Uusia ohituskaistoja Leivonmäen pohjoispuolelle

Valtatien 4 parantaminen Joutsassa Leivonmäen pohjoispuolella alkaa ensi keväänä. Tieosuudelle rakennetaan uudet ohituskaistat, minkä lisäksi kehitetään liittymäjärjestelyjä. Väyläviraston mukaan tavoitteena on parantaa turvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta vilkkaasti liikennöidyllä osuudella.

Uudet keskikaiteelliset ohituskaistat rakennetaan valtatielle Naukjärven kohdalle molempiin suuntiin. Ohituskaistaosuudelle rakennetaan myös tievalaistus. Lisäksi rakennetaan riista-aita valtatien molemmin puolin noin 5,5 kilometrin osuudelle. Tuntuva parannus turvallisuuteen on valtatien suorien yksityistieliittymien määrän vähentäminen ja niiden korvaaminen uusilla yksityistieyhteyksillä joko nykyisiin tai parannettaviin valtatieliittymiin.

Työt käynnistyvät alkuvuodesta puuston poistamisella ja varsinaiset tietyöt alkavat huhtikuussa. Kokonaisuudessaan hankkeen on määrä valmistua vuoden 2026 loppuun mennessä lukuun ottamatta hankkeeseen kuuluvaa viimeistä päällystekerrosta, joka toteutetaan valtatielle kesäkaudella 2027.

Tähtienvälinen Scania 

Kuva: Juha Pokki

Kuljetus R. Stenvall Oy:n laivueeseen liittyi viime syksynä kolmeakselinen Scania R 560, jota tullaan hyödyntämään merikonttien HCT-kuljetuksissa. Uusi tulokas tekee poikkeuksen tähtikeulaiseen autokaartiin, josta tuusulalainen kuljetusliike on ollut jo pitkään tunnettu.

Tiukan taloustilanteen ja sitä myöten niukan autokaupan aikoina jokainen uuden kuorma-auton luovutus on tapaus sinällään, mutta Stenvallin Scanian kohdalla asiassa on erityislaatuinen. Tuusulalainen kuljetusyritys kun on vuosikymmenien mittaan opittu tuntemaan tähtikeuloistaan. Osviittaa antaa Kuljetus R. Stenvallin vuoden 2019 historiikkiteos, jossa kerrottiin yhtiöllä olleen sen 60 ensimmäisen toimintavuoden aikana kuorma-autoina 16 Volvoa, 12 Morrista, kuusi Vanajaa, viisi Sisua, kolme Scania-Vabista ja 241 Mercedes-Benziä. Tästä vinkkelistä Stenvallin punavalkoisissa väreissä oleva R-Scania on siis vallan poikkeuksellinen tapaus. 

Scania-hankinnan takana oli 87-vuotiaan liikenneneuvos Raimo Stenvallin tyttärenpoika Kassu Kivimäki, joka perustelee kalustovalintaa muun muassa nostettavalla ja vedonkatkaisevalla teliakselilla.

”Katkeava teli, Scanian ulkonäkö ja optimaalinen polttoaineenkulutus tekivät minuun vaikutuksen. Ajan Jyväskylään kahdesta kolmeen kertaan viikossa ja huomasin, että polttoainetta kului keskimäärin kymmenen litraa vähemmän 100 kilometrillä”, Kassu kommentoi.

Myös liikenneneuvos on hyväksynyt nuoremman polven peliliikkeen.

”Auto on toiminut erinomaisesti. Ei ole mitään valittamista”, hän toteaa.

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Kuuluuko?

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin selvityksen mukaan huonot puhelinyhteydet aiheuttavat kuljetusyrityksille vakavaa haittaa. Varsinaisten puheluiden lisäksi asia koskee myös mobiilidataa, jota niin ikään tarvitaan kuljetusten hallinnassa; SKAL kertoo yli 90 prosentin kyselyyn vastanneista käyttävän puhelinverkkoa tiedonsiirtoon ajoneuvoissa joko kuljettajien matkapuhelimissa tai muissa päätelaitteissa.

Kyselyyn puhelinyhteyksistä vastasi 356 kuljetusyrittäjää. Kyselyn tulosten perusteella matkapuhelinverkkojen toiminnassa on laajasti ongelmia. Lähes puolet vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että matkapuhelinverkon toimimattaomuus aiheuttaa ongelmia yrityksen kuljetustoiminnalle. Yli 60 prosenttia vastaajista oli puolestaan täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että puhelut matkapuhelimella katkeavat usein katvealueisiin.

Kyselyn perusteella matkapuhelinverkon ongelmat keskittyvät alempiasteiselle tieverkolle sekä yksityis- ja metsäautoteille, kun taas taajamien katuverkolla ongelmia on selvästi vähemmän. Alueellisesti tarkasteltuna ongelmia on erityisesti Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomessa. SKAL vetoaakin niin matkapuhelinoperaattoreihin kuin viranomaisiin tilanteen parantamiseksi.

”Digitalisaation hyöty jää saavuttamatta, jos kuljettajan työ estyy toimimattoman matkapuhelinverkon vuoksi. Kuljettaja tekee työnsä yksin välillä kaukanakin lähimmästä asutuksesta, minkä vuoksi toimiva puhelinyhteys on työturvallisuuden kannalta välttämättömyys”, painottaa SKALin johtaja Petri Murto.

Vuoden 2024 rekisteröinnit Scanian juhlaa

Kuva: Raskas Kalusto / HO

Vuoden 2024 alussa ennakointiin raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinnille selkeää, jopa neljänneksen pudotusta. Valmistuneet rekisteröintitilastot kertoivat kuitenkin huomattavasti pienemmistä miinuslukemista. Raskaiden kuorma-autojen ”kaksintaistelun” vei kuluneena vuonna selvin lukemin Scania.

Kuorma-autojen ensirekisteröintitilastot vuoden 2024 osalta asettuivat ennusteiden mukaisesti laskeviksi. Rekisteröintimäärät siis putosivat, mutta sittenkin pelättyä vähemmän. Autoalan Tiedotuskeskuksen kokoamien, Traficomin ja Tilastokeskuksen tietoihin perustuvien lukujen mukaan viime vuonna kilvitettiin 3 444 kuorma-autoa, kun edeltävänä vuonna yllettiin 3 949:ään. Tämä merkitsi näin ollen liki 13 prosentin pudotusta.

Raskaan eli yli 16-tonnisten luokassa vähenemä oli kuitenkin pienempi, 6,6 prosenttia; edeltävän vuoden 2 892 rekisteröinnistä laskeuduttiin tasalukemaan 2 700. Tätä voidaan pitää jonkinmoisena torjuntavoittona, sillä vuodenvaihteessa 2023–2024 autoala ennusteli vuoden 2024 osalle vain noin 2 200 raskaan kuorma-auton menekkiä.

Samalla yli 16-tonnisten lukemat paljastavat, että isommat kuorma-autokaupan alamäet koettiin näin ollen kevyemmissä luokissa. Tilastot kertovat, että 3,5–5,99 tonnin luokassa tultiin 862:sta alaspäin 576 rekisteröintiin, mikä tarkoitti 33,2 prosentin romahdusta. Keskiraskaissa 6,0–15,99-tonnisissa vähenemä oli lukumääräisesti maltillisempi, 195 rekisteröinnistä 168 rekisteröintiin – prosentuaalisesti vajaat 14 prosenttia.

Ylivoimainen ykkönen.

Kokonaismassaltaan yli 16 tonnin kuorma-autojen merkkikohtainen vääntö jatkoi aiemmilta vuosilta tutuilla linjoilla: Mercedes-Benz on kolmas ja kärkipaikasta kilvoittelevat ruotsalaismerkit. Tällä kertaa ykköseksi nousi Scania, ja selkein lukemin. Rekisteröintejä sille kirjattiin kokonaista 1 128, mikä merkitsi tomeraa lähes 42 prosentin markkinaosuutta. Vastavuoroisesti Volvon edeltävän vuoden noin 41 prosentin markkinaosuus laski 33,4 prosenttiin ja rekisteröintimäärä 902 autoon.

Muiden kärkipään merkkien järjestys säilyi identtisenä vuoteen 2023 verrattaessa kuten oheisesta taulukosta käy ilmi. Huomionarvoista on, että Scania oli itse asiassa ainoa merkki, joka kasvatti markkinaosuuttaan viime vuonna raskaissa kuorma-autoissa. Kärkikolmikon painoarvoa puolestaan kuvaa, että sijoilla 4.–8. olevien merkkien yhteenlaskettu markkinaosuus oli vain 9,5 prosenttia.

Enemmän kaasua.

Viime vuonna ensirekisteröityjen kuorma-autojen käyttövoimien suhteen merkittävin suhteellinen muutos tapahtui kaasukuorma-autoissa, hankintatukien siivittämänä. Niitä kilvitettiin 183, mikä merkitsi noin 87 prosentin kasvua edeltävän vuoden 98 kaasukuorma-autosta.

Sähkökuorma-autojen kasvu oli sekin liki 66 prosenttia, mutta lukumääräisesti nousua oli maltillisesti 38:sta 63:een. Bensiinikuorma-autoja kilvitettiin 72 edeltävän vuoden sadan sijaan, mikä kertoo lähinnä lavapakettiautoperustaisten kevytkuorma-autojen vähentyneestä menekistä. 

Kuorma-autojen käyttövoimien valtiaana jatkoi diesel, sillä 3 440 ensirekisteröidystä kuorma-autosta 3 116 liikkui dieselpolttoaineella.

Yli 16-tonnisten kuorma-autojen ensirekisteröinnit Suomessa
20242023
SijoitusRekisteröinnitMarkkinaosuus %SijoitusRekisteröinnitMarkkinaosuus %
1. Scania1 12841,82. 90931,4
2. Volvo90233,41.1 18240,9
3. Mercedes-Benz40815,13.48016,6
4. DAF853,14.1073,7
5. MAN542,05.662,3
6. Renault Trucks421,66.561,9
7. Sisu411,57.441,5
8. Iveco341,38.411,4

Eddien elämäntyö

Yksi maailman tunnetuimpia kuljetusliikkeitä oli brittiläinen Eddie Stobart. Konsernin perustaja Edward ”Eddie” Stobart nukkui pois 25.11.2024, ja yrityksen tunnusomainen värityskin on kadonnut tien päältä muutamien viime vuosien aikana yrityskauppojen myötä. On tullut aika kerätä yhteen pääkohtia tämän kuljetusalan jättiläisen historiasta.

Noin 2700 kuorma-autoa tien päällä. Yli 5000 työntekijää. 43 terminaalia. Oma rautatieyhtiö. Oma satama. Oma fanikerho, jossa oli parhaimmillaan 25 000 jäsentä ympäri maailman. Siinä on tekemistä monelle, vaikka heti aloittaisi. Edward ”Eddie” Stobart ei aikanaan jäänyt odottamaan täysi-ikäistymistä suunnatessaan yrittäjäksi vuonna 1946. Vuonna 1929 Englannin Cumbriassa syntynyt Eddie ryhtyi kuljettamaan maataloustarvikkeita hevosella ja kärryillä, samalla suorittaen pieniä urakointitöitä aina tarpeen ja tilauksen mukaan. 

1950-luku sujui näissä merkeissä ja oman tilan töissä, kunnes tien kutsu vei voiton. Taloon hankittiin ensimmäinen kuorma-auto, käytetty neliakselinen brittiläinen Guy Invincible, joka maalattiin sittemmin ikoniseksi muodostuneella väriyhdistelmällä peribrittiläisestä värikartasta: Brunswickin vihreällä ja postinpunaisella, nimi keltaisin kirjaimin selkeästi erottuvana. Nämä värit tulisivat näkymään brittiläisellä tieverkolla tulevaisuudessa varsin vahvasti.

Edward Stobartin ensimmäinen auto oli käytettynä ostettu neliakselinen Guy Invincible. Se maalattiin firman sittemmin tunnusomaisiksi muodostuneisiin väreihin ja otettiin terästehtaan kuonanajoon vuonna 1960.

Nuorena firma väännettävä.

Edward Stobart kuljetti aluksi terästehtaan kuonaa lannoitteeksi, mutta kun miehen maine luotettavana kuljetusyrittäjänä karttui, tuli pöytään tarjous kemianyritys ICI:ltä kuljetusten lisäämisestä. Tämä tarkoitti kaluston lisäämistä, ja yritys kasvoi kohti 1970-lukua niin paljon, että kuljetusbisnes vaikutti varsin oikealta suunnalta. Vuonna 1970 perustettiin Eddie Stobart Ltd, jonka Edward perusti yhdessä poikansa Edward Stobart Juniorin kanssa. Vuonna 1954 syntynyt nuorempi Stobart ottikin yrityksen vetääkseen jo vuonna 1973 vain 19 vuoden ikäisenä nuorena toimitusjohtana ja vuonna 1976 yritys siirtyi täysin hänelle, vanhan – siis vielä reilusti alle viisikymppisen ”Steady-Eddien” siirtyessä varhaiselle eläkkeelle 30 vuoden yrittäjäuran jälkeen. 

Tinkimättä tien päälle.

Nuoresta iästään huolimatta seuraavan Stobart-sukupolven edustaja Eddie Junior pisti yrityksen todella pyörimään. Kymmenessä vuodessa talon automäärä kasvoi vuoden 1976 kahdeksasta yksiköstä huomattavasti. Vuonna 1985 autoja oli 26. Vuonna 1990 jo 300. Siitä eteenpäin: pysyikö joku laskuissa?

Rakettimainen nousu jatkui seuraavina vuosikymmeninä, ja se oli kovan työn ja tinkimättömyyden tulosta. Enimmäkseen kapellikärryistä ja tutun värityksen omaavista vetoautoista muodostuneen kaluston piti olla moitteettoman puhdasta, hyvässä kunnossa ja nopeasti velattomia. Kuljettajien piti käyttäytyä kohteliaasti ja arvokkaasti sekä pukeutua siististi: valkoinen paita ja musta solmio olivat ehdottomat työkamppeet, ja jos näistä lipsuttiin, kiinni jäämisestä seurasi vähintään huomautus, joskus jopa kovempiakin sanktioita. Kuljetustilauksista ei myöskään lähtökohtaisesti kieltäydytty koskaan, jos niiden toteuttamiseen oli pienikin mahdollisuus. Kaikki työt pyrittiin tekemään ja ne pyrittiin tekemään vieläpä aina täydellisesti.

Avain Stobartin menestykseen oli siisti kalusto, luotettavat toimitukset ja asialliset kuljettajat. Näillä eväillä saatiin asiakkaiksi suuria toimijoita. Kuljetustilauksiin ei myöskään vastattu kovinkaan helposti kieltävästi. (Kuva: Juha Pokki)

Tämä pikkutarkkuus kantoi hedelmää, ja pian kaikenkokoiset yritykset, mutta erityisesti ne suuret, oppivat tuntemaan Stobartin kuljetusliikkeen parhaana vaihtoehtona. Ei välttämättä halvimpana, mutta luotettavana ja asiakkaan imagollekin sopivana suorittajana.

Tilauksia satoi, rahaa satoi, kalusto ja työpaikat lisääntyivät. Eddie Stobartista tuli niin sanottu yleisnimi tien päällä. Jos tavallinen kansalainen ei aiemmin juurikaan kiinnittänyt huomiota kuorma-autoihin, nyt oli toisin.

Suosiosta huolimatta.

Eddie Stobartin kalustoa ryhdyttiin bongaamaan liikenteessä, sitä ryhdyttiin harrastamaan ja sen ympärille kasvoi faniyhteisö, joka muovautui omaksi kerhokseen. Parhaina vuosina 2000-luvulla rekisteröityneitä faneja oli jopa 25000. Autoja oli alettu nimeämään naisten nimillä, ensin kuuluisan brittimalli Twiggyn mukaan, sitten laulajien Tammy Wynetten ja Dolly Partonin etunimillä. Sittemmin autot saivat mitä moninaisempia (sananmukaisesti) nimiyhdistelmiä, ja näitä sekä yksikkönumeroita bongattiin laajalti.

Stobartin kalustosta tuli suuren yleisön tuntemaa. Autot nimettiin naisten etunimillä, ja nimiä sekä kalustonumeroita bongattiin loppuaikoina jopa mobiilisovelluksen avulla. Kuvassa Harriet Louise. (Kuva: Juha Pokki)

Kilpailu ja maailman suhdanteet alkoivat kuitenkin iskeä kynsiään yhä tiukemmin liiketoimintaan. Britannia, kuten muukin maailma, seurasi nyt yhä tarkemmin vain tarkkoja talouslukuja ja viivan alle jäävää summaa. Sillä ei ollut enää niin suurta väliä, kulkiko tavara tarkasti ajallaan, hymyilikö kuljettaja ja oliko kalusto siistiä. Tärkeämpää oli se, kuka veisi halvimmalla, ja mieluiten vielä vähän sen alle. 

Vuonna 2002 yhtiö koki ensimmäisen talouskriisinsä, liittyen vahvasti polttoaineiden hintojen nousuun maailmantilanteen vuoksi. Tilikausi 2001 oli ollut ensimmäistä kertaa tappiollinen yrityksen historiassa. Kuvaavaa on se, että Stobartin faniklubi tuotti tuolloin enemmän rahaa kuin kuljetustoiminta. Tarvittiin yritysjärjestelyitä.

Tähän asti konserni oli täysin perheomisteinen, Edward Stobart nuoremman omistaessa 55% ja hänen veljensä Williamin omistaessa 45%. Nyt yritys myytiin ulkopuolelle, ainakin osittain: ostajana toimineesta WA Developmentista 27% oli William Stobartin omistuksessa. Suunta saatiin kuitenkin näin kääntymään, ja seuraavina vuosina Eddie Stobart -konserniin ostettiin pienempiä logistiikkayrityksiä ympäri saarivaltakuntaa, toiminnan laajentuessa myös Irlantiin.

Talousongelmat ja laajentuminen eivät käyneet kuitenkaan kivuttomasti. Yrityksen aikanaan hurjaan kasvuun kammennut Edward Stobart nuorempi kuoli vuonna 2011 sydänkohtaukseen vain 56-vuotiaana. Toiminta jäi William Stobartin harteille.

(Kuva: Juha Pokki)

Mies, joka näki kaiken.

Laajentuminen omissa nimissä jatkui aina vuoteen 2014, kunnes oli edessä jälleen jättimäinen yrityskauppa. Alamäki oli aistittavissa, ja rahaa tarvittiin, joten omistajaehdokkaaksi ilmoittautui DBay Advisors -niminen yritys. Toimintaa jatkettaisiin Eddie Stobartin nimellä, mutta 49% osakkeista tulisi uudelle ostajalle. Kauppa toteutui, toiminnan jatkuessa taas hetken. Vuoden 2018 kirjanpidossa ilmeni kuitenkin vaarantava virhe, suorastaan massiivinen laatuaan. Kirjanpitovirhe oli kätkenyt sen tosiseikan, että yrityksen tulos olikin vain kaksi miljoonaa puntaa, mutta velat peräti 200 miljoonaa puntaa. Tämä paljastui vain hetki ennen vuoden vilkkainta aikaa, joulusesonkia. Konkurssin partaalla olevalle Eddie Stobartille piti löytää jostain äkkiä raharuiske, muuten iso osa brittiläisestä joulusta oli uhattuna. Suuret kauppaketjut jäisivät vaille toimituksia. Toki isoimpana huolena oli tietenkin se, että maan suurin kuljetusliike oli hyvin lähellä kuolemaa, ja toiminta saatiin pidettyä käynnissä DBay:n otettua sijoituksellaan osake-enemmistön yrityksestä. Näin legendaarinen perheyritys oli lopullisesti siirtynyt toisten käsiin.

Stobart-konserniin kuului myös oma rautatieyhtiö, joka näkyi tien päällä kunnosapitokaluston muodossa. Tämä toimialahaara sai tietenkin oman värityksensä. (Kuva: Juha Pokki)

Vuonna 2021 Stobartin osti logistiikkajätti Culina Group, ja kaluston tunnusomaisen värityksen poistuminen tien päältä alkoi. Nimenä Stobart näkyy vielä osana Culinan kalustoa, kuten muutama muukin tämän tällä kertaa markkinoita hallitsevan suurkonsernin yritysosto. William Stobart toimii niin ikään Culina Groupin johdossa.

Nykyisin Stobart näkyy lähinnä perävaunuissa vihreänä värinä ja tuttuna nimenä. Omistajana on logistiikkajätti Culina Group. (Kuva: Culina Group)

Harvoin aloitteleva kuljetusyrittäjä näkee toimintansa kasvavan siihen suuruuteen ja kuuluisuuteen kuin Edward ”Eddie” Stobart näki. Ostaessaan ensimmäisen autonsa vuonna 1960 ja maalatessaan sen omiin väreihinsä Eddie epäili, tuleeko tästä mitään. Tuli siitä: toiminta antoi paljon omaisuutta, mutta otti myös paljon, jopa oman pojan. Eddie nukkui pois kaiken tämän nähneenä 25.11.2024, 95 vuoden iässä.

Tomi Gardemeisterista Oy Sisu Auto Ab:n toimitusjohtaja 

Gardemeister on toiminut suomalaisen vienti – ja teknologiateollisuuden palveluksessa yli 20 vuotta, viimeisimpänä Ahlsell-konsernissa. Timo Korhonen jatkaa edelleen Oy Sisu Auto Ab:n pääomistajan ja hallituksen puheenjohtajan roolissa. Sotilasajoneuvojen kysyntä on tuonut yhtiölle vahvan tilauskannan, ja myös Sisu Polarien ensi vuoden tuotannon tilauskanta on täysi.

Oy Sisu Auto Ab:n toimitusjohtajana vuodesta 2010 toiminut Timo Korhonen hankki haltuunsa koko yrityksen osakekannan vuonna 2013. Perusteena sitoutumispäätökseen hänellä oli vahva usko suomalaisen kuljetusvälineteollisuuden tulevaisuuteen ja halu edistää kotimaisen tuotekehityksen, valmistuksen ja laajan alihankintaverkoston huippuosaamista sekä toiminnan kasvua viennin kautta. 

”Vuosikymmenen ajan jatkunut Sisu Auton kehittämisohjelma on vaatinut rajuja panostuksia erityisesti tuotekehitykseen sekä toiminnan kehittämiseen yleensä. Merkittäviä investointeja ovat olleet yhteistoiminnan käynnistäminen maailman suurimman hyötyajoneuvotuottaja Daimler AG:n kanssa ja sen tuottamien Mercedes-Benz-komponentteja hyödyntävien Sisu Polar-siviiliautomalliston ja Sisu GTP-sotilasajoneuvomalliston kehitykset ja tuotantoon saattamiset”, sanoo Korhonen. 

Vahvaa tukea yhtiön tulevaisuudensuunnitelmille on antanut yhtiön omistuspohjan laajeneminen viimeksi kuluneen vuoden aikana. Timo Korhonen omistaa yhtiöstä edelleen 68,1 %, yhtiön pitkäaikainen varaosatukkutoimija TAVO Oy omistaa 7,5 % ja erityisesti yhtiön vientiponnisteluja tukeva valtion pääomasijoitusyhtiö Suomen Teollisuussijoitus Oy omistaa yhtiöstä nyt 24,4%. 

Sotilasajoneuvojen kysyntä vilkasta 

Euroopan muuttunut turvallisuustilanne johti suojattujen sotilasajoneuvojen kysynnän voimakkaaseen kasvuun jo Krimin tapahtumien jälkeen v.2014. Vastauksena tähän markkinatarpeeseen on yhtiö keskittänyt resurssejaan uusien, muuttuneiden asiakasvaatimusten mukaisten tuotteiden kehittämiseen jo pitkään. 

”Jo lähes 200 toimitetun, vahvasti suojatun, raskaan Sisu ETP-sarjan ajoneuvojen rinnalle toimme uutena tuotteena markkinoille kevyemmän, suojatun, modulaariseen tekniseen ratkaisuun pohjautuvan Sisu GTP-sarjan. Tämän uuteen tuotteeseen perustuva liiketoiminta on lähtenyt hyvin liikkeelle ja tuottanut jo tässä vaiheessa vahvan tilauskannan”, toteaa Sisu Auton Defence-toiminnasta vastaava Jyri Ahonen. 

”Kuluvan vuoden aikana tuotannollinen toimintamme on keskittynyt Sisu GTP-malliston tuotannollistamiseen ja tuottamiseen. Tilauskannassamme olevien 11 erilaisen SISU GTP-variantin käsittävän tilauskannan tuottaminen kiihtyvään tahtiin on vaatinut lähes kaikki resurssimme viime keväästä saakka. Tällä hetkellä tuotantomme kykenee noin sadan ajoneuvon vuosituotantoon, mutta määrä kasvaa jatkuvasti toiminnan kehittyessä”, toteaa yhtiön tuotannosta vastaava johtaja Petri Kananen

Sisu Polar –tuotanto jatkuu vuodenvaihteen jälkeen suunnitellusti 

Tuotantotahdin nyt hetkeksi tasaannuttua ja toiminnan vakiinnuttua meillä on taas mahdollisuudet jatkaa Sisu Polar-kuorma-autotuotantoa, jonka tilauskanta käsittää jo tässä vaiheessa koko ensi vuoden tuotannon, jatkaa Kananen. 

”Sisu Polar-tuotteisto on yhtiön perinteinen, markkinasyklien yli ulottuva selkäranka, joka tasaa tuotantomme tekemistä muiden liiketoimintojen hiljaisten vaiheiden yli. Tärkein tehtävä Sisu Polar-tuotteistolla ja sen jatkuvalla kehittämisellä on pitää meidät kiinni nopeasti etenevän kuorma-autoteknologiakehityksen kärjessä ja näin mahdollistaa yhtiön kyky erittäin vaativien käyttötehtävien erikoisajoneuvojen tuotantoon myös tulevaisuudessa”, lisää Kananen. 

Tomi Gardemeister toimitusjohtajana johtamaan kasvua myös kansainvälisesti 

Timo Korhonen on luotsannut yrityksen panssaroitujen sotilasajoneuvojen vahvaan tilauskantaan pohjautuvalle kasvu-uralle. Nyt hän on luopumassa yhtiön toimitusjohtajan tehtävistä keskittyen jatkossa hallituksen puheenjohtajana yhtiön pitkän tähtäimen suunnitelmiin. 

Aiemmin Ahlsell Oy:n ja EVAC Oy:n toimitusjohtajana kasvustrategiaa menestyksellä toteuttanut Tomi Gardemeister, 52, on 9.12.2024 lukien nimitetty Oy Sisu Auto Ab:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Gardemeisterin tehtävänä on vastata yhtiön operatiivisesta johdosta, kehittää toimintaa edelleen ja saattaa yhtiön strategiset, sotilasajoneuvojen vientimarkkinoille tähtäävät laajentumispyrkimykset liikkeelle. 

”Tomi Gardemeisterin vankka kokemus ja menestys voimakkaasti kasvavien yhtiöiden kansainvälistämisessä ja vientimarkkinoille tunkeutumisessa osoittaa hänellä olevan juuri niitä tärkeitä ominaisuuksia, joita yhtiömme nyt tarvitsee tavoitellessamme yhtiön toiminnan laajuuden moninkertaistamista lähivuosien aikana”, toteaa Korhonen. 

”Taloudellisesti raskaan ajan jälkeen yhtiö on kuluvan vuoden aikana noussut nopeasti hyvin kannattavaksi ja kovaksi tuloksentekijäksi. Tähän on ollut suuresti vaikuttamassa pitkäjänteinen kehitystyö, jota on tehty jo vuosikymmenen ajan. Lähivuosien tuloksellinen toiminta on jo pitkälle varmistettu vahvan, yli 200M€ tilauskannan ansiosta, mutta luonnollisesti tähtäämme vielä paljon pidemmälle”, päättää Korhonen. 

”On kunnia päästä johtamaan näin perinteikkään yhtiön toimintaa ja kirjoittamaan sen tulevaisuutta. Yhtiön positiivisen kehityksen jatkuminen ja yhtiömme sekä koko kotimaisen ajoneuvoteollisuuden kehittyminen ovat mahtavia velvollisuuksia, joiden eteen pyrin tekemään kaiken voitavani”, toteaa Tomi Gardemeister. 

”Vientitoiminnan ja siitä syntyvän kasvun toteuttaminen tulee olemaan suuri haaste, mikä vaatii paljon myös yhteistyökumppaneiltamme, toimittajiltamme, henkilöstöltämme ja yhtiön johdolta sekä hallitukselta”, linjaa Gardemeister. 

Tomi Gardemeister, kokenut tuotantoteollisuuden osaaja 

Tomi Gardemeister tulee Oy Sisu Auto AB:lle Ahlsell konsernista, jossa hän vastasi vuoden 2020 alusta alkaen Ahlsellin Suomen liiketoiminnasta. Hänen vastuualueeseensa kuului myös konsernin palveluliiketoiminnan kehittäminen. 

Ennen Ahlsellia Tomi Gardemeister johti Evac konsernia yrityksen vahvan kansainvälistymisen ja kasvun aikana, jolloin yhtiön toiminta moninkertaistui. 

Gardemeister on toiminut suomalaisen vienti – ja teknologiateollisuuden palveluksessa yli 20 vuotta ja näin hänelle on syntynyt monipuolinen ja tarkka kuva mahdollisuuksistamme vientimarkkinoilla ja vahva näkemys yhtiön tulevaisuuden suunnasta. 

Mercedes-Benzin eActros 600 -tuotanto käyntiin

Marraskuun viimeisellä viikolla juhlittiin Wörthissä Mercedes-Benzin eActros 600 -sarjan tuotannon aloittamista. Kyseessä on valmistajan kolmas sarjatuotantoon edennyt sähkökuorma-automalli aiemman eActros 300/400 ja eEconicin jälkeen.

Uutta Mercedes-Benz eActros 600 -mallia tullaan valmistamaan rinnakkain ja samalla linjalla Wörthissä kuin dieselkuorma-autojakin. Sähkökomponentit asennetaan linjalla osana muuta tuotantoa, ja auto on valmis laadunvalvontatesteihin ja ajoon linjan päässä, siinä missä muukin valmistuva kalusto. Näin ollen eActros 600 on ensimmäinen Wörthissä tuotettava sähkökuorma-automalli, joka valmistuu yhdessä hallissa. Aiemmat mallit eli eActros 300/400 ja eEconic ovat saaneet sähköisen voimansiirtolinjansa komponentit toisessa kokoonpanopisteessä varsinaiselta valmistuslinjalta sivussa: Future Truck Centerissä, niin ikään Wörthissä.

Daimler Truckin tehtaat Mannheimissa, Kasselissa ja Gaggenaussa ovat myös suuressa roolissa eActros 600:n valmistuksessa. Ne tuottavat komponentteja akkusähköiseen voimalinjaan, kuten sähkökäyttöisiä akseleita, vaihteiston osia ja korkea- ja matalajännitekomponentteja yhdistelevän ns. etulaatikon, joka asennetaan perinteisen dieselmoottorin tilalle.

Uusi eActros 600 esiteltiin ensi kertaa vuoden 2023 lopulla. Sen akkukapasiteetti on yli 600 kilowattituntia ja sen energiatehokkaaksi mainittu vetoakseliratkaisu on konsernin omaa kehitystyötä. Sen avulla kerrotaan saavutettavan jopa 500 kilometrin toimintamatka ilman välilatausta. Tämä matka saavutetaan realistisissa, normaalia arkikäyttöä vastaavaksi kuvatuissa olosuhteissa 40 tonnin kokonaismassalla.

Välilatauksen avulla eActros 600:n kerrotaan saavuttavan hyvinkin yli 1000 kilometrin päivämatkoja. Lataukset voidaan tehdä kuljettajan pakollisten taukojen aikana, eikä suoritukseen tarvita megawattitason latausta, joka tullaan eActros 600:n ominaisuuksiin lisäämään myöhemmin.

Nyt sarjatuotantoon lähteneet eActros 600:t suuntaavat seuraavien kuukausien aikana esittelyautoiksi, mutta muutamia asiakasautojakin valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä saksalaisille asiakkaille.

MAN juhli uuden akkutuotantolaitoksen harjannostajaisia Nürnbergissä

MAN Truck & Bus ei hidastele sähköistysprojektiensa parissa, sillä vain vuoden rakennusajan jälkeen yritys juhli 25.11.2024 Nürnbergissä uuden akkutehtaan harjannostajaisia. Tehtaalla tullaan tuottamaan laajamittaisesti sähkökäyttöisten kuorma-autojen ja -bussien akkuja.

Vain muutama viikko sen jälkeen, kun ensimmäinen MAN eTruck on toimitettu asiakkaalle, päästiin müncheniläisellä hyötyajoneuvovalmistajalla juhlimaan akkutehtaan harjakaisia. Tämä tarkoittaa sitä, että huhtikuusta 2025 alkaen MAN-suurjänniteakut valmistetaan Nürnbergissä, huippumodernilla 17 000 neliömetrin akkutehtaalla. MAN kertookin olevansa ensimmäinen hyötyajoneuvojen valmistaja, joka aloittaa oman akkujen sarjatuotannon Saksassa. Investointien määrä uuteen tehtaaseen, mukaan lukien investoinnit logistiikkaan, infrastruktuuriin,
rakennuksiin ja tuotantotiloihin, on yhteensä noin 100 miljoonaa euroa.
Harjannostajaisten vieraina olivat muun muassa Baijerin pääministeri Markus Söder, Nürnbergin pormestari Marcus König, MAN Truck & Busin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp sekä Markus Wansch MAN Truck & Bus SE:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Nürnbergin tehtaalla.

”Tulevaisuus tullaan luomaan Nürnbergissä. Emme ainoastaan kehitä täällä akkuja, vaan muutaman kuukauden kuluttua aloitamme niiden massatuotannon hyödyntämällä uusinta teknologiaa. Harjakaisjuhla on yrityksellemme tärkeä virstanpylväs matkalla kohti uutta teknologiaa ja sähköistyvää liikennettä. Se tarkoittaa myös MANille selkeää sitoutumista Baijeriin ja Saksaan sijaintipaikkana”, Vlaskamp kertoi puheessaan.

Tällä hetkellä MANin täyssähköautojen akkupaketteja valmistetaan jo pieninä sarjoina Nürnbergin tehtaalla. Massatuotannon alkaessa piensarjatuotantoalue muutetaan asteittain soveltumaan seuraavan akkusukupolven kehittämiseen ja käytettyjen akkujen kunnostukseen. Huhtikuusta 2025 alkaen toimitetut akkumoduulit asennetaan akkukoteloihin massatuotantoalueella, minkä jälkeen akut siirtyvät testaukseen.
Tehtaan 17 000 neliömetrin alalle tulee yli 50 manuaalista ja automatisoitua kokoonpanoasemaa sekä 7 testialuetta laadun varmistamiseksi. Ensimmäisten tuotantolinjojen asennus on jo aloitettu. Huhtikuusta 2025 alkaen tehtaalta valmistuu suunnitellun kapasiteetin mukaan jopa 50 000 akkua vuodessa. Markkinoiden kehityksen myötä kapasiteettia on tarkoitus laajentaa jopa 100 000 suurjänniteakkuun vuoteen 2030 mennessä.

LCT ja Piako yhteistyöhön

Raskaan kuljetuskaluston valmistajat LCT eli Laurinaho Custom Trailers sekä Piako kertovat solmineensa kattavan yhteistyösopimuksen. Yritykset kokevat sopimuksen vahvistavan osapuolten asemaa markkinoilla ja avaavan uusia mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen.

LCT:n ja Piakon välillä solmittiin 15.11.2024 yhteistyösopimus, jonka myötä haetaan synergiaetuja niin tuotannossa, myynnissä kuin markkinoinnissa, sekä selvitetään myös tulevaisuuden osalta mahdoliisesti avautuvia vieläkin laajemman yhteistyön mahdollisuuksia. Sopimuksen mukaisesti Piakon ja LCT:n yhteisenä myyjänä toimii LCT:n myyntijohtaja Jarmo Laine.

”Yhteistyömalli ja tiivis kumppanuus mahdollistavat molempien yritysten vahvuuksien hyödyntämisen ja tuovat merkittävää lisäarvoa asiakaskentälle”, Jarmo Laine linjaa.

Kahden perheyhtiön vahvuuksien yhdistäminen sopimuksen kautta on jo monelta osin kartoitettu, mutta tulevaisuuden odotetaan tuovan lisääkin etuja: ”Kaikkia yhdistymisen tuomia synergiaetuja on vielä näin yhteistyön alkumetreillä vaikea arvioida, mutta hyötyjä tullaan saavuttamaan isojen linjojen lisäksi monessa pienemmässä asiassa, kuten ostoihin ja rahteihin liittyen. Joka tapauksessa on itsestäänselvyys, että tämä luo kasvun mahdollisuudet. Etenkin vientimarkkinoille tämä yhteistyösopimus antaa paljon mahdollisuuksia”, kertoo Laurinaho Yhtiöt Oy:n (jatkossa LCT Group Oy) toimitusjohtaja Tommi Laurinaho

”Myös markkinoinnillisesta näkökulmasta tehty yhteistyösopimus antaa meille paljon lisää hartioita – tunnettavuutemme laajemmin ympäri Suomen, ja myös maamme rajojen ulkopuolella kasvaa. Olemme tehneet isot kehityspanostukset tuotantomme tehokkuuden parantamiseksi. Tila- ja koneinvestointien ansiosta tuotantotehokkuutemme kasvaa erityisesti elementtityyppisten tuotteiden valmistuksessa. Uudistusten jälkeen hyödynnämme tuotannon automatisointia entistä paremmin, jolloin kädenjälkien määrä vähenee ja tehokkuus nousee. Näiden panostuksien kautta valmistuskyvykkyytemme nousee, ja tehty yhteistyösopimus LCT:n kanssa osuukin sopivaan hetkeen ja pystymme hyödyntämään toistemme osaamisalueet, myynnilliset sekä markkinoinnilliset toimet ja kapasiteettien riittävyydet maksimaalisesti”, avaa Piako Oy:n toimitusjohtaja Harri Kovanen marraskuussa solmitun yhteistyösopimuksen tuomia mahdollisuuksia.

Piako Oy toimii Pieksämäen Naarajärvellä tällä hetkellä toisessa polvessa. Perheyritys on perustettu vuonna 1984, ja se työllistää nykyisin noin 80 henkilöä. Liikevaihdoksi kerrotaan noin 17 M€. Kotimaan lisäksi Piakolla on vientiä Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Viroon sekä Saksaan. Yrityksen valmistusvalikoimaan kuuluvat päällirakenteet ja perävaunut kappaletavarakuljetuksen tarpeisiin, ja Piakon päätuotteita ovatkin raskaan kaluston perävaunut sekä erilaiset kuormakorit, ja molempia tuoteryhmiä tehdään myös ATP-luokitettuina. Piakon tuotevalikoimaan kuuluvat myös tasonostolaitteet ja 0-laitteet, erilaiset rahtilavat kuormausnostureilla, kevytkorit ja -lavat sekä vaijeri- ja koukkulaiteasennukset. Lisäksi Piako valmistaa asiakkaan tarpeen mukaan pitkälle erikoistuneita päällirakenteita.

Laurinaho Yhtiöt Oy (jatkossa LCT Group Oy) on Tommi Laurinahon vuonna 2007 perustama yritys. LCT valmistaa alumiinirakenteisia perävaunuja sekä kuormatiloja hakkeen sekä rakennus- ja kiertotalousjätteen kuljetuksiin. Lisäksi yritys valmistaa raskasta kuljetuskalustoa, kuten sorakasettiyhdistelmiä, vaihtolavaperävaunu- ja koukkuvaihtolavayhdistelmiä, erilaisia kapellikuormatilaratkaisuja sekä useita erilaisia lavarakenteita soran, yhteiskuntajätteen, hakkeen ja vastaavien jakeiden kuljetuksiin. LCT suunnittelee ja valmistaa myös asiakaskohtaisesti räätälöityjä asiakastuotteita avaimet käteen -periaatteella.
LCT:n Liikevaihto on tällä hetkellä noin 5 M€. Henkilöstöä yrityksellä on noin 30, ja tuotteita valmistetaan tällä erää Suomen, Ruotsin ja Norjan markkinoille.

SKAL ja Rahtarit: Tiestön talvihoitoon panostettava

Kuvituskuva - Raskas Kalusto
Kuvituskuva - Raskas Kalusto

Tiestön talvihoidon laatu ei saa pettää pahoillakaan keleillä, muistuttavat kuljetusalan järjestöt SKAL ja Rahtarit. Pohjoisessa nelostielle joulukuun alkuviikonloppuna osunut peilijää, ajoneuvoyhdistelmän suistuminen ja yötä myöten seisseet autojonot puhuttavat alan ammattilaisia. Järjestöt alleviivaavat, etteivät ne etsi syyllisiä, vaan peräävät ratkaisuja turvalliseen talviliikennöintiin. Avainasemassa on tällöin ammattiautoilijoiden kuunteleminen. 

SKAL ja Rahtarit linjaavat tavoitteekseen, että tienpidon ja talvihoidon laatu olisi kauttaaltaan kunnossa ja paremmin valvottua, ja tämä heijastuisi vahvasti myös hoitourakoihin. 

”Kuljetusyrityksille ja kuljettajille on ammattiylpeys viedä tavarat turvallisesti perille ja näin säilyttää asiakkaiden luottamus toimintaan. Teiden ylläpitäjien on mahdollistettava tämä toiminta. Tie voi muuttua huonokuntoiseksi todella nopeasti, siksi tarvitsemme ammattimaista, ennakoivaa tienhoitoa”, toteaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas. 

”Työt on tärkeää hoitaa, mutta ei kenenkään hengen ja terveyden kaupalla. Jos keli on erittäin haastava, on parempi laittaa rattaat seis ja toimittaa tavara perille ehjänä tilanteen parannuttua. Soitto tienkäyttäjien linjaan on tärkeä, jotta tieto kulkee ja hoitotoimiin luodaan painetta”, sanoo Rahtareiden puheenjohtaja Juha Nyberg.

Huonokuntoisella tiellä on muitakin seurauksia kuin liikenneturvallisuuden heikkeneminen. SKALin toissatalvisessa barometritutkimuksessa kolmannes vastaajista kertoi polttoaineen kulutuksen kasvaneen huonokuntoisen tiestön seurauksena. Se tarkoittaa myös ilmastopäästöjen kasvua. Pitenevät ajoajat haastavat kuljetusalan tarkasti säädeltyjen ajo- ja lepoaikojen noudattamista. Myös riski kalustovaurioihin kasvaa. Erityisesti renkaat ovat kovilla huonolla tieverkolla. 

Liikenneturvallisuuden heikkeneminen ja ajoaikojen odottamaton piteneminen vaikuttavat suuresti kuljettajan työolosuhteisiin. On tärkeää, että kuljettajan työpaikka – eli auton lisäksi tie – on sellaisessa kunnossa, että siellä voi rauhallisin mielin ajaa turvallisesti. Yhteiskunnan tehtävä on huolehtia teiden liikennöitävästä kunnosta.  

Järjestöjen toimenpidelista 

  • Tienhoitourakoissa raha ei saa ratkaista vaan laatu. Hankintoja ei tule tehdä vain hintasäästöjen perusteella.  
  • Ennakointia on tehostettava erityisesti haastavimmissa oloissa. Urakkamallin tulee kannustaa tähän kustannusten säästämisen sijaan.  
  • Riittävällä ja tasalaatuisella valvonnalla voidaan taata tilatun laatutason toteutuminen kaikissa oloissa.   
  • Lähtökynnysten ajoittamisessa ohjaavana tekijänä tulee olla, ettei laatutasoa lyhytaikaisestikaan aliteta missään oloissa. 
  • Digitaalisia ratkaisua tulee kehittää ja hyödyntää. Keli- ja ajoneuvokameroita voidaan käyttää nykyistä tehokkaammin laadunvalvonnassa. 

Aineistoa: 

SKALin Maanteiden talvihoidon haasteet -raportti sisältää toimenpideohjelman teiden talvihoidon ongelmien korjaamiseksi.  

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...