Scanian koeajokiertue käyntiin maaliskuussa

Scanian karavaanina tunnettu, tällä kertaa Together on the Road -teemalla kulkeva kiertue tuo lähtee Suomen teille kaikkien käyttövoimien viemänä. Kaluston kerrotaan olevan suomalaiseen makuun rakennettua, ja lisäksi esitellään Scanian Smart Dash -digikojelautaa ja ProDriver -sovellusta.

Scanian maaliskuussa käynnistyvä Together on the Road -kiertue kattaa 28 paikkakuntaa ympäri Suomen. Kumppaneina kiertueella ovat Alucar, ELG, Gasum, Kome, Neste, Nokian Renkaat, VAK ja Lastenklinikoiden Kummit Ry.

Teemana Together on the Road

Tänä vuonna Scanian kiertueen kantavana teemana on Together on the Road, koska kuljetusala ei ole yksilölaji, Scanialta muistutetaan. Kuljetusliikkeet, kuljettajat, logistiikkapalvelut ja valmistajat ovat kaikki yhtä ja samaa karavaania, jonka ansiosta kuljetukset sujuvat vaivattomasti, organisaatio linjaa.

Tällä kiertueella Scania kertoo pitävänsä myös pienimpien tienkäyttäjien ja liikenneturvallisuuden puolia. Scania tukee Lastenklinikoiden Kummit Ry:n toimintaa lahjoittamalla jokaisesta koeajosta 5 euroa Kummien toiminnan tukemiseen.

Tuoretta kalustoa ja ratkaisuja

Biokaasun voimin kiertueella on koeajettavana kaksi erilaista rahtiyhdistelmää. Uusiutuvalla dieselillä puolestaan koeajettavissa ovat rahtiyhdistelmä, jossa veturina on vuoden 2024 Green Truck -voittaja, ja taloudellisen kuljettamisen esikuvaksi tituleerattu Scania Super rahtiyhdistelmänä sekä puutavarayhdistelmänä. Lisäksi V8:n tahdissa kulkevat puutavara- ja sorakasettiyhdistelmät. Täyssähköinen 45R edustaa sähköisen rahdinajon kokonaisratkaisua. Smart Dash -digikojelaudan esittelyä varten Scania on varannut kesäkontin kuljettajaksi Scania G560:n, jossa on Super-voimansiirtolinja, kaikki uusimmat turvalaitteet sekä Multilift-koukkulaite. Monipuolisia turvavarusteluita luvataan löytyvän jokaisesta koeajoautosta.

Scanialla myös uskotaan, että digiratkaisujen ja kerätyn tiedon avulla voidaan pienentää kuljetusten hiilijalanjälkeä. Siksi Scanian Driver App ja kuluneena talvena julkaistu ProDriver-kuljettajavalmennussovellus, My Scania, ja kuorman hallinnan uutuus Scania Pro Remote ovat kiertueella tärkeässä roolissa. Koeajon taloudellisuutta pääseekin jokainen tarkastelemaan ajon jälkeen Scanian ProDriverista.

Koeajolle pääsee myös 2024 Green Truck voittajalla, eli Scania R460 Superilla.
Koeajolle pääsee myös 2024 Green Truck -voittajalla, eli Scania R460 Superilla.

Kiertueaika ja paikkakunnat

Kiertue starttaa 28.3. Vantaan Tuupakasta, ja kumppanit esittelypisteineen ovat mukana jokaisella 28:lla paikkakunnalla. Kiertueeseen voi tutustua kiertuesivulla ja sitä kautta merkata itselleen sopiva kiertuepäivä kalenteriin. Scania toivottaa jokaisen tervetulleeksi kiertuepäiville tutustumaan Scanioihin, kiertuekumppaneiden toimintaan ja nauttimaan Scanian tarjoamasta murkinasta sekä Together on the Road -tunnelmasta.

Kiertuepaikkakunnat

Koeajomahdollisuus arkipäivisin klo 9–17 ja lauantaisin 9–15.

Koeajolle pääsee ennakkovarauksella täyttämällä lomakkeen, tai saapumalla koeajopäivänä paikalle.

AikaPaikkaOsoite
Perjantai 28.3.Scania Suomi OyTulkintie 23, 01740 Vantaa
Lauantai 29.3.Scania Suomi OyTulkintie 23, 01740 Vantaa
Tiistai  1.4.Scania Suomi OyYrityspuistontie 2, 05200 Rajamäki
Keskiviikko 2.4.Scania Suomi OyMustalahdentie 101, 08680 Lohja
Torstai 3.4.Autotech OyTeollisuustie 17, 06150 Porvoo
Perjantai 4.4.Scania Suomi OyRistinkalliontie 39, 48770 Kotka
Maanantai 7.4.Scania Suomi OyKaitilankatu 8, 45130 Kouvola
Tiistai  8.4.Scania Suomi OyMyllymäenkatu 8, 53550 Lappeenranta
Keskiviikko 9.4.Wetteri JoensuuPamilonkatu 31, 80130 Joensuu
Torstai 10.4.Scania Suomi OyTakojantie 15, 70900 Toivala
Perjantai 11.4.Wetteri IisalmiMarjahaankierto 11, 74130 Iisalmi
Maanantai 14.4.Varkauden Kuorma-autohuolto OyLeijukuja 8, 78210 Varkaus
Tiistai  15.4.Kone- ja Asennuspalvelu OyTuottajantie 8, 57220 Savonlinna
Tiistai  22.4.Korjaamo S ja V Varis OyRahulantie 1, 50350 Norola
Keskiviikko 23.4.Scania Suomi OyHallaperäntie 8, 41310 Leppävesi
Torstai 24.4.Scania Suomi OyAsentajankatu 2, 15100 Lahti
Perjantai 25.4.Scania Suomi OyAutokeskuksentie 9, 33960 Pirkkala
Maanantai 28.4.Scania Suomi OyVarastokatu 1, 13500 Hämeenlinna
Tiistai  29.4.Autokorjaamo Veljekset Mäkelä OyHallitie 6, 32700 Huittinen
Maanantai 5.5.Scania Suomi OyEteläkaari 6, 21420 Lieto
Perjantai 9.5.Scania Suomi OyLounatuulentie 2 b, 28190 Pori
Maanantai 12.5.Scania Suomi OyKyykäärmeentie 2-6, 65480 Mustasaari
Tiistai  13.5.Scania Suomi OyKauppakaari 3, 67600 Kokkola
Keskiviikko 14.5.Scania Suomi OyTerminaalitie 2, 90400 Oulu
Torstai 15.5.Scania Suomi OyAutoilijantie 1, 94450 Keminmaa
Perjantai 16.5.Scania Suomi OyAlakorkalontie 11, 96300 Rovaniemi
Maanantai 19.5.Wetteri KajaaniSyväojankatu 5, 87700 Kajaani
Tiistai  20.5.Kaukokiito terminaaliTehdastie 3, 84100 Ylivieska
Keskiviikko 21.5.Scania Suomi OyFirmantie 6, 60100 Seinäjoki

Raskas Kalusto 2/2025

Kevään ensimmäinen Raskas Kalusto laittaa massat liikkeelle heti kannessa, kun tarjolla on Lönnvikin Scaniaa ja lavetinvedosta yhytettyä Volvo FH16 780:a. Kuhmossa käydään katsomassa tienhoitoa muutamallakin tähtikeulalla, ja Future-Sisu vie meidät takaisin ysärille. Kaikenlaista muutakin on touhuttu tähän numeroon, ja kokonaisuudessaan sisällyksen voi väijyä tästä, lehti tulee tilaajille kannettuna ja lehtipisteestä sen saa myös käydä kantamassa itse.

Kalusto ja ihmiset

10   Pinolta pinolle vuosikymmenestä toiseen

Lönnvikin suvussa on ajettu puuta jo vuodesta 1959 alkaen.

24   Tähdellistä tienhoitoa

Einorin Nosto ja Kuljetus hoitaa tieverkkoa nykyisin Arocsilla ja Unimogilla.

32   Usean asian osaaja

Mikäs se Unimog nyt taas oikein olikaan?

34   Juankoskelta maanlaajuiselle pelikentälle

Mäkisen kuljetusliikkeen toiminta on muokkautunut asiakastarpeiden mukaan.

40   Aina valmiina

Raine Meriläinen on viihtynyt tien kunnossapidossa koko yrittäjänuransa.

46   Valvonnan välineitä

Katsaus poliisin liikennevalvonnan kokonaisuuteen.

48   Yhdistävä tekijä

Henkilöstöpalveluita Duologin tapaan.

64   Raskaimman mukaan

Ensimaistiaiset uudesta 780-hevosvoimaisesta Volvo FH16:sta.

72   Perinteitä vaalien, aikaa seuraten

Perholaisen Kuljetus Jarmo Möttönen Oy:n vieraana.

78   Puskukontti korvaa kippaamisen

KHM-Steel Oy toteutti ratkaisun puskupurkavasta vaihtolavasta.

82   Tuupakka toiminnassa

Pääkaupunkiseudun uusi Scania-keskus avautui.

88   Vuodesta toiseen

Volvo Trucksin näkymiä menneestä ja tulevasta.

90   Futuristinen Future

Yksi Sisun tuotekehityksen muotoiluhelmistä on 1990-luvun Future-Sisu.

Tapahtumat

56   Tuoretta talviliikennettä

Scania Winter 2025 Norjassa.

Vakiopalstat

16   Uutiskuljetus

96   Seuraavassa numerossa

SM Suomesta!

Maaliskuun kalenterijutun aiheena on Sisu SM, tuo aikamme karjaalaislegenda, joka on monen mieliin piirtynyt jopa eräänlaiseksi synonyymiksi Sisu-kuorma-autoille. 

Elettiin joulunalusaikaa vuonna 1982, ja kuten tavallista, jouluhan on odotuksen ja yllätysten sesonkia. Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n panos tähän kuorma-autoilevaa Suomea ja miksei jopa asialle perehtynyttä maailmaa jännityttäneeseen ajankohtaan oli melkoinen: huhut kertoivat, että esille tuotaisiin uusi Sisu SM, vastikään julkaistun S-sarjan kolmas tulokas. 1980-luvun alussa, vuonna 1981, oli jo nähty jo pienempi jakelukäyttöön suunnattu SK. Jyry-Sisua seuraamaan oli puolestaan valmistuksessa ryhtynyt keväällä 1982 nokkamallinen SR, joten aivan pelkän mielikuvituksen varassa eivät paljastusta odottaneet asiakkaat ja muut aiheesta kiinnostuneet sentään olleet. 

Mutta toisaalta epäilijöitä tai muuten mielikuvituksettomia odottajia riitti. Eikä tästä toki voi ketään syyttääkään: olihan sitä ennen ison pystyhytti-Sisun paikkaa pitänyt jo tuolloin vanhaksi venähtänyt M-sarja, eli Niittikoppi, Nakkikoppi ja mitä muita osuvia nimiä rakkaalle karjaalaiselle olikaan keksitty.

No onhan se erilainen!

Hämmästelijöiden silmien eteen paljastettiinkin melkoinen muodonmuutos uuden SM-ohjaamon myötä. Jos vanha M-malli oli kauniisti sanottuna erittäin käytännönläheinen suunnittelun ja valmistuksen osalta, eli kaarevia pintoja ei juuri nähty, oli uusi SM-hytti täysin toista maata.

Ohjaamo oli Sisun omaa suunnittelua ja tuotantoa, joka sinänsä oli jo kova suoritus. Mutta kun mukaan liitetään se fakta, että lopputulos oli kansainväliselläkin mittapuulla moderni ja kilpailukykyinen, oli kyseessä suomalaisyritykselle raju veto. 

Tietenkään tämä ei kaikille kelvannut, ja kuten aina, uudessa mallissa oli silloin, ja on yhä nykyäänkin silmälle totuttelemista, oli merkki mikä tahansa. Poikkipuolisia ääniä kuului, mutta enemmän kuului ääniä SM:n työnteosta. Erityisesti puunajoon SM otettiin hyvin mieluusti, mutta lieneekö mitään kuorma-autoilun yleistä suoritealaa, jossa SM-Sisua ei olisi sittemmin tavattu? 

SM:stä se ei ollut kiinni

SM-Sisusta tulikin hyvin suosittu tuote, ja osansa oli toki komponenttivalinnoillakin. Kuusisylinterinen, 14-litrainen Cummins NTE -moottori muodosti yhdessä synkronoimattoman Fuller RTO 14613 -vaihteiston kanssa varsin lujan ja luotettavan voimalinjan. Hevosvoimia oli tarjolla 295-510 versiosta riippuen. Kahdessa suurimmassa tehoversiossa oli välijäähdytin, ja kaikki moottorit olivat ahdettuja.

Voimakas nostoteli oli Sisua omimmillaan, ja kun tähän yhdistettiin runsaasti kääntyvä etuakseli, oli paketti omiaan haastavampiinkin olosuhteisiin kuin vain pitkän linjan asfalttikulkijaksi. 

Ohjaamostaan tunnettu

Ohjaamo oli merkittävin ulkoinen muutos, ja sen suunnittelussa oltiin otettu yhdeksi lähtökohdaksi tehdä moderni työympäristö, joka tarjoaisi kuorma-autolla ajavalle kuljettajalle henkilöautomaisen kokemuksen. Tähän panostettiin mm. ääni- ja lämpöeristyksellä, materiaalivalinnoilla sekä ilmanvaihdon suunnittelulla. Kojelauta oli niin ikään moderni, ja vaikka siinä ehkä oli kurkittu mallia Göteborgin suunnalta, olisi ollut sääli jättää hyvä idea käyttämättä kuljettajan ergonomian kustannuksella.

Lisäksi Sisu mainosti julkaisuhetkellä tarjoavansa SM-makuuohjaamossa enemmän kannellista säilytystilaa kuin missään muussa kuorma-autossa, peräti 470. Ohjaamon kokoonpano tapahtui Karjaalla ja muoviosat valmistettiin Sisun omalla Mäntyharjun komponenttitehtaalla.

Ohjaamo kippasi 60°, joka tarjosi hyvän pääsyn huoltokohteille, tarjoten jälleen sitä Sisu-ideologiaa, jota myötäillen auton on oltava korjattavissa tarvittaessa esimerkiksi kuusen allakin. 

Alkuvaiheessa esiteltin kaksi ohaamovaihtoehtoa, lyhyt päivähytti ja pidempi makuuohjaamo, ja myöhemmin välille tuli  Lisävarusteitakin sai tilata suoraan tehtaalta, ja näitä olivat esimerkiksi ilmastointilaite, jääkaappi ja täydellinen ohjaamon verhosetti.

Onnistunut kokonaisuus

SM muuttui E-sarjaksi vuonna 1995 eli reilun vuosikymmenen tuotannon jälkeen. Tänä päivänä eläkeikää kurottelevalle sukupolvelle, joka on tehnyt ison osan työurastaan juuri S-sarjan Sisujen aktiiviaikana, SM on ehkä se legendaarisin Sisujen Sisu, kun merkin tuotteista puhutaan. Toki mielipiteitä on monia tässäkin, mutta jonkinlaisina mielipiteitä kovempina faktoina voidaan pitää sitä, että SM oli teknisesti onnistunut, ohjaamoltaan aikanaan moderni ja nostalgialasien läpi katsottuna unohtumaton tuote – mitä muuta tarvitaan kunnon kuorma-autolegendan syntymiseksi? No, joku sanoo varmasti tähän, että ”nokka, lippa ja veekasi”, mutta se on sitten taas eri tarinan aihe se.

Pohjanmaan poliisilaitos tehostaa eläinkuljetusten valvontaa

Pohjanmaan poliisilaitos kertoo tehostavansa eläinkuljetusten valvontaa tänä vuonna. Valvontaa suoritetaan osana normaalia liikennevalvontaa ja erityistä huomiota kiinnitetään mm. lupiin ja asiakirjoihin.

Pohjanmaan poliisilaitos tiedottaa, että vuonna 2025 se tulee tehostamaan eläinkuljetusten valvontaa alueellaan. Valvonnassa erityistä huomiota kiinnitetään seuraaviin seikkoihin:

•    Ajokortin kelpoisuus: kuljettajan ajokortin tulee olla voimassa ja oikeuttaa kyseisen ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseen.
•    Lupien voimassaolo: mikäli eläinkuljetus täyttää kaupallisen eläinkuljetuksen kriteerit, on kuljettajalta löydyttävä voimassa oleva eläinkuljettajalupa.
•    Asiakirjat ja dokumentit: kuljettajalla tulee olla mukanaan kaikki lainsäädännön edellyttämät asiakirjat ja dokumentit kuten eläimen tunnistamisasiakirjat.
•    Eläinkuljetuksen merkinnät: ajoneuvosta tai ajoneuvoyhdistelmästä on löydyttävä eläinkuljetusta osoittava merkintä. 

Suomessa eläinkuljetuksia säätelee laki eläinten kuljetuksesta (1429/2006), jonka tarkoituksena on suojella eläimiä kuljetuksen aikana.  Lainsäädäntö edellyttää, että eläinkuljetukset suoritetaan siten, ettei eläimelle aiheudu tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä.

Eläinkuljetusten valvontaa Suomessa suorittavat useat viranomaiset, mukaan lukien poliisi, aluehallintovirastot, kunnaneläinlääkärit ja Tulli. Poliisi valvoo eläinkuljetuksia osana normaalia liikenteen valvontaa ja voi suorittaa tarkastuksia ilman erityistä epäilyä lainsäädännön rikkomisesta.

Komisario Juha Koistila Pohjanmaan poliisilaitokselta toteaa, että on tärkeää, että seikat, johon poliisi nyt valvonnassaan kiinnittää erityistä huomiota, ovat kunnossa. Kuljetuksissa käytettävien ajoneuvojen tulee myös olla hyvässä kunnossa, jotta liikenneturvallisuus ja kuljetettavien eläinten turvallisuus ei vaarannu.

Raakapuun kuormauspaikoilla myös asiatonta liikennettä

Kuva: Raskas Kalusto / AP

Väylävirasto saa jatkuvasti ilmoituksia luvattomasta liikkumisesta raakapuun kuormauspaikoilla eri puolilla Suomea. Rautatiealueen läpi ei saa oikaista, myös liikkuminen raiteilla tai niiden välittömässä läheisyydessä on vaarallista ja kiellettyä myös laissa.

Rautateiden varsilla sijaitsee yhteensä 70 raakapuun kuormauspaikkaa ympäri Suomen. Kuten itse rautatiellä, myös kuormausalueella on luvaton liikkuminen paitsi laissa kiellettyä myös vaarallista.

”Alueilla liikkuu raskasta kalustoa, joita ei välttämättä huomaa puukasojen takaa eivätkä kuljettajat välttämättä huomaa luvattomia kulkijoita. Yrittäjät tekevät jatkuvasti havaintoja ulkopuolisista liikkujista kuormausalueilla. Läheltä piti -tilanteita syntyy valitettavan usein ja vakavan henkilövahingon uhka on usein läsnä”, muistuttaa Väyläviraston asiantuntija Kimmo Tiainen.

Yli 20 paikassa ilmoituksia luvattomasta liikkumisesta

Väylävirasto on saanut havaintoja luvattomasta liikkumisesta yli 20 eri raakapuun kuormauspaikalla. Listalla ovat Akaa, Alavus, Seinäjoki, Kyrö, Jämsä, Petäjävesi, Suolahti, Lapinlahti, Salo, Pori, Parkano, Immola, Heinola, Ylämylly, Kurkimäki, Ylivieska, Saarijärvi, Kannonkoski, Pyhäsalmi, Vuokatti, Rovaniemi, Hyrynsalmi, Naarajärvi ja Pihtipudas.

”Useimmissa paikoissa kyse on erityisesti kuormauspaikan läpi oikaisemisesta, joissain taas esimerkiksi muusta luvattomasta liikenteestä kuten mopoilusta alueella. Paikoin on tehty myös ilkivaltaa. Esimerkiksi koululaiset kulkevat säännöllisesti ratapihan ja kuormausalueen läpi ainakin Petäjävedellä ja Lapinlahdella”, Tiainen selvittää.

Alueiden aitaaminen ei ole kestävä ratkaisu

Esimerkiksi Petäjävedellä ja Suolahdella radan kunnossapito on rakentanut aitaa ongelmallisimpiin paikkoihin, mutta se ei laajemmassa mittakaavassa ole kestävä ratkaisu luvattoman liikkumisen haasteisiin.

”Aidan rakentaminen on kallista, eikä alueita kuitenkaan voida sulkea kokonaan, koska niihin on päästävä niin junilla kuin kumipyörilläkin. Ihmisten on vain ymmärrettävä luvattoman liikkumisen riskit sekä heille itselleen että alueella työskenteleville”, Tiainen vetoaa.

Plugit Finlandille 3,32 miljoonan EU-rahoitus jakeluinfran rakentamiseen

Plugitille on myönnetty rahoitusta sähköautojen latausverkoston rakentamiseen Verkkojen Eurooppa -välineen liikenneohjelmasta (Connecting Europe Facility, CEF). Euroopan komissio myönsi suomalaisille yrityksille yhteensä noin 5,3 miljoonaa euroa kahdelle hankkeelle. Liikenneohjelman komitea päätti tukien myöntämisestä 5.2.2025.

EU rahoittaa muun muassa sähkön jakeluinfrastruktuurin rakentamista ja edistää liikenteen hiilestä irtautumista Euroopan laajuisella TEN-T –tieverkolla Verkkojen Eurooppa -välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelmasta. Vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin (AFIF, Alternative Fuels Infrastructure Facility) viidennellä hakukierroksella Euroopan komissio jakoi yhteensä 422 miljoonaa euroa.

Plugit Finland Oy sai 3,32 miljoonaa euroa rahoitusta sähköisen liikenteen suuritehoisten latausasemien rakentamiseen. Hankkeessa rakennetaan 17 raskaan liikenteen ja kymmenen kevyen liikenteen sähkölatauskenttää Suomeen.

”Olemme tyytyväisiä. Plugit Pro DC -latausverkosto ammattiliikenteelle voi nyt kehittyä suunnitellusti samaa vauhtia sähköisen kuljetuskaluston yleistymisen kanssa. Plugitilla on viimeisen vuoden aikana mallinnettu aktiivisesti raskaan liikenteen ja teollisuuden liikennöintiä TEN-T –tieverkossa. Sen perusteella on perusteltua väittää, että julkiset ammattiliikenteen latausasemat ovat avainasemassa kiihdyttämässä sähköistymistä ja päästötavoitteiden saavuttamista”, kommentoi Plugitin Business Development Manager Aleksi Virtapuro.

VAK perävaunurekisteröinneissä ykkössijalla vuonna 2024

VAK Oy otti jälleen Suomessa perävaunujen rekisteröintitilastojen ykköspaikan vuonna 2024. Vaikka kokonaismarkkina pieneni vuodesta noin 25%, VAK-perävaunuja rekisteröitiin Suomeen 253 kappaletta.

Viime vuonna Suomeen rekisteröitiin 1400 raskasta perävaunua. Määrä pieneni vuodesta 2023 noin 25 %. VAK Oy:n valmistamia vaunuja rekisteröitiin Suomeen 253 kappaletta. Suosituin vahtolaistehtaalta Suomeen toimitettu vaunutyyppi vuonna 2024 oli kokosivuaukeava puoliperävaunu. Myös dollyissa VAK oli Suomen ykkösenä. VAK Oy:ltä muistutetaan, että merkin perävaunut valmistetaan alusta loppuun asti Vahdolla.

Aihetta juhlaan oli myös edustusmyynnin osalta, sillä VAK:n maahantuoma Kässbohrer hallitsee puolestaan markkinajohtajana rekisteröintitilastoa avolava- ja konttiperävaunujen osalta.

Conti EfficientPro 5 on optimoitu pitkän matkan kuljetuksiin

Continental tuo markkinoille uudet Conti EfficientPro HS5- ja HD5-kuorma-autonrenkaat, jotka on valmistettu uudesta, innovatiivisesta vierintävastusta vähentävästä ja renkaiden käyttöikää pidentävästä piidioksidiseoksesta.

Continentalin uudet EfficientPro 5 -renkaat on valmistettu uudella teknologialla. Valmistajan mukaan tämä maksimoi polttoaine- ja energiatehokkuuden sekä vähentää CO2-päästöjä. Teknologia on nimeltään vec2Sil ja se perustuu innovatiiviseksi mainittuun piidioksidiseokseen, joka on optimoitu erityisesti pitkän matkan kuljetuksiin.

”Pienemmän vierintävastuksen ja pitkän käyttöiän yhdistelmä tekee renkaasta ainutlaatuisen. Conti EfficientPro 5 -rengassarja auttaa asiakkaitamme saavuttamaan hiilidioksidipäästöjensä vähennystavoitteet, alentamaan käyttökustannuksiaan ja valmistautumaan sähkökäyttöisten järjestelmien tulevaisuuteen”, Continentalin EMEA-alueen tuotekehityspäällikkö Hinnerk Kaiser kertoo.

Conti EfficientPro 5 on Continentalin saksalaisten asiantuntijoiden kehittämä rengassarja. Tiimi on muun muassa luonut innovatiivisen kulutuspinnan, jossa on sisäänrakennetut urat tyhjine väleineen. Niiden kerrotaan takaavan jatkuvasti hyvät ohjaus- ja jarrutusominaisuudet myös märillä teillä.

”Rengas tarjoaa erinomaisen märkäpidon ja turvallisen ajettavuuden koko käyttöikänsä ajan. Suurempi kuormitusindeksi lisää myös renkaiden kantavuutta, joten sähkökuorma-autojen kantavuudesta ei tarvitse tinkiä”, Kaiser sanoo.

Continentalin uuden teknologian avulla luvataan olevan mahdollista alentaa ajoneuvokaluston käyttökustannuksia ja hiilidioksidipäästöjä.

”Edistyksellisen vec2Sil-teknologian ja optimoidun kulutuspinnan muotoilun ansiosta olemme pystyneet pienentämään vierintävastusta merkittävästi”, Kaiser toteaa.

”Tämä auttaa ajoneuvovalmistajia noudattamaan EU:n asetuksia 2019/2400 ja 2019/1241 sekä varmistamaan ajoneuvojensa taloudellisuuden. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaamme ovat hyvin varustautuneita toimittamaan tavaransa turvallisesti ja ajallaan.”

Sähköautoille suunniteltu

Conti EfficientPro 5:llä on optimaaliset pinnoitusominaisuudet, ja se on valmistajan mukaan suunniteltu erityisesti sähkökäyttöisille hyötyajoneuvoille.

”Conti EfficientPro 5 on tämän segmentin ensimmäinen rengas, jossa on otettu erityisesti huomioon sähköajoneuvojen vaatimukset. Rengas sopii täydellisesti kalustoille, joissa sekä tehokkuus että turvallisuus ovat etusijalla. Conti EfficientPro 5 on virstanpylväs sähköiseen liikkuvuuteen ja vastuullisuuteen investoiville kuljetusyrityksille”, Kaiser summaa.

Poliisi tarkasti tehovalvonnassa 1 455 raskasta ajoneuvoa

Poliisi valvoi tehostetusti raskasta liikennettä 48 tuntia kestäneessä valvontaiskussa. Ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa esiintyy valvonnan tulosten perusteella edelleen haasteita.

Poliisin maanantaina 3. helmikuuta kello 18 alkaneen ja keskiviikkona 5. helmikuuta kello 18 päättyneen 48-tuntisen raskaan liikenteen tehovalvontajakson aikana todettiin 101 ajo- ja lepoaikarikkomusta sekä 19 ajopiirturirikkomusta.

”Kaikki ajo- ja lepoaikarikkomukset, joista seuraamus määrättiin, ylittivät selvästi lainsäädännön asettamat rajat”, toteaa poliisitarkastaja Kari Onninen.

Vaarallisten aineiden maantiekuljetuksia tarkastettiin 104, joista huomautettavaa seuraamuksen arvoisesti löytyi vain seitsemästä, muutosta parempaan suuntaan oli tältä osin havaittavissa.

Epäkuntoisuuksista seuraamuksia kirjattiin 50 kappaletta, ja lisäksi kahden ajoneuvon matka keskeytettiin liikenneturvallisuudelle erityisen vaarallisten epäkuntoisuuksien vuoksi. Epäkuntoisuuksien määrä oli samalla tasoa kuin aiemmissakin vastaavissa valvontateemoissa.
Lisäksi rangaistuksia jaettiin muun muassa puutteellisesta kuorman varmistamisesta (36 kpl) ja ylikuormista (12 kpl).

Valvontaa kohdennettiin tavaraliikenteen osalta erityisesti ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen, ajoneuvojen kuntoon sekä ylikuormiin, jotka on määritelty poliisin raskaan liikenteen valvonnan painopistealueiksi. 

Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1 455 raskasta ajoneuvoa, joista 1 260 kotimaista sekä 169 ulkomaista, sekä 26 linja-autoa. Valvontaan käytettiin työaikaa yhteensä noin 3 100 tuntia.

Kuljettajille määrättiin kaikkiaan 249 rahamääräistä seuraamusta (sakko tai liikennevirhemaksu) ja annettiin lisäksi 270 kirjallista huomautusta. Lisäksi suoritettiin 170 ulkomaalaisvalvontaan liittyvää tarkastusta.

Tehostettua valvontaa suoritettiin kaikkien poliisilaitosten alueilla. 

Hinausautokeskus Oy laajentaa toimintaansa Mikkeliin yrityskaupoilla

Hinausautokeskus Oy on sopinut Karikon Hinauspalvelu Oy:n ja Mikkelin Hinauskuljetus Oy:n osakekannan ostamisesta 5.2.2025. Yrityskauppojen kerrotaan vahvistavan Hinausautokeskuksen asemaa alueellisena toimijana ja mahdollistavan entistä kattavammat palvelut asiakkaille. Yritysten siirtyminen osaksi Hinausautokeskusta tapahtuu välittömästi.

Hinausautokeskus Oy on sopinut Karikon Hinauspalvelu Oy:n ja Mikkelin Hinauskuljetus Oy:n osakekannan ostamisesta. Molemmat yritykset toimivat Mikkelissä ja palvelevat asiakkaita laajasti Etelä-Savon alueella. Yritykset ovat olleet jo aiemmin osa Hinausautokeskuksen valtakunnallista kumppaniverkostoa, mikä tekee yhdistymisestä luontevan jatkumon. Yrityskauppojen luonnehditaan vahvistavan Hinausautokeskuksen asemaa alueellisena toimijana ja mahdollistavan entistä nopeammat, monipuolisemmat ja kattavammat palvelut asiakkaille laajalla toiminta-alueella. Yritysten siirtyminen osaksi Hinausautokeskusta tapahtuu välittömästi.

Mikkelin toimipiste on Hinausautokeskuksen kymmenes toimipiste. Muut toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Porvoossa, Järvenpäässä, Lahdessa, Hämeenlinnassa, Tampereella, Porissa, Jyväskylässä ja Kuopiossa. Hinausautokeskuksen mukaan Mikkelin toimipiste sijaintina tukee erinomaisesti Lahden, Jyväskylän ja Kuopion toimipisteiden toimintaa, mahdollistaen tehokkaan yhteistyön ja nopean reagoinnin asiakastarpeisiin. Tämän keskeisen sijainnin kerrotaan vahvistavan entisestään Hinausautokeskuksen palveluverkostoa ja kykyä palvella asiakkaita kattavasti.

Perheyrityksen arvot ja omistajien näkemykset

Hinausautokeskus Oy on kolmannessa sukupolvessa toimiva, suomalainen perheyritys, joka linjaa olevansa sitoutunut tarjoamaan luotettavaa ja asiakaslähtöistä palvelua ympäri vuorokauden. Yrityskauppojen myötä Karikon Hinauspalvelu Oy:n ja Mikkelin Hinauskuljetus Oy:n vanhat omistajat Jyri Kröger ja Vesa Luukkonen jäävät vähitellen pois yritysten palveluksesta. Hinausautokeskus kiittää heitä vuosien työstä ja sitoutumisesta alan kehittämiseen. ”Mikkeli sopii sijainniltaan loistavasti meidän strategiaamme laajentua uusille toimialueille. Haluan henkilökohtaisesti kiittää Jyriä ja Vesaa heidän merkittävästä panoksestaan yhtiöiden eteen sekä asiakkaille tarjotusta korkeatasoisesta palvelusta. Olemme ylpeitä saadessamme jatkaa heidän työtään ja kehittää toimintaa entisestään,” kertoo Hinausautokeskus Oy:n toimitusjohtaja Tomi Sipilä.

Jyri ja Vesa kommentoivat yrityskauppoja seuraavasti: ”Olemme ylpeitä siitä, miten pitkälle olemme onnistuneet kehittämään Karikon Hinauspalvelua ja Mikkelin Hinauskuljetusta vuosien varrella. Nyt on kuitenkin oikea aika siirtää vastuu Hinausautokeskukselle, joka jakaa samat arvot ja sitoutumisen korkealaatuiseen palveluun. Luotamme siihen, että he vievät toimintaa eteenpäin ja huolehtivat asiakkaistamme parhaalla mahdollisella tavalla.”

Hinausautokeskuksen tavoitteena on yhdistää parhaat toimintakäytännöt ja säilyttää korkeatasoinen asiakaspalvelu. Yritys kertoo panostavansa kalustoon, turvallisuuteen, teknologiaan ja henkilökunnan osaamisen kehittämiseen varmistaakseen, että asiakkaat saavat parasta mahdollista palvelua kaikissa tilanteissa.

Kuvassa Hinausautokeskuksen omistajat (vasemmalta) Joni Sipilä, Sami Sipilä, Emmi Sipilä-Suni ja Tomi Sipilä sekä Karikon Hinauspalvelu Oy:n ja Mikkelin Hinauskuljetus Oy:n vanhat omistajat Jyri Kröger ja Vesa Luukkonen.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...