Täyssähköisen Mercedes-Benz eEconicin sarjatuotanto käynnistyy kuluvan vuoden jälkipuoliskolla, ja valmistukseen on varauduttu esimerkiksi eEconicin suorittamalla vaativalla testisarjalla auton oikeissa käyttöolosuhteissa Napapiirillä, Rovaniemellä. 

Daimler tiedottaa, että olosuhteet Suomessa vaihtelivat testauksen aikana pikkupakkasesta aina –25 asteen lämpötiloihin. Valmistajan mukaan tämä loi loistavat olosuhteet arvioida auton akkujen, koko sähköisen voimalinjan ja auton muiden teknisten järjestelmien toimintaa aidosti talvisissa olosuhteissa. Mercedes-Benz Special Trucks -yksikön tuotekehittäjät ja insinöörit kokeilivat myös akkujen lataamista erilaisilla latausasemilla ja järjestelmissä arvioidakseen eEconicin yhteensopivuutta ja toimivuutta erilaisissa latausinfrastruktuureissa.

Matalalattiainen eEconic on suunniteltu kaupungeissa ja taajamissa tehtäviin kuljetuksiin ja kunnallisiin palvelutehtäviin, esimerkiksi ruokakuljetuksiin ja jätehuoltoon. Rovaniemen testisarjan aikana lähes tuotantovalmiilla autolla ajettiinkin simuloituja jätteenkeräys- ja kuljetusreittejä. Tällaiset yhteiskunnan toimivuuden kannalta tärkeät ajot ja reitit on pystyttävä ajamaan aikataulun mukaan ja luotettavasti keli- ja sääoloista huolimatta. 

Valmistaja toteaakin, että Suomessa ajetut testit osoittivat eEconicin täyttävän nämä ennakko-odotukset kirkkaasti – luotettavasti, lähes äänettömästi ja paikallisesti täysin hiilineutraalisti. Seuraava askel mallin tuotekehityksessä ovatkin varsinaiset käyttötestit tulevien loppuasiakkaiden eli kuljetusyhtiöiden kanssa. 

Matalalattiaratkaisustaan huolimatta eEconic perustuu samaan perusrakenteeseen kuin kaupunkien jakeluliikenteeseen suunnattu eActros, jonka sarjatuotanto käynnistyi vuonna 2021.