Scania ja liettualainen kuljetusyhtiö Girteka ilmoittavat laajasta yhteistyöstä. Girteka odottaa Scanian toimittavan jopa 600 akkusähköautoa seuraavien neljän vuoden aikana. Yritykset tekevät yhteistyötä myös latausinfrastruktuurin rakentamiseksi.

Hankkeen tavoitteena on Girtekan mukaan vähentää kuljetusyrityksen asiakkaiden ilmastopäästöjä kilpailukykyisin kustannuksin. Girteka Logistics perustettiin vuonna 1996 Vilnassa, Liettuassa, ja toiminta alkoi yhdellä perävaunulla. Yritys on sittemmin kasvanut yhdeksi Euroopan suurimmista kuljetusyrityksistä. Se kertoo toimittavansa rahtia täysiksi kuormiksi muutettuna vuosittain noin 820 000 puoliperävaunullista, ja liikennöi noin 9 000:a kuorma-autoa ja 9 800:a perävaunua Euroopassa ja ns. IVY-maissa.

Stefano Fedel, Scania Groupin myynti- ja markkinointijohtaja, sanoo:”On ratkaisevan tärkeää tehdä yhteistyötä Euroopan kuljetusekosysteemin keskeisten sidosryhmien kanssa sähköautojen myynnin edistämiseksi”.

Tämän vuoden syyskuussa Scania ilmoitti tuovansa markkinoille vain akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja vuodesta 2040 alkaen, mikä käytännössä poistaa tuolloin dieselmoottorit käytöstä. Christian Levin, Scanian toimitusjohtaja ja Volkswagenin Tratonin toimitusjohtaja, lisäsi tuolloin, että he olivat ”ainoa kuorma-autojen valmistaja, joka on mennyt niin pitkälle, että kyseenalaisti dieselmoottorin jo vuonna 2040”. Traton, johon Scania kuuluu, hallinnoi Volkswagen-konsernin hyötyajoneuvoja, ja yrityksen tavoitteena on myydä joka toinen hyötyajoneuvo sähkömoottorilla vuoteen 2030 mennessä.

Toistaiseksi Girteka ja Scania eivät ole kommentoineet yksityiskohtaisesti, minkälaisia sähkökuorma-autoja tarkalleen tullaan jatkossa ottamaan käyttöön. Joka tapauksessa Girtekan kalusto koostuu paljolti kaksiakselisista rekkavetureista, joten tämä on todennäköisesti yksi mallisuuntaus.

Scania toi markkinoille ensimmäisen sähköistetyn kuorma-autosarjansa vuonna 2020 ja aloitti näiden kahden ajoneuvomallin myynnin syyskuun puolivälissä. Scanian BEV-kuorma-auton teho on 230 kW, ja sen akkukapasiteetti on 165-300 kWh viidellä tai yhdeksällä akkumoduulilla ja toimintaetäisyys jopa 250 km.

Girteka ei myöskään toistaiseksi mainitse, kenen kanssa he haluavat tehdä yhteistyötä latausinfrastruktuurin suhteen. Tänä vuonna Ruotsissa käynnistetyssä pioneeriprojektissa Scania tekee yhteistyötä ABB:n kanssa korkeatehoisen latauksen toimittamiseksi CCS:n avulla.

Samaan aikaan Traton haluaa yhdessä Daimler Truckin ja Volvon kanssa kehittää korkean suorituskyvyn raskaiden kuorma-autojen ja linja-autojen latausverkostoa Euroopassa. Verkostossa olisi aluksi 1 700 latauspistettä. Kolmikko perusti yhteisyrityksensä, Commercial Vehicle Charging Europen, heinäkuussa 2021.

Samaan hengenvetoon Girteka ilmoitti myös, että sähköajoneuvoja koskevan sopimuksen lisäksi he ottavat käyttöön diesel-Scanioita uudella Super-voimansiirrolla. Tämän kerrotaan säästävän polttoainetta kahdeksan prosenttia edellisen sukupolven autoihin verrattuna.

”Yhteistyö Scanian kanssa on seuraava askel tiellämme tulla Euroopan kymmenen parhaan logistiikkayrityksen joukkoon”, sanoi Mindaugas Pasilauskas, Girtekan kuljetusomaisuudenhoitoyhtiö ClassTrucksin toimitusjohtaja. ”Yhdessä Scanian kanssa jaamme kokemuksiamme ja teemme yhteistyötä tulevaisuuden liikennejärjestelmän kehittämiseksi Euroopassa. Teemme sen monipuolistamalla maantiekuljetuksia, joissa hyödynnämme sekä polttoainetehokkaita ratkaisuja että sähköautoja tarjotaksemme kestäviin ratkaisuihin perustuvia edullisia logistiikkapalveluita”, Pasilauskas linjaa.