Vuonna 2022 Renault Trucks toimitti kansainvälisesti yhteensä 58 967 ajoneuvoa, mikä tarkoitti 15 prosentin kasvua edellisvuodesta. Euroopassa Yli 16 tonnin segmentissä Renault Trucks vahvisti asemiaan 9,2 prosentin markkinaosuudella. Kasvua edellisvuoteen oli 0,6 prosenttiyksikköä. Sähköisen liikenteen osalta Renault Trucks vahvisti asemiaan Euroopassa 24,2 prosentin markkinaosuudella keskiraskaiden sähköautojen segmentissä.  
 
Ranskan markkinoilla Renault Trucks vahvisti johtavaa asemaansa 29,4 prosentin markkinaosuudella yli 16 tonnin segmentissä ja 75 %:n markkinaosuudella keskiraskaiden sähkökuorma-autojen segmentissä. Vuoden 2022 Renault Trucks -myynnit jakautuivat alueen mukaan seuraavasti: 
 
Eurooppa: 52 160 kpl (+13 %) 
Muut maat: 6 807 kpl (+24 %) 

Painoluokan mukaan: 

Raskaat ja keskiraskaat: 39 318 kpl (+17 %) 
Kevyet hyötyajoneuvot: 19 649 kpl (+10 %) 

Renault Trucksin markkinaosuus kasvoi lähes kaikissa Euroopan maissa. Euroopassa yli 16 tonnin segmentissä Renault Trucksin rekisteröinnit kasvoivat 19 maassa, ja kokonaismarkkinaosuus oli 9,4 % (kasvua + 0,6 prosenttiyksikköä). 6-16 tonnin segmentissä Renault Trucksin markkinaosuus laski 0,3 prosenttiyksikköä seitsemään prosenttiin. 

Keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen segmentissä Renault Trucksin suorituskyky parani huomattavasti monissa Euroopan maissa, mukaan lukien itäisellä alueella, johon kuuluvat Bulgaria, Romania, Ukraina ja Unkari (+41 %; 1 967 kuorma-autoa) ja Saksa (+40 %) 1 024 kuorma-autoa). Ranskassa Renault Trucks on vahva johtaja markkina-asemassaan 29,4 prosentin markkinaosuudella. 

Myös kevyiden hyötyajoneuvojen markkinoilla oli voimakasta kasvua, erityisesti Belgiassa (+23 %; 1 763 ajoneuvoa) sekä Isossa-Britanniassa ja Irlannissa (+22 %; 3 108 ajoneuvoa). 

Suomessa Renault Trucksin rekisteröinnit yli 16 tonnisissa kasvoivat vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna yli 90 %. Kappalemääriä tarkastellessa Suomen Renault Trucksin raskaiden autojen myyntitulos vuonna 2022 oli paras yli 10 vuoteen.  
 
Myynnin kasvun mahdollistivat Renault Trucksin mukaan mm. uudistunut ja ajantasainen mallisto, onnistunut hinnoittelu sekä uusien autojen hyvä saatavuus.  Vuonna 2022 suomalaisille asiakkaille toimitettiin yhteensä yli 160 uutta Renault Trucks -merkkistä paketti- ja kuorma-autoa. Kokonaismassaltaan yli 10 tonnin autoja rekisteröitiin yhteensä 93 kappaletta ja alle 10 tonnisia 70 kappaletta.  
 
”Vuosi 2022 oli meille Suomessa kokonaisuudessaan menestyksellinen. Renault Trucks palasi haastavassa markkinatilanteessa kasvun tielle. Erityisen iloisia olemme uusien raskaiden Renault Trucks C ja T Evolution -mallien, sekä akkukäyttöisten E-Tech vaihtoehtojen kaupallisesta menestyksestä. Kaikki eri vaihtoehdot yhteenlaskettuna raskaiden yli 16 tonnisten Renault Trucks kuorma-autojen rekisteröinnit kasvoivat 90 prosentilla edellisvuodesta. Markkinaosuutemme kasvoi vuoden 2021 2,4 prosentista eteenpäin katsovaan 3,7 prosenttiin vuonna 2022”, Renault Trucksin myyntijohtaja Juha Mattila kertoo. 

Nopeutettu siirtyminen kohti sähköistä liikennettä  

Vuosi 2022 oli Renault Trucksille hiilidioksidipäästöttömän liikenteen vuosi. Kleuster-rahtipyörien kokoonpanolinjan avaaminen Lyonin tehtaalla, mikä mahdollistaa entistä ketterämmän ja tuottavamman kaupunkijakelun, sekä keskiraskaiden sähkökuorma-autojen tuotanto Renault Trucksin tehtaalla Blainville-sur-Ornessa, jossa ylitettiin 1 000 sähkökuorma-auton raja, vakiinnuttivat Renault Trucksin mukaan sen aseman sähköisen liikenteen keskeisenä toimijana. 

Vuonna 2022 Renault Trucksilla oli Euroopassa 24,2 prosentin osuus keskiraskaiden sähköautojen rekisteröinneistä. Renault Trucks myi yhteensä 379 Renault Trucks E-Tech D- ja D Wide -mallia. Ranskassa Renault Trucks on edelleen sähköisen liikenteen markkinajohtaja, 75 %:n osuudella keskiraskaiden sähköautojen markkinoilla. Viime vuonna Renault Trucks myi myös 268 sähköistä kevyen luokan Renault Trucks E-Tech Master -hyötyajoneuvoa. 
 
Suomessa Renault Trucks oli vuoden 2022 täyssähkökuorma-autojen ykkönen 50 % markkinaosuudella.  

Vuonna 2022 monet kuljetusyritykset ja paikallisviranomaiset eri maissa valitsivat Renault Trucksin sähkökuorma-autojen toimittajaksi. Esimerkiksi ranskalainen XPO ilmoitti 100 sähkökuorma-auton tilauksesta, Barcelonan kaupunki osti 73 Renault Trucks -sähkökuorma-autoa jätteenkeräystä ja katujen puhdistusta varten, ja Coca-Cola hankki käyttöönsä 30 Renault Trucks -sähkökuorma-autoa kaupunkijakeluun Belgiassa. Pariisilainen Sepur, on juuri ottanut käyttöön 18 Renault Trucks E-Tech D Wide -sähkökuorma-autoa kotitalousjätteiden keruuseen. 

Renault Trucks asiakkaiden sähkökuorma-autoilla on ajettu jo yli 3,7 miljoonaa kilometriä, mikä vastaa 3 000 tonnin vähennystä hiilidioksidipäästöissä. 

Sähköinen suuntaus jatkuu vuonna 2023, sillä Renault Trucks rekisteröi yli 1 700 sähkökuorma-autotilausta vuonna 2022. Vuoden 2023 lopussa Renault Trucks aloittaa myös raskaan sarjan sähkökuorma-autojen tuotannon Bourg-en-Bressen tehtaalla Ranskassa, missä valmistetaan Renault Trucks E-Tech T -mallia alueelliseen jakeluun sekä Renault Trucks E-Tech C -mallia kaupunkirakentamiseen.  

Renault Trucksin täysin sähköisten raskaan sarjan kuorma-autojen markkinoille tulo vuonna 2023 merkitsee Renault Trucksille suurta askelta eteenpäin maanteiden rahtiliikenteen hiilidioksidipäästöjen pienentämisessä. Renault Trucks on nyt ainoa valmistaja, joka tarjoaa sähköisiä liikenneratkaisuja kaikkiin käyttötarkoituksiin: aina 650 kg:n rahtipyöristä 44 tonnin sähkökäyttöisiin vetoautoihin ja maansiirtoautoihin asti. Renault Trucksin tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttia kaikista myydyistä ajoneuvoista ovat sähköautoja. 

Ennätyksellinen vuosi kansainvälisesti 

Renault Trucksin kansainvälinen myynti (muut kuin Euroopan maat) jatkaa tasaista kasvuaan ja vuonna 2022 nousten 24 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, mikä vastaa 6 807 ajoneuvoa. Renault Trucksin asema on nousussa useimmissa maissa, mukaan lukien Indonesiassa (10 %), Chilessä (5,7 %) ja monissa Afrikan maissa. Renault Trucks saavutti myös ennätyksellisen suuret markkinaosuudet Turkissa (7,3 %) ja Saudi-Arabiassa (16 %). 

Myytyjen ajoneuvon määrän lisäksi Renault Trucksin kansainvälisten asiakkaiden tyytyväisyysmittarit pysyivät korkealla tasolla vuonna 2022. Asiakkaat osoittivat uskollisuuttaan valmistajan korjaamoille, joiden liikevaihto varaosaliiketoiminnassa kasvoi peräti 24 prosenttia. Asiakkaiden luottamus näkyi myös huoltosopimusten suurena määränä: esimerkiksi Turkissa huoltosopimusten määrä kaksinkertaistui ja yli puolet vuonna 2022 myydyistä ajoneuvoista liitettiin Optifleetiin. 

Tässä suotuisassa tilanteessa Renault Trucks on saanut myös uusia kumppaneita tukemaan laajentumista Turkissa, Algeriassa, Keniassa, Angolassa ja Tunisiassa. 

Hiilineutraaliuden saavuttaminen vuoteen 2040 mennessä 

Renault Trucks on sitoutunut tehostamaan toimintojensa hiilidioksidipäästöjen vähentämistä auttaakseen pitämään globaalin lämpötilan nousun alle 1,5 °C:ssa vuosisadan loppuun mennessä. Renault Trucks tavoitteet, jotka on laadittu osana Science Based Target initiative (SBTi) -hanketta, perustuvat tieteelliseen tietoon. Vuodesta 2040 eteenpäin Renault Trucks myy vain kuorma-autoja, jotka ovat täysin fossiilivapaita.