Hyvä koti hyvään kotiin!

Raskas Kalusto -lehdessä 8/2022 esittelimme Mike Portworsnickin 6X6-Scanian alustalle rakennetun huippuhienon matkailuajoneuvon, joka on varusteltu enemmänkin kuin vain retkeilyyn – se on ajateltu pitkäaikaiseen asumiseen joko tien päällä tai maastossa. Nyt auto on myynnissä, sillä suunnitelmissa on seuraavan auton rakentaminen.

Scania P144C vuosimallia 2001 on rekisteröity Sveitsiin, ja alusta on aikanaan toiminut paloautona kevyessä tiekäytössä. Nykyisin moottorina on 630-hevosvoimainen V8, sillä moottori on vaihdettu uuteen 40 000 kilometrin kohdalla reilu vuosi sitten Suomen Scanian toimesta. Kokonaisajomäärä autolla on 48 000 kilometriä, josta 16 000 paloautokäytössä. Vaihteistona jakelee Allisonin 6-nopeuksinen automaatti. Varustetaso on myös moneen asiaan riittävä. Rotzlerin kahdeksan tonnin vinssi 60 metrin vaijerilla, miehistöohjaamossa kolme Grammerin ilmapenkkiä, ohjaamon takaosa varastokäytössä, ja ohjaamossa oma 5 kilowatin Webasto, sekä oma jääkaappi. Lisäksi mukaan kuuluu laaja valikoima sisä- ja ulkopuolisia säilytyslaatikoita, hinaustarvikkeita sekä lukuisia muita pienvarusteita hyötyä ja viihtyisyyttä silmälläpitäen.

Itse asumispuoli on alumiinikompostiitista, Zembra-männystä ja mm. hengittävästä lampaanvillakuidusta käsityönä arvostetulla Schatzmeisterin verstaalla. Tämä ns. Zirbenbox on retkeilyautojen asumistilojen huippuluokkaa ja se on toteutettu paitsi käytännöllisyyden myös terveysnäkökohtien kautta. Ajoneuvossa on myös kiertovesilämmitys, tunnelmaa luova tulisija, vedenpuhdistusjärjestelmä käyttövedelle, suihku, wc, keittiö, aurinkopaneelit, Honda-generaattori, levitettävä etuterassi, lämmitetty, kemikaaliton harmaavesisäiliö ja niin edelleen. Asuminen on haluttu mahdollistaa omavaraiseksi, helposti huollettavaksi ja kaikkialla toimivaksi. 

Nyt auto on kuitenkin myynnissä, sillä aikomus on rakentaa uusi yksilö, tällä kertaa 4X4-alustasella Tatralla. Sitä kohti mentäessä hyvä koti on siis hyvää kotia vailla. Jos olet oikeasti kiinostunut, Mike Portworsnick kertoo mielellään lisää ja autosta on olemassa hyvin kattava tietopaketti aina pienintä mukaan tulevaa nippeliä myöten. Yhteyttä voi ottaa ensivaiheessa sähköpostitse osoitteeseen mike.portworsnick@gmx.ch ja siitä asia lähtee tosiostajien kohdalla etenemään. 

Sisu Autolla ennätystilauskanta – sotilasajoneuvoilla kysyntää

Sisu Autosta on kasvamassa merkittävä sotilasajoneuvotuotteiden valmistaja vientimarkkinoille. Tätä tukee esimerkiksi laaja puitesopimus Suomen ja Ruotsin puolustusvoimien kanssa, jonka myötä ensimmäiset toimitukset Ruotsiin ovat alkaneet.

Vuonna 1931 perustettu Suomen Autoteollisuus Oy, Oy Sisu Auto Ab, on kuluneiden yhdeksän vuosikymmenen aikana tuottanut runsaat 50 000 raskasta SISU-kuorma-, erikois- ja sotilasajoneuvoa mitä erilaisimpiin kuljetustehtäviin sekä kotimarkkinoille että vientiin. Tähän kokemukseen ja sen kerryttämiin osaamisiin pohjautuen Sisu Auto käynnisti viime vuosikymmenen puolivälissä kehitysohjelman, jonka tavoitteena oli kehittää ja saattaa markkinoille Euroopan heikentyneen turvallisuustilanteen luomaan tarpeeseen täsmävastaava suojattujen ajoneuvojen tuoteperhe. Tuoteperheen kehityshankkeella yhtiö pyrki saavuttamaan toiminnan kannattavuutta parantavan pitkän tähtäimen tavoitteensa, jonka mukaisesti yhtiön tuotannollisen toiminnan painopiste tuli voimallisesti kääntää siviilikuorma-autoista erikois- ja sotilasajoneuvotuotteiden tuotantoon. Yhtiön sotilasajoneuvotuotannon kilpailukyky pohjautuu kaupallisten kuorma-autokomponenttien sekä omaa kehitystyötä olevan suojausteknologiaosaamisen laajamittaiseen hyödyntämiseen.

Yli 200 miljoonan euron tilauskanta

Puolustusvoimien Logistiikkalaitos ja Ruotsin puolustusvoimien hankinnoista vastaava Försvarets Materielverk (FMV) allekirjoittivat toukokuussa 2023 asiakirjan ajoneuvojärjestelmähankinnoista ja edelleen tammikuussa 2024 osapuolet allekirjoittivat Oy Sisu Auto Ab:n kanssa taktisia, suojattuja monikäyttöisiä maastoajoneuvoja koskevan laajan puitesopimuksen, jonka myötä asiakkailla on niin halutessaan mahdollista hankkia näitä tuotteita aina ensi vuosikymmenen loppupuolelle saakka. Puitesopimukseen on myös muiden sopimuksen asiakasosapuolten kanssa yhteistoiminnassa olevien maiden puolustusvoimien mahdollisuus liittyä.

Puitesopimuksen allekirjoituksen yhteydessä edellä mainitut asiakkaat tilasivat ensitilauksina yhteensä runsaat 260 SISU GTP-ajoneuvoa. Yhtiöllä on siten historiansa suurin, yli 200 milj. euron tilauskanta, josta yli 90% muodostavat sotilasajoneuvotuotteet. Tilauskannasta runsas 90% toimitetaan vientiin.

GTP-toimitukset kasvussa.

Puitesopimuksen allekirjoitus käynnisti näiden asiakkaiden yhdessä yhtiön kanssa kehitettävän tuoteperheen ajoneuvojen ja niiden järjestelmien sarjatuotantotoiminnan, jonka tuloksena on yhdessä aiempien esisarjan ajoneuvotilauksien kanssa toimitettu Puolustusvoimillemme jo kymmeniä SISU GTP 4×4 CTV (Common Tactical Vehicle) ajoneuvoa eri käyttötehtäviin. Toimitukset jatkuvat edelleen kasvavalla tuotantovolyymillä.

Ruotsin puolustusvoimien erityistarpeiden tultua implementoitua tuotteeseen käynnistyi myös Ruotsiin toimitettavien GTP-ajoneuvojen tuotanto ja ensimmäiset tuotteet ovat nyt tulleet toimitetuiksi.

Valtio jälleen mukaan omistukseen.

Vuodesta 2010 lähtien yrittäjävetoisena yrityksenä toimineen yhtiön vientiponnistelujen taustatueksi tuli vuonna 2023 Suomen Valtio, sen teollisuuteen pääomasijoituksia tekevän Suomen Teollisuusyritys Oy:n (Tesi) hankittua omistukseensa n. 20% osakekannan yhtiöstä. Tämä kehitys on jatkunut edelleen omistuspohjan laajennuttua kesäkuun 2024 päätteeksi Tesin tekemällä jatkosijoituksella ja sen rinnalla TAVO Oy:n tekemällä sijoituksella. Yhtiön pääomistajan, hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Timo Korhosen hallussa on nyt runsas 68% osakekannasta, Tesin omistuksen ollessa 24,4% ja TAVO Oy:n 7,5%. Yhtiön vahvan kasvun takaamiseksi on yhtiölle nimitetty myös uusi hallitus, jonka kokoonpanon muodostavat kokeneet teollisuus- ja sotilasalan ammattilaiset.

Ponnistelut tuottivat tulosta.

SISU GTP-tuoteperheen kehitys tuoteideasta sarjatuotantoasteelle on vaatinut rajuja taloudellisia panostuksia lähes vuosikymmen ajan. Hankkeen onnistumisesta osoituksena on myös yhtiön nopeasti koheneva taloustilanne. GTP-sarjatuotanto lähdettyä käyntiin kuluvan vuoden huhtikuussa, osoittaa kuluvan tilikauden ensipuolikkaan (1-6/2024) talousraportointi jo lähes 3milj. euron tulosta. Yhtiön kuluvan vuoden liikevaihdoksi on budjetoitu n.51milj. euroa ja tulokseksi n. 9milj. euroa.

Yhtiön kasvutavoitteiden toteutumiseksi yhtiö on viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana vahvasti rekrytoinut tuotanto- ja toimihenkilöstöä. Vuosituotantovolyymin ollessa tällä hetkellä n. 100 ajoneuvoa, tulee tämän asetettujen tavoitteiden mukaisesti kasvaa kolminkertaiseksi kahden tulevan vuoden aikana ja kasvaa markkinatilanteen vaatimusten mukaan tarvittaessa edelleen. Yhtiön rekrytoinnit jatkuvat edelleen, painopisteen siirtyessä nyt vientimarkkinointiin.

Raskas Kalusto 6/2024

Alkusyksyn lehti laskeutuu viikolla 35, ja siihen on paketoitu paitsi runsaasti näyttelysatoa, myös tunnelmia töistä. Kansipaikan lunastaa Nukalan uusi puuauto, mutta sisäsivuilla samaa artikkelia koristaa itseoikeutetusti Lila Madonnan jälleennäkemisen riemu. Poikkeamme myös Keski-Euroopassa tarkastamassa paitsi MAN:n ideoita käyttövoimien suhteen, myös Schmitz Cargobullin tilukset. Käyttövoimista puheen ollen, hyvinkääläinen Kaiwur Oy on jo tottunut vaihtoehtoisien käyttäjä, ja tällä kertaa ajoon otettiin LNG-Volvo kasettiautona. Contle-merikontinsiirtolaite on mielenkiintoinen uutuus, ja koukkujuttuja jatketaan myös Muhoksen Elintarvikekuljetuksen luona. Retroa ja tuorettakin kalustoa nähdään Lappeenrannan Kuljetuksen DAF-kokoelmassa. Tässä koko lista:

Kalusto ja ihmiset

08 Jotain uutta, jotain vanhaa

Kuljetus Nukala Oy jatkaa ja elvyttää perinteitä.

28 Kasettihommia kotinurkilla

Kuljetusliike Simerk Oy Orimattilasta.

40 Kaasukasetti

Hyvinkääläisen Kaiwur Oy:n uusi Volvo FH500 LNG.

48 Karhulan koukku

Muhoksen Elintarvikekuljetuksen uusin Scania R 660 -koukkuauto.

58 Merkkiuskollisuutta läpi vuosikymmenten

Lappeenrannan Kuljetusosakeyhtiö on DAF-talo.

Koeajot ja esittelyt

22 Kaikilla voimilla

MAN luottaa dieseliin, sähköön ja vetyyn uutuuksissaan.

34 Kavalkadi Cargobullia

Vierailimme Schmitz Cargobullilla Saksan Vredenissä.

44 Konttia koukkuun

Contle-merikontinsiirtolaite monipuolistaa koukkuauton työnkuvaa.

54 Siirtymää sähköön

Sähkö-Scaniat hoitavat ABB:n kuljetuksia pääkaupunkiseudulla.

Tapahtumat

64 Kyläjuhlat

Mid Finland Truckmeeting Viitasaarella.

66 Miitti Myllymiljöössä

Liperi Truck Meeting.

68 Paluu Ahvenistolle

Tawastia Truck Weekend Hämeenlinnassa.

72 Parasta, mitä ilman rahaa saa

Himos Truck Show.

74 Kahdeskymmenes

Power Truck Show Alahärmässä.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Iveco S-Way syyskiertueelle

Uudistunut Iveco S-Way on saapunut Suomeen näytille, ja lähtee syyskuussa myös esittelykiertueelle. Uudistuksia on saatu erityisesti sisätiloihin ja kuljettajan työympäristöön.

Ensi kertaa Suomessa syksyn Power Truck Showssa nähtiin uudistunut Iveco S-Way. Tällä kierroksella varsinaista perusrakennetta ei lähdetty muuttamaan, vaan tuoreutta haettiin erityisesti sisäiseltä kantilta. ”Auto on täysin uudistunut sisältä ja kuljettajan työympäristöön on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Kojetaulu on täysin uusi ja kuljettajan ajoasento huomattavista enemmän säädettävissä kuljettajan toiveiden mukaisesti. Myös ratin säädöt ovat nyt todella laajat, ja paljon, paljon muuta”, kertoo IVECO:n Suomen toimintojen johtaja Tuomas Virén

”Biokaasu on meillä Suomessa tärkeässä, ja myös kasvavassa roolissa tieliikenteen päästöjen vähentämisessä. IVECO on uudistanut mallisarjauudistuksen yhteydessä myös biokaasumoottoreiden valikoimansa, ja nyt tarjolla on markkinoiden tehokkain, väkivahva 500-hevosvoimainen biokaasumoottori. Biokaasulla ajettaessa ei tarvitse murehtia talven pakkasista ja jäätyvistä AdBlue-järjestelmistä”, Tuomas jatkaa. 

Ajoneuvoissa on myös ulkoisia uudistuksia, ja uuden mallin S-Way-ajoneuvon ulkonäköä on myös mahdollista kustomoida asiakkaan toiveiden mukaisesti. Uusi S-Way voitti arvostetun Red Dot- designpalkinnon suunnittelussa aiemmin tänä vuonna.

Power Truck Shown ensiesiintymisen lisäksi uudet S-Way-malliston ajoneuvot on mahdollista nähdä myös syyskuussa järjestettävällä kiertueella. Kiertue alkaa 10.9. Oulusta ja päättyy 18.9. Espooseen. 

”Kiertueella on myös mahdollista päästä koeajamaan kattavasti sekä S-Way- että uuden malliston muitakin ajoneuvoja. Toiveemme on, että saamme paikan päälle jokaiselle kiertuepaikkakunnalle runsain mitoin uudesta S-Way-mallistosta kiinnostuneita”, Tuomas Virén vinkkaa, ja jatkaa: ”Vaikka Power Truck Show olikin uuden malliston ensiesittely Suomessa, uudistettujen ajoneuvomallien matka on vasta alkamassa. Ja me IVECO:lla ennustamme uuden malliston osalta menestystä, sillä se on suunniteltu aidosti kuljettajaa – asiakastamme – ajatellen”, Virén päättää.

Wibax aloittaa sähköiset säiliökuljetukset Suomessa

Wibax kertoo jatkavansa matkaansa kohti kestävämpää tulevaisuutta. Tavoitteena on saavuttaa 100-prosenttisesti sähkökäyttöinen ajoneuvokanta vuoteen 2030 mennessä ja käyttää siinä 100-prosenttisesti itsetuotettua sähköä. Seuraava etappi saavutetaan myöhemmin tänä vuonna, kun Suomeenkin saadaan ensimmäinen sähkökäyttöinen ADR-hyväksytty säiliökuorma-auto.

Noin puolitoista vuotta sitten Wibax asetti itselleen kunnianhimoisen ympäristötavoitteen: 100-prosenttisesti fossiilivapaa sähköautokanta, joka käyttää 100-prosenttisesti itse tuotettua sähköä. Kunnianhimoisen tästä tavoitteesta tekee se, että kemikaalien kuljetuksessa käytetään vielä tällä hetkellä hyvin vähän sähköisiä ajoneuvoja. Wibax kertoo haluavansa näyttää esimerkkiä ja toimia edelläkävijänä tällä saralla.

”Vuonna 2022 Ruotsissa alkoi liikennöidä Wibaxin ensimmäinen sähkökäyttöinen säiliöajoneuvo. Meidän tietojemme mukaan se oli tuolloin maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen ADR-hyväksytty säiliökuorma-auto, eikä niitä montaa vielä tänä päivänäkään ole”, Wibax Logistics Oy:n toimitusjohtaja Olli Paasio kertoo.

Kokemukset ovat olleet positiivisia ja nyt Wibax odottaakin neljää uutta sähkökäyttöistä säiliöautoa toimitettavaksi vielä kuluvan vuoden aikana. Kolme ajoneuvoista menee Ruotsiin ja neljäs sijoitetaan Suomeen.

”Olemme alan uranuurtajia Suomessa, sillä kyseinen auto tulee olemaan Suomen ensimmäinen sähkökäyttöinen ADR-hyväksytty säiliökuorma-auto”, Paasio kertoo.

Uusi ajoneuvo on Scania BEV 45R -rekkaveturi ja Wibax aloittaa raskaat säiliökuljetukset tällä puoliperävaunuyhdistelmällä vuoden 2024 aikana.

”Autolla tullaan ajamaan kuljetuksia Kaakkois-Suomen alueella ja sen kotipaikka on Wibaxin Haminan terminaali. Sinne tulee myös meidän ensimmäinen suurteholaturimme”, Paasio kertoo.

Itse tuotettua vihreää sähköä

Vaikka sähköautojen latausinfra onkin kehittynyt henkilöautopuolella jo paljon, niin raskaan kaluston osalta se on vielä alkuvaiheessa. 

”Ajatuksena on, että ainakin aluksi tulemme sijoittamaan suurteholaturimme meidän omiin terminaaleihimme. Näin pystymme lataamaan autoa omalla latausinfrallamme tehokkaasti sillä aikaa, kun sitä lastataan”, Paasio kertoo.

Terminaaleissa sijaitsevien kiinteiden latausasemien lisäksi Wibaxilla on Ruotsissa myös siirrettäviä WiCharge-latausasemia.

”Ne ovat nopeasti käytteenotettavia latausasemia, joita voidaan sijoittaa esimerkiksi pitkien kuljetusreittien varrelle ja asiakkaiden tiloihin. Suomessa näitä ei vielä ole, mutta voimme tarvittaessa hyödyntää niitä tulevaisuudessa myös täällä”, Paasio kertoo.

Sähkökäyttöiset raskaat ajoneuvot lisäävät totta kai myös sähkönkulutusta eikä Wibax halua olla sähkömarkkinoiden nettokuormittaja ja nostaa sähkön markkinahintaa. 

”Olemme vastuullinen ja kestävä yritys, joten pelkkä sähkökäyttöiseen kalustoon siirtyminen ei riitä. Haluamme, että meidän autojemme käyttämä sähkö on myös meidän itse tuottamaamme”, Paasio kertoo.

Tätä varten onkin perustettu täysin uusi yhtiö, Wibax Energy AB, joka hoitaa koko Wibax-konsernin sähköistymishanketta niin latausinfraan kuin omaan vihreän sähkön tuotantoon liittyen.

”Harkitsemme vakavasti kaikkia vaihtoehtoja, joilla vihreää sähköä voidaan tuottaa ja katsomme, mikä on järkevintä missäkin hetkessä. Myös teknologia tulee kehittymään paljon vuoteen 2030 mennessä, joten vaihtoehtoja on ja tulee olemaan monia”, Paasio selittää.

Määrätietoisesti kohti kestävämpää tulevaisuutta

Tällä hetkellä Wibaxilla on Pohjoismaissa yhteensä noin 70 kuljetusajoneuvoa, joista parikymmentä liikennöi Suomessa. Tavoitellun kasvun myötä kaluston määrä tulee kasvamaan tulevina vuosina. Kehitystä ja investointeja vaaditaan paljon ja nopeasti, jotta kunnianhimoinen tavoite koko ajoneuvokannan sähköistämisestä tullaan saavuttamaan vuoteen 2030 mennessä. 

”Lähivuosina sähkökäyttöisen kaluston määrä liikenteessämme lisääntyy vaiheittain. Seuraamme teknologian kehittymistä ja investoimme uuteen kalustoon aina, kun se suunniteltujen ajotehtävien kannalta on järkevää. Investointeja tehdään sekä kasvun että kaluston normaalin vaihtosyklin tarpeiden pohjalta.”

Suunta on siis selvä ja Wibax tekee määrätietoista työtä sähköistymisen, kestävyyden ja ympäristöystävällisemmän toiminnan eteen. Paasio kertoo, että Wibax haluaa tehdä asiat paremmin ja puhtaammin, ja se on konsernin strateginen valinta.

”Ja totta kai se on tärkeää myös meidän asiakkaillemme. Haluamme olla osaltamme auttamassa heidän arvoketjujensa päästöjen vähentämisessä”, hän toteaa.

Paasio on ylpeä siitä, miten Wibax on alansa suunnannäyttäjä.

”Haluamme pysyä alan edelläkävijöinä ja näyttää myös muille, että raskaatkin kuljetukset voi tehdä kestävästi.”

Pasi Nieminen aloitti Kesla Oyj:n toimitusjohtajana

Pasi Nieminen on aloittanut Kesla Oyj:n toimitusjohtajana 5.8.2024 alkaen. Uudessa toimessaan hän lähtee toteuttamaan Keslan viime vuonna julkistettua strategiaa.

Pasi Nieminen (DI, s. 1975) siirtyi Keslalle Toyota Material Handling Europe -konsernista, jossa hän toimi Euroopan laajuisen SAP-muutosohjelman johtotehtävissä. Ennen tätä Nieminen toimi reilun vuosikymmenen Toyota Material Handlingin Suomen toimintojen toimitusjohtajana ja aiemmin eri tehtävissä teknologiateollisuuden parissa.

”Olen erittäin iloinen päästessäni toteuttamaan Keslan viime vuonna julkistettua strategiaa yhdessä keslalaisten kanssa”, toteaa Nieminen.

Kesla linjasi uuden strategiansa vuosille 2024-2028, kulmakivinään kilpailukykyinen, asiakkaiden kehittyviä tarpeita palveleva tuote- ja palveluvalikoima. Vahva myynti ja markkinointi paikallisten kumppaneiden kanssa. Toimitusvarma, laadukas ja tehokas tuotanto yhdessä kumppanien kanssa. Digitaalisuus ja vastuullisuus kasvun tukena. Osaava ja yhdessä menestyvä Kesla-tiimi.

Kesla Oyj:n hallitus julkaisi nimityksen 7.2.2024. Väliaikaisena toimitusjohtajana toiminut Ilkka Miettinen jatkaa yhtiön talousjohtajana.

Nelosen Rekkakuskit Suomi -tv-sarja etsii kuljettajia toiselle tuotantokaudelle

Viime syksynä Nelosella ja Ruudussa alkanut uutuusreality Rekkakuskit Suomi saa toisen tuotantokauden. Nyt ohjelman uudelle kaudelle etsitään kuljettajia.  

Rekkakuskit Suomi -ohjelma on pyrkinyt antamaan kasvot ammattikuljettajille ja kuljetusalan asiantuntijoille. Ohjelman avulla katsojat ovat päässeet kurkistamaan raskaiden ajoneuvojen ja kuljetustehtävien arkeen sekä nähneet, kuinka ammattikuljettajat palvelevat meitä suomalaisia jokapäiväisessä arjessa kaikkine tarpeinemme.

”Olemme iloisia, että katsojat ottivat uutuusohjelmamme todella hyvin vastaan. Katsojaluvut pääsivät jopa yllättämään meidät. Yhteiskuntamme toiminnot käynnissä pitävät ajoneuvot ja niiden kuljettajat selvästi kiinnostavat suomalaisia. Ohjelman avulla haluamme kasvattaa alan tunnettuutta ja arvostusta sekä saada nuoret kiinnostumaan alasta”, Volvo Finlandin markkinointi- ja PR-päällikkö Nina Uschanov kertoo.  

Nyt Rekkakuskit Suomi -ohjelman toiselle kaudelle etsitään kuljettajia. Haussa on raskaiden kuljetusten ammattilaisia, jotka ylpeänä haluavat esitellä osaamistaan ratin takana sekä monissa muissa työn vaatimissa tehtävissä.  

”On hienoa, että pääsemme jatkamaan suomalaisten rakastamaa sarjaa toiselle tuotantokaudelle. Tämä on osoitus menestyneestä ohjelmasta sekä ennen kaikkea Volvo Trucksin johdonmukaisesta ja vahvasta näkemyksestä brändin rakentamiseen. Nelonen toivookin kaikkia halukkaita osallistumaan tähän kerran elämässä -tilaisuuteen”, Nelosen formaatti- ja brändiviihdepäällikkö Lasse Nikkari sanoo.  

Ohjelman toinen kymmenenosainen kausi kuvataan vuoden 2025 tammi-syyskuun aikana ja se nähdään Nelosella syksyllä 2025. 

Lisätiedot ja linkki hakulomakkeeseen: volvotrucks.fi/rekkakuskitsuomi

Nimityksiä Renault Trucks -kuorma-automyynnissä Vantaalla ja Tampereella

Volvo Truck Center Vantaa on saanut vahvistusta 5.8. alkaen, kun Antti Larte (40) on aloittanut Renault Trucks kuorma- ja hyötyajoneuvomyyjänä. Juho Hänninen on puolestaan uusi Renault Trucks kuorma-automyyjä Volvo Truck Center Tampereella samasta päivämäärästä lähtien.

Antti Larte aloitti Volvo Truck Center Vantaan Renault Trucks -kuorma-automyyjänä 5.8.2024, myyntialueenaan koko Etelä-Suomi. Antti tuo mukanaan laajaa kokemusta myynnin eri tehtävistä, ja on toiminut myös raskaan kaluston jälkimarkkinoinnissa ja varaosatukkureilla tuotepäällikkönä.  

”On mukava päästä osaksi Renault Trucks tiimiä ja aloittaa työskentely laadukkaitten tuotteiden parissa. Odotan innolla tulevaa!”, Antti sanoo.

Antti raportoi Volvo Finland Ab:n Renault Trucks -myyntijohtaja Juha Mattilalle. Volvo Truck Center Vantaan ja koko Etelä-Suomen Renault Trucks -myynnistä vastaa myös Jaakko Pitkäranta.

Juho Hänninen (35) on valittu Renault Trucks -kuorma-automyyjäksi 5.8. alkaen Volvo Truck Center Tampereelle. Päätoimipaikkana on Tampere, mutta myyntialue kattaa Tampereen lisäksi Lahden, Jyväskylän, Kuopion, Iisalmen ja Joensuun seudun.

Juholla on pitkä kokemus kuljetusalalta. Hän on toiminut yli 10 vuotta eri tehtävissä logistiikan parissa Suomessa ja Ruotsissa. Hänkin raportoi Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Juha Mattilalle.

”Hienoa päästä osaksi Renault Trucks -tiimiä ja aloittaa työskentely uusien kuorma- ja pakettiautojen parissa. Odotan innolla uusia asiakaskohtaamisia!”, Juho sanoo.

Uusi Renault Trucks raskas T E-Tech sähkökuorma-auto Suomessa

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Renault Trucks täysin sähköisen raskaan T E-Tech-kuorma-auton Suomen ensiesittely järjestettiin Power Truck Show’ssa 9.-10.8.2024 Renault Trucksin osastolla. Nyt uutuutta pääsee koeajamaan Diamond E-Tech Tour -koeajopäivillä 13.-30.8. Volvo Truck Center Tampereella, Vantaalla ja Turussa. 

Uusi Renault Trucks T E-Tech asettaa valmistajansa mukaan uudet standardit ympäristöystävällisyydelle ja suorituskyvylle raskaan liikenteen alalla. Innovatiiviseksi mainittu sähkökuorma-auto on suunniteltu vastaamaan niin kaupunkilogistiikan kuin pitkän matkan kuljetusten vaatimuksiin, tarjoten kestävän vaihtoehdon perinteisille polttomoottoriautoille.

Renault Trucks T E-Tech on varustettu tehokkaalla sähkömoottorilla ja korkeakapasiteettisilla akuilla, jotka mahdollistavat jopa 300 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Nopea latausteknologia takaa, että akkujen lataaminen on sujuvaa ja helppoa, mikä minimoi seisonta-ajat ja maksimoi tuottavuuden.

Avainominaisuudet:

Toimintamatka: Jopa 300 km yhdellä latauksella
Latausaika: Pikalataus 80 %:iin alle 2 tunnissa

Renault Trucks T E-Tech 4×2:

  • Sleeper-ohjaamo
  • 490 kW / 3 sähkömoottoria
  • Ajoakku 540 kWh
  • Täysilmajousitus
  • Akseliväli 3900
  • Kuolleen kulman kamera
  • Akselivaaka
  • Karttapohjainen Optivision-vakionopeussäädin
  • EU:n yleisen turvallisuusasetuksen (GSR2) mukaiset turvallisuusvarusteet

DAF laajentaa Plug & Play -ohjelmaansa kuljetustehokkuuden lisäämiseksi

DAF Trucks kertoo parantaneensa entisestään uuden sukupolven DAF-alustojen päällirakennemahdollisuuksia kuljetustehokkuuden lisäämiseksi. DAF on laajentanut Plug & Play -ohjelmaa, lisännyt hyötykuormia jopa 160 kilolla ja tarjoaa nyt runkorakenteisiin uuden asennusreikäkuvion.

DAF esitteli Plug & Play -päällirakennusohjelmansa viime vuonna. Samaan aikaan se toi markkinoille kattavan valikoiman maasto- ja tiekäyttöön soveltuvia vetoautoja ja kuorma-autojen alustoja. Plug & Play -ohjelma suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä 25 johtavan eurooppalaisen päällirakentajan kanssa. Sen tavoitteena oli optimoida kuorma-autojen kattavat päällirakennusprosessit.

Ohjelman ansiosta asiakas, päällirakentaja ja jälleenmyyjä voivat yhdessä valita ennalta määritetyt ja räätälöidyt Plug & Play -päällirakennusratkaisut DAFin tilausjärjestelmässä.

Tavoitteena on, että DAF-alusta ja kori sopivat yhteen mahdollisimman saumattomasti. Kun kori on asetettu alustaan tehdasasennettujen korin kiinnitysmoduulien avulla, liittimet kytketään ja rakenne on valmis käyttöönottoon.

Tämän mahdollistamiseksi DAF-alustat voidaan pyynnöstä toimittaa tehtaalta täysin valmisteltuina nopeaa kokoonpanoa varten. Näin päällirakenne ja alusta saadaan yhdistettyä laadukkaasti ja kerralla oikein.

Plug & Play -ohjelma laajenee.

DAF on laajentamassa Plug & Play -ohjelmaansa, jotta muutkin kuin ohjelmaan osallistuvat päällirakentajat voivat hyödyntää yleiskäyttöisiä tehdasvalmisteluja. Nämä Plug & Play -vaihtoehdot ovat saatavana erityiskäyttöön tarkoitettujen alustojen asentamiseen, kuten koukku-, kippi- ja betoniautoihin sekä nostureihin.

”Nämä päällirakenteet edustavat noin 90% korimarkkinoista. Asiakkaat ja jälleenmyyjät voivat nyt tehdä yhteistyötä lähes minkä tahansa päällirakentajan kanssa ja selvittää, mitä yleiskäyttöisiä tehtaalta toimitettavia alustavalmisteluja päällirakenteen nopeaan asennukseen tarvitaan. Alustakokoonpanojen lisäksi DAF huolehtii myös liittimien oikeasta asettelusta. Näin päällirakenteen ja kojelaudassa olevan kuljettajan näytön sekä ohjaamon kytkinten välillä on selkeä yhteys. Tämä taas lyhentää päällirakennusprosessin läpimenoaikaa, mikä puolestaan parantaa kuorma-autojen toimintavalmiutta. DAF toimii päällirakennusmahdollisuuksien edelläkävijänä”, DAF Trucksin alustojen ja erikoiskuorma-autojen osaston johtaja Cornelis van der Lee sanoo.

Huomattavasti kevyempi.

DAFin erittäin kevyttä alustaa on kevennetty entisestään uudistetulla, täysin alumiinisella takaosan alleajosuojan palkilla. Vaikka alleajosuoja on 28 kiloa kevyempi, se on silti kestävämpi kuin teräksinen edeltäjänsä.

Uuden sukupolven DAF-alustan ostajat voivat myös halutessaan yhdistää DAFin jäykät pitkittäiset alustapalkit päällirakenteen tukevaan apurunkoon. Näin ollen alustan lisävahvistuksia ei enää tarvita. Tämän ansiosta paino kevenee jopa 135 kiloa, mikä parantaa hyötykuormakapasiteettia ajoneuvon kestävyydestä ja tukevuudesta tinkimättä.

Uusi reikäkuvio.

DAF-alustassa on perinteisesti 60 millimetrin reikäkuvio. Päällirakentajien erityistarpeisiin on nyt kuitenkin saatavana myös 50 millimetrin reikäkuvio koko alustan pituudelta. Lisäksi kuvion asettelua kokonaisuudessaan voidaan muuttaa päällirakentajan tarpeiden mukaan, vaikka reikien olisi ulotuttava aina alustan loppuun saakka.

Valmistettu päällirakennusta silmällä pitäen.

DAFilta muistutetaan, että lähes kaikkien alustan osien, mukaan lukien pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän, sijainti voidaan räätälöidä kuorma-auton omistajan tai päällirakentajan tarpeiden mukaan. Päällirakentaja voi myös kertoa, mitkä DAFin korin kiinnitysmoduulit on asennettava tehtaalla ja mihin paikkaan. Päällirakenne voidaan siten asentaa täysin tasaiseen alustaan nopeasti ja tehokkaasti, mikä vähentää kustannuksia ja takaa nopean käyttöönoton.

DAF tarjoaa myös lukuisia vaihtoehtoja korin ja laitteiston ohjaamiseen ohjaamosta käsin – ja päinvastoin – joko analogisesti tai erityisen päällirakentajan CAN-väylän kautta, jonka avulla signaalit ja varoitukset välitetään ohjaamoon ja näytetään selkeästi suuressa digitaalinäytössä. Käytettävissä on jopa 51 kuvaketta ja 31 tekstilohkoa (vihreä, keltainen ja punainen), joihin voidaan yhdistää erilaisia huomautus- tai varoitusääniä.

Saatavilla on myös täysi valikoima jälkimarkkinoilla ohjelmoitavia MUX-kytkimiä päällirakenteen hallintaan. Kytkimet voidaan sijoittaa ja ryhmitellä kuljettajan toiveiden mukaan. Tämä lisää uuden sukupolven DAF-kuorma-autojen käyttömukavuutta entisestään. 

Oikea voimanulosotto kaikkiin käyttötarkoituksiin.

DAF tarjoaa voimanottoon jopa 68 erilaista vaihtoehtoa. Valittavissa on muun muassa kytkimestä riippumattomia, kello 11 ja kello 13 sijainnin moottorikäyttöisiä voimanulosottoja sekä kytkimestä riippuvaisia vaihteiston voimanulosottoja. Kaikkiin voimanulosottoihin on saatavana joko pumppu- tai laippakiinnitys. DAF tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää samanaikaisesti jopa kolmea toisistaan riippumatonta voimanulosottoa.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...