Energiayhtiö St1:n asemaverkostoon avattiin toukokuussa kaksi uutta nesteytetyn biokaasun (LBG) tankkauspistettä: toinen yhtiön Shell-aseman läheisyyteen Hirvaskankaalle ja toinen St1 Truck -asemalle Vantaan Voutilaan. Ensimmäiset LBG-tankkauspisteet avattiin viime vuonna Shell Hämeenlinna Iittalan, St1 Mäntsälä P – ja Shell Salo Halikko -asemien yhteyteen. 

Hirvaskankaan asema on merkittävä tankkauspiste raskaan liikenteen ajoneuvoille, jotka ajavat etelän ja pohjoisen välistä pitkää runkoreittiä. Asema sijaitsee myös TENT-T-verkoston varrella, joka mahdollistaa kestävän liikkumisen sujuvasti Euroopassa jäsenmaasta toiseen. Voutilan asema sijaitsee puolestaan keskeisellä paikalla Vantaan logistiikka-alueen solmupisteessä.

Lisäksi St1:n tavoitteena Suomessa on tuoda vielä kuluvan vuoden aikana LBG-tankkauspisteet Iisalmeen ja Limingan Tupokseen, ja jatkossa nesteytetyn biokaasun tankkausverkostoa on tarkoitus laajentaa valtakunnalliseksi. Yhtiön asemilla myytävä uusiutuva biokaasu tulee alkuvaiheessa eri tuotantolaitoksilta Pohjois-Euroopasta. Kotimaista biokaasua saadaan jakeluun vuoden 2026 aikana, kun St1 Biokraftin ja Valion yhdessä omistaman Suomen Lantakaasu Oy:n uudet tuotantolaitokset valmistuvat.

St1 laajentaa biokaasun jakeluverkostoa Pohjoismaissa

St1 panostaa voimakkaasti nesteytetyn biokaasun jakeluverkoston laajentamiseen yhteistyössä yhteisyrityksensä St1 Biokraftin kanssa. Tavoitteena on kaikkiaan yli 50 aseman verkosto Pohjoismaissa vuoden 2028 loppuun mennessä. St1 Biokraft on jo nyt yksi johtavista biokaasun jakelijoista Ruotsissa, missä sillä on yli 50 paineistetun biokaasun (CBG) asemaa. Lisäksi Jönköpingin Torsvikiin avattiin viime vuoden lopulla ensimmäinen nesteytetyn biokaasun asema, ja vuoden 2025 aikana on tarkoitus avata vielä viisi uutta LBG-asemaa. Norjassa St1 Biokraft tavoittelee kolmen ensimmäisen LBG-jakelupisteen avaamista kuluvan vuoden aikana.

”Tankkausmahdollisuuksien laajentuessa ja infrastruktuurin kehittyessä kuljetusyritykset ovat entistä kiinnostuneempia investoimaan kaasukäyttöisiin kuorma-autoihin. Näemme kaasukäyttöisten kuorma-autojen uusien rekisteröintien määrässä merkittävää kasvua ja odotamme kokonaismäärän nousevan Suomen teillä useampaan tuhanteen vuoteen 2030 mennessä”, kertoo St1 Biokraftin Head of Growth Matti Oksanen.

”Asiakaskuntamme on erittäin tyytyväinen siihen, että laajennamme jakeluverkostoamme Pohjoismaissa. Biokaasukäyttöiseen kalustoon siirtymällä yritykset pystyvät pienentämään logistiikkaketjunsa hiilijalanjälkeä merkittävästi – parhaimmillaan jopa yli 100 prosenttia, biokaasun alkuperästä riippuen”, sanoo St1:n Nordic Biogas Manager Hans von Nandelstadh.

Osana omaa energiatransitiotaan St1 panostaa jakeluverkostokehityksessään myös uusiutuvaan HVO-dieseliin sekä sähköautojen suurteholatausverkoston rakentamiseen.