Finnlinesin uudet rahti-matkustajalaivat Finnsirius ja Finncanopus purjehtivat Suomen lipun alla. Varustamo tarjoaa vakituista työtä 200 uudelle työntekijälle ja rekrytoinnit alkavat heti.

Itämeren sujuva rahtiliikenne on Suomen kaupalle, teollisuudelle ja huoltovarmuudelle elintärkeää. Esimerkiksi Suomen ja Ruotsin viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee meritse. Tälle markkinalle Finnlines Oyj tuo kaksi uutta ROPAX- eli rahti-matkustaja-alusta, Finnsiriuksen ja Finncanopuksen. Ensimmäinen laivoista aloittaa liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä syksyllä 2023. Uudisrakennukset ovat osa varustamon 500 miljoonan euron investointiohjelmaa, jossa panostetaan uusimman teknologian rahti-matkustaja- ja rahtialuksiin.

Finnlines ja Merimies-Unioni ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen, joka varmistaa sen, nämä Superstar-luokan alukset, liikennöivät Suomen lipun alla.  

Uudet laivat tarjoavat 200 uutta vakituista työpaikkaa. Tämän lisäksi laivat työllistävät runsaasti kausityöntekijöitä. Varustamo kertoo aloittavansa rekrytoinnit aluksen henkilöstön täyttämiseksi heti.

”Arvostamme suomalaisen merenkulkijan erityisosaamista ja samalla voimme taata kaikille asiakkaillemme, niin matkustajille kuin rahtiasiakkaillemme, laadukkaan suomalaisen tuotteen. Suomen lippu varmistaa ensiluokkaiset rahtipalvelut ja parhaan matkustusmukavuuden. Lanseeraamme aivan uuden palvelukonseptin, jonka toteuttamiseksi aloitamme rekrytoinnit hyvissä ajoin”, Finnlinesin matkustaja­liikenteestä vastaava johtaja Marco Palmu sanoo. 

Uudet ropax-alukset liikennöivät Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä.

Kummankin aluksen matkustajakapasiteetti on 1 100 eli noin kaksinkertainen reitin nykyisiin laivoihin verrattuna. Myös rahtikapasiteetti kasvaa noin 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin.

“Uuden sukupolven Superstar-alukset yhdistävät modernin matkustusmukavuuden ja ensiluokkaiset rahtipalvelut, joista Finnlines tunnetaan. Aiomme tarjota mukavimman ja kätevimmän tavan matkustaa meriteitse manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä. Itämeren ainutlaatuinen saaristo on vahvasti läsnä koko matkakokemuksessa ja aluksen varustelussa ja matkustajat voivat nauttia saaristotunnelmasta kaikilla aisteillaan”, sanoo Marco Palmu, Finnlinesin matkustajaliikenteestä vastaava johtaja.

Uusien laivojen varusteluun kuuluvat varustamon mukaan laadukas ravintolamaailma, sauna- ja spaosasto, business- ja loungetilat, laajat myymälätilat sekä monia muita palveluita. Alukset rakennetaan China Merchants Jinlingin telakalla Weihaissa, Kiinassa.

Superstar ROPAX -alukset Finnsirius ja Finncanopus
  • Liikennöinnin arvioitu aloitus vuoden 2023 syksyllä Naantali–Långäs–Kapellskär-reitillä
  • Rahtikapasiteetti 5 200 kaistametriä eli esimerkiksi 250 rekkaa ja 200 henkilöautoa
  • Matkustajakapasiteetti 1 100 PAX
  • 323 matkustajahyttiä
  • 64 miehistöhyttiä