90-luvulla. 
  • Coca-Cola Joulurekat nähtiin ensimmäisen kerran televisiossa vuonna 1995. Kokonainen karavaani taianomaisia, kirkkailla jouluvaloilla koristeltuja rekkoja kulki televisiomainoksessa läpi lumisten maisemien ja kaupunkien katujen. 
  • Joulurekka on vieraillut 27 vuoden ajan yli 300 kaupungissa eri puolilla maailmaa. 
  • Suomessa nähtävä Coca-Cola Joulurekka on harvinainen Kenworth VW900A -jenkkirekka vm. 1978. Rekka on ollut Suomessa 80-luvulta saakka. 
  • Vuonna 2018 Coca-Cola Joulurekka teki kansainvälistä historiaa ja pysähtyi Napapiirillä ensimmäistä kertaa ikinä, Joulupukin kotikaupungissa Rovaniemellä.
  • Vuonna 2019 Coca-Cola Joulurekka vieraili Coca-Cola Joulupukin piirtäjän Haddon Sundblomin juurilla Ahvenanmaalla Maarianhaminassa, ja teki kansainvälistä historiaa kulkemalla laivakyydillä ensimmäistä kertaa. 
  • Vuonna 2021 Coca-Cola Joulurekka päätti kiertueensa joulutapahtumaan Keravalla, Coca-Colan kotikaupunkiin Suomessa. Sinebrychoff valmistaa Keravalla kaikki Suomen Coca-Colat. 
  • Vuonna 2023 Coca-Cola Joulurekka jatkoi matkaansa Helsingistä Tallinnaan, jossa se osallistui Tallinnan joulutorin avajaisiin.
  • Julkkisrekkaa ohjastaa tänäkin vuonna Jari Tarkkanen. 
  • Rekka on 19 metriä pitkä ja sen kyljissä loistaa noin 11 000 led-valoa. 

Juomaa sähkö-HCT:llä

Juomavalmistaja Hartwall on ottanut käyttöönsä Suomen ensimmäinen sähköllä kulkevan Volvo FH Aeron HCT-yhdistelmän. Sähköisen HCT-yhdistelmän käyttöönotto liittyy yhtiön kuljetusten päästövähennystoimiin. Vuonna 2021 yhtiö selvitti yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen kanssa erilaisia keinoja kotimaan kuljetusten pienentämiseen datan avulla.

“Logistiikassa syntyy noin 11 prosenttia koko arvoketjun päästöistä. Projektin kautta saimme konkreettisia oppeja siitä, millä keinoin päästöt saadaan kuriin”, kertoo Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho, joka kertoo laskelmien koskevan koko Royal Unibrew -konsernia.

Tutkimustulosten perusteella Hartwallilla on testattu päästöttömiä logistiikkaratkaisuja, ja nyt käyttöön hankittiin siis sähkökäyttöinen yli 31-metrinen ajoneuvoyhdistelmä. Juomalastissa Lahden ja Helsingin välillä kulkevan yhdistelmän päästöjen kerrotaan olevan jopa 100 prosenttia pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevissa autoissa.

Täysperävaunuyhdistelmän omistaa ja sitä operoi Storemen Logistics. Yhtiön toimitusjohtaja Jari Jokinen kertoo, että 21 tunnin vuorokausiajoon suunnitellun 68 tonnia painavan yhdistelmän lataaminen optimoidaan tarkoin. Asia on olennainen, sillä Volvo Trucksin mukaan toimintamatka täydellä kuormalla on 540 kWh:n akuston yhdellä latauksella noin 200 kilometriä.

“Hartwallilla pääsemme lataamaan akut lastauksen aikana uusien latauspisteiden ansiosta”, Jokinen kommentoi.

Hartwallin panimolle Lahteen on Destian toimesta asennettu Kempowerin latauspisteet.

Käyttöön otetun uuden täyssähköisen Aero-mallin lisäksi Hartwallilla on käytössä sähköllä kulkevia pakettiautoja ja sähkökuorma-autoja kaupunkijakelussa. Lisäksi teillä liikkuu biokaasulla kulkevia ajoneuvoyhdistelmiä siirtoajossa ja biokaasulla kulkevia kuorma-autoja maaseutujakelussa. Haja-asutusalueilla Hartwall on siirtynyt osin yhdistettyihin kuljetuksiin, joka tarkoittaa sitä, että juomien lisäksi samassa kuljetuksessa voidaan toimittaa myös muita tuotteita.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...