Mählers nimetty Ruotsin Muotoilupalkinto 2024 -kilpailuun innovatiivisella suolanlevittimellään

Mählers on nimetty Ruotsin Muotoilupalkinto 2024 -kilpailuun ”Tuotesuunnittelu” -kategoriassa uudella Bodum-suolanlevittimellään.

Bodum on Mählersin mukaan varustettu useilla teknisillä innovaatioilla, jotka tekevät suolan levittämisestä sekä tehokasta että luotettavaa. Lisäksi levitin on suunniteltu esteettisyyttä ja toiminnallisuutta silmällä pitäen, ja se sulautuu täydellisesti yhteen modernien kuorma-autojen muotoilun kanssa. Juuri tämän vakuutetaan erottavan Bodumin perinteisesti suunnitelluista levittimistä.

Täysin peittävät sivut eivät vain anna suolanlevittimelle siistiä ja modernia ilmettä, vaan niillä on myös aerodynaaminen tehtävä. Vähentynyt ilmanvastus ja suolanlevittimen kyky annostella suola tarkasti tarkoittavat myös vähäisempää ympäristövaikutusta.

”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että Bodum on nimetty Ruotsin Muotoilupalkinto -kilpailuun. Olemme panostaneet paljon sekä toiminnallisuuteen että muotoiluun, ja tämä nimitys on tunnustus työllemme tuotteiden parissa, jotka eivät ainoastaan paranna liikenneturvallisuutta, vaan tarjoavat myös modernia ja huolella suunniteltua muotoilua”, sanoo Pontus Jonasson, Mählersin toimitusjohtaja.

Bodumin suunnittelusta vastaava Kristoffer Svedulf, Playful Design Studion vanhempi suunnittelija, on luonut tuotteen, jossa tekniikka ja estetiikka kohtaavat ainutlaatuisella tavalla, vastaten nykypäivän kuljetus- ja tiehuoltosektorin tarpeisiin.

Ruotsin Muotoilupalkinto on koko Ruotsin muotoilu- ja viestintäkilpailu. Kilpailu on avoin kaikille, jotka työskentelevät graafisen suunnittelun, muotoilun, viestinnän ja vastaavien luovien alojen parissa. ”Tuotesuunnittelu” -kategoriassa Mählersin suolanlevitin Bodum kilpailee neljää muuta merkittävää ehdokasta vastaan.

Tuomariston arvostelun lisäksi myös yleisöllä on mahdollisuus äänestää suosikkiaan ”Peoples Choice” -kategoriassa kilpailun verkkosivustolla. Äänestys on avoinna jo nyt. Finaali ja palkintojenjakotilaisuus pidetään näyttävässä gaalaillassa Tukholman Modernissa museossa 17. lokakuuta, jolloin voittajat julkistetaan.

Transmar ostaa kuljetustoiminnot Ålands Budbilsservice Ab:lta

Logistiikkakonserni Transmar Ab aikoo ostaa kuljetustoiminnot Ahvenanmaalaiselta Budbilsservice Ab:lta. Aluksi tämä ei tarkoita muutoksia liiketoiminnassa. Yritykset kertovat jatkavansa entiseen tapaan samalla panostuksella palveluun ja laatuun.

Transmar Ab aikoo ostaa kuljetustoiminnot Ahvenanmaalla Budbilsservice Ab:lta. Transmar Ab:n ja Ålands Budbilsservice Ab:n hallitukset ovat hyväksyneet kaupan ja aiesopimus on solmittu.
Kauppa tarkoittaa sitä, että Transmar Ab ottaa haltuunsa henkilöstön, autot, pakettien toimituksen, asiakaspalvelun ja kuljetusliiketoimintaan liittyvät sopimukset. Myös brändi Åland Budbilsservice (Budbil) siirtyy Transmar Ab:lle. Kauppa ei vaikuta lentojen käsittelyyn, satamapalveluihin ja käteiskuljetukseen, vaan ne jäävät yhtiölle. Tarkkaa ajankohtaa yritysostolle ei ole vielä päätetty, mutta tavoitteena on saada kauppa päätökseen vuoteen 2024 mennessä.
Ostettu kuljetusliiketoiminta sisältää 14 kevyen liikenteen ajoneuvoa. Autokanta sisältää myös lämpösäädeltyjä kuljetusyksiköitä. Transmar-konserniin siirtyvien työntekijöiden määrä on noin kymmenen henkilöä.
Transmar-konserniin kuuluu hankinnan jälkeen yhteensä noin 100 ajoneuvoa ja yli 250 kuormayksikköä, jotka suorittavat lämpösäädeltyjä sekä muita kuljetuksia Ahvenanmaalla sekä Ahvenanmaalle ja Ahvenanmaalta. Konserniin kuuluu myös tytäryhtiö AX Transport, joka harjoittaa jakeluliikennettä Tukholman ja Mälardalenin alueella Ruotsissa noin 40 ajoneuvolla. Yhtiöllä on terminaalitoimintaa Maarianhaminassa, Naantalissa mantereella sekä Tumbassa Ruotsissa. Konsernin toimintaan kuuluu myös raskaan kaluston korjaamotoimintoja Maarianhaminassa Teknikpartner-nimellä. Konsernin palveluksessa on yhteensä 171 henkilöä ja liikevaihto on 31,6 miljoonaa euroa.

IVECO-huoltosopimus myös käytetyille autoille

IVECOlla on tarjolla palvelusopimus, joka voidaan laatia niin uusille kuin käytetyille hyötyajoneuvoille. Sopimus on jo markkinoilla, ja osoittautunut maahantuojan mukaan hyvin suosituksi. 

IVECOn palvelusopimuksen luvataan tarjoavan asiakkailleen mahdollisuuden pitää ajoneuvonsa huippukunnossa ilman huolta yllättävistä kustannuksista. IVECO myös takaa, että palvelusopimukset ovat voimassa kaikissa valtuutetuissa IVECO-palvelupisteissä kautta Euroopan.

Käytettyjen autojen osalta palvelusopimus kattaa hyötyajoneuvot, jotka ovat enintään kuusi vuotta vanhoja, ja joiden ajokilometrimäärä on pakettiautoilla enintään 280 000 kilometriä ja kuorma-autoilla 890 000 kilometriä. Näin asiakkaat voivat pitää myös vanhemmat ajoneuvonsa huippukunnossa ilman huolta yllättävistä kustannuksista, IVECOlta linjataan

”Näimme markkinoilla tarpeen, koska palvelusopimuksia oli usein saatavilla vain uusille ajoneuvoille. Tarjoamme siksi asiakkaillemme tämän ainutlaatuisen palvelusopimuksen myös käytetyille ajoneuvoille, jotka ovat alle kuusi vuotta vanhoja ensimmäisestä rekisteröintipäivästä. Sopimukset kestävät kuudesta kuukaudesta viiteen vuoteen kerrallaan, riippuen asiakkaan tarpeista ja ajoneuvon iästä”, sanoo Nico Jørgensen, IVECOn TCO Manager.

Palvelusopimuksen tarkoitus on varmistaa, että kaikki tarvittavat korjaukset ja varaosien vaihdot hoidetaan ilman odottamattomia kustannuksia. Maksamalla kiinteän kuukausimaksun asiakkaat saavat taloudellista ja toiminnallista turvallisuutta.

”Olemme saaneet asiakkailtamme hyvin tyytyväistä palautetta, ja lisääntynyttä kiinnostusta tätä sopimusta kohtaan. IVECO tarjoaa kolme erilaista sopimusta: yksi säännöllistä huoltoa varten, yksi pidennettyä takuuta varten, ja yksi takuuta ja kulumisen kattamista varten. Palvelusopimuksemme on erityisen merkittävä ja edullinen yrityksille, jotka ovat riippuvaisia ajoneuvoistaan pitääkseen liiketoimintansa käynnissä”, selittää Remmi Edelbo Pedersen, IVECOn Pre-Owned Manager.

Scania laajentaa sähköllä

Scania esitteli IAA-messuilla tuoretta sähkökuorma-autotarjontaansa tuomalla markkinoille 4X2-rekanveturin 728 kWh:n akkukapasiteetilla.

Scanian mukaan nyt esitelty ajoneuvo on monessa suhteessa erityinen; kaksi tärkeintä uutuutta ovat sen voimansiirto ja akkujen kapasiteetti. Ajoneuvossa on esillä ensimmäistä kertaa Scanian uusi sähkökone EM C1-4. Siinä on yksi sähkömoottori, neljä vaihdetta ja sitä on saatavana peräti viidellä eri tehotasolla (esillä on 400 kW:n versio). EM C1-4 tulee olemaan Scanian BEV-malliston volyymivoimalinja, ja se soveltuu useisiin eri kuljetustehtäviin – sen kerrotaan vastaavan monin tavoin 13-litraista polttomoottoria.

Erityisen tärkeäksi uuden kuorma-auton ominaisuudeksi nousee akun kapasiteetti – sen asennettu kapasiteetti on peräti 728 kW, mikä saavutetaan lisäämällä seitsemäs akku ohjaamon alle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että neljänkymmenen tonnin ajoneuvoyhdistelmän toimintasäde on vähintään 530 kilometriä yhdellä latauskerralla, Scanialta kerrotaan.

Markkinoille tulee myös sähköinen vaihtokorikuorma-auto, jonka ytimenä on Scanian tehokkain P160+-sähkömoottori. Se on saatavana kahdella tehotasolla, 400 tai 450 kW. 6×2-alustan ja yli 500 kilometrin enimmäiskantamansa ansiosta sen kerrotaan tarjoavan kapasiteettia monenlaisiin kuljetustehtäviin.

Akut voivat latautua tyhjästä 100 prosenttiin 85 minuutissa oikeissa olosuhteissa ja laturin teho huomioiden, mutta tyypillisesti latauskerta olisi Scanian mukaan 20–80 prosenttia normaalikäytössä. Kokonaispaino voi olla jopa 45 tonnia, ja alustassa on tarvittavat voimanotto-ominaisuudet useimpien hydraulisten päällirakenteiden tarpeisiin. Moottorin vääntömomentti, 2 800 Nm, lähestyy valmistajan mukaan jo jopa Scanian V8-moottorien tasoa.

Volvo Truck Center Tampereelle MM-pronssia VISTAssa

Volvo Truck Center Tampereen Team Harju sijoittui kolmanneksi Volvon VISTA-kilpailussa, joka on maailman suurin huolto- ja korjaamohenkilökunnan tieto- ja taitokilpailu. 

Tänä vuonna VISTA-kilpailuun osallistui yli 16 000 henkilöä Volvon kuorma- ja linja-autojen maailmanlaajuisesta jälleenmyyjäverkostosta. Alkukarsintojen ja semifinaalin kautta Göteborgissa pidettyyn finaaliin pääsi mukaan 44 joukkuetta. Tiukassa kilpailussa kolmanneksi sijoittui Tampereen Volvo Truck Centerin tehonelikko Immo HarjuJuha KeskifranttiVesa Havikari ja Atte Almonkari. Voiton vei tänä vuonna Sveitsi ja toiseksi tuli Itävalta.    

Finaalissa aiheina oli muun muassa sähkötekniikkaan, jarruihin ja uusiin turvajärjestelmiin liittyviä tehtäviä. Tehtävät ovat laajat suhteessa niiden suorittamista varten annettuihin aikoihin, joten osaamista kilpailussa vaaditaan paljon. Tämän vuoden pronssisija oli jo neljäs mitalisija Tampereen Team Harjulle. Aiemmista kilpailuista joukkueella on taskussa kaksi maailmanmestaruutta ja yksi kolmas sija. 

”Meidän tiimissä on monialaista osaamista ja jokaisella on noin 20 vuoden kokemus alalta. Siitä on huimasti hyötyä kilpailussa. Tykkäämme myös olla etupainotteisesti perillä uudesta tekniikasta ja tällä kertaa siitä oli paljon apua, kun yksi tehtävä liittyi sivututkiin”, kertoo Team Harjun joukkueen johtaja Immo Harju.    

Volvo Trucks myös antaa tunnustusta mekaanikoilleen ylipäätään. Konsernin mukaan huoltohenkilökunnalla on tärkeä asema asiakkaiden menestyksen edistämisessä pitämällä heidän kuorma-autonsa tien päällä, ja VISTA on heille loistava tapa parantaa ammattitaitoa korjaamoilla. 

”VISTA:lla on suuri rooli jälkimarkkinahenkilökuntamme osaamisen kehittämisessä ja siihen käytetään myös korjaamoilla paljon aikaa. Tänä vuonna Suomesta kilpailuun osallistui 70 joukkuetta. Tehtävät pitävät sisällä kaikki käyttövoimat, joten VISTA auttaa jälkimarkkinahenkilökuntaamme pysymään teknisen kehityksen kärjessä”, Volvo Finlandin liiketoiminnan ja jälleenmyynnin kehitysjohtaja Jussi Ruokonen sanoo. 

Tietoja VISTAsta

VISTA on lyhenne sanoista Volvo International Service Training Awards. Se alkoi vuonna 1957 ja alun perin kilpailuun osallistui vain ruotsalainen Volvo-henkilöstö. 20 vuotta myöhemmin, vuoteen 1977 mennessä, kilpailu oli jo laajentunut kaikille mantereille ja siihen osallistui valtuutettuja Volvo-jälleenmyyjiä kaikkialta maailmasta. Nykyään VISTA järjestetään joka toinen vuosi ja se on maailman suurin huolto- ja korjaamohenkilöstölle tarkoitettu kilpailu.

Kempowerilta latausratkaisuja DFDS:lle

Suomalainen sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen tarjoaja Kempower ja eurooppalainen kuljetus- ja logistiikkayhtiö DFDS ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaisesti Kempower toimittaa pikalatausratkaisujaan DFDS:n latausasemille.

DFDS on aiemmin ottanut käyttöön Kempowerin latausratkaisuja yhdellä asemalla Belgiassa ja Ruotsissa, ja kolmella Alankomaissa.

Kempower toimittaa sopimuksen mukaisesti yhtiön pikalatausratkaisuja latausasemille tarpeen mukaan, mikä mahdollistaa DFDS:n sähkörekkojen nopean lataamisen. DFDS:llä on käytössä jo yli 100 sähkörekkaa ympäri Eurooppaa. 

DFDS:n viimeisin latausasemahanke oli yhtiön ensimmäisen rekkalatausaseman laajennus Göteborgissa. Yhteensä 38 latauspisteellä varustettu DFDS Göteborg on yksi Ruotsin suurimmista rekkalatausasemista. 

”Tavoitteemme on, että vähintään 25 % kalustostamme on akkukäyttöistä vuoteen 2030 mennessä. Yhteistyö infrakumppaneiden, kuten Kempowerin, kanssa on tärkeä askel tämän tavoitteen saavuttamisessa”, sanoo Sophie-Kim Chapman, VP, Decarbonisation, DFDS. 

”Yhteistyö DFDS:n kanssa on merkittävä virstanpylväs ja toimii hyvänä esimerkkinä alan johtajien yhteistyöstä liikenteen sähköistämisen nopeuttamiseksi ja puhtaamman tulevaisuuden luomiseksi tuleville sukupolville”, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.  

Essi Hostikka on uusi kuljettajakoulutusten tuotepäällikkö Volvo Finland Ab:lla

Volvo ja Renault Trucks -maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab kertoo vahvistavansa kuorma-autojen kuljettajakoulutusten laadukasta tarjontaa, ja on valinnut Essi Hostikan kuljettajakoulutusten tuotepäälliköksi.

Essi Hostikka on valittu Volvo Finland Ab:n kuljettajakoulutusten tuotepäällikköksi 1.8.2024 lähtien. Aikaisemmin kuljettajakoulutuksista vastannut Teemu Hämäläinen siirtyi uusiin tehtäviin talon sisällä.

Essi Hostikka on toiminut ammatillisena opettajana logistiikka-alalla, sekä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana. Essi raportoi tehtävässään maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab:n palvelutuotepäällikkö John Ehrstedtille.

“Essin tausta tuo mukanaan vahvaa osaamista ja käytännön kokemusta kuljettajakoulutusten edelleen kehittämiseen. Essin monipuolinen kokemus tukee koulutustemme tavoitteita, tarjoten asiakkaillemme entistä parempia ja ajantasaisempia koulutusratkaisuja”, John Ehrstedt kertoo. 

Volvo Finland -verkoston järjestämät kuljettajakoulutukset ovat suunniteltu parantamaan kuljettajien turvallisuutta, ajoneuvojen käyttöikää ja polttoainetehokkuutta. 

“Volvon järjestämät koulutukset erottuvat edukseen kokonaisvaltaisen lähestymistapansa ansiosta. Ne eivät keskity ainoastaan kuljettajien tekniseen osaamiseen, vaan tarjoavat myös syvällistä ymmärrystä ajoneuvojen optimaalisesta käytöstä, turvallisuudesta ja ympäristövaikutuksista. Tämä takaa, että kuljettajat voivat hyödyntää ajoneuvojaan mahdollisimman tehokkaasti ja vastuullisesti, mikä lopulta johtaa parempiin tuloksiin koko yritykselle”, Essi Hostikka sanoo.

VAK Oy osti Örebro Skåpservice Ab:n

VAK Oy on ostanut Örebro Skåpservice Ab:n osakekannan 30.8.2024. Kaupan tavoitteena on osaltaan huoltoverkoston laajentaminen ja sitä kautta viennin tukeminen Ruotsissa VAK-tuotteiden osalta.

Örebro Skåpservice AB on raskaan kaluston korjaamo Örebrossa, joka keskittyy kuorma-autojen korien ja raskaan kaluston perävaunujen korjauksiin ja vauriotöihin. Yritys on toiminut Örebrossa vuodesta 2012 lähtien ja sillä on laaja osaaminen monien kori- ja perävaunuvalmistajien tuotteista.

”Viennin kasvattaminen on ollut yksi strategisista painopisteistämme ja olemme onnistuneet siinä, kiitos asiakkaille luottamuksesta.  Huoltoverkoston laajentaminen tukee edelleen viennin kasvattamista ja parantaa asiakaspalveluamme myös Ruotsin vientimarkkinoilla”, kertoo Ilpo Korhonen, VAK Oy:n toimitusjohtaja. 

”Yrityskaupalla laajennamme huoltopalveluverkostoamme ja osaamistamme Ruotsin markkina-alueella. Västeråsin toimipiste jatkaa toimintaansa normaalisti. Örebron ja Västeråsin osaavan henkilökunnan kanssa jatkamme yhdessä huoltopalveluidemme kehitystä Ruotsissa”, kertoo Juha-Matti Ruuskanen, VAK Huoltopalvelut Oy:n toimitusjohtaja.

”Olen tyytyväinen, että korjaamon toiminnalle löytyi jatkaja. Yrityskaupan myötä ja osana suurempaa konsernia Örebron toimipiste pystyy jatkossa palvelemaan asiakkaita vieläkin paremmin ja nopeammin”, iloitsee Leif Karlsson, Örebro Skåpservice AB:n omistaja.

FinnMETKO keräsi kiitosta

Entistä selkeämpi rakenne ja maarakennuskoneiden laaja keskittymä alueen pohjoispään soramontulla keräsivät kiitosta niin kävijöiltä kuin näytteilleasettajilta FinnMETKO 2024 -messuilla. Konetyöalojen ammattilaisten kolmipäiväinen suurnäyttely Jämsässä käytiin positiivisissa tunnelmissa.

FinnMETKO 2024 -näyttelyssä oli yli 340 näytteilleasettajaa. Näytteilleasettajina olivat lähes kaikki merkittävät maarakennuskoneiden, metsäkoneiden, hakkureiden, murskien sekä kuorma-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen valmistajat ja maahantuojat. Kolmen päivän aikana näyttelyyn tutustui kaikkiaan 30 700 kävijää.

Tämänkertaiseen näyttelyyn alueen rakennetta muutettiin hieman aiemmista kerroista. Aiemmin alueen keskivaiheilla ollut sisäänkäynti siirrettiin aivan alueen eteläkärkeen ja samalla näyttelyaluetta typistettiin hieman eteläpäästään. 

”Eteläisen portin uudella sijoittelulla on saatu kävijöiden liikkuminen näyttelyssä selkeämmäksi ja turvallisemmaksi. Näyttelykävijöiden jalan kulkemat reitit ja liikenne parkkipaikoille ovat nyt selkeästi erillään”, kertoo näyttelyn johtaja Tapio Hirvikoski.

Uusi rakenne keräsi kiitosta sekä kävijöiltä ja näytteilleasettajilta. Kiitoksia tuli paljon myös alueen pohjoispäässä sijanneesta maarakennuskoneiden alueesta Kaakkolammen entisellä soranottoalueella. 

”Maarakennuskoneet palasivat näyttävästi soramontulle. Kävijät olivat tyytyväisiä, kun useat tutut konemerkit löytyivät samalta alueelta. Myös metsätyönäytökset ja metsätyökoneet vetivät paljon yleisöä paikalle samoin aina kiinnostavat hyötyajoneuvot”, Hirvikoski linjaa.

Rautakosket kärjessä maarakennuskoneenkuljettajien Ykköskuski-kilpailussa

Viimeisenä näyttelypäivänä lauantaina järjestettiin maarakennuskoneenkuljettajien Ykköskuski-kilpailu. Kuljettajat mittelivät taitojaan kahdella eri koneella. Kokonaiskilpailun voittajaksi ja Ykköskuskiksi kruunattiin Jukka Rautakoski. Toiseksi kilpailussa tuli Teemu Rautakoski ja kolmannen tilan nappasi Kari Mykrä. Kilpailun järjestelyistä vastasi Ammattiopisto Gradian maarakennusala.

Seuraava konetyöalojen suurnäyttely FinnMETKO 2026 järjestetään Jämsässä 3.–5.9.2026.

Iveco-kiertue tulee Suomeen

Ivecon syksyn kiertue starttaa Norjasta, ja päätyy Suomen ja Ruotsin kautta Tanskaan. Koko kiertue kattaa noin 7500 kilometrin matkan halki Pohjoismaiden, ja mukana ovat uudistetut Daily- ja S-Way-mallit, joita on mahdollista tutkia ja testata asiantuntijan läsnäollessa.

”Olemme innoissamme voidessamme esitellä täysin uuden Iveco-malliston! Kiertueen vierailijoilla on mahdollisuus koeajaa sekä Daily- että S-Way-ajoneuvot”, Tuomas Virén, Ivecon Suomen toimintojen johtaja, kertoo.

Iveco uudistaa mallistoaan jatkuvasti, ja autoihin tulee runsaasti uudistuksia ja parannuksia, jotka eivät ole välttämättä aina näkyviä, valmistaja muistuttaa. Nyt lanseerattava vuoden 2024 mallisto on kaikin tavoin mittava uudistus niin ulkoisilta kuin sisäisiltäkin ominaisuuksiltaan. Näihin uudistuksiin pääsee kiertueella tutustumaan, ja yhdessä autojen kanssa kiertueelle osallistuvat myös valmistajan asiantuntijat.

”Meillä on mukana kokeneita tuotespesialisteja, jotka ovat valmiita auttamaan asiakkaitamme löytämään täydellisen ajoneuvon omiin tarpeisiinsa. Heiltä voi kysyä mitä tahansa”, Virén kertoo, ja jatkaa:
”Valitsitpa sitten sähkö-, biokaasu- tai dieselvoimanlähteen, ajoneuvot on rakennettu samalla tavalla. Tämä tarjoaa yhdenmukaisen kokemuksen sekä tuntuman, että ulkonäön suhteen, valitsitpa minkä tahansa moottorin.”

Uuden malliston autot ovat täysin integroituneet uusien EU-standardien mukaisiin vaatimuksiin. Pohjoismaiset kuljettajat ja kaluston omistajat voivat olla valmistajan mukaan varmoja siitä, että ajoneuvot täyttävät kaikki vaatimukset.

”Iveco asettaa aina etusijalle turvallisuuden, ja uudet ominaisuutemme auttavat aidosti ehkäisemään onnettomuuksia. Olemme ylpeitä voidessamme lanseerata myös kattavan turvapaketin kaikille malleille”, Virén toteaa.

Daily on suunniteltu täyttämään uudet EU-vaatimukset (GSR), ja takaa optimaalisen suojan ja turvallisuuden tiellä olosuhteista huolimatta.
”Kuljettajat viettävät useita tunteja ratin takana, ja siksi Dailyn sisustus on tyylikäs, ergonominen ja – ennen kaikkea – toiminnallinen, ja tarjoaa miellyttävän ajokokemuksen. Modernin 10-tuumaisen mittariston ansiosta Daily tuottaa kuljettajalle intuitiivisen ajokokemuksen, jossa kaikki tärkeä tieto on helposti saatavilla”, Tuomas Virén kertoo.

Raskaiden ajoneuvojen puolella myös S-Way on kokenut uuden suunnittelun myötä mittavia muutoksia. Uusi S-Way-malli voitti vuoden 2024 Red Dot-palkinnon suunnittelusta.

”Auto on täysin uudistunut sisältä, ja kuljettajan työympäristöön on nyt kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Kojetaulu on täysin uusi ja kuljettajan ajoasento huomattavista enemmän säädettävissä kuljettajan toiveiden mukaisesti. Ratin säädöt ovat nyt todella laajat. Ulkoisia uudistuksia on myös monia unohtamatta tietenkään kattavaa moottori -ja käyttövoimavalikoimaa”, Virén summaa.

Innovaatiot suunnittelun keskiössä

Uusi mallisto keskittyy myös digitaaliseen kehitykseen ja innovaatioihin.

”Kaikki mallit on nyt varustettu vakiona yhdistettävyyslaitteellamme, jonka teknologian avulla asiakkaat voivat olla jatkuvasti yhteydessä, ja seurata ajoneuvon suorituskykyä sekä huoltotarpeita. Tämän ominaisuuden ansiosta toiminta tehostuu ja käyttäkatkosten mahdollisuudet minimoituvat”, täydentää Henri Immonen, IVECO Suomen tuotepäällikkö.

”Biokaasu on meillä Suomessa tärkeässä kasvavassa roolissa tieliikenteen päästöjen vähentämisessä. IVECO on uudistanut mallisarjauudistuksen yhteydessä myös biokaasumoottoreiden valikoimansa ja nyt tarjolla on markkinoiden tehokkain, väkivahva 500-hevosvoimainen biokaasumoottori. Biokaasulla ajettaessa ei tarvitse murehtia talven pakkasista ja jäätyvistä AdBlue-järjestelmistä”, Virén jatkaa.

Kiertueella mukana olevissa ajoneuvoissa on dieselmoottorit, mutta kaikkia uuden mallisto-ohjelman ajoneuvoja saa myös sähkö- ja biokaasukäyttöisillä moottoreilla.

Kiertue alkaa Oulusta ja päättyy Espooseen

Iveco-syyskiertue starttaa 10.9. Oulun suunnalta Tupoksesta, ja päättyy 18.9. Espooseen.

”Odotamme suurella innolla, että pääsemme kiertueella esittelemään uuden mallisto-ohjelman ajoneuvoja ja niiden hienoja ominaisuuksia asiakkaillemme”, Tuomas Virén kertoo. Oulun ja Espoon lisäksi kiertueen suomalaisia etappeja ovat Pirkkala, Lahti ja Kotka.

”Näissä kaupungeissa meillä on yhteistyökumppaneidemme, Huoltopalvelu Viitasen, Niemi-Korven ja TIP:n, ansiosta erinomaiset puitteet kiertueen järjestämiselle. Yhdessä partnereidemme tiimien kesken voimme taata, että asiakkaamme saavat parhaan mahdollisen kokemuksen, ja myös parhaan mahdollisen asiantuntijuuden tulevaisuuden päätöksenteon tueksi”, Virén päättää.




  
 IVECO roadshow-kiertueen Suomen aikataulu

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, Fontti, kuvakaappaus, numero

Kuvaus luotu automaattisesti

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...