Ab Ekeri Oy lanseeraa tällä viikolla HCT-perävaunutuotteen. Module 16 -nimeä kantavan tuotteen ansiosta asiakkaalle kerrotaan olevan helppoa investoida uusiin lainmukaisiin kuljetusratkaisuihin.

Module 16:n tuotekehityksen lähtökohtana on ollut uusi HCT-perävaunuja (High Capacity Transport) koskeva laki, jonka mukaan HCT-ratkaisut ovat olleet 1.6.2020 sallittuja Suomen teillä. Tätä ennen sovellettiin käyttöasetusta alkaen 10.1.2019. Tämä on kiinnostanut alaa myös kansainvälisesti. Ekeriltä kerrotaan, että yrityksen tuotekehitys on keskittynyt kuljetusyritysten tarpeisiin, ja yhteistyössä asiakkaiden kanssa on kehitetty tämä uusi tuotte.

Module 16 täyttää moduulipohjaisena ratkaisuna uuden tieliikennelain vaatimukset vakaudesta ja kääntyvyydestä

Kolpin suunnalta raportoidaan, että Module 16 on turvallinen ja tehokas kokonaan sivuaukeava tuote. Perävaunun ulkomitta on 16 metriä, kokonaispaino 48 tonnia ja kuormatilaa on 120 m3. Sisämitta on optimoitu 78 eurolavalle kahdessa kerroksessa. Module 16 on saatavilla sekä 5- että 6-akselisena perävaununa. Kokonaismitta, 18,21 m, on optimaalinen Suomen teille ja tekee mahdolliseksi päästä pienimpienkin liikenneympyröiden läpi.

Valmistaja muistuttaa, että uusi tuote tuo mukanaan monia etuja sekä kuljetusyrityksille että ympäristölle. Module 16 vastaa tulevaisuuden kestävän kuljetuksen tarpeisiin. Kuormakoko ja tehokkuus voidaan maksimoida samalla kun pienennetään polttoaineen kulutusta. Uusien pitkien yhdistelmien ansiosta hyötykuorma on keskimäärin kolmanneksen suurempi, minkä ansiosta liikenteeseen tarvitaan noin neljännes vähemmän ajoneuvoja.

Lopputulos on siis pienempi ajoneuvojen määrä teillä ja siten pienemmät ympäristövaikutukset.

”Koska Module 16 on mahdollista yhdistää erilaisiin kuljetusratkaisuihin, tuotteen elinaika on lisäksi pidempi. Tämä myös on tärkeä näkökulma Ekerin kestävyysajattelussa”, tekninen päällikkö Janne Lindholm painottaa.

Edellinen artikkeliRaskas Kalusto 8/2020
Seuraava artikkeliJo 500 Volvo Pro X -sora-autoa Riihimäeltä