Viikolla 48 Renault Trucks T E-Tech Diamond Echo -kiertue huipentui Suomessa, kun sähkökuorma-auto matkasi Vantaalta Rovaniemelle Joulupukin Pajakylään. Renault Trucks Suomen mukaan T E-Tech suoriutui maamme vaativista talviolosuhteista erinomaisesti.
”Halusimme testata käytännössä, miten sähkökuorma-auto pärjää ankarissa talviolosuhteissa. Suuntasimme Suomeen, ja osallistuin itse kiertueen viimeiseen osuuteen Helsingistä Rovaniemelle. Yli 900 kilometriä liukkailla teillä ja -19°C asteen pakkasessa tarjosi täydellisen mahdollisuuden kokeilla T E-Tech sähkökuorma-auton suorituskykyä 33 tonnin yhdistelmäpainolla. Kaikki sujui moitteettomasti. Ajot Suomessa osoittivat, että sähkökuorma-autot selviytyvät talviolosuhteista ongelmitta. Latausasemilla ei ollut haasteita, ohjaamon lämmitys oli miellyttävä, eikä energiankulutus kasvanut merkittävästi. Kulutuksen pieni nousu johtui lähinnä talvirenkaista ja haastavista sääolosuhteista”, kertoo Renault Trucksin latausratkaisuista vastaava johtaja Régis Pierrelle.
Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Juha Mattila ajoi suurimman osan matkasta Vantaalta Rovaniemelle sekä paluumatkan Rovaniemeltä Tampereelle.
”Matkan varrella tapasimme useita E-Tech asiakkaitamme, jotka antoivat erittäin positiivista palautetta Renault Trucks E-Tech -sähkökuorma- ja pakettiautojen suorituskyvystä talviolosuhteissa. Ajoin suurimman osan reitistä, ja voin todeta, että kokemus oli erittäin miellyttävä. T E-Tech selviytyi loistavasti kaikista talven haasteista”, Mattila kertoo.
Erityisesti paluumatka Rovaniemeltä Tampereelle korosti T E-Techin luotettavuutta ja monipuolisuutta:
”Ajoin yhden päivän aikana yli 720 kilometriä ja koin Suomen sään koko kirjon. Rovaniemellä pakkasta oli -19°C, kun taas Tampereella lämpötila nousi +5°C:een. Matkalla kohdattiin kaikkea kirkkaasta taivaasta lumimyrskyihin ja kaatosateisiin. Reitti oli vaativa, mutta T E-Tech suoriutui erinomaisesti vaihtelevissa olosuhteissa”, Mattila summaa.
Diamond Echo -esittelyauton Euroopan kiertueella täyssähköisellä Renault Trucks T-E-Tech kuorma-autolla on tähän mennessä ajettu yli 20 000 kilometriä, pysähdytty 60 eri kaupungissa ja vierailtu 10 maassa. Esittelyajoneuvo on varustettu heijastavilla ja kaukosäätimillä säädettävillä hohtavilla maalauksilla, jotka hyödyntävät Lumilor-teknologiaa.
Traficomin teettämässä testissä on havaittu vakava riski tiettyjen Jyki-vetoaisojen rakenteessa. Vaurio voi aiheuttaa vetoauton ja perävaunun kytkennän katkeamisen ajon aikana, mikä vaarantaa liikenneturvallisuuden. Traficom on asettanut rajoituksia tuotteiden valmistukseen ja myyntiin sekä velvoittanut valmistajaa tiedottamaan asiasta.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin testissä on havaittu Jyki-vetoaisan rakenteessa väsymismurtuma, joka voi johtaa vetoauton ja perävaunun välisen kytkennän katkeamiseen. Tällainen vaurio voi aiheuttaa merkittävän turvallisuusuhan liikenteessä.
M2017R-vetoaisa
Vetoaisat, joissa riski on havaittu:
Jyki M2017 R, E4*55R*01/06*0944*00
Jyki M2017 R and L, 190kN, E4*55R*01/07*0945*01
”Testissä havaitsimme kriittisessä kohdassa rakennetta väsymismurtuman, joka voi käytännössä johtaa vetoaisan pettämiseen. Tämä on erittäin vakava turvallisuusriski, joka edellyttää nopeita toimia”, kertoo Traficomin tarkastaja Lassi Varis.
Toimenpiteet riskin hallitsemiseksi
Traficom on antanut Jyki Oy:lle väliaikaisen kieltopäätöksen valmistaa, markkinoida tai luovuttaa tuotteita, joiden rakenne on tunnistettu riskialttiiksi. Lisäksi valmistaja on velvoitettu tiedottamaan loppukäyttäjiä asiasta. Väliaikainen päätös on voimassa, kunnes asiassa tehdään lopullinen ratkaisu.
”Etenemme markkinavalvontaprosessimme mukaisesti ja varmistamme, että tiedonkulku loppukäyttäjille on mahdollisimman nopeaa. Näin voimme ehkäistä mahdollisia vaaratilanteita ajoissa. Yhteistyö Traficomin ja valmistajan välillä on toiminut tilanteessa hyvin”, korostaa Varis.
Ajoneuvolain mukaan ajoneuvoa, jonka rakenteessa on havaittu turvallisuuteen vaikuttava puutteellisuus, ei saa käyttää liikenteessä ennen kuin puutteet on korjattu.
Traficom jatkaa yhteistyötä toimijoiden kanssa varmistaakseen tuotteiden turvallisuuden ja luotettavuuden markkinoilla. Ennakoiva toiminta on olennainen osa liikenneturvallisuuden edistämistä.
Jyki on antanut 26.11.2024 vastineen asiassa:
”Traficom on suorittanut markkinavalvontaa vetoaisoihimme. M2017R-vetoaisamallimme ei läpäissyt väsytystestiä hyväksytysti. Tästä syystä Traficom on antanut Jyki Oy:lle väliaikaisen kieltopäätöksen valmistaa, markkinoida tai luovuttaa tuotteita, joiden rakenne on tunnistettu riskialttiiksi. Jyki Oy on aloittanut vaadittavat toimenpiteet yhdessä Traficomin, aisan suunnitelleen insinööritoimiston, aisan hyväksyntäviranomaisen sekä testauslaitoksen kanssa. Kehotamme suorittamaan säännöllisesti silmämääräisen tarkastuksen vetotankoputken ja vetosilmukan kiinnityslevyn hitseihin. (kuva 2.) Mikäli löydätte aisasta ratkeaman, ei perävaunua saa käyttää ennen vetoaisan vaihtoa.”
Kuva 2. Vetosilmän hitsiliitosKuva 3. Vetoaisan tyyppikilpi
Dachser Finlandin uusi logistiikkakeskus avautuu Tampere-Pirkkalan lentoaseman alueelle alkuvuodesta 2025. Keskuksen tavoite on yhdistää Pirkanmaan ja muun Suomen yritykset koko Euroopan kattavaan Dachserin kuljetusverkostoon, tarjoten nopeat toimitukset ja päivittäiset lähdöt Eurooppaan.
Dachserin Tampere-Pirkkalan logistiikkakeskuksen rakennusprojekti on edennyt suunnitellusti, ja sen luovutus tilaajalle tapahtuu tammikuun 2025 lopussa. Keskuksen operatiivinen toiminta käynnistyy helmikuun puolivälin jälkeen. Dachserin mukaan keskuksen tarkoitus on tarjota suomalaiselle teollisuudelle ja kaupalle, erityisesti Pirkanmaan ja Satakunnan yrityksille, entistä tehokkaampia ja luotettavia logistiikkapalveluita paikallisen asiakaspalvelun ja asiantuntemuksen sekä maailmanlaajuisen kuljetusverkoston tukemana.
”Olemme erittäin innoissamme Tampere-Pirkkalan logistiikkakeskuksen valmistumisesta. Tämä investointi kehittää palveluntarjontaamme merkittävästi ja tukee samalla asiakkaidemme kasvua ja kilpailukykyä. Tämän lisäksi Pirkanmaan elinvoimaisuus, kuntarajat ylittävä yhteistyö ja kehittyvä logistinen sijainti tarjoavat vahvan perustan kasvulle ja yhteistyölle”, toteaa Tuomas Leimio, Dachser Finland European Logisticsin toimitusjohtaja.
Uusi logistiikkakeskus toimii jatkossa Dachser Finlandin Suomen poikittaisliikenteen solmukohtana, josta lähtee kattava runkoliikenne koko maahan päivittäin. Lisäksi keskuksesta lähtee päivittäisiä kansainvälisiä vientikuljetuksia suoraan Saksaan, Ruotsiin ja Viroon, ja useamman kerran viikossa myös Puolaan. Keskus palvelee myös suoran tuontiliikenteen tarpeita, mahdollistaen kuljetukset Keski-Euroopasta, Virosta ja Pohjoismaista suoraan Pirkkalaan.
Rekrytoinnit käyntiin.
Uuden terminaalin yhteyteen rakentuu tulliterminaali ja säältä suojattu raskaan tavaran käsittelytila. Dachser Finland ottaa käyttöönsä myös ensimmäisen sähköisen jakeluautonsa Tampereen ja Pirkkalan alueella marras-joulukuussa, mikä tukee entisestään yrityksen kestävän kehityksen tavoitteita.
Dachser Finlandin mukaan sen tavoitteena on luoda pitkäaikaisia kumppanuuksia alueen yritysten kanssa ja tukea talouskasvua paikallisissa yhteisöissä. Yrityksen asiantuntevan ja kokeneen henkilöstön luvataan tuovan paikallista asiantuntemusta ja globaalia kattavuutta asiakkailleen. Tässä toimii tukena myös yrityksen paikallisesti toimiva asiakaspalvelu, Dachserilta muistutetaan.
Dachser Finland tulee käyttämään uutta logistiikkakeskusta sekä maantiekuljetusten että lento- ja merirahdin liiketoiminta-alueillaan. ”Tämä on hieno tilaisuus yhdistää voimamme saman katon alle, saada uudet nykyaikaiset tilat ja aloittaa synergioiden luominen yhdessä”, Dachser Finland Air & Sea Logisticsin toimitusjohtaja Petri Kallio kertoo.
Rekrytointi ensimmäisten uusien työntekijöiden osalta sekä operatiivisiin tehtäviin että asiakaspalveluun alkaa marraskuussa.
Varaosa- ja korjaamopalveluita raskaan kaluston ammattilaisille tarjoavan Raskassarja-ketjun ydintoimijat Hyvinkään HRP Oy, Ikaalisten Autovaruste Oy, Originator Oy ja Varaosa Närhi Oy yhdistyvät.
Raskassarja-ketju on yksityisten ja paikallisten varaosakauppiaiden vuonna 1989 perustama markkinointi- ja hankintaorganisaatio, joka on vuosikymmenten saatossa kehittynyt ja kasvanut maanlaajuiseksi toimijaksi. Ketjuun kuuluu nykyisin 15 raskaan kaluston varaosaliikettä ja kahdeksan monimerkkikorjaamoa.
Hyvinkään HRP Oy, Ikaalisten Autovaruste Oy, Originator Oy ja Varaosa Närhi Oy ovat Raskassarja-ketjun pitkän linjan ydintoimijoita ja heidän toimintansa yhdistymisellä syntyy Suomeen reilut sata raskaan kaluston kunnossapidon ammattilaista työllistävä toimija. Yritysten yhteenlasketun, vuoden 2024 liikevaihdon ennustetaan kohoavan reilun 25 miljoonan euron tuntumaan.
Yritysten toiminta jatkuu 1.1.2025 tapahtuvan yhdistymisen jälkeen entisellään nykyisissä tiloissa ja nykyisellä henkilöstöllä. Pitkällä aikajänteellä yhdistymisellä tavoitellaan etuja erityisesti hankinnan, palveluvalikoiman ja koulutuksen näkökulmasta, mikä näkyisi asiakkaalle aiempaa parempana asiakaskokemuksena.
”Vuoden 2025 alussa tapahtuvan yhdistymisen kautta Raskassarja-ketju voi tarjota asiakkailleen palveluita kattavammin sekä ennen kaikkea kustannustehokkaammin ja nopeammin. Vahvemman yhteistyön kautta voimme tarjota maanlaajuisesti suurempia kokonaisuuksia ja samalla valmiutemme esimerkiksi henkilökuntamme koulutuksiin paranevat merkittävästi”, valottaa Raskassarjan ja Finnish RK-Groupin toimitusjohtajana 1.1.2025 aloittava Kari Melanen. Hänen mukaansa meneillään oleva ajoneuvojen käyttövoimamuutos etenee vääjäämättä ulottaen vaikutuksensa myös monimerkkikorjaamoihin.
”Raskassarja-ketjussa haluamme olla eturivissä ottamassa vastaan muutoksen mukanaan tuomia uusia haasteita”, painottaa Melanen, jonka mukaan yrityksessä halutaan varmistaa toiminnan ja henkilöstön kehittyminen.
”Toimintamme kulmakivenä on saada asiakkaiden kalusto tuottavaan toimintaan tien päällä mahdollisimman nopeasti ja kustannustehokkaasti”, muistuttaa Melanen kunnossapidon parissa toimivan yrityksen toiminnasta.
Raskassarja-ketjun paikallisuuden ja yrittäjävetoisen toiminnan kerrotaan olevan vahvuuksia, joihin luvataan nojata myös jatkossa:
”Yrityksillä on pitkät perinteet ja paikallisesti vahva jalansija, joiden avulla ne toimivat jatkossakin paikalliset palvelutarpeet huomioiden. Omistajat toiminnan takana pysyvät samana ja nykyiset yrittäjät jatkavat myös Raskassarjan omistajina”, lupaa Melanen.
Raskassarja-ketjun muut yrittäjät jatkavat korjaamo- ja varaosaliiketoimintaa entiseen tapaan Partner-verkostossa saaden tuekseen koko Raskassarja-ketjun osaamisen ja kokemuksen.
”Toimintamme sekä korjaamo- että varaosaliiketoiminnassa auttaa meitä kehittymään johtavaksi raskaan kaluston monimerkkitoimijaksi Suomessa. Pitkällä aikavälillä tavoitteenamme on kasvaa aiempaa vahvemmaksi toimijaksi molemmissa liiketoiminnoissa”, päättää Kari Melanen.
Scuderia Ferrari HP on vastaanottanut huomattavan kalustolisäyksen logistiikkatoimintoihinsa 16:n uuden Ivecon muodossa. 15 uutta S-Way -kuorma-autoa ja yksi Daily-pakettiauto ovat tärkeässä vastuussa Ferrarin Formula 1 -tiimin kilpa-autojen ja varusteiden kuljettamisessa kilparadoille ympäri maailman.
Iveco on Scuderia Ferrari HP:n virallinen kumppani ja Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europa -kilpailun virallinen sponsori. Iveco kertoo myös olevansa sitoutunut edistämään tulevaisuuden kuljetuksia yhä nopeammin – ja tyylikkäämmin – ja tämän luonnehditaan sopivan täydellisesti tiimille, joka edustaa moottoriurheilun huippua.
20 vuotta italialaista yhteistyötä
Ivecon johto, strategian ja markkinoinnin johtaja Carlotta Mathis sekä Italian maajohtaja Massimiliano Perri mukaan lukien, oli läsnä Ferrari-radalla Fioranossa järjestetyssä ajoneuvojen luovutusseremonissa yhdessä Scuderia Ferrarin urheilutoimenjohtaja Diego Iovernon kanssa. Ivecon ja Ferrarin yhteistyö ulottuu pitkälle pelkän kuljettamisen ulkopuolelle, sillä sen tiedotetaan edustavan yhteistä visiota kestävyydestä ja innovaatioista.
”Yli kahdenkymmenen vuoden aikana Iveco ja Ferrari ovat kehittäneet vahvan yhteistyön, joka perustuu yhteisiin arvoihin, ja inspiroi huippuosaamiseen ja innovaatioihin. Sitoutumisemme kestävyyteen ajaa meitä olemaan päästöttömän liikennöinnin edelläkävijöitä. Ferrari puolestaan edistää teknologisen hiilineutraaliuden periaatetta, ja on äskettäin avannut uuden laitoksen sähköisten moottoreiden tuotantoa ja kehitystä varten”, kertoo Mathis.
Rosso Corsan -punaiset työhevoset
Uusi Iveco-kalusto ei ole suunniteltu pelkästään lisäämään Scuderia Ferrari HP:n logistisia mahdollisuuksia ja kuljetuskapasiteettia. Huomionarvoista on myös ajoneuvojen ulkoasu, joka heijastaa tiimin tunnusomaisia värejä: ikonista punaista Rosso Corsaa ja Formula 1 -maailman ylpeää perintöä. Näiden ajoneuvojen kerrotaan näyttelevän ratkaisevaa roolia, kun varmistetaan tiimin toiminnan sujuvuutta kilpailukauden vaatimuksissa. Ivecon uusi kalusto kerrotaan antavan Ferrarille mahdollisuuden entistäkin luotettavampiin ja nopeampiin siirtymiin, ja kilpa-autot ja varusteet saavuttavat määränpäänsä nopeasti ja tarkasti, kuten moottoriurheilun maailmassa on totuttu.
Lisäksi eDaily, Daily-mallin sähköinen vastine, liittyy rivistöön ennen vuoden loppua ja tulee tehostamaan tehtaan logistiikkatoimintoja sekä osoittamaan Ivecon sitoutumista kestävämpiin kuljetusratkaisuihin.
Ranskalainen puhtaan energian infrastruktuuriin keskittynyt yhtiö Proviridis on kehittänyt Kempowerin kanssa uuden sähkörekkojen latausasennusratkaisun, joka tukee logistiikan sähköistymistä. Maanalainen asennus ratkaisee keskeisen tilahaasteen raskaan kuljetuskaluston sähköistämisessä ja voi säästää merkittävästi tilaa logistiikkakeskuksissa ja sähkörekkojen latausasemilla.
Ranskalainen Proviridis on suunnitellut Kempowerin pikalatureiden asentamiseen uudenlaisen ratkaisun, joka mahdollistaa latauslaitteiden sijoittamisen maan alle. Samalla uusi asennusinnovaatio poistaa tarpeen varata olemassa olevilta pysäköintialueilta tilaa latureille. Innovaatio kehitettiin Proviridisin rekkavarikolla Saint Quentin Fallavierissä Ranskassa.
Tila ja tilankäyttö on yleinen haaste logistiikassa, eivätkä kookkaat latausasemat ainakaan helpota asiaa. Siksi Proviridis testasi, miten Kempower Control Unit -ohjausyksikön voi asentaa maan alle. Ohjausyksikkö saa virtansa maan päälle asennetusta 600 kW -tehoisesta Kempower Power Unit -tehoyksiköstä. Onnistunut pilotointi on ensimmäinen esimerkki maanalaisen asennuksen hyödyntämisestä tilarajoitteiden voittamiseksi, ja tarjoaa edullisemman vaihtoehdon nykyisin jo monissa logistiikkakeskuksissa käytetyille, ajoneuvojen yläpuolelle asennettaville latureille.
Latauslaitteiston sijoittaminen maan alle tarjoaa lisäetuna suojan vaurioilta, ja samalla latausinfran hajautettu suunnittelu mahdollistaa käytettävissä olevan tehon dynaamisen jakamisen Kempower Power Unitista jopa kahdeksalle laturille. Proviridiksen pilottiasennuksen pohjalta on jo lähdetty kehittämään räätälöityjä kokonaisuuksia muille asiakkaille. Uusi asennustapa voi tarjota ratkaisun myös sähköbussivarikoille, joissa latausjärjestelmän asennukseen liittyy samankaltaisia tilahaasteita erityisesti kaupungeissa.
Perinteinen tapa asentaa latauslaitteita varikoille voi johtaa jopa 20 %:n vähennykseen olemassa olevasta rekkojen pysäköintikapasiteetista. Kempower on jo aiemmin saanut tunnustusta lataussatelliittiensa pienestä koosta ja tehokkaasta tilankäytöstä. Proviridiksen patentoima ratkaisu Kempowerin latureiden asentamiseksi voi entisestään lisätä sijoitetun pääoman tuottoa varmistamalla, että ajoneuvojen lukumäärää ei tarvitse vähentää tilanpuutteen vuoksi, kun yhtiöt sähköistävät rekkakalustoaan.
Innovaatio on tällä hetkellä pilottikäytössä Proviridisin Saint Quentin Fallavierin V-GAS-asemalla. Seuraavassa vaiheessa Proviridis laajentaa ratkaisua muualle Ranskaan hyödyntäen yksinomaan Kempowerin pikalatausratkaisuja. Proviridiksen latauskenttä pystyy tarjoamaan jopa 240 kW tehoa yhdelle kuorma-autolle, mikä mahdollistaa latauksen 0–100 %:n noin tunnissa.
Kempowerin Ranskan myyntijohtaja Cédric Moret kommentoi: ”Monet logistiikka-alan yritykset ovat sitoutuneet edistämään kestävää kehitystä, mutta he tarvitsevat ratkaisuja, jotka säilyttävät varikoiden kapasiteetin, kun kalustoa sähköistetään. Valitettavasti pysäköintitilan menetys on kuitenkin yleinen ongelma latausinfran asennuksessa, ja juuri siksi olemme erittäin innoissamme Proviridisin maanalaisen ratkaisun tuomista uusista mahdollisuuksista.”
Proviridisin tekninen johtaja Olivier Verdu kommentoi: ”Meillä on pitkä kokemus innovaatioista, kuten akkuvarastojen integroinnista latausasemiimme, ja olemme ylpeitä voidessamme olla uuden maanalaisen latausratkaisun edelläkävijöitä yhdessä Kempowerin kanssa. Kestävyys ja joustavuus ovat kaksi keskeistä kuljetuskaluston ominaisuutta, ja Kempowerin Control Unit -ohjausyksikkö osoittautui erittäin sopivaksi maanalaisen ratkaisun vaatimuksiin. Kempower Control Unit kestää hyvin lämpötilan ja ympäristöolosuhteiden vaihteluita, tarvitsee vain vähäistä tuuletusta ja vastaa monipuolisesti asiakastarpeisiin – nämä ovat kaikki ominaisuuksia, jotka tekevät Kempowerin ratkaisusta täydellisen vaihtoehdon logistiikan latausjärjestelmiin.”
Sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon kesäkaudella 2024 nousi hieman vuoteen 2023 verrattuna, selviää Väyläviraston tilaamasta tuoreesta tutkimuksesta. Kokonaistyytyväisyyden nousun taustalla on erityisesti ammattiautoilijoiden tyytyväisyyden kasvu.
Väyläviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen kesäkauden tulokset osoittavat, että etenkin raskaan liikenteen edustajat ovat edellisvuotta tyytyväisempiä maanteiden tilaan ja kuntoon. Tyytyväisyys kasvoi sekä pääteiden että muiden teiden osalta ja nousi lähemmäksi yksityishenkilöiden tasoa.
Yksityishenkilöiden osalta kokonaistyytyväisyyden muutos parempaan oli maltillisempi, mutta silti tilastollisesti merkittävä. Pääteiden kuntoon oltiin vuotta 2023 tyytyväisempiä, mutta tyytyväisyys muiden teiden kuntoon on ollut loivassa laskussa jo vuodesta 2019 alkaen.
”Tuloksissa näkyvät edelleen aiempien vuosien niukemmat päällystysmäärät, kun pääteitä on jouduttu priorisoimaan. Tänä vuonna päällystetään runsaat 4 000 kilometriä maanteitä hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin, runsaasti myös pääteiden ulkopuolella. Täysimääräisesti päällystykset näkyvät tienkäyttäjien tyytyväisyydessä tyypillisesti vasta vuoden viiveellä”, kertoo teiden kunnossapidon ohjausosaston johtaja Lars Westermark Väylävirastosta.
Väylävirasto määrittelee maanteiden kunnossapidon tavoitetason. Palvelutason toteutumisesta huolehtivat alueellisten ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueet, jotka tilaavat teiden kunnossapidon.
Tyytyväisyys sorateiden kesäkuntoon nousussa
Tyytyväisyys sorateiden kuntoon keväällä ei suuremmin laskenut, vaikka kelirikkokausi olikin vaikeahko. Raskaan liikenteen osalta tyytyväisyys jopa hivenen nousi. Toisaalta erittäin vaikeilta kelirikkovaurioilta myös vältyttiin.
”Kesällä tyytyväisyys sorateihin nousi sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden keskuudessa. Tätä selittää ainakin osittain kesän otolliset olosuhteet hoitotoimenpiteiden näkökulmasta. Vuonna 2022 uudistetut sorateiden kunnossapidon toimintalinjat alkavat myös vaikuttaa sorateiden kunnossapitoon”, toteaa maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.
Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimus kahdesti vuodessa
Väylävirasto selvittää tienkäyttäjien tyytyväisyyttä kahdesti vuodessa. Toinen tutkimuksista koskee talvikunnossapitoa, toinen taas maanteiden tilaa ja kuntoa kesäkaudella. Tutkimusten tuloksia käytetään Väyläviraston ja ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueiden toiminnan onnistumisen seurantaan sekä apuna toiminnan suunnittelussa ja ohjauksessa.
Nyt julkaistut tulokset ovat kesäkauden tutkimuksesta, joka toteutettiin 15.8.-25.9.2024. Yksityishenkilöiden tiedonkeruu tehtiin online-paneelissa, raskaan liikenteen puolestaan kirjekyselyllä, johon tarjottiin lisäksi sähköinen vastausmahdollisuus. Tutkimukseen vastasi 4 603 yksityishenkilöä ja 1 281 ammattiautoilijaa.
Poliisi valvoi viikon ajan tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa. Valvonnassa poliisi muun muassa keskeytti 20 ajoneuvon matkan kokonaan niiden liikenneturvallisuudelle vaarallisten epäkuntoisuuksien vuoksi.
Poliisin raskaan liikenteen valvonnan painopisteinä olivat ajo- ja lepoaikojen noudattaminen, kuorman varmistaminen, ajoneuvojen kunto sekä ylikuormat. Lisäksi poliisi valvoi tällä kertaa myös linja-autoilla suoritettavia koulukuljetuksia.
Poliisin raskaan liikenteen valvontajakson aikana todettiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia 106 sekä ajopiirturirikkomuksia 38 kappaletta. ”Kaikki ajo- ja lepoaikarikkomukset, joista seuraamus määrättiin, ylittivät selvästi lainsäädännön asettamat rajat”, toteaa poliisitarkastaja Kari Onninen.
”Epäkuntoisuuksista seuraamuksia kirjattiin 119 kappaletta, ja lisäksi 20 ajoneuvon matka keskeytettiin liikenneturvallisuudelle erityisen vaarallisten epäkuntoisuuksien johdosta. Kyse oli käytännössä liikennekelvottomista ajoneuvoista”, toteaa Onninen.
Lisäksi rangaistuksia jaettiin muun muassa puutteellisesta kuorman varmistamisesta (34 kpl), ja ylikuormista (42 kpl).
Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1485 raskasta ajoneuvoa, joista 1291 kotimaista, 194 ulkomaista, sekä näiden lisäksi 94 linja-autoa.
Tehostettua valvontaa suoritettiin kaikkien poliisilaitosten alueilla.
”Vaikka rikkomuksia todettiin kaikilla teemaan asetetuilla painopistealueilla, osalla kuljettajista ja kuljetusyrityksistä asiat olivat täysin kunnossa. Tällöin matka jatkui ilman suurempia viivytyksiä poliisin tarkastuksen jälkeen kohti seuraavaa lastaus-, purku- tai taukopaikkaa. Poliisi jatkaa säännöllistä raskaan kaluston valvontaa koko valtakunnan alueella”, muistuttaa Onninen.
Eurooppalainen kuluttajatestijärjestö Euro NCAP on ensimmäistä kertaa arvioinut raskaiden kuorma-autojen turvallisuutta. Testeissä täydet viisi pistettä nappasi ainoana Volvo ja peräti kahdella eri mallilla.
Autojen turvallisuutta testaava Euro NCAP on laajentanut testaustaan nyt myös kuorma-autojen turvallisuusluokittamisen puolelle. Euro NCAP aloitti ensimmäisen kerran hyötyajoneuvojen turvallisuuden testaamisen vuonna 2021, ja tuolloin käyttöön otettiin kevyiden hyötyajoneuvojen luokittelu. Uusimmat testaukset koskevat raskaan kaluston ajoneuvoja, ja ensimmäisenä testattiin vetoautoyksiköitä eri valmistajilta.
Näiden lajissaan ensimmäisten testien myötä Truck Safe 2024 -nimellä julkaistut tulokset toivat Volvo FM ja Volvo FH Aero -malleille täydet viisi Euro NCAP -tähteä. Molemmat Volvon mallit saivat myös CitySafe -kaupunkiturvallisuuspalkinnon.
Belgiassa sijaitseva European New Car Assessment Program (Euro NCAP) perustettiin ensimmäisen kerran vuonna 1996, ja siitä tuli nopeasti eurooppalainen alan standardi henkilöautojen turvallisuuden arvioinnissa. Sitä tukevat useat Euroopan hallitukset, mukaan lukien Euroopan unioni.
Kuorma-autotestissä jokaiselle turvajärjestelmälle annettiin pisteet, jotka laskettiin yhteen kunkin alueen osalta. Näitä pisteitä käytettiin laskettaessa koko ajoneuvon tähtiluokitus alkaen yhdestä tähdestä ja päättyen viiteen tähteen.
Ensimmäinen Truck Safe -protokollan mukaan testattu ryhmä koostui yhdeksästä pitkän matkan kuorma-autosta. Testattaviksi valitut yhdeksän kuorma-autoa edustavat NCAP:n mukaan 95 %:a tällä hetkellä tavattavista uusista kuorma-autoista Euroopan teillä.
Truck Safe on ensimmäinen Euro NCAP:n testausprotokolla, jossa mitataan ajoneuvon turvallisuutta koko onnettomuuden tapahtumakaaren ajan. Pitkän matkan kuorma-autojen arviointimenetelmä keskittyy onnettomuuden kolmeen päävaiheeseen ja tyypillisen onnettomuusskenaarion aikajanaan: tunteihin ja minuutteihin ennen onnettomuutta painottaen turvallista ajoa, aktiivisen turvallisuusjärjestelmän väliintuloa ennen tapausta tai onnettomuuden välttämistä ja onnettomuuden jälkeistä ”kultaista tuntia”, eli tilanteen selvittämistä heti tapauksen jälkeen. Suorituskyvystä kussakin vaiheessa annetaan prosenttiosuus. Nämä pisteet yhdistetään viiden tähden kokonaisarvion määrittämiseksi. Arviointiluokat ovat:
Ajoturvallisuus: kaikkien autossa olevien henkilöiden tarkkailujärjestelmät, kuten turvavyömuistutin, lisäksi erityisesti kuljettajaa koskevat järjestelmät, kuten esimerkiksi vireystilan tarkkailujärjestelmät ja vastaavat, näkyvyys (sekä suora että epäsuora) ja ajoneuvon avustustoiminnot (esim. nopeusavustin)
Törmäyksen välttäminen: Etutörmäykset (auto, jalankulkija ja pyöräilijä), alhaisella nopeudella tapahtuvat törmäykset ja kaistanvaihtotilanteessa tapahtuvat kolarit
Pelastaminen: Pelastustiedot ja uhrien pelastamisen helppous ensimmäisen tunnin aikana.
Viiden tähden pisteytyksen lisäksi Euro NCAP on ottanut käyttöön myös lisäakkreditoinnin nimeltä CitySafe. Tämä akkreditointi myönnetään kuorma-autoille, joissa on käytetty teknologioita tai sellaista suunnittelua, joilla voidaan estää kaupungeissa tai taajamissa tyypillisesti tapahtuvia onnettomuuksia. Tästä esimerkkinä on automaattinen hätäjarrutus, jos ajoneuvon rinnalla havaitaan kuljettajalle havaitsemattomia polkupyöriä käännöstilanteissa.
Euro NCAP:n tavoitteena on asteittain laajentaa testejä myös varsinaiseen rakenteelliseen kolaritörmäyssuojaukseen sekä testata kuorma-autoja muissakin kuljetussegmenteissä.
Mitä testi sitten kertoo ensimmäisen vuoden osalta?
Euro NCAP -kommentti: ”DAF XF saavuttaa turvallisen ajosuorituksen, joka on luokkansa paras tasalattiaisessa pitkän matkan hytissä. Näkyväisyys on luokkansa paras erittäin avarien ikkunoiden, matalalla sijaitsevien ikkunalinjojen, apukuljettajan oven alaikkunan ja kaikkia peilejä korvaavan CMS-järjestelmän ansiosta. Auto on varustettu AEB-järjestelmällä, joka toimii kohtuullisen hyvin etu- ja takaosuman yhteydessä ajoneuvojen kanssa sekä etuosuman yhteydessä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. DAF XF:n vaikuttava suorituskyky kaupunkionnettomuustyypeissä ansaitsee CitySafe-palkinnon ja vankan 3 tähden kokonaisarvion. Se on siten hyvä valinta pitkän matkan sektorille, jossa toiminta voi edellyttää kaupungeissa ajamista.”
Euro NCAP -kommentti: ”Iveco kieltäytyi tarjoamasta ajoneuvoa testattavaksi. Siksi Euro NCAP testasi ja arvioi saatavilla olevan uusimman, hyvin varustellun ajoneuvon. Valmistaja ilmoitti meille, ettei ajoneuvo edusta heidän uusimman sukupolven ajoneuvojensa turvallisuussuorituskykyä, joka noudattaa GSR2-säädöksiä, mutta näiden autojen ensimmäisiä toimituksia ei odoteta ennen vuoden 2024 loppua. Testien perusteella Iveco S-WAY tarjoaa rajallisen suoran näkyvyyden ja vain vähän niitä ADAS-ominaisuuksia, joita Euro NCAP arvioi luokituksessaan. Tämä johtaa sen pettymykselliseen yhden tähden luokitukseen.”
Auto: MAN TGX Truck SAFE -tulos: ★★★☆☆ CitySafe: Ei Ajoturvallisuus – 56% Törmäyksen välttäminen – 60% Pelastaminen – 80%
Euro NCAP -kommentti: ”MAN kieltäytyi tarjoamasta ajoneuvoa testattavaksi. Tästä huolimatta Euro NCAP onnistui hankkimaan, testaamaan ja arvioimaan uusimman GSR2-standardin mukaisen mallin, joka on varustettu kaikilla asiaankuuluvilla turvallisuusvaihtoehdoilla. TGX tarjoaa vankan 3 tähden turvallisuussuorituksen, joka on hyvin tasapainossa turvallisen ajon ja onnettomuuksien välttämisen välillä. Sen suora näkyvyys on heikko, mikä sai nolla pistettä arvioinnissamme. Kuitenkin se on valinnaisesti saatavilla erinomaisella kameravalvontajärjestelmällä, joka parantaa kuljettajan näkökenttää. Se tarjoaa erittäin hyvän valikoiman onnettomuuksien välttämisteknologioita ja suorituskykyisen kaistanvalvontajärjestelmän.”
Auto: Mercedes-Benz Actros L Truck SAFE -tulos: ★★★☆☆ CitySafe: Ei Ajoturvallisuus – 72% Törmäyksen välttäminen – 51% Pelastaminen – 80%
Euro NCAP -kommentti: ”Daimler Trucks kieltäytyi tarjoamasta ajoneuvoa testattavaksi. Siksi Euro NCAP testasi ja arvioi uusimman, hyvin varustellun saatavilla olevan ajoneuvon. Auto oli ensirekisteröity heinäkuussa 2024. Valmistaja ilmoitti meille, että auto ei edusta heidän uusimman sukupolven ajoneuvojensa turvallisuussuorituskykyä, joka tuli saataville vasta myöhemmin vuonna 2024. Testien perusteella Actros L tarjoaa vankan 3 tähden turvallisuussuorituksen. Se on mitoiltaan korkein testattu kuorma-auto tässä luokassa, mutta CMS:n avulla se onnistuu silti saamaan hyvän turvallisen ajon arvion. Se tarjoaa erittäin hyvän valikoiman onnettomuuksien välttämisteknologioita, mutta joidenkin toimintojen suorituskyky oli rajallinen.”
Auto: Renault Trucks T Truck SAFE -tulos: ★★★★☆ CitySafe: Ei Ajoturvallisuus – 72% Törmäyksen välttäminen – 70% Pelastaminen – 80%
Euro NCAP -kommentti: ”Renault Trucks T saa vahvan neljän tähden luokituksen, mikä johtuu suurelta osin sen korkealaatuisista edistyneistä kuljettajan avustinjärjestelmistä (ADAS), jotka saavat tasapainoiset pisteet sekä turvallisessa ajossa että onnettomuuksien välttämisessä, ja joista suurin osa tulee vakiona. Sen suora näkyvyys on rajallisempi, vaikka äskettäinen CMS-järjestelmän lisääminen on parantanut sen yleistä turvallisen ajon pistemäärää. Auto hyötyisi myös pyöräilijöiden käännöksen mahdollistavasta toiminnosta. Yhdessä rajoitetumman suoran näkymäkyvyn kanssa tämä tekee siitä paremmin soveltuvan valtateille kuin kaupunkiliikenteeseen.”
Euro NCAP -kommentti: ”Scanian R-sarja on saatavilla lähes kaikilla kuljettajan avustinjärjestelmillä, jotka Euro NCAP ottaa huomioon, ja ne toimivat yleensä hyvin. Monet näistä järjestelmistä ovat kuitenkin lisäkustannuksia tuovia varustevaihtoehtoja. Näkyvyyden perusasiat ovat hyvät, mutta lopputulosta rajoittavat perinteisten peilien aiheuttamat esteet, eikä CMS-järjestelmä ole saatavilla. Auton ADAS-suorituskyky on hyvä useimmilla alueilla, mutta se jää vajaaksi joiltakin haavoittuvien tienkäyttäjien suojaamiseen tarvittavilta toiminnoilta. Kaiken kaikkiaan Scania R on hyvä vaihtoehto erityisesti valtatiekäyttöön, edellyttäen että autoon valitaan sopivat lisävarusteet.”
Euro NCAP -kommentti: ”Scanian G-sarjaa testattiin R-sarjalaisen kumppaniversiona. G-sarja hyötyy matalammasta hytistä, joka parantaa näkyvyyttä. Ajoneuvo on vankka suorittaja, jolla on tasapainoinen lähestymistapa turvallisessa ajossa ja onnettomuuksien välttämisessä. Se on saatavilla lähes kaikilla Euro NCAP:n huomioimilla kuljettajan avustinjärjestelmillä, ja ne toimivat yleensä hyvin, mutta R-sarjan tapaan monet näistä järjestelmistä ovat lisäkustannusvaihtoehtoja. Näkyvyyden perusteet ovat hyvät ja hyötyvät matalammasta hytin kiinnityskorkeudesta. Lopputulosta rajoittaa kuitenkin edelleen kameravalvontajärjestelmän puute. G-sarjan onnettomuuksien välttämissuorituskyky on hyvä useimmilla alueilla, ja AEB VRU yhdistettynä hyvään näkyvyyteen ansaitsee sille CitySafe-akkreditoinnin. Kaiken kaikkiaan Scania G on turvallinen valinta monenlaisiin ympäristöihin, edellyttäen että sopivat varustevaihtoehdot on valittu.”
Euro NCAP -kommentti: ”Volvo FH on erinomainen turvallinen valinta ajoneuvoksi vetoautosektorilla. Sen suora näkyvyys on hyvä, jota parantaa CMS:n saatavuus ja auton Aero-muotoiltu etuosa. Yhdistettynä erittäin hyviin avustinjärjestelmiin tämä tuottaa erinomaisen turvallisen ajon pistemäärän. Se saavuttaa erinomaiset pisteet myös onnettomuuksien välttämisessä, kun kaikki Euro NCAP:n arvioimat järjestelmät ovat saatavilla, mukaan lukien automaattinen jarrutus pyöräilijöiden suojaamiseksi kuorma-auton kääntymistilanteessa. Auton hyvä suora näkymäkyky yhdistettynä erittäin hyvään automaattiseen hätäjarrutukseen haavoittuvien tienkäyttäjien osalta ansaitsee myös Volvo FH:lle CitySafe-akkreditoinnin ja viisi tähteä, mikä tekee siitä erinomaisen valinnan toimintoihin, jotka vaativat satunnaisia toimituksia kaupunkiin.”
Auto: Volvo FM Truck SAFE -tulos: ★★★★★ CitySafe: Kyllä Ajoturvallisuus – 87% Törmäyksen välttäminen – 89% Pelastaminen – 80%
Euro NCAP -kommentti: ”Volvo FM testattiin FH Aero -mallin kumppanina, mutta se tarjoaa matalamman hytin, joka parantaa näkyvyyttä. Se on erinomainen turvallinen valinta ajoneuvoksi vetoautosektorilla. Sen suora näkyvyys on erittäin hyvä, jota parantaa CMS:n saatavuus. Yhdistettynä erittäin hyviin avustinjärjestelmiin myös FM kerää erittäin hyvän turvallisen ajon pistemäärän. Tämäkin Volvo saavuttaa erinomaiset pisteet onnettomuuksien välttämisessä, kun kaikki Euro NCAP:n arvioimat järjestelmät ovat saatavilla, mukaan lukien automaattinen jarrutus pyöräilijöiden suojelemiseksi auton kääntymistilanteessa. Kokonaisuutena Volvo FM:n erittäin hyvä suora näkymäkyky, yhdistettynä erittäin hyvään AEB:n tuomaan haavoittuvien tienkäyttäjien havainnointiin ansaitsee autolle viiden tähden luokituksen ja myös CitySafe-akkreditoinnin, mikä tekee siitä erinomaisen valinnan kaupunki- ja valtatiekäyttöön.”
VR keskittyy logistiikkaliiketoiminnassaan rautatiekuljetuksiin ja myy maantielogistiikan yksikkönsä sijoitusyhtiö Mutaresille. Kaupan myötä maantielogistiikassa työskentelevä henkilöstö sekä asiakassopimukset siirtyvät uuteen perustettavaan yhtiöön.
VR kertoo keskittyvänsä liikenneoperaattorina ydinliiketoimintoihinsa matkustaja- ja tavaraliikenteeseen. Lisäksi yhtiö tavoittelee luopumista asema- ja varikkokiinteistöistään kilpailuneutraalin toimintaympäristön luomiseksi. Tavaraliikenteessä VR keskittyy jatkossa rautatiekuljetuksiin ja myy nyt raskasta teollisuutta palvelevan maantielogistiikan liiketoimintansa.
”Keskittyminen ydinliiketoimintoihimme jatkuu ja maantielogistiikan myynti on luonteva seuraava askel strategiamme toteuttamisessa. Olen tyytyväinen maantielogistiikan viime vuosien kehitykseen ja haluan kiittää henkilöstöä heidän erinomaisesta työstään vaikeassa markkinatilanteessa. Uusi maantiekuljetuksiin keskittyvä yhtiö omistajana mahdollistaa entistä paremmin liiketoiminnan kehittämisen asiakkaiden ja markkinan lähtökohdista. Olemassa oleva henkilöstö, asiakkaat ja kumppanit ovat tärkeä voimavara ja kilpailutekijä, joten lähtökohdat uudelle yhtiölle ja liiketoiminnan kilpailukyvyn vahvistamiselle ovat erinomaiset”, sanoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
”Tämä kauppa kasvattaa Mutaresin roolia Suomessa Palmian ja Redon onnistuneiden strategisten muutosten jälkeen. Yritysosto vahvistaa myös onnistumistamme logistiikka-alalla, josta Frigoscandia on erinomainen esimerkki Pohjoismaissa. Olemme erittäin iloisia saadessamme toivottaa VR:n maantielogistiikkatoiminnon ja sen henkilöstön tervetulleiksi joukkoomme. Kasvumme Suomessa ja Pohjoismaissa tulee jatkumaan, sanoo Mutaresin CIO Johannes Laumann.
VR:n maantielogistiikan liikevaihto vuonna 2023 oli noin 80 miljoonaa euroa ja kuljetusvolyymit 4,0 miljoonaa tonnia. Maantielogistiikan toiminnoissa Kouvolassa, Riihimäellä ja Tampereella työskentelee noin 75 henkilöä, jotka siirtyvät kaupan yhteydessä uuden perustettavan yhtiön palvelukseen.
Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. Kaupalla ei ole vaikutusta VR:n rautatielogistiikan liiketoimintaan. Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen kilpailuviranomaisen hyväksyntää, jota odotetaan vuoden loppuun mennessä.
Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.