DAF käynnistää uuden sähkökuorma-autojen kokoonpanotehtaan Eindhovenissa. Tehtaalla alkaa tänä keväänä DAF XD- ja XF Electric -sähkökuorma-autojen tuotanto.

Täysin uusi DAF-sähkökuorma-autojen kokoonpanotehdas sijaitsee DAF Trucksin tiloissa Hollannin Eindhovenissa. Sähkökuorma-autotehdas valmistui 18 kuukaudessa. Ensimmäiset DAF XD- ja XF Electric -kuorma-autot puolestaan valmistuvat tänä keväänä. DAF odottaa tuotannon kasvavan seuraavien vuosien aikana tuhansiin ajoneuvoihin vuodessa, minkä arvioidaan vastaavan sähkökäyttöisten kuorma-autojen lisääntyvää kysyntää.

Jokaisen uuden DAF-sähkökuorma-auton perustana toimii niin kutsuttu glider eli alusta, jossa on ohjaamo mutta ei voimansiirtoa. Glider-alustat valmistetaan DAFin kuorma-autojen päätuotantolinjalla. Tämän jälkeen 4×2- ja 6×2-vetoautot ja alustat lisätään XD- ja XF Electric -malleihin kahdeksanvaiheisessa prosessissa sähkökuorma-autojen kokoonpanolinjalla. 

Uudessa tehtaassa on kaksi kokoonpanolinjaa. Akustot kootaan sivukokoonpanolinjalla ja kaikki korkeajännitteiset osat, kuten akut ja voimansiirto, asennetaan alustaan pääkokoonpanolinjalla. Tämän jälkeen kuorma-autot siirtyvät viimeistelypisteeseen ja tarkastettavaksi. 

Valmistaja muistuttaa, että XD- ja XF Electric -mallit räätälöidään muiden DAFien mukaan vastaamaan jokaisen asiakkaan toiveita. Tämän vuoksi PACCAR-sähkövoimansiirrot ovat modulaarisia. Kahden PACCAR EX -moottorin (joissa on kuusi eri suorituskykyluokkaa) saatavuuden lisäksi akustot voidaan asentaa alustaan eri paikkoihin asiakkaan tarpeiden mukaan. Tämä takaa erittäin joustavat mahdollisuudet päällirakentajille. 

DAF XD ja XF Electric

DAF XD- ja XF Electric -mallit julkistettiin IAA-messuilla Hannoverissa syyskuussa 2022. Täysin sähkökäyttöiset PACCAR-voimansiirrot tuottavat 170–350 kW:n (210–480 hv:n) tehon. DAF tarjoaa myös modulaarisia akustovaihtoehtoja. Pienimmässä akustossa on kaksi kennoriviä, joiden yhdistetty kapasiteetti on 210 kWh ja toimintasäde jopa 200 kilometriä. Suurimmassa akustossa on viisi riviä, joiden yhdistetty kapasiteetti on 525 kWh ja toimintasäde jopa yli 500 kilometriä. Sähkökuorma-autot on varustettu täydellisesti pikalatausta varten ja jopa suurin akusto voidaan ladata tyhjästä 80 %:iin vain hieman yli 45 minuutissa.

Edellinen artikkeliNimityksiä Arpré Oy:ssä
Seuraava artikkeliSKALin Kuljetuskuutio-palkinto Mika Lintilälle, kunniamaininta valtiokonttorille