Kesätöitä Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä

Vantaalla Lahdenväylän (Vt 4) ja Kehä III:n liittymässä korjataan tulevana kesänä viisi siltaa. Työt alkoivat jo maaliskuussa, ja töitä tehdään moottoritien molemmissa ajosuunnissa ja moottoritien länsipuolella sijaitsevassa rampissa.

Korjaustöiden aikana Vt 4:n liikenne siirretään moottoritien siltojen korjauksen ajaksi vuorotellen toiselle ajoradalle. Tällöin käytössä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan ja nopeusrajoitus työmaiden kohdalla on 50–60 km/h kaistojen kaventamisen ja sivusiirtojen vuoksi. Yöaikaan käytössä on ajoittain yksi ajokaista. Rampilla käytössä on yksi kavennettu ajokaista.

Töiden kokonaiskesto yhdellä siltapaikalla on noin 2,5–3 kuukautta ja osa silloista on työn alla yhtä aikaa. Kokonaisuudessaan siltojen korjaustyöt valmistuvat lokakuun aikana. 

Vuosina 1990–1991 rakennettujen siltojen korjauksissa siltojen vesieristeet ja kaiteet uusitaan sekä reunapalkkeja ja pilareita korjataan.

Ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa ei merkkejä paremmasta

Poliisin helmikuinen liikennevalvonta viittasi myönteiseen kehitykseen ajo- ja lepoaikojen noudattamisen suhteen, mutta aluehallintovirastojen kokemus on kielteisempi.

Aluehallintovirastojen työsuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna kolmella neljästä tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten kerrotaan laiminlyödyn kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin puolestaan lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Kokonaisuutena laiminlyöntien kokonaismäärissä ei ole aluehallintovirastojen mukaan tapahtunut kehitystä parempaan suuntaan viime vuosina.

”Vuodesta toiseen valvonnan tulokset näyttäytyvät samanlaisina eikä selkeää positiivista kehitystä kokonaisuutena ole nähtävissä. Kuljettajien tekemiä rikkomuksia havaitaan paljon, mikä kertoo piittaamattomuudesta ja välinpitämättömyydestä yhteiseurooppalaista tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä kohtaan. Myös kuljetusyritykset työnantajina usein laiminlyövät valvontavastuuta kuljettajiensa tekemistä rikkomuksista tai tietoisesti sallivat kuljettajien väärän toiminnan”, kommentoi työsuojelutarkastaja Ville Gröndahl Pohjois-Suomen aluehallintovirastosta.

Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueiden 27 tarkastajaa tarkastivat vuonna 2023 yhteensä 589 maanteiden henkilö- ja tavaraliikenteen kuljetusyritystä eri puolella Suomea. Tarkastettuja kuljettajia oli 4 651. Tarkastettuja päiviä kuljettajilta kertyi yhteensä 320 953.

Ajo- ja lepoaikarikkomuksia havaittiin 448 yrityksellä, eli noin 76 prosentilla tarkastetuista yrityksistä. Eniten ajo- ja lepoaikarikkomuksia oli kuljettajien tauoissa. Taukorikkomuksia havaittiin yhteensä 7 064, ja niistä vakavia oli 2 931. Erityisesti vakavien taukorikkomusten määrän kerrotaan kasvaneen.

Kuljettajien vuorokautinen vähimmäislepoaika alittui yhteensä 4 626 kertaa, ja vuorokautisen lepoajan rikkomuksista noin puolet (2 324) olivat vakavia. Kuljettajien viikoittaisten lepoaikojen rikkomukset olivat myös lisääntyneet: viikoittaisten lepoaikojen rikkomuksia havaittiin yhteensä 1 117, joista vakavia oli 749.

Vuorokautisen ajoajan enimmäismäärä ylittyi yhteensä 1 955 kertaa. Ylityksistä vakavia oli 636 rikkomusta. Viikoittaisen ajoajan sekä kahden peräkkäisen viikon ajoajan rikkomuksia havaittiin myös, mutta selvästi vähemmän kuin muita ajo- ja lepoaikarikkomuksia.

Ajo- ja lepoajan valvontalaitteissa havaittiin vakavaa väärinkäyttöä 265 yrityksessä, eli lähes joka toisessa tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Osassa yrityksistä havaittiin työsuojelutarkastajien mukaan useita eri väärinkäytöksiä. Yhteensä 212 yrityksessä kuljettajat olivat ajaneet työpäiviä osittain tai kokonaan käyttämättä kuljettajakorttia tai ajopiirturilevyä.

Myös ajo- ja lepoaikatietojen sekä ajopiirturien käsittelyissä oli puutteita. Ajoneuvokohtainen valvontalaitteen yrityslukitus oli asettamatta digitaalisiin ajopiirtureihin tai se oli väärä 172 yrityksen tapauksessa. Ajopiirtureiden määräaikaistarkastuksia oli suorittamatta 33 yrityksessä ja valvontalaite ei toiminut oikein 32 yrityksessä.

”Yllättävintä kuitenkin vuodesta toiseen on, että ammattikuljettajilla esiintyy edelleen paljon puutteita aikaryhmävalitsimen käytössä, mikä on ajopiirturin perustoiminto. Tarkastajat havaitsivat asiassa puutteita 167 yrityksen kuljettajilla, mikä on paljon. Johtuuko se sitten osaamattomuudesta vai piittaamattomuudesta, onkin sitten toinen asia”, Gröndahl toteaa.

Yhteensä 125 kuljetusyritystä ei ollut säilyttänyt ajo- ja lepoaikatietoja vähintään vuoden ajalta, kuten tieliikenteen sosiaalilainsäädäntö edellyttää. 

Aluehallintovirastot muistuttavat, että yrityksen on jäljennettävä omaa yritystään koskevat ajo- ja lepoaikatiedot ajoneuvon digitaalisesta ajopiirturista. Tiedot on jäljennettävä Suomessa olevasta ajoneuvosta vähintään kahden kuukauden välein. Lisäksi tiedot on jäljennettävä, kun yritys luovuttaa ajoneuvon pois omasta hallinnasta tai poistaa digitaalisen ajopiirturin käytöstä. Ulkomailla olevasta ajoneuvosta tiedot on jäljennettävä ajoneuvon tultua Suomeen. Kuljettajakorttien ajo- ja lepoaikatiedot tulee jäljentää vähintään kolmen viikon välein niiltä viikoilta, joilla kuljettaja on työssä. Ajossa käytetyt alkuperäiset piirturilevyt tulee säilyttää ajon päätyttyä vähintään vuoden ajan kuljettajakohtaisessa aikajärjestyksessä. Kopioidut tiedot digitaalisista ajopiirtureista ja kuljettajakorteista tulee säilyttää vähintään 12 kuukautta niiden kirjaamisen jälkeen.

Ajo- ja lepoaikoja koskevat määräykset ovat yhdenmukaisia koko Euroopan unionissa ja Euroopan talousalueella (ETA). Suomessa kuljetusyritysten viranomaisvalvonta tapahtuu moniviranomaisyhteistyönä. Poliisi-, tulli- sekä rajavartioviranomaiset hoitavat tienvarsivalvonnan ja aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet hoitavat yritysvalvonnan.

Havaittujen rikkomusten perusteella työsuojelutarkastajat antoivat viranomaisohjausta kuljetusyrityksille. Lisäksi merkittävimmät tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomukset työsuojeluviranomaiset ilmoittivat poliisille sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.

”Rikkomustiedot vaikuttavat kuljetusyritysten hyvämaineisuuden arviointiin ja yrityksien riskiluokan määräytymiseen. Havaitut rikkomukset voivat johtaa sakkorangaistuksiin ja vakavimmillaan niillä voi olla vaikutusta kuljetusyrityksen liikennelupiin”, Gröndahl kertoo.

Osana EU:n jäsenmaiden yhteisvalvontaa Suomea koskevat valvonnan tulokset raportoidaan myös EU:lle.

Liqui Moly esitteli AdBluen lisäaineen

Liqui Moly on esitellyt tuotteen AdBlue-liuoksen höyrystymisessä mahdollisesti syntyviin ongelmiin.

”Liuoksen höyrystyessä voi muodostua myös jäämiä, sillä pakoputken pinnalle muodostuu nestekalvo, josta vesi haihtuu nopeammin kuin urea voi hajota”, kertoo Liqui Molyn tutkimus- ja kehitysjohtaja David Kaiser

Ratkaisuksi tähän on yhtiö kehittänyt DEF Anti Crystal Additive K -lisäaineen.

”Lisäaineen avulla lämpötilaa lasketaan niin kutsutun Leidenfrostin efektin saavuttamiseksi. Tämä ilmiö edistää AdBlue-liuoksen hajoamista ilman haitallisia jäämiä. Pakoputken pinnalle muodostuva nestekalvo vähenee Leidenfrostin efektin seurauksena”, kertoo Kaiser.

Yhtiö kertoo uuden lisäaineen vaikutuksen kohdistuvan pakokaasun jälkikäsittelyssä SCR-järjestelmään (Selective Catalytic Reduction, selektiivinen katalyyttinen pelkistys), jonka avulla dieselmoottorin palamisprosessin aikana syntyvät typpioksidit pelkistyvät katalysaattorissa alkuainemuotoiseksi typeksi ja vedeksi.

”Järjestelmän putkiin tai annosteluventtiileihin muodostuu ureakiteitä. Näin tapahtuu, kun vesi haihtuu tai höyrystyy putkissa”, kehitysjohtaja selittää.

Ääritapauksessa tämä voi johtaa AdBlue-järjestelmän tukkeutumiseen. Tämä puolestaan voi vaurioittaa pumppua ja ruiskutussuuttimia tai aiheuttaa moottorinohjauksen virheilmoituksen. 

”Lisäaineen sisältämä tensidi vähentää AdBlue-nesteen pintajännitystä. Se estää puolestaan pisaroiden muodostumisen. Näin vältytään häiritsevien kiteiden muodostumiselta ja ruiskutussuuttimen kerrostumilta”, Kaiser sanoo.

Vesiliuoksen toinen heikkous on kylmäherkkyys. Ajoneuvovalmistajat käyttävät lämmittimiä SCR-järjestelmän suojaamiseksi jäätymiseltä. Lämmittimet aktivoituvat kuitenkin vain moottorin käynnistyksen yhteydessä. 

”AdBlue jäätyy -11,5 °C:n lämpötilasta alkaen. Lisäaineemme avulla jäätymispiste voidaan laskea noin -16 °C asteeseen”, Kaiser sanoo. 

Uusi DEF Anti Crystal Additive K tuote on saatavana 2,5 litran muovipakkauksessa.

Scanialta vahva viime vuosi

Scania on julkaissut konsernin vuotta 2023 koskevan vuosi- ja ympäristöraportin, jonka mukaan konsernin liikevaihto kasvoi 28 prosenttia 204,1 miljardiin Ruotsin kruunuun (18,0 mrd. euroa), ja liikevoittoa kertyi 26,0 miljardia kruunua (2,3 mrd. euroa).

Scania kertoo, että ajoneuvotoimitukset kasvoivat vuodesta 2022 peräti 13 prosenttia 96 727 autoon. Perinteiset voimanlähteet ovat kuitenkin käytännössä suvereenisti toimitetuissa autoissa ykköspaikalla, sillä lähes sadasta tuhannesta ajoneuvosta paikallisesti päästöttömiä ajoneuvoja oli 246 autoa. Piristynyttä toimituskantaa selitti osaltaan tietenkin vielä viime vuonna kohtalaisesti positiivisen puolella olleet talous- ja hankintanäkymät globaalisti, myös vielä 2022 riivannut komponenttipula ja sen laukeaminen. Tilauskertymän kerrotaan kasvaneen kahdella prosentilla 84 080 autoon.

Scania-konsernin liikevaihto vuodelle 2023 kasvoi 28 prosenttia 204,1 miljardiin Ruotsin kruunuun (18,0 mrd. euroa), ja liikevoittoa kertyi 26,0 miljardia kruunua (2,3 mrd. euroa).

Vuoden 2024 nosturimestari hakuun

Hiabin World Crane Championship (WCC) eli nosturin käytön maailmanmestaruuskilpailut 2024 käynnistyvät Suomen ensimmäisellä osakilpailulla Tampereella Mansen Mörinöillä 12.-13.4.2024.

Suomen nosturimestari vuosimallia 2024 seulotaan yhdeksällä eri paikkakunnalla järjestettävissä osakilpailuissa. Jokaisen osakilpailun voittajista muodostunut ryhmä lähtee FinnMetkossa pidettävään finaaliin, jossa kamppaillaan selville se lopullinen vuoden 2024 Suomen nosturimestari.      

”Tänä vuonna olemme lisänneet osakilpailujen määrää, jotta mahdollisimman moni pääsee osallistumaan kilpailuun. Tavoitteenamme on rikkoa viime kerralla saavutettu osallistujaennätys. Osakilpailujen alustana tulee olemaan Volvo FM 6×2, johon asennetaan Multilift Ultima 21SL koukkulaite ja kisanosturina toimii Hiab X-Hipro 232 E6”, Hiabin myyntipäällikkö Kimmo Kaunisto kertoo. 

”Olemme iloisia saadessamme olla yhteistyökumppanina Hiabin WCC-kilpailussa. Tiivis yhteistyö päällirakentajien kanssa on avainasemassa, kun tarjoamme luotettavia ja laadukkaita kuljetusratkaisuja asiakkaillemme. Odotamme innolla Suomen osakilpailuja ja jännittäviä kilpailusuorituksia”, Volvo Finlandin myyntijohtaja Veli Pusa sanoo omat terveisensä ajoneuvovalmistajan suunnalta.

Kilpailupaikat

12-13.4.    Tampere            Volvo Truck Center, Mansen Mörinät
14.5.         Raisio                Hiab Suomi
15.5.         Helsinki             Hiab Vuosaari
16.5.         Joutseno           Toplift
4.6.           Kuopio              Volvo Truck Center
5.6.           Oulu                 Wetteri Power 
6.6.           Kokkola            Tyllis
6.7.           Hämeenlinna     Tawastia Truck Weekend
29.-30.8.   Jämsä               FinnMetko
31.8.         Jämsä               Finaali FinnMetko

Kilpailukalusto

Kuormausnosturi HIAB X-HiPro 232 E6

  • 6 hydraulista jatketta
  • Tukijalat radio-ohjatut
  • Lisähydrauliikka kahdelle toiminnolle
  • SAF puoliautomaattinen nosturin pysäköinti ja avaus nipusta
  • Nosturin radio-ohjaimella koukkulaitteen perustoimintojen ohjaus
  • Käännön ja noston vaimennus
  • Uusi Combidrive 4 -radio-ohjain

Koukkulaite MULTILIFT Ultima 21SL Flex

  • Laitepituus 5200 mm
  • Liukupuomi
  • Pääsylinterien painerajoitus
  • Vaakasiirron kevennys ilman rullia
  • Performance-paketti, jossa mm. pikaliikkeet ja pikalasku
  • Vaakasiirron kevennys

Asennus

  • LS-hydrauliikka
  • Perälautahydrauliikka
  • 6 kpl työvaloja, tasomajakat eteen ja taakse
  • Valaistut työkalulaatikot
  • Harja-, lapio- ja kankiteline työkaluilla
  • Vetokita

Kiertueauto Volvo FM 6×2

  • Moottori 13 L, 460 hv (345 kW, 2300 Nm)
  • Alustaratkaisu: täysilmajousinen, VDS-ohjaus, ohjattu teliakseli
  • Vaihteisto: I-Shift 
  • Ohjaamomalli: päiväohjaamo

Lakko tyhjentää Nesteen tankkeja

Neste täsmentää keskiviikkona 20.3. antamaansa lausuntoaan polttoaineiden riittävyydestä. Pitkittynyt lakko on johtanut aiemmista arvioista poiketen polttonesteiden loppumiseen osalla asemista.

Neste kertoi keskiviikkona 20.3.2024 selvittävänsä lakon jatkumisen vaikutuksia, ja että pitkittyessään lakko vaikuttaa merkittävästi polttonesteiden asiakastoimituksiin ja saatavuuteen Nesteen asemaverkostossa Suomessa.

Lakon on ilmoitettu jatkuvan maaliskuun loppuun asti, ja varautumisesta huolimatta Neste ei enää pysty turvaamaan asiakastoimituksiaan ja tuotteiden riittävyyttä koko maata palvelevassa asemaverkostossaan. 

Tiistaina 26.3. Neste ilmoitti, että osalta sen asemista ei saa enää polttonesteitä, ja tilanteen todetaan vaikeutuvan lakon jatkuessa. Neste pahoittelee asiakkailleen lakosta johtuvia seuraamuksia. 

Seuraavilla Nesteen huoltoasemilla on puutteita polttonesteiden saatavuudessa (tilanne 26.3.2024 klo 17)

Neste Futura 95 E10

Neste Express Helsinki Mannerheimintie

Neste Futura Diesel

Neste Express Savonlinna Olavinkatu, kesälaatu

Neste Helsinki Laajasalo, talvilaatu

Neste Express Lappeenranta CM, talvilaatu

Neste MY Uusiutuva Diesel

Neste Express Helsinki Konala

Neste Express Tuusula Riihikallio

Raskaan kaluston Truck-asemat

Neste Futura Diesel

Neste Truck Heinola Vierumäki, kesälaatu

Neste Truck Rautjärvi Simpele, kesälaatu

Neste Truck Kitee Tolosenmäki, kesälaatu

Neste Truck Lappeenranta Ratakatu, talvilaatu

Neste MY Uusiutuva Diesel

Neste Truck Hyvinkää Rekkarasti

Neste Truck Jämsä Portti

Neste Truck Helsinki Pasila

Neste Truck Vaasa Kiitokaari

Neste Truck Turku Satama Tuontiväylä

Neste Truck Tampere Transpoint

Neste Truck Turku Vanha Tampereentie

 Megalift SLT -perävaunut Siimetiltä 

Siimet Oy on tunnettu etenkin erikoiskuljetuskäyttöön räätälöityjen perävaunujen suunnittelusta ja valmistuksesta. Tuotevalikoimaan liittyy nyt Megalift SLT Sideloader -perävaunumallisto. 

Standardikokoisen merikontin käyttäminen erilaisissa logistissa toiminnoissa yleistymiselle ei näy loppua, sillä teräsrakenteinen merikontti on erittäin kustannustehokas kuljetusmuoto niin kaukoliikenteessä kuin lähellä tapahtuvassa kuljettamisessa. Merikontin käsittelyssä vaaditaan kuitenkin aina nostokalustoa, joka tarvittaessa kulkee myös mukana autossa. 

”Megalift SLT Sideloader -perävaunuilla kontit voidaan toimittaa asiakkaan toivomaan paikkaan muusta kalustosta riippumatta täysin itsenäisesti”, kertoo Siimet Oy:n myyntijohtaja Ari Mäkitalo

Megalift on valmistanut Sideloader -tyyppisiä perävaunuja Irlannista vuodesta 2017 alkaen vuotuisen tuotantomäärän ollessa tällä hetkellä noin 100 yksikköä. Valmistajan mukaan perävaunuja on toimitettu jo yli 30 maahan eri puolille maailmaa ja lukuisten Euroopan maiden ohella Megalift-perävaunuja on toimitettu muun muassa Yhdysvaltoihin, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. 

Megalift SLT -perävaunuista on tarjolla kaksi eri kokoluokkaa ja ne on suunniteltu kuljettamaan ja nostamaan 35 tai jopa 44 tonnin painoisia kontteja. Nosturiin integroidun tukijalan ansiosta nosturin käyttö on aina turvallista myös epätasaisella alustalla. Mäkitalon mukaan hydraulikäyttöisten nostureiden avulla voidaan käsitellä käytännössä kaikkia konttipituuksia. 

Megalift SLT:n tukijalat on suunniteltu siten, että kontin siirto onnistuu vaivatta myös toiseen perävaunuun tai junanvaunuun. 

”Megalift SLT toimii 20”, 30”, 40”, 45” ja 2×20” konttien nostamisessa”, painottaa Mäkitalo, jonka mukaan suoran rungon ohella valikoimassa on myös hanhenkaulalla varustettu runko High Cube -konttien kuljettamiseksi. 

Standardivarusteisen, omamassaltaan noin 9 tonnin perävaunu on suunniteltu täysin itsenäiseksi yksiköksi, sillä nostureiden tarvitsema käyttövoima tuotetaan perävaunuun sijoitetun dieselmoottorin avulla. Tästä johtuen perävaunua voidaan vetää ja nostureita voidaan käyttää kaikkien tavanomaisten vetoautojen yhteydessä. Nostureita ohjataan langattoman kauko-ohjaimen avulla ja helpon kunnossapidon takaamiseksi perävaunussa käytetään maailmanlaajuisesti tunnettuja komponentteja. 

Nosturit Megalift valmistaa itse, mutta perävaunun runkojen kohdalla yhtiö tekee tiivistä yhteistyötä paikallisen perävaunuvalmistaja Dennisonin kanssa. 

”Euroopan markkinoille tarjoamme ensisijaisesti Dennisonin valmistamaa perävaunua, jossa käytetään BPW:n 9-tonnisia akseleita rumpujarruin ja ilmajousin”, kertoo toimitusjohtaja Meredith Hall Irlannista. Tuotevalikoimaan kuuluu myös kitkaohjautuvalla akselilla varustettu perävaunu ja itsekin tuotekehitykseen vahvasti osallistuva Meredith Hall kertoo olevansa erittäin kiinnostunut kehittämään suomalaisvaatimusten mukaisia perävaunuja yhteistyössä Siimetin kanssa. 

”Olemme erittäin kiinnostuneita muun muassa Suomessa käytössä olevista neliakselisista puoliperävaunuista ja uskon, että yhdessä Siimetin kanssa voimme tarjota Suomeen erittäin kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja.” 

Megaliftin tuotekehitys on alkanut vuosituhannen vaihteessa ja se on keskittynyt yksinomaan konttien kuljettamisessa ja käsittelyssä käytettäviin perävaunuihin. Valmistajan mukaan nostureiden käyttö on tehty erittäin helpoksi ja nopeaksi. 

”Purkuaika perävaunusta maahan on vain kaksi minuuttia”, vakuuttaa Mäkitalo, jonka mukaan kontin käsittely tavanomaisilla trukeilla, lukeilla ja nostureilla ei vaikeudu perävaunussa sijaitsevien nostureiden johdosta. 

Megalift SLT -perävaunua ja sen nostureita voidaan käyttää kontin lastaamiseen ja purkamiseen perävaunusta suoraan maahan, mutta yhtä lailla nostaminen onnistuu esimerkiksi toiseen perävaunuun tai junanvaunuun. Rakenteen mataluudesta johtuen kontteja voidaan käsitellä myös verrattain matalissa sisätiloissa. 

Siimet Oy:n Ari Mäkitalo näkee Megalift SLT -tuoteperheen täydentävän mainiosti yrityksen nykyistä tuotevalikoimaa. 

”Nosturilla varustettujen konttiperävaunujen markkinat ovat yhtäältä rajalliset, joskin konttiliikenteen kasvun kautta uskomme markkinoiden kasvuun. Lisäksi perävaunu nostureineen soveltuu myös muille suoritealoille, missä tarvitaan standardikokoisten kappaleiden kuljettamista ja käsittelyä”, summaa Mäkitalo lopuksi. 

Ajokortin ulkoasu uudistuu

Uusien ajokorttien ulkoasu uudistuu 1.4.2024. Vaikka kortin kokoa ja sen tunnistettavaa vaaleanpunaista pääväriä ei muuteta, uudistus tuo mukanaan useita merkittäviä turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Tärkeä huomio on, että tämä uudistus ei vaikuta ajokortin hankintaan tai nykyisten ajokorttien kelpoisuuteen. 

Traficomin mukaan uusi ajokortti on entistä turvallisempi. ”Me Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa päivitämme määräajoin ajokorttien ulkoasua vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia. Tässä uudistuksessa merkittävin uusi ominaisuus on läpinäkyvä ikkuna, joka sisältää kortinhaltijan kasvokuvan. Tämä muutos ei vaikuta ajokortin käyttöön – se kelpaa edelleen henkilöllisyyden osoittamiseen äänestyspaikoilla ja muissa tutuissa yhteyksissä”, toteaa Traficomin päällikkö Henna Antila.

”Uudistettu suomalainen ajokortti on yhdenmukainen muiden EU-maiden ajokorttien sekä EU:n ajokorttisäädösten kanssa. Tämä tarkoittaa, että uutta korttia voidaan käyttää ulkomailla samalla tavalla kuin nykyistäkin”, jatkaa Antila.

Vuosittain Suomessa myönnetään noin 380 000 ajokorttia ja kaikkiaan voimassa olevia ajokortteja on Suomessa n. 3,8 miljoonaa.

Ulkoasumuutoksia myös muihin kortteihin

Huhtikuussa muuttuvat myös muut Traficomin myöntämät kortit ulkoasultaan. Muutoksia tulee ajokortin lisäksi muiden tieliikenteen korttien, esim. taksinkuljettajan ajoluvan ja digipiirturikorttien ulkoasuihin, kuten myös merenkulun pätevyyskirjojen sekä ilmailun ja rautatieliikenteen lupakirjojen ulkonäköön.

Kaikki vanhat korttimallit pysyvät edelleen voimassa eikä korttia tarvitse vaihtaa uuteen.

Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan

Volvo Finlandin organisaatiorakenne muuttuu 1.4.2024. Uudessa organisaatiomallissa sekä automyynti että jälkimarkkinointi jakautuvat selkeästi omiksi vastuualueikseen sekä maahantuonnissa että Volvo Truck Centereissä.

Volvo Finlandin oman jälleenmyyntiverkoston nykyinen kolmen alueen malli muuttuu kahdeksi. Nykyiset etelän ja lännen alueet yhdistetään yhdeksi alueeksi ja toisena alueena pysyy idän alue. Volvo Truck Center idän alueen jälkimarkkinointi- ja palvelutuotemyyntitoiminnoista vastaavaksi jälkimarkkinajohtajaksi on nimitetty Kalle Hakala ja Volvo Truck Center etelän ja lännen alueen jälkimarkkinajohtajaksi Juha Tahvanainen. Molemmat raportoivat toimitusjohtaja Magnus Björklundille.

Volvo Truck Centereiden uusien autojen myynti- ja vaihtoautotoiminnot siirtyvät myyntijohtaja Veli Pusan alaisuuteen. Volvo Truck Center idän alueen myyntipäällikkönä jatkaa Pasi Ojakangas ja Volvo Truck Center etelän ja lännen alueen uudeksi myyntipäälliköksi on nimitetty Reino Manninen, joka aloittaa tehtävässään 27.5.2024. Pitkän uran Volvolla aiemmin tehnyt Reino Manninen palaa lyhyen tauon jälkeen takaisin Volvolle. Molemmat myyntipäälliköt raportoivat Veli Pusalle, joka raportoi toimitusjohtajalle. 

”Muutoksella haluamme varmistaa Volvon edelläkävijyyden niin automyynnissä kuin palveluliiketoiminnassa. Uusi organisaatiorakenne selkeyttää vastuualueita, turvaa päätöksenteon ketteryyden ja kykymme palvella asiakkaitamme heidän muuttuvissa tarpeissaan myös tulevaisuudessa”, kertoo Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund.

Traficom havaitsi kolmessa vetoaisamallissa merkittäviä puutteita – ei saa käyttää liikenteessä

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on havainnut kolmessa Suomessa käytössä olevassa Trako-merkkisessä vetoaisassa merkittäviä puutteita, eikä niitä saa käyttää liikenteessä. Kyseisiä vetoaisoja käyttävien tulee olla yhteydessä siihen toimijaan, jolta vetoaisa on hankittu. 

Vetoaisat, joissa puutteita on havaittu:

  • Trako 2015, 200 kN, E4-55R-010385 Ext.00
  • Trako 2015, 190 kN, E4-55R-010442 Ext.00
  • Trako 2018, 179 kN, E4-55R-010773 Ext.00

”Trako 2015, 200 kN -vetoaisa vaurioitui hyvin alhaisen kuormitussyklimäärän jälkeen Traficomin testeissä. Vaurio muodostui sellaiseen kohtaan rakennetta, mistä sitä on vaikea havaita. Pahimmassa tapauksessa vaurio voisi johtaa vetoauton ja sen perävaunun välisen kytkennän katkeamiseen”, toteaa Traficomin tarkastaja Lassi Varis.

Trako 2015, 200 kN -vetoaisaa vastaavalla rakenteella on hyväksytty kaksi muuta vetoaisaa. Asiakkaille myydyissä vetoaisoissa rakenne voi olla myös erilainen kuin hyväksytyissä vetoaisoissa. Tällaisia muutoksia ei ole kuitenkaan asianmukaisesti hyväksytty, jolloin rakenteiden kestävyydestä ei ole voitu varmistua. Traficom tiedottaa Safety gate -järjestelmän kautta myös muita EU-maita, joihin kyseisiä vetoaisoja on toimitettu.

Ajoneuvoyksiköiden väliset kytkentälaitteet ovat liikenneturvallisuuden kannalta erittäin olennaisia komponentteja, joiden hyväksynnöille on asetettu tarkat vaatimukset, jotka niiden tulee poikkeuksitta täyttää. ”Vaatimustenvastaisia tuotteita ei saa käyttää liikenteessä, ja yleensä kytkentälaitteisiin liittyvät viat ja puutteet ovat katsastuksessa vähintään hylkäysvikoja”, toteaa Varis.

Kyseisiä vetoaisoja käyttävien tulee olla yhteydessä siihen toimijaan, jolta vetoaisa on hankittu.

Uusimmat julkaisut

Uusi toimitusjohtaja MAN-maahantuontiin ja -jälleenmyyntiin

Jarkko Ketola on nimitetty Adampolis Finland Oy:n toimitusjohtajaksi. Adampolis Finland on MAN-kuorma-, -linja- ja -pakettiautojen maahantuoja ja jälleenmyyjä Suomessa. Jarkko Ketola on nimitetty MAN-kuorma-, -linja-...