Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset olivat nousseet loppukesään mennessä yhdeksän prosenttia vain vuoden sisällä.

Merkittävimmäksi tekijäksi osoitetaan polttoainekustannusten kasvua, mikä vie SKAL:n mukaan toimialalta kykyä investoida ja vastata liikenteen päästövähennystavoitteisiin. Yritysten kun tulisi nyt voida investoida uusiin ratkaisuihin kuten vähäpäästöisempään kalustoon, vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja digitalisaatioon, mutta kasvavat kustannukset syövät yritysten investointikykyä. Yhdistys vaatii tilannetta helpottamaan hallitusohjelmassakin linjattua ammattidieseliä.

”Polttoaineveroa korottamalla raskaan liikenteen päästöt eivät vähene. Päästövähennyksiä ei synny yrityksiä kurjistamalla, vaan antamalla yrityksille tilaa investoida puhtaampiin ratkaisuihin”, kommentoi toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Kulujen nousun ohella alaa huolestuttaa poliisin määrärahoihin uutisoidut yli 36 miljoonan euron leikkaukset. SKAL korostaa, että ammattitaitoinen ja riittävä raskaan liikenteen poliisivalvonta tien päällä on välttämätön, koska se on yhdistyksen mukaan tehokkain keino puuttua harmaan talouden ilmiöihin kuten ylikuormiin ja laittomaan liikenteeseen. 

”Osaavia poliiseja on poistunut tien päältä määrärahaleikkausten ja eläköitymisen myötä. Leikkausten sijaan nyt tulisi panostaa entistä enemmän poliisin osaamiseen ja riittäviin resursseihin”, linjaa puheenjohtaja Jani Ylälehto.