Uudet MANit esittelykiertueelle syksyllä

MAN-kuorma-autojen uusin sukupolvi esiteltiin Bilbaossa helmikuussa, ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. Nyt MAN-kuorma-autot saapuvat esittelyyn Suomeen, kun syyskiertue starttaa Espoon MAN-Centeristä tiistaina 18.8.2020. Kiertue kulkee läpi Suomen ja päättyy pääkaupunkiseudulle tiistaina 22.9.2020.

Kiertueella on koeajettavana MAN TGX 28.510 6X2 BLS -vetopöytäauto, jonka perässä on kuormattu puoliperävaunu. MAN TGX:n D26-moottori (12,4 litraa) tuottaa tehoa 510 hv (316-375 kW) ja vääntöä 2600 Nm:ä. Sen akseliväli on 3 300 mm. Uuden sukupolven MAN TipMatic -vaihteisto puolestaan laskee valmistajan mukaan polttoaineen kulutusta ja parantaa ajomukavuutta. MAN TGX:n GX-ohjaamo ja 12,3” digitaalinen mittaristo ovat myös uutta. Koeajettavan MAN TGX:n varusteita ovat myös led-ajovalot ja MAN ComfortSteering. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä mukana ovat kaista-avustin, kääntymisavustin ja GPS-ohjattu EfficientCruise-vakionopeudensäädin, joka tunnistaa edessä olevat ylä- ja alamäet jopa kolme kilometriä etukäteen.

Staattisessa esittelyssä on puolestaan MAN TGX 18.640 4X2 LL -vetopöytäauto. Sen akseliväli on 2 600 mm. Tämän MAN TGX -mallin varusteita ovat mm. GX-ohjaamo, 12,3” digitaalimittaristo, taukoilmastointi, MAN EasyControl -ohjauspaneeli sekä MAN MediaSystem Navigation Advanced 7” -navigointijärjestelmä.

MAN kertoo kehittäneensä tämän uuden kokonaisen mallisarjan kuljetusalan muuttuviin vaatimuksiin ja asettaneensa uudet standardit mm. kuljettajaa avustaville järjestelmille, kuljettajan huomioimisen suunnitteluun sekä ajoneuvon liittämiseen osaksi digitaalisia palveluja. Uuden sukupolven kuorma-autojen polttoaineenkulutuksen säästöt voivat MANin mukaan olla jopa 8 %, mikä puolestaan vähentää oleellisesti CO2-päästöjä TUV:n testitulosten perusteella. Valmistaja toteaakin, että uusi MAN-kuorma-autosukupolvi tuo mukanaan uudenlaista mukavuutta, turvallisuutta, taloudellisuutta, luotettavuutta ja digitalisaatiota kuljettaja huomioiden.

Nähtävillä on myös pienempiin kuljetuksiin sopiva MAN TGE -pakettiauto. TGE-pakettiautomalleja on saatavana useilla kori- ja alustaratkaisuilla niin etu-, taka- kuin nelivetoisenakin kuin täyssähköisenä versionakin.

Paikalla ovat myös kunkin alueen kuorma-automyyjät, rallisimulaattori (parhaat rallikuskit palkitaan) ja muuta ohjelmaa.

Tarkemmat kiertuepaikkakunnat ja aukioloajat löytyvät linkistä: https://bit.ly/MANSyyskiertueaikataulu

Helliikö? Muutama muistisääntö kuumaan keliin

Kesän helle ja varsinkin viime aikoina koetut ennätyskorkeat lämpötilat aiheuttavat erityisiä haasteita kuljettajille. Tien päällä työskentelevien kannattaa huolehtia itsestään, jotta työ säilyy mielekkäänä ja turvallisena helteelläkin.

Riittävä nesteytys: Juo päivittäin vähintään 2–3 litraa vettä tai makeuttamattomia juomia. Nestehukka voi aiheuttaa verenkiertohäiriöitä, huonoa oloa, väsymystä, ärtyisyyttä ja keskittymiskyvyn puutetta. Jääkylmiä juomia ei suositella ainakaan suurissa määrin, sillä ne rasittavat verenkiertoa lisää. Elektrolyyttijuomat tai paljon suolaa sisältävä vichy ovat tehokkaita nesteyttäjiä helteellä, kahvi ja tee eivät niinkään: ne peräti poistavat nestettä.

Kevyet ateriat: Syö mielellään pieniä ja kevyitä aterioita useasti päivän aikana. Vältä alkoholia kuumalla säällä, sillä se lisää verenkierron kuormitusta.

Tauot varjossa: Lepää tauoilla varjossa, se vähentää verenkierron rasitusta. Vältä suorassa auringonpaisteessa oleskelua. Ei ole pahitteeksi käyttää tarvittaessa hattua ja aurinkolaseja – ja vaikka sitä aurinkovoidettakin.

Sopiva vaatetus: Kevyet, luonnonkuiduista tai hengittävistä teknisistä materiaaleista valmistetut vaatteet auttavat säätelemään kehon lämpötilaa ja pysyvät miellyttävämmän tuntuisina. Työnantajankin olisi hyvä huomioida jaettavissa työvaatteissa lämpimällä säällä toimiminen.

Kuuntele kehon varoitusmerkkejä: Jos ilmenee päänsärkyä, huimausta, uneliaisuutta tai pahoinvointia, mieti, oletko esimerkiksi juonut riittävästi päivän aikana. Kyseessä saattaa olla ns. auringonpistos. Sen hoidoksi riittää useimmiten siirtyminen viileään paikkaan, nesteen nauttiminen ja lepo.

Vakavien lämpösairausoireiden kuten ihon kuivuminen, voimakas uupuminen, sekavuus, näköhäiriöt, pyörtyminen ilmetessä pitää hakeutua pikaisesti sairaalahoitoon.

Ivecolle isäntä Intiasta

Intialainen ajoneuvovalmistajajätti Tata Motors kertoo hankkivansa Iveco Groupin 3,8 miljardin euron yrityskaupalla.

Intialainen Tata Motors ja Iveco Group ovat ilmoittaneet sopimuksesta, jonka tavoitteena on maailmanlaajuisen hyötyajoneuvovalmistajan perustaminen. Kaupan odotetaan valmistuvan vuoden 2026 toisen vuosineljänneksen loppuun mennessä.

Kaupan arvo on noin 3,8 miljardia euroa, ja se koostuu Tata Motorsin vapaaehtoisesta julkisesta ostotarjouksesta koskien kaikkia Iveco Groupin liikkeeseen laskettuja osakkeita, lukuun ottamatta puolustusliiketoimintaa, joka on jo myyty Leonardolle. Ostotarjouksen toteuttaminen edellyttää puolustusliiketoiminnan eriyttämistä. 

Iveco Groupiin kuuluvia yhtiöitä ovat mm. Iveco, FPT Industrial, Iveco Bus ja Heuliez.

Kaupasta vihjattiin jo 19. heinäkuuta, ja Iveco Group vahvisti neuvottelujen olevan käynnissä virallisella tiedotteella 29. heinäkuuta.

Tata Motorsin ja Iveco Groupin 30. heinäkuuta antaman lehdistötiedotteen mukaan yhtiöt ovat saavuttaneet sopimuksen hyötyajoneuvokonsernin perustamisesta, jolla on ”laajuutta, tuotevalikoimaa ja teollista kapasiteettia nousta maailmanlaajuiseksi johtajaksi tässä dynaamisessa sektorissa.”

Tata Motorsin ja Iveco Groupin yhdistyminen muodostaakin lukujen valossa konsernin, jonka vuosittainen myynti ylittää 540 000 ajoneuvoa ja jonka yhteenlasketut liikevaihdot ovat noin 22 miljardia euroa. 

Myynti jakautuu maantieteellisesti Eurooppaan noin 50 %, Intiaan noin 35 % ja Etelä- ja Pohjois-Amerikkoihin noin 15 % osuuksilla. Yhtiö tavoittelee oletettavasi myös uusia asemia Aasian ja Afrikan kehittyvillä markkinoilla.

Toistaiseksi kaupalla ei tiettävästi ole muutosvaikutuksia Ivecon toimintoihin koskien esimerkiksi Suomen markkinaa.

Power Truck Shown convoy 2025

Power Truck Show 2025 järjestetään 8.-9.8. Alahärmässä, mutta asiaan liittyvää kalustoa ja perinteisen convoyn voi bongata jo torstaina 7.8. oheisen aikataulun perusteella.

Kuljetusalan suurtapahtuma Power Truck Show järjestetään 8.-9. elokuuta Kauhavan Alahärmässä jo 21. kertaa. Vaikka torstai 7.8. on vielä tapahtuman rakentelupäivä, saa Power Truck Show perinteiseen tapaan näyttävän aloituksen convoyn muodossa. Saattueessa ajaa noin 40 autonäyttelyyn osallistuvaa ajoneuvoa. Lisäksi tien päältä voi bongata pitkin päivää tapahtumaan saapuvaa kalustoa.

Tänä vuonna Härmään saapuu näyttelykalustoa peräti 16 eri maasta Suomi mukaan lukien. Autoja tulee esimerkiksi Saksasta, Italiasta, Kreikasta, Espanjasta, Ranskasta, Sveitsistä ja Iso-Britanniasta. Autonäyttelyssä onkin tänä vuonna mukana peräti ennätysmäärä ulkomaista kalustoa. Convoyn mukana saapuvat muun muassa Sarantos Petropoulos Kreikasta Scania S770:lla sekä saksalainen Heinrichs Thermoliner GmbH, Scania R770 -yhdistelmällä.

Rekkaconvoyn aikataulut torstaina 7.8.2025

  • klo 7.15: 

Naantalin satamaan saapuu autonäyttelyyn osallistuvia autoja Espanjasta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Lähtö Naantalista kohti Lempäälän Pirkanhovia tapahtuu omatoimisesti.

  • klo 10.00: 
    Vuosaaren satamaan saapuu autoja muun muassa Italiasta, Kreikasta, Ranskasta, Saksasta ja Iso-Britanniasta. Lähtö Vuosaaresta kohti Lempäälän Pirkanhovia omatoimisesti.
  • klo 12.00: 
    Molemmat saattueet kohtaavat Lempäälän Pirkanhovissa. Lyhyt tauko.
  • klo 12.30: 
    Yhdistetty rekkaconvoy lähtee Pirkanhovista kohti Jalasjärven Jalastuulta. Hinausautot K. Sulinko pitää letkaa kasassa pilottiauton saattelemana Lempäälästä lähtien.
  • klo 15.00–15.30: 
    Ruokatauko Jalasjärven Jalastuulessa.
  • Tämän jälkeen convoy jatkaa matkaa kohti Power Truck Show’ta Härmässä.

Kajaanin ja Joensuun Wetteri Auto Oy:n raskaan kaluston huolto- ja varaosaliiketoiminta Raskone Oy:lle

Wetteri on tehnyt sopimuksen Wetteri Auto Oy:n Kajaanin ja Joensuun raskaan kaluston huolto- ja varaosaliiketoiminnan myynnistä Raskone Oy:lle. Kauppa on ehdollinen kilpailuviranomaisen hyväksynnälle​. Wetteri Auto Oy:n korjaamoiden valtuutettuihin huoltoedustuksiin kuuluvat Scania, Mercedes-Benz, MAN, Sisu ja Mitsubishi Fuso.

Wetterin tytäryhtiö Wetteri Auto Oy ja raskaan kaluston huolto-, korjaus- ja varaosapalveluja tarjoava Raskone Oy ovat 7.7.2025 allekirjoittaneet sopimuksen Wetterin raskaan kaluston Kajaanin ja Joensuun huolto- ja varaosatoimintojen myymisestä Raskone Oy:lle. Korjaamoiden valtuutettuihin huoltoedustuksiin kuuluvat Scania, Mercedes-Benz, MAN, Sisu ja Mitsubishi Fuso.  

Kauppa on ehdollinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) hyväksynnälle. Kauppa saatetaan päätökseen hyväksynnän jälkeen, arviolta vuoden 2025 kolmannen neljänneksen aikana. ​

Kauppahinta on arviolta 13,8 miljoonaa euroa sisältäen vaihto-omaisuuden arviolta 0,8 miljoonaa euroa ja käyttöomaisuuden arviolta 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi kauppahinnassa on huomioitu kaupassa ostajalle siirtyvät työntekijävastuut arviolta 0,3 miljoonaa euroa. Kauppahinta maksetaan kaupan täytäntöönpanohetkellä. 2,0 miljoonan euron osuus kauppahinnasta maksetaan erilliselle Escrow-tilille. Escrow-tilille maksettu osuus vapautetaan myyjälle tai palautetaan ostajalle kauppakirjassa määriteltyjen ehtojen mukaisesti.

Kaupan kohteena olevan liiketoiminnan liikevaihto oli 31.12.2024 päättyneellä tilikaudella noin 10,3 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan 31.12.2024 päättyneen tilikauden käyttökate oli arviolta 2,3 miljoonaa euroa (tilintarkastamaton, FAS). 

Myytävä liiketoiminta työllistää noin 33 henkilöä, jotka siirtyvät Raskone Oy:n palvelukseen vanhoina työntekijöitä. 

”Pidän tätä erittäin hyvänä asiana Wetterin tulevaisuuden kannalta. Yrityskauppa vahvistaa Wetterin omavaraisuutta ja luo entistä paremmat edellytykset yhtiön liiketoiminnan kehittämiselle”, sanoo Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula.​

”Järjestely on erinomainen esimerkki Relais-konsernin yritysostoissa noudattaman toimintamallin toimivuudesta ja skaalautuvuudesta. Teemme harkittuja ja kohdennettuja lisäyritysostoja olemassa oleville alustoillemme, joiden myötä pystymme tarjoamaan entistä laajempaa ja tehokkaampaa palvelua asiakkaillemme. Raskone tarjoaa erinomaisen kodin näille huippuluokan korjaamoille niin ammattitaitoisen henkilöstön, asiakkaiden kuin muidenkin sidosryhmien näkökulmasta”, sanoo Raskoneen toimitusjohtaja Jan Popov.​

Kaupalla ei ole vaikutusta Wetterin vuoden 2025 taloudelliseen ohjeistukseen. Wetteri perui vuoden 2025 taloudellisen ohjeistuksensa 14.5.2025 markkinaepävarmuuden kasvettua. Yhtiö ilmoitti toukokuussa 2025 käynnistäneensä strategian päivitysprosessin. Uuden ohjeistuksen antamista arvioidaan uudelleen strategiatyön valmistuttua. 

Wetterin raskaan kaluston liiketoiminta jatkuu normaalisti Suvanto Trucksissa ja Lahden Rekkapajassa sekä Iisalmen huolto- ja varaosatoiminnoissa.

Aiemmin viime vuonna Wetteri ilmoitti myyvänsä tytäryhtiönsä Wetteri Power Oy:n ruotsalaiselle Persson Invest Ab:lle, ja kauppa toteutui vuoden 2025 vaihteessa. Tämän kaupan myötä Wetteri-konsernista poistui Volvo- ja Renault-kuorma-autojen myynti sekä huolto. Wetteri Power on toistaiseksi kuitenkin säilynyt mainittujen merkkien myynti- ja huoltoedustusten nimenä pohjoisessa Suomessa.

SKAL Kuljetusbarometri 2/2025: Kasvua näköpiirissä, odotukset vielä keskiarvon alapuolella

SKAL Kuljetusbarometri kertoo, että kuljetusyritysten odotukset kuljetusmäärien ja liikevaihdon kehityksestä ovat varovaisen positiivisia. Yrityksistä useampi odottaa kysynnän kasvua kuin laskua kesäkuukausien aikana. Kesän ennusteet kuitenkin alenivat suhteessa vuoden takaiseen. Kuljetusalan odotukset ovat myös pitkän ajan keskiarvon alapuolella.

SKAL on seurannut kuljetusyritysten ennusteita kuljetusmääristä ja liikevaihdosta systemaattisesti jo yli 10 vuoden ajan. Toukokuussa tehtyyn SKALin Kuljetusbarometri -kyselyyn vastanneista 413 yrittäjästä liikevaihdon ja kuljetusmäärin kasvua ennusti useampi kuin laskua. Verrattuna kesäkauteen 2024 odotukset ovat kuitenkin pessimistisemmät. Eniten laskivat kuljetusmäärien ennusteet, joissa jäätiin 1,4 pistettä pitkän ajan keskiarvon alapuolelle.

Suhteessa vuoden takaiseen eniten paranivat yritysten odotukset toiminnan kannattavuudesta. Kannattavuusennuste nousi pitkän ajan keskiarvon yläpuolelle. Kannattavuuden saldoluku jäi kuitenkin edelleen negatiiviseksi, mikä tarkoittaa sitä, että kannattavuuden heikkenemistä ennustaa edelleen useampi kuin paranemista. Yritysten kannattavuusodotukset paranivat kolmatta kertaa peräkkäin keväisin toteutettavissa kuljetusbarometreissä.

”Myönteistä barometrituloksissa on se, että kannattavuusodotukset ovat parantuneet vuoden 2022 synkästä tilanteesta”, sanoo SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.

Välikankaan mukaan alan pitääkin muuttua kannattavammaksi, jotta se pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin muun muassa yhä puhtaammista kuljetuksista.

”SKAL on järjestönä päättänyt vahvistaa jäsenyritystensä liiketoimintaosaamista tarjoamalla erilaisia palveluita, kuten valmennusta ja kuljetusten kustannuslaskentaohjelman, SKALkulaattorin. Ohjelman avulla kuljetusyritykset voivat esimerkiksi vertailla eri käyttövoimilla toimivien autojen yksikkökustannuksia investointipäätöksiensä tueksi’, Välikangas jatkaa.

Kustannustaso hienoisessa laskussa, investointiaikeet keskiarvossa

Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannuskehitys tukee osaltaan kuljetusyritysten liiketoimintaedellytyksiä. Alan kustannukset ovat Tilastokeskuksen mukaan vuodessa laskeneet 1,1 prosenttia. Kustannuksia alentaa erityisesti dieselpolttoaineen yli kymmenen prosentin hinnan lasku edelliseen vuoteen verrattuna.

”Edullisempi polttoaine vaikuttaa positiivisesti energiaintensiivisen kuljetusalan toimintaedellytyksiin, mikä voi heijastua yritysten parempina kannattavuusodotuksina”, SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas sanoo.

Kuljetusbarometriin vastanneita kuljetusyrityksistä 29 prosenttia aikoo investoida seuraavan neljän kuukauden aikana. Investointiaikeisten osuus on pitkän ajan keskiarvotasolla. Viimeisen viiden vuoden aikana investointiaikeet ovat alimmillaan olleet 25 prosenttia ja enimmillään 33 prosenttia.

Ylivieskaan rakennetaan uusi Kaukokiito-terminaali

Kuva: Kaukokiito

Kaukokiidon omistajaliikennöitsijä Lehtonen Yhtiöt Oy on ostanut Ylivieskasta, Koskipuhdon teollisuusalueelta 17,8 hehtaarin tontin. Tontille nousee vuoden 2026 aikana uusi logistiikkakeskus, joka mahdollistaa jatkossa myös monipuoliset varastointipalvelut.

Ylivieskan kaupungilta ostettu tontti sijaitsee noin kilometrin päässä nykyisestä Tehdastien terminaalista aivan valtatie 27:n varrella. Tontille rakennetaan 4 500 m²:n logistiikkakeskus sekä 2 500–3 000 m²:n kevytrakenteinen kenttähalli. Logistiikkakeskukseen tulee terminaaliosa (3 000 m²), varasto (1 250 m²) sekä toimisto- ja sosiaalitilat henkilöstölle.

Tontilla on aloitettu toukokuun alussa maansiirto- ja louhintatyöt, jotka valmistuvat aikataulun mukaan syys-lokakuun vaihteessa. Rakennuslupaa haetaan kesän aikana, ja jos kaikki menee suunnitellusti, varsinainen rakentaminen päästään aloittamaan syksyllä.

”Investointi mahdollistaa lähetysten tehokkaamman käsittelyn ja uusien varastointipalveluiden tarjoamisen alueella”, kertoo Kuljetusliike Ilmari Lehtonen Oy:n toimitusjohtaja Timo Heiskanen.

Uuden varaston maksimikapasiteetti on 3 000 eurolavapaikkaa, ja se mahdollistaa niin massapaikka- kuin hyllytavaravarastoinnin.

Kuljetusliike Ilmari Lehtonen Oy on tarjonnut kuljetuspalveluita Ylivieskan alueella pian 30 vuotta ja työllistää siellä yli 50 logistiikka-alan ammattilaista. Nykyiset Tehdastien tilat ovat lähes 25 vuotta vanhat; tontti on käymässä pieneksi eikä rakennusta voi laajentaa. Investointi ei ollut vielä välttämätön, mutta aika ja markkina rakentamiselle otollinen.

”Ylivieskan alueella on yrittäjähenkistä porukkaa, ja markkinatilanne on näyttäytynyt meille positiivisena. Haluamme palvella näitä ihmisiä ja yrityksiä jatkossa entistäkin paremmin ja monipuolisemmilla palveluilla. Sen uusi logistiikkakeskus mahdollistaa”, Heiskanen päättää.

Kuljetusliike Ilmari Lehtonen Oy on osa valtakunnallista Kaukokiito-ketjua, ja asiakkaiden lähetykset kulkevat Suomen joka kolkkaan. Kaukokiito on investoinut viime vuosina voimakkaasti toiminnan kehittämiseen ja uusiin kiinteistöihin. Yksin tänä vuonna on avattu uusi huoltokorjaamo Oulussa ja terminaali Kouvolassa.

Restelin uusi ravintola- ja kahvilabrändi Huili lanseerataan Nesteen asemille

Kuva: KOKO3

Suomen tieverkoston varrelle nousee uusi ravintola- ja kahvilabrändi Huili, jonka ytimessä luvataan olevan laadukas ruoka. Konseptiin kuuluu myös myymälä- ja autoilutuotevalikoimaa.

Restelin operoimia Huili-ravintola- ja kahvilaketju tulee vahvistamaan Nesteen asemaverkoston vetovoimaa entisestään, Resteliltä ja Nesteeltä kerrotaan. Ravintola- ja kahvilakonseptin lisäksi Huilin palvelutarjoomaan sisältyy muun muassa myymälä- ja autoilutuotevalikoimaa.

Ensimmäinen Huili avataan Vantaan Tammistossa elokuun lopulla ja avajaisia juhlistetaan muun muassa kakkukahveilla ja avajaistarjouksilla.

Huili-ketjun syntyminen on jatkoa viime vuonna alkaneelle muutokselle, jossa Kesko päätti luopua Neste K -liikenneasemista.

Volvo Trucks ja Diffo yhteistyöhön – tarkkaa päästödataa puutavara-autoilijoille

Kuva: Volvo Trucks

Volvo Trucks ja suomalainen ohjelmistoyhtiö Diffo ovat aloittaneet yhteistyön, jonka kerrotaan vahvistavan metsäteollisuuden kuljetusketjun vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Yhteistyön myötä Volvo-kuorma-autojen telematiikkadata – kuten polttoaineenkulutus ja ajoneuvokohtaiset päästötiedot – siirtyy automaattisesti Diffo-järjestelmään. Diffo yhdistää nämä tiedot ajettuihin kuljetuksiin ja tarjoaa kuljetusyrityksille kuorma-, reitti- ja asiakaskohtaisen päästöraportoinnin automaattisesti.

Volvon ja Diffon yhteistyö mahdollistaa osapuolten mukaan sen, että puutavara-autoilijat voivat entistä tarkemmin osoittaa ilmastovaikutukset yksittäisten kuljetusten tasolla, ilman manuaalista tiedonsyöttöä. Ratkaisu vastaa suoraan metsäteollisuuden asiakkaiden kasvavaan tarpeeseen mitata ja raportoida kuljetusketjun Scope 3 -päästöjä.

”Kuljetusalan rooli metsäteollisuuden ilmastotavoitteissa on ratkaiseva. Yhdessä Diffon kanssa tarjoamme puuautoilijoille konkreettisen ja automatisoidun tavan mitata ja osoittaa päästövaikutuksia kuljetuskohtaisesti”, toteaa Ari Anttila Volvo Trucksilta.

Diffo laskee päästöt kansainvälisten standardien (EN 16258, ISO 14083, GLEC) mukaisesti ja jakaa ne hyvin tarkasti ajoneuvon ja tehtävän mukaan – mahdollistaen mm. vertailun eri asiakkaiden, reittien tai kuljetustyyppien välillä.

”Yhteistyö Volvo Trucksin kanssa mahdollistaa datan hyödyntämisen suoraan ajoneuvosta ilman erillisiä toimenpiteitä. Pystymme tarjoamaan puuautoilijoille työkalun, jolla he voivat yhdellä klikkauksella osoittaa vastuullisuutensa – ja samalla optimoida toimintaansa”, selvittää toimitusjohtaja Timo Pernu Diffolta.

Uuden yhteistyön luvataan madaltavan kynnystä siirtyä kohti vähäpäästöisempää ja dataohjautuvaa kuljetusketjua, hyödyttäen niin kuljetusyrityksiä kuin metsäyhtiöitä.

Kuljetus- ja logistiikkanäyttely Helsingin Messukeskuksessa toukokuussa 2027

Kuva: Messukeskus

Kuljetus- ja logistiikkanäyttely täyttää Helsingin Messukeskuksen jälleen 20.-22.5.2027. Kyseessä on raskaan kaluston ja hyötyajoneuvojen suurtapahtuma, joka nähtiin Messukeskuksen ohjelmassa edellisen kerran ennen pandemiaa.

Kuljetus- ja logistiikkanäyttely esittelee laajasti sekä kuljetusalan että logistiikan uutuuksia. Esillä ovat kuorma- ja pakettiautomerkit, perävaunu- ja päällirakennevalmistajat, trukit ja muut materiaalikäsittelylaitteet, varastonhallinta- ja automaatioratkaisut, ICT-järjestelmät sekä mm. renkaita, tarvikkeita, lisävarusteita ja palveluita edustavat yritykset.

Tapahtuman toimeksiantajiin kuuluvan Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio ennustaa hyötyajoneuvojen kysynnän lähtevän nousuun ensi vuonna ja vilkastuvan entisestään vuonna 2027.

”On hienoa päästä rakentamaan messuja yhdessä alan yritysten kanssa. Tehokkaan myyntikanavan ohella messut tarjoavat mahdollisuuden alan yhteiseen keskusteluun, kouluttautumiseen ja rekrytointeihin. Tapahtumassa päästään pohtimaan kuljetusalaa puhuttavia teemoja kuten vähäpäästöisyyttä, toimintaympäristön muutosten vaatimia investointeja kalustoon ja infrastruktuuriin, tiestön kuntoa ja älyteknologioiden käyttöönottoa”, sanoo Kallio.

Kallion mukaan messuajankohtaa päätettäessä haluttiin välttää päällekkäisyys Ruotsissa vuonna 2026 järjestettävän raskaan kaluston Elmia Lastbil -näyttelyn kanssa.

Messukeskuksen liiketoimintajohtaja Mikko Horppu iloitsee uudelleen viriävästä yhteistyöstä alan keskeisten toimijoiden kanssa.

”Kuljetus ja logistiikkanäyttely tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden parantaa alan yritysten kilpailukykyä, sillä messuilla solmitaan uusia kauppasuhteita ja paikalla on juuri oikeanlainen yleisö. Messut toimivat myös erinomaisena ponnahduslautana kansainvälistymiseen, sillä paikalla on runsaasti kansainvälisiä toimijoita ja kiinnostus suomalaisia logistiikkaratkaisuja kohtaan kasvussa”, sanoo Horppu.

Messuilla yritykset kohtaavat myös uravalintaa pohtivat nuoret. Auto- ja kuljetusalan uramahdollisuuksien kirjo on laaja kuljettajasta ja mekaanikosta logistiikan ja liiketoiminnan johtotehtäviin asti. Autoalalla on parhaillaan käynnissä ”Kaikki on liikkeessä” -kampanja, jonka avulla pyritään tavoittamaan uravalintojaan pohtivia nuoria ja ammatinvaihtajia. Kampanja tulee näkymään Kuljetus- ja logistiikkanäyttelyssä myös vuonna 2027.

”Kuljetus- ja logistiikkanäyttely kokoaa alan nykyiset ja tulevat ammattilaiset jälleen yhteen monen vuoden tauon jälkeen. Näyttely on hyvä tilaisuus päästä luomaan ja ylläpitämään suhteita asiakkaisiin, uutta kalustoa harkitseville tutustua uusiin perävaunu-, varuste- ja päällirakennevaihtoehtoihin, ja opiskelijoille verkostoitua ja kartoittaa tulevaisuuden uramahdollisuuksia”, toteaa Perävaunut ja päällirakenteet toimialaryhmän puheenjohtaja Aki Sirén.

Messukeskuksessa on järjestetty kuljetusalaa palvelevia messuja 80-luvulta alkaen. Edellinen Kuljetus- ja logistiikkanäyttely järjestettiin Messukeskuksessa vuonna 2019. Tuolloin kävijöitä oli kolmen päivän aikana15 500 ja messuilla esittäytyi 217 yritystä.

Kuljetus- ja logistiikkanäyttelyn toimeksiantajat ovat Autotuojat ja -teollisuus ry ja Teknologiateollisuus ry:n perävaunut ja päällirakenteet toimialaryhmä. Messukeskuksen yhteistyökumppaneita tapahtumassa ovat lisäksi Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry.

Puolustusvoimat tilasi Scania Suomelta 15 paloautoa

Scania Suomi Oy toimittaa Suomen Puolustusvoimille 15 täysin varusteltua paloautoa. Kokonaistoimitus koostuu neljästätoista sammutusautosta ja yhdestä vaahtoautosta. Scanian alustoille tehtävä paloautovarustelu suoritetaan Säynätsalossa toimivan kotimaisen Saurus Oy:n toimesta. Kaupan kokonaisarvo lähentelee 15 miljoonaa euroa.

Scanian alustat ovat tyypiltään kolmiakselisia ja monipyörävetoisia. Ohjaamona on Scanian miehistöohjaamo. Saurus varustelee autoihin sammutus- ja pelastusvarustukset palopumppuineen, vesisäiliöineen, hydrauliikkoineen, pneumatiikkoineen sekä vesi- tai vaahtotykit. Autot sijoitetaan eri varuskuntiin maavoimien suojelujoukkojen käyttöön. 

Scania Suomen erityismyynnin myyntipäällikkö Ville Nevalainen kertoo yhteistyön Puolustusvoimien kanssa kestäneen jo vuosikymmenien ajan. ”Yhteistyö on loistavalla tasolla ja asiakas on erittäin määrätietoinen hankittavalle kalustolle asetettavista vaatimuksista. Tätä hankintaa on valmisteltu noin puolen vuoden ajan. Scanian alustat valmistetaan Ruotsissa, mutta kokonaisuutena tällä kaupalla on merkittävä työllisyysvaikutus Suomessa, ottaen huomioon ajoneuvojen varustelutyön, sekä mitä kaikkea Saurus tulee hankkimaan tähän tilaukseen oman alihankintaverkostonsa kautta”, kertoo Ville Nevalainen.

Hankinta tulee parantamaan Puolustusvoimien pelastuskykyä ja päivittää nykyistä kalustoa standardien mukaiseksi.

Uusimmat julkaisut

Helliikö? Muutama muistisääntö kuumaan keliin

Kesän helle ja varsinkin viime aikoina koetut ennätyskorkeat lämpötilat aiheuttavat erityisiä haasteita kuljettajille. Tien päällä työskentelevien kannattaa huolehtia itsestään, jotta työ säilyy mielekkäänä ja...