Uusien Renault Trucks T-, T High-, C- ja K-sarjojen esittely keräsi yleisöä ruutujen ääreen heinäkuun alussa. Jos asia ei ole vielä tuttu, aiheeseen voi palata yhä videon kautta. Entä mitä kertoo malliston suunnittelutiimi työstään? Se selviää tässä jutussa.

Renault Trucks Halle du Designin tiimit, johtajanaan Paul Daintree, ovat työskennelleet uusien T-, T High-, C- ja K-sarjojen kehityksen parissa vuodesta 2018 lähtien. Suunnittelu on tapahtunut tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

”Suunnittelijoiden on tärkeää asettaa loppukäyttäjä ajattelun ja päätöksenteon keskiöön”, Renault Trucksin suunnittelupäällikkö Paul Daintree kertoo. 

”Järjestimme yhteistyöistuntoja asiakkaiden kanssa suunnittelustudiossa ja vierailimme kuorma-autojen levähdyspaikoilla sekä asiakkaiden toimipisteissä tapaamassa kuljetusyritysten edustajia ja kuljettajia. Tarkoituksena oli oppia ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja vastata niihin entistäkin paremmin. Tämä suunnittelutiimien kenttätyö yhdistettynä jälleenmyyjäverkostosta kerättyihin tietoihin ja Renault Trucks insinöörien asiantuntemukseen muodosti perustan uuden kuorma-automalliston tyyli- ja mukavuusmuutoksille.”

Rohkea, tyylikäs muotoilu

”Ajoneuvon etuosa on uudistettu, jotta asiakkaidemme omille logoille jne. jää enemmän tilaa”, Paul Daintree sanoo. Etuvalot on uusittu kokonaan LED-tekniikalla, jonka etuna on paitsi parempi valaisuteho, myös se, että ajovaloihin voi mahduttaa entistä enemmän ominaisuuksia pienellä alueella. 

Etuosan mittasuhteet on uudistettu täysin. Kuorma-auton ilme on nyt entistä rohkeampi, siinä on asennetta ja helposti tunnistettava ilme. Myös etusäleikkö on uudistettu, mikä antaa autolle hienostuneemman säväyksen. Alas taitettava säleikkö voidaan muuttaa istuimeksi tai askelmaksi, ja se pysyy samanlaisena kuljettajien suosion vuoksi. Lisäksi etusäleikössä olevaa Renault Trucks -logoa on suurennettu. 

”Meillä on hienoja kuorma-autoja, ja olemme todella ylpeitä tästä uudesta mallistosta, joten miksi emme näyttäisi sitä”, Renault Trucksin suunnittelupäällikkö intoili.

Mukavat, käytännölliset sisätilat

Sisätiloissa kuljettajan mukavuus korostuu.

”Mitä ajomukavuuteen tulee, yksi asiakkaidemme toiveista oli henkilöautoa muistuttava ajoasento”, Paul Daintree jatkoi. 

Renault Trucksin uusissa T-, T High-, C- ja K-sarjoissa on uusi, kolmeen suuntaan säädettävä ohjauspyörä, jalalla käytettävä painike ja avaimeton käynnistys. Tämän ansiosta kuljettajien on helppo säätää ajoasentoa oman kehonsa ja mieltymystensä mukaan.

Myös ohjaamossa asuminen on tehty mukavammaksi.

”Päätimme parantaa perusmallisen vuoteen mukavuutta, kasvattamalla patjan paksuutta ja tiheyttä sekä kaksinkertaistamalla jousien määrän. Ihanteellista mukavuutta varten on myös lisätty petauspatja.”

Renault Trucksin uudessa TCK Evolution -mallistossa on myös suuremmat säilytystilat sekä erilliset pidikkeet puhelimille ja tableteille, jonka lähellä USB-latausliitännät ovat. Näkymättömissä oleviin säilytystiloihin sisältyy uusi laatikko, jossa A4-kokoista muistikirjaa tai tablettia voi säilyttää turvallisesti.

Tämän lisäksi sisätilojen kankaita ja värejä on muutettu pehmentämään kontrasteja ja helpottamaan kuljettajan silmien rasitusta kuormittavien ajorupeamien aikana sekä luomaan ohjaamoon täydellisen rauhallinen tunnelma.

”Vaikka aikaisempiakin istuimiamme arvostetaan paljon, käytimme tilaisuuden hyväksi päivittääksemme materiaalit vaihtamalla perinteiset nahkaistuimet kohokuvioituun kankaaseen. Kuten ulkopuolen osalta, olemme ylpeitä Renault Trucksista, joten logolla on kunniapaikka myös istuimissa”, suunnittelupäällikkö Paul Daintree kertoo.